Project Sortvandsakvarie

Postet under : Akvariesiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 4605

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger hwj (Inaktiv) - 14/12-2010 20:15 14/12-2010 20:15
Indlægget er rettet 15/12-2010 05:51 15/12-2010 05:51 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

God aften.
Så har jeg kastet mig ud i et nyt og spændende projekt , at lave et Asiatisk sortvandsakvarie , hver gang jeg har set billeder af sådanne akvarier har jeg næsten knibet en lille tåre , fordi jeg synes det er noget af det flotteste inden for akvarier , men har aldrig sådan rigtigt turde gå igang selv , fordi tænk nu hvis det gik helt galt, men nu skulle det være og synes jeg ville oprette en tråd om mit forløb fra den første dag af.

Vil gerne have gode råd og tip fra andre der selv har erfarringer med sådanne sortvandsakvarier.

Jeg har valgt at bruge mit 112 liter til mit sortvandsakvarie , har valgt denne størrelse på baggrund af valg af fisk , men også et ønske om at kunne holde vandskift på et fornuftigt plan. ( jo mindre akvarie , jo oftere vandskift ) , men også fordi jeg har fravalgt at bruge Filter/pumpe (på baggrund af fiskevalg), dette kræver jo så bare lidt oftere og mindre vandskift.
Mit valg af fisk :
8-10 stk Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=10899 .. på dansk kaldet Chokolade Gurami
6-8 stk Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=10807 .. Kuhli Ål
Disse fisk ville gå fint sammen , begge fisk kan gå ved "lav" PH , som jeg håber på jeg kan holde på ca. 6. og begge fisk kan gå ved svag eller ingen cirkulation i vandet (derfor fravalg af pumpe). temp. har jeg tænkt mig at holde på 26 grader.

Lige et billede af akvariet efter det er blevet tømt og rengjort.

Jeg har valgt at bruge ugødet spagnum som bundlag , både for synet skyld men også fordi jeg har en forrestilling om at så er det måske nemmere at holde en lav PH , det vand jeg bruger er indsamlet regnvand .. i opstarten bruger jeg ca. 75% regnvand og 25% postevand. (så må jeg kigge på PH værdien efter et par dage)
Billederne viser et par baljer hvor spagnum suger det vand det kan og 3x25 liter dunke med regnvand.

Den måde hvorpå jeg klargjorde mit spagnum på var at efter det havde suget det vand det kunne , så pressede jeg det vand ud jeg kunne ved at lave nogle små kugler på størrelse med en tennisbold , kom dem over i en anden balje hvor de blev overhældt med kogende vand og så var det klar til brug.
Til sådan et akvarie skal der naturligvis også trærødder i .. lige et billede hvor jeg har fået dem sat på plads.

Jeg har ikke planer om at der skal planter i , måske lidt flyderplanter (mest for guramiernes skyld)
Så fik jeg "plasket" spagnum i.

Grin .. og så lige et billede taget få min. efter at det sidste vand er kommer i .. jooo det er jo ikke uden grund at det skal være et sortvandsakvarium :o

og det var så den første dag med opstarten.Nu skal det hele lige stå nogle dage og falde til ro.

Jeg håber med denne tråd , at få lidt råd og tips fra andre der har sådanne akvarier , men også at andre brugere her inde vil finde min tråd spændende at følge , min plan er da bestemt at følge op på tråden med billeder og kommentare så længe der er en interrese for det.

mvh. Henrik

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger dragerfindes (Inaktiv) - 14/12-2010 20:40 14/12-2010 20:40
Ser spændene ud- følger lige med.

Held og lykke med det lille projekt ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
gufre71@gmail.com (Slettet) - 14/12-2010 20:41 14/12-2010 20:41
Spændende, Jeg følger lige med her.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Jan Persson (Inaktiv) - 14/12-2010 21:27 14/12-2010 21:27
Sjovt projekt - du kan måske finde lidt inspiration på dette link:

Eksternt link http://www.practicalfishkeeping.co.uk/content.php?sid=66

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger solhenrik (Inaktiv) - 14/12-2010 22:40 14/12-2010 22:40
du bør have et eller andet filter på om ikke andet for at få varmen rundt i hele akvariet *santa*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger helene - 14/12-2010 22:52 14/12-2010 22:52
Jeg vil så tillade mig at indsætte tre rigtig rigtig gode tråde om regnskovsakvariet - eller sortvandsakvarie om du vil, - der er ihvertfald noget inspiration at hente her.

