Dråber Vs. Strips

Postet under : Akvariesiden.dk - Vandpleje og Kemi
Visninger : 1608

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Diemer (Inaktiv) - 27/04-2010 12:17 27/04-2010 12:17
Nu skal vi have gang i en debat... Nu har jeg læst op til flere tråde at folk anbefaler Testkits til brugere, med dette argument:
"De teststrips er total ubrugelig og uprecis, man bør bruge testkits med dråber, de er langt bedre..

Hvorfor? Hvis man nu ikke avler fisk, og stræber ikke efter at opnå div. vand værdier med osmose anlæg+div, og skal måle nitrit i vandet.
Hvorfor virker en strip ikke lige så godt?

;) Hilsen Diemer

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger Jesper Green (Inaktiv) - 27/04-2010 12:31 27/04-2010 12:31
Hvis du bare skal måle om der er nitrit eller ej i vandet, så kan du sikkert godt nøjes med strips.
Men hvis du vi ha en mere præcis måling af hvor meget nitrit der er, så anbefales det at bruge dråbe tests.

Test strips har desuden ry for at blive ringe med tiden og upålidelige hvis de får fugt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Stauning (Inaktiv) - 27/04-2010 12:55 27/04-2010 12:55
Jeg er enig med Jesper Green :)

Og jeg bruger begge dele - jeg bruger meget teststrips til at få et hurtigt overblik over nitrit og nitrat værdier og hvis de 2 værdier viser andet end hvidt, bliver der efterfølgende målt med dråbe test så jeg kan få de nøjagtige værdier ;)

De andre værdier (Kh, Gh, Ph) som en teststrip typisk kan måle, bruger jeg aldrig på en teststrip, da jeg finder dem alt, alt for upræcise og svære at aflæse korrekt :( Skal nogle af de værdier måles, er det altid med dråbe test :P

Så jeg synes begge kan bruges hvis man kender ulemperne ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger jery (Inaktiv) - 27/04-2010 13:13 27/04-2010 13:13
#1: så behøver du slet ikke måle noget som helst - bare hold en ordentlig vandhygiejne.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Thulemanden (Inaktiv) - 27/04-2010 14:07 27/04-2010 14:07
Det rationelle er at bruge billige strips jævnligt til at måle om der er et problem.

Dukker det op, kan mere præcise tests vise skadens omfang, og hvor hårdt man bør skride ind.

Det er mere både og end enten eller.

Annoncører
Annoncører