Ang unger

Postet under : Cichlider - Afrika - Malawi - Generelt
Visninger : 2057

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger KOLDSØ (Inaktiv) - 18/08-2010 18:36 18/08-2010 18:36
hver gang en har skuffe er der ingen overlevende unger, har ellers mange sten men måske ikke nok, jeg har et 250liter til mine malawi og en balihaj somjeg måske har lidt mistænkt for at guffe ungerne når det er.
Mit spørgsmål er om der er nogen der har erfaringer med ar få unger ud af det uden alle blir spist, vil gerne undgå at starte andet akvarie op. ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger piranha29 (Inaktiv) - 18/08-2010 20:24 18/08-2010 20:24
Et billede af akvariet ville hjælpe, men ellers sten sten og sten. Evt en masse små sten der dækker en hel del af bunden hvor kun yngle kan komme ind. Det kulle gerne give dem en god chance.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Fungusar (Inaktiv) - 18/08-2010 23:37 18/08-2010 23:37
Indlægget er rettet 18/08-2010 23:37 18/08-2010 23:37 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#1 Dinne unger vil ikke overleve i et akvarie med andre fisk, moderen vil give ynglen op mest pga. stress. Hvis du er heldig kan en enkel eller to overleve. Jeg har aldrig haft nogle overlevende unger på nogle af mine malawi, tanganyika eller viktoria cichlider, når de var sammen med andre fisk, med mindre jeg fangede fisken og puttede henne over i en spyttebalje.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger piranha29 (Inaktiv) - 19/08-2010 11:23 19/08-2010 11:23
#3 har nu haft masser af overlevende unger fra forskellige arter "Tanganyika tropheus, Tanganyika hulelegere, forskellige malawi mbuna, aulonocara, malawi fritsvømmer". Så det kan sagtens lade sig gøre.

Selvfølgelig spiller det ind hvor stort akvariet er og om der er nok gemmesteder med masser af sten osv. Lille akvarium med få gemmesteder og mange voksne fisk = få overlevende unger, Større akvarium med masser af gemmesteder = flere overlevende unger.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Aquacoon (Inaktiv) - 19/08-2010 13:04 19/08-2010 13:04
afhænger nok også af hvilke type yngen vi snakker om, vores afra cobwe'er og johanni'er yngler som bare....

Til at starte med havde vi de intention at alt yngel selvfølgelig skulle overleve... eller ialtfald have en chance. så vi fangede hunnen ind, når hendes mund var ved at "eksplordere" eller hvis hun var meget afmageret, hun fik så lov at spytte i et lille akvarie indrettet til formålet og når hun så havde gjort sit satte vi henne tilbage.

I midlertid har vi midstet pusten lidt, for vores johannier og afra cobwe'r yngler som skidt....

Derfor har vi indrettet vores akvarie med primært kenya rock og andre hul sten. med disse knoldede og huldede sten kan ynglet lettere finde gemmesteder og fordi vores nyeste akvarie er meget dybt (bundflade mæssigt) har vi kunne lave en slags stendynge opsætning. altså nærmest lagt i en stak, meget tilfældigt i begyndelsen og så mere klippepræget op af bagglasset i akvariet. Det har givet en masse små huler og sprækker som ynglet trivet meget godt i, de øvrige fisk har ovenover lidt større huler dannet med lidt mere med omtanke for placeringen af stenene og det har givet in god ballance ser det ud til.

Vi har ca, 10 johanni yngel gående pt vil jeg tro og nogle få cobwe og her i disse dage skal både en johanni og en cobwe igen til at spytte. Denne slags chicklide er ikke så påpasselig med sit yngel, og spytter når der ikke er mere plads, hun forsøger selvfølgelig at passe på dem lige i timerne omkring hun spytter, men det er ikke fisk der sådan lader sig stresse.

På denne måde ser det ud til at der overlever en lille del. men orker ikke at skulle fange de meget flittigt ynglende fisk op hvergang, for sjovt nok har vi mange fisk når de skal fodres og sådan ellers... men i det sekund der kummer andet end foder i vandet så er de væk, og hver og en sten skal somregl fjernes helt for at fange den - ene - bestemte - fisk.... suk

Vi har tidligere hørt om et andet forslag til hvordan man giver ynglet en chance, det var at tage en eller flere mursten, af den slags hvor der er masser af luft gange inden i. disse små gange vil give en super beskyttelse og samtidig en solid bund at bygge sten væge op med. placeren bedst i et hjørne med dækket baggrund ud mod fronten af akvariet... med åben / blottet åbning ind mod glas bag siden, kun med lidt passage så ynglet kan komme der ned og op.

Men altså vores nuværende indretning fungerer fint indtil nu.

Pøj, pøj

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger KOLDSØ (Inaktiv) - 19/08-2010 20:12 19/08-2010 20:12
tror jeg vil prøve med et par af de mursten, lidt gemt væk bag de andre natursten. og så skilde mig af med balihajen, og mon så ikke det går bedre næste gang *uhh*
KOLDSØ skrev :
hver gang en har skuffe er der ingen overlevende unger, har ellers mange sten men måske ikke nok, jeg har et 250liter til mine malawi og en balihaj somjeg måske har lidt mistænkt for at guffe ungerne når det er.
Mit spørgsmål er om der er nogen der har erfaringer med ar få unger ud af det uden alle blir spist, vil gerne undgå at starte andet akvarie op. ;)

Annoncører
Annoncører