Eksternt link http://www.akvarieviden.dk/forum/Regnskovs_biotop_akvarium-2241

Eksternt link http://www.akvarieviden.dk/forum/Regnskovs_akvariet_del_2-2280

Eksternt link http://www.akvarieviden.dk/forum/Regnskovs_akvariet_del_3-2682

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger hwj (Inaktiv) - 15/12-2010 18:20 15/12-2010 18:20
Indlægget er rettet 15/12-2010 18:21 15/12-2010 18:21 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej igen.
#4 .. måske du får ret , men vil nu lige vente at se hvordan det går , men ellers har jeg et lille powerhead der kan bruges til at flytte vandet lidt rundt og give lidt uro i overfladen.
#6 .. tak for dine link .. kender dem godt fra min søgning på google :)

Men ellers går det da fremad .. men langsomt .. der går nok 1 uges tid før vandet er bare nogenlunde klart
Her 24 timer efter vandet kom i.

man kan da svagt se at der er noget der minder om trærødder i nu .. grin

Var lige en tur i haven da jeg er så heldig at vi har bøgebuske her hvor jeg bor .. så plukkede lige lidt der skal i , men skal have plukket flere så jeg har til et års forbrug .. så kommer der jo nye visne blade til næste vinter igen
Det skal nok blive flot med nogen af dem her i. :)

mvh. Henrik

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger K-_Christensen (Inaktiv) - 15/12-2010 18:28 15/12-2010 18:28
et par troldegrene vil sikkert også være flot hvis du da ikke allerede har det i er jo lidt svært at se endnu :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger hwj (Inaktiv) - 15/12-2010 18:34 15/12-2010 18:34
#8 .. jeg har en stor trollegren i mit Scalare akvarie , så synes ikke jeg vil have en i dette her , men ellers en god ide . de er super flotte i akvarier :) .. du kan se i mit første indlæg hvilke rødder der er i.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger NDR (Inaktiv) - 15/12-2010 18:37 15/12-2010 18:37
Dejligt, nu sker der endeligt noget spændende.. jeg følger med, og må da indrømme at jeg selv har haft tanken, men min viden om det er lig nul..mvh. Nicki

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger K-_Christensen (Inaktiv) - 15/12-2010 18:41 15/12-2010 18:41
tror det vil se hammer flot ud med muslingeblomst til at flyde de skal nok få nogen rigtig lange og flotte rødder nedad

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger hwj (Inaktiv) - 15/12-2010 18:49 15/12-2010 18:49
#11 .. der er faktisk 2 flydeplanter jeg har tænkt på .. og den ene er muslingeblomst som du selv nævner Eksternt link http://www.tropica.dk/planter/plantebeskrivelse.aspx?pid=128 ... den anden jeg har tænkt på er denne her Eksternt link http://www.tropica.dk/planter/plantebeskrivelse.aspx?pid=063 .. den bliver ikke så stor som muslingeblomsten , men får stadig nogle lange flotte rødder .. så jeg tror valget falder på den.

mvh. Henrik

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Lindvang (Inaktiv) - 15/12-2010 19:45 15/12-2010 19:45
Følger spændt med, et dejligt anderledes projekt :)
Held og lykke med det!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger hermann (Inaktiv) - 15/12-2010 19:47 15/12-2010 19:47
det ser sp;ndende ud, hvilket lys skal du ha over_

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger hwj (Inaktiv) - 15/12-2010 22:23 15/12-2010 22:23
#13 .. tak for det .. håber da det går efter planen

#14 .. lige pt sidder der bare de 2 standard rør i som da det blev købt , har nu ikke kigget så meget på dem , men tror det er nogle 30w. Jeg kan bedre se om de kan bruges når der engang kommer flydeplanter i og at de dækker det meste af overfladen. men planen er absolut at det er fint nok med lidt lys i ca. 2/3 af akvariet , men så skulle det gerne aftag i styrke inden det når bunden så det er svagt lys der når derned, så kunne man jo være heldig at se kuhli ålen lidt aktiv om dagen også når der foders.
Men skulle det vise sig at give for meget lys med de standardrør , så har jeg engang set nogle rør der giver et lidt rødligt lys, men ved ikke hvad de hedder , ville ellers være et godt rør til mit akvarie her :)
Måske nogen her inde ved hvilke rør der er tale om ?

mvh. Henrik

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Bering (Inaktiv) - 16/12-2010 02:47 16/12-2010 02:47
Jeg tror de rør du snakker om er et alm. Rør med farve kode 827, de giver i hvert fald et meget varmt hvid og gulligt lys og kan købes ved i det lokale byggemarkede eller El-installatør :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger hwj (Inaktiv) - 16/12-2010 15:46 16/12-2010 15:46
Indlægget er rettet 16/12-2010 16:16 16/12-2010 16:16 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Så kom den 3 dag i mit projekt.
Jeg kunne se her til morges at mit spagnum i baljen havde suget godt med vand , fordi der var ikke noget særligt der lå i overfladen, så jeg gik igang med at få "skummet" overfladen for rester som aldrig ville synke alligevel og derefter skulle jeg igang med at skifte vand , med meget forsigtig hånd , så jeg ikke fik skabt alt for meget uro i vandet og bundlag.
Kom frem til at jeg nok har brugt 400liter på vandskift idag , det tog godt nok laaaang tid i det tempo.

Sådan ser det ud nu, nu kan man begynde at danne sig et indtryk af hvordan det kommer til at se ud. Vandet har naturligvis ikke den ønskede farve endnu , grundet det store vandskift og tiden .. det er jo kun den 3 dag idag

Nu skal det så stå en dag eller 2 og lige falde lidt til ro , så må jeg se hvordan det ser ud , men ellers er planen at få skiftet noget vand om til blødt vand , filtreret regnvand / eller osmosevand , ved ikke rigtigt hvad det er ,, men har 75 liter af det .. mener ikke der er den store forskel ,det var noget jeg fik fra min lokale fiskemand.

Det var ellers min mening at jeg vil køre det uden pumpe / filter , men jeg har nu alligevel sat et lille powerhead på , som flytter sølle 220 L/T , er helt lydløs og fylder ikke meget , vil tro det er 3x4cm.
Det er et Imperial F-mini , hvis nogen kender det.

Det gule filter bruger man ikke , det er lige til skraldespanden , der følger en rist med man kan sætte på indsugningen.

mvh. Henrik

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger hwj (Inaktiv) - 16/12-2010 15:49 16/12-2010 15:49
#16 .. mange tak for dit tip , det skal jeg have kigget nærmere på ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger hwj (Inaktiv) - 16/12-2010 21:57 16/12-2010 21:57
Kom lige til at tænke på foder til de kuhliål som jeg skal have i på et tidspunkt .. er der noget specielt godt foder der kan anbefales til dem , her tænker jeg mest på foderpiller som synker til bunds med det samme.

mvh. Henrik

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger helene - 17/12-2010 12:12 17/12-2010 12:12
Indlægget er rettet 17/12-2010 12:16 17/12-2010 12:16 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

:) Det ser fint ud, - men jeg kan ikke rigtigt lade være med at tænke på hvad der sker når kuhli ålene begynder at kravle rundt i spagnummen, - er det ikke så løst at de støver det op igen. Jeg ville smide en hulens bunke visne bøge eller egeblade (evt. ketapang) blade derned, de er gode som gemmesteder, afgiver en hel masse gode stoffer også og kan måske bidrage en anelse til at fastholde en lidt lavere ph værdi. Jeg kan se tidligere oppe at du også skriver at det er planen, men de er så åbenbart ikke faldet ned på bunden endnu, - men det vil blive rigtig godt tror jeg.
Jeg bruger også ofte bare spagnum som bundlag, men det er i meget meget små akvarier, - af planter har jeg som regel javamos / java bregner og hornblad. Men en plante som Eksternt link http://www.tropica.dk/planter/plantebeskrivelse.aspx?pid=033 denne kan man også godt få til at slå fint an syns jeg. Og cryptocoryner kan også klare den type vand fint, og sikkert godt finde fodfæste i en spagnumbund - sådan lidt over tid.
;) Nå, ok, læste lige igen, at du ikke har så mange planer om planter, - men det kunne jo være. Planterne holder lidt på spagnummen, og min erfaring med chokoladeguramier er også lidt at de kan nu meget godt lide lidt skjulesteder

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger hwj (Inaktiv) - 17/12-2010 12:40 17/12-2010 12:40
hej #20
Mine Kuhli ål vil helt sikkert hvivle lidt spagnum op i starten , men efterhånden så bliver det mere "slam" agtigt i det , så jeg håber på at det går fint på længere sigt .. sådan en spagnumbund er jo ellers det rene paradis for sådanne kuhli ål :)

Det er skam også meningen at der skal bøgeblade i , har en håndfuld klar der ligger og suger vand så de kan synke og med hensyn til planter .. så som jeg har skrevet længere oppe , så skal der masser af flydeplanter i .. det vil guramierne være glade for , og de har jo stadig en del trærødder at gemme sig imellem .. så det skal nok gå fint.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger hwj (Inaktiv) - 20/12-2010 08:52 20/12-2010 08:52
Så er tiden inde for en opdatering.
Nu har det stået og kørt i 3 dage uden at jeg har lavet det store ved det , havde lidt problemmer med lidt mælkehvidt vand (bakterieopblomstring) , men det er ved at være væk nu og vandet er begyndt at få noget Te farve, Min pH og KH ligger fint til mit fiskevalg .. så hvis alt går som det skal kan jeg måske få mig en tidlig julegave og komme fisk i onsdag-torsdag.
lige et billede som det er nu.

Fik lidt flydeplanter gratis ... ikke mange , men de breder sig hurtigt.
Som det ses har jeg prøvet at lave en lavere vandstand , synes på en måde at det passer lidt bedre til den type akvarie jeg prøver at lave her + at man så også kommer til at kunne se flydeplanterne bedre.
Men hvad synes i ? .. helt fyldt op eller lav vandstand ?

mvh. Henrik

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Jan Persson (Inaktiv) - 20/12-2010 09:53 20/12-2010 09:53
Fyld helt op - og hiv så lige den magnet op ;)

Ser rigtig fint ud ellers :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Superbruger Jesper Green (Inaktiv) - 20/12-2010 10:13 20/12-2010 10:13
Jan Persson skrev :
Fyld helt op - og hiv så lige den magnet op ;)

Ser rigtig fint ud ellers :)

Enig :)
Det ser sgu cool ud ellers.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger hwj (Inaktiv) - 20/12-2010 13:27 20/12-2010 13:27
Så blev der fyldt mere vand i .. kan kun give #23 og #24 ret .. det er bedre.

og så lige en mega trist historie ... kørte her i formiddag ud til pet-world her hvor jeg bor , fordi jeg viste de havde chokolade guramier gående , det var så meningen at jeg ville have 8 stk sat til side her til på onsdag eller torsdag. Så har de haft strømafbrydelse i nat .. så de var alle døde. Ja stort set alle fisk var enten døde eller på vej til det. Så ingen guramier til mig .. snøft

mvh. Henrik

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger Christian_Krogh (Inaktiv) - 20/12-2010 13:36 20/12-2010 13:36
Fint projekt. :) Ja chokolade gurami'er er nogle herlige fisk, men for dælen de er kræsne, hehe. :) Du skal være heldig, hvis du får fat i nogen som vil spise andet end levene foder. :) Jeg har mistet et par stykker på den regning, det er heldigvis lykkedes at træne min nuværene trio op til at spise flagefoder, og diverse frostfoder. :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
flyvefisk (Slettet) - 20/12-2010 14:25 20/12-2010 14:25
#25: Surt, når du nu var rede. Bonnie i Viborg har ofte chokoladedyr af én eller flere af arterne, der kan du evt. forsøge dig.

#26: Jeg har aldrig oplevet at nogle af de tre af arterne, som jeg har holdt, har været decideret kostforagtere. De har derimod alle haft sortvandsfiskenes typiske afdæmpede holdning til foderet, hvilket de har måttet tilegne sig, da sort-/surtvandsbiotopen typisk er fattig på foderemner. Det ses meget tydeligt på ikke mindst lakridsguramierne, som siges at kunne leve uhyggeligt længe uden foder. Disse fisk ses heller aldrig svømme rundt, uden der er en god grund til det, de økonomiserer med energien.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger NDR (Inaktiv) - 20/12-2010 15:00 20/12-2010 15:00
Henrik..det ser rigtig godt ud..nu håber jeg du har tålmodighed til at finde chokoladeguramierne, selv om det måske tager lidt tid. Nu skal du ikke rende ud og købe et eller andet tilfældigt istedet for. Vi vil se det færdige resultat med de rigtige arter i :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger helene - 20/12-2010 15:12 20/12-2010 15:12
Jeg syns nu du skulle hæve vandstanden, og efter min smag måtte der gerne ca. mindst ti gange så mange blade i. Og jeg tror altså også jeg vil sige igen, at jeg syns der kommer til at mangle planter, og jeg tror dine chokoladeguramier ville være glade for det, - tror de kommer til at mangle lidt skjul, - vil tro du vil opleve dem stå og gemme sig nede bag rødderne.
Jeg har ligesom flyvefisk heller ikke oplevet at de var så slemme med hensyn til kost, - flagefoder, jo .. det er de ikke vilde med, - men frost, - og jeg brugte noget tørret ørred-yngle-foder, det var de helt vilde med, - og ta ikk fejl, de er glade for mad, altså :) ... - levende er selvfølgelig nr. 1.
Det var sørme da synd for forretningen og alle fiskene, håber du finder nogen hurtigt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger hwj (Inaktiv) - 21/12-2010 12:47 21/12-2010 12:47
Så er jeg på banen igen .. lidt mere glad idag.
Det lykkedes mig her til formiddag at finde en forhandler tæt på hvor jeg bor der har nogle chokolade guramier , så dem henter jeg 8 stk af imorgen :) .. han kunne oplyse mig over telefonen at han næsten lige havde fået dem , men at der var tale om ret unge fisk , de er ca. 2cm , så om det er VF eller F1 ved jeg ikke .. fik jeg ikke spurgt om .. så jeg håber de er hårdføre nok til en flytning. Men det skal nok gå...

Men ellers er der kommet 10 stk kuhli ål i pytten idag + 4 stk helena snegle .. fandt ud af at disse snegle også er fra asien og at de gerne vil have løst bundlag og blødt vand .. så det var jo lidt oplagt at de også skulle have et fint nyt hjem :)

En anden sjov ting er at alle de dyr der er eller kommer i har de samme farver ..(brune med gule aftegninger).. det var bare lige en sjov tanke.

Og #29 helene .. jeg er stædig og giver mig ikke .. der kommer ikke bundplanter i .. hehe
men har kommet lidt flere blade i og vandstanden er helt oppe igen.

mvh. Henrik

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger NDR (Inaktiv) - 21/12-2010 12:49 21/12-2010 12:49
Det var godt du fandt nogle chokoer..Hvilken art?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger hwj (Inaktiv) - 21/12-2010 12:57 21/12-2010 12:57
Det er S. Osphromenoide .. som også er den flotteste af de 3 arter .. men det er jo en smagssag

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger NDR (Inaktiv) - 21/12-2010 13:00 21/12-2010 13:00
Der er 4 arter... Ja, den synes jeg også er den flotteste :) det bliver spændende at se dine billeder når der kommer chokoer i.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger hwj (Inaktiv) - 21/12-2010 13:04 21/12-2010 13:04
ok .. mente kun der var 3 .. der kan man bare se .. jeg tror ikke mit kamera er i stand til at tage super billeder tæt på , såsom nærbilleder af fisk i et akvarie , men jeg skal gerne gøre et forsøg

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Bruger omega2oo5 (Inaktiv) - 21/12-2010 13:27 21/12-2010 13:27
Lækkert projekt og super godt fiskevalg :D

Flere blade vil altid hjælpe, men sådan noget kan der jo altid komme mere af. Lækker indretning og når der kommer et godt dække flydeplanter skal det nok blive dejlig dunkelt. Glæder mig utrolig meget til at følge udviklingen :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 21/12-2010 18:50 21/12-2010 18:50
Spændende projekt, du har gang i! Ærgerligt du ikke bor i nærheden af mig - jeg har en 10-12 stykker af eget opdræt af den smukkeste af arterne til salg (S. selatanensis), og de har en rigtig god flytte-hjemmefra-størrelse. Selatanensis er jeg sikker på, du vil synes er smukkere end den mere almindelige osphromenoides - der er meget mere farve i spil (rød, blå, grøn-blå, brun)... Men det gør ikke osphromenoides mindre interessant rent adfærdsmæssigt! Og smukke er de skam stadigvæk!

Jeg håber ikke, du får behov for at rode ret meget i din nye balje ;)

Din vandblanding på 25% hanevand og 75% osmose/regnvand er jeg spændt på, hvordan chokoerne vil trives i - hvordan er din ph-værdi og hårdheden nu?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Bruger hwj (Inaktiv) - 21/12-2010 19:04 21/12-2010 19:04
Indlægget er rettet 21/12-2010 19:06 21/12-2010 19:06 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

hej #36.
Ja det er da en skam .. kunne jo godt have købt af dig , den du har , har jeg ikke set "live" , kun på billeder , men du har ret , den er også flot.

Jeg prøvede mig lidt frem .. jeg endte med at bruge 50% af hver vand .. det har givet mig en pH på 5.5 og en KH på 4 .. tror det er min rene spagnumbund der give lidt i den gode retning også .. så er det jo også dejligt nemt at have med at gøre ved vandskift , men måler naturligvis inden .. smil

Mit vand er blevet lidt mere grumset efter de kuhli ål kom i .. de hvivler lidt op i det .. men sådan er det jo også i naturen .. så det er ok .. på længere sigt bliver det jo nok bedre.

mvh. Henrik

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #38
Bruger helene - 21/12-2010 19:32 21/12-2010 19:32
hvordan har du kunnet få en ph på 5,5, det er vældig lavt, - det må være spagnummen :)
Kirsten, ja, hvis du boede tættere på kbh, så ku dine seleantis godt bo hos mig .. jeg er ved at være klar til choko'er igen..

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #39
Superbruger Jesper Green (Inaktiv) - 21/12-2010 21:46 21/12-2010 21:46
5.5....vildt nok.
Min er tæt på 8 :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #40
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 22/12-2010 08:05 22/12-2010 08:05
Helene - ja, ærgerligt at lille Danmark alligevel er så stort ;) Vi regner dog med at skulle en tur til staden - hvis ellers vejret tillader fly at lette og lande - formentlig den første uge i det nye år. Jeg pb'er dig lige, hvis en fiskeoverførsel skulle vise sig mulig :)

hwj - lyder spændende med dine vandværdier... og ikke mindre spændende, om du kan holde værdierne dér, når du kommer igang med de regelmæssige vandskift :) Håber du lægger nogle billeder ind af de små vidundere, når du får dem hjem idag *santa*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #41
Bruger p4350 - 22/12-2010 11:08 22/12-2010 11:08
læste lige den med vandstanden. Hvis du vil have lav vandstand, vil jeg foreslå at sænke den sådan at der mindst er 5-6 cm til kanten. i mit 85 liter er det sænket med 9 cm, plus at der er rødder som bryder overfladen. Det spiller bare ;) Ellers vil en ide være at køre med hævet armatur istedet.

udover det, så synes jeg det ser rigtig godt ud.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #42
Bruger hwj (Inaktiv) - 22/12-2010 13:30 22/12-2010 13:30
øv øv ... noget må være gået galt med mit spagnum .. det er allerede begyndt at mugne og danne svamp .. så nu skal det hele tømmes igen .. så må jeg bruge kvartssand (0.3 - 1mm) som bundlag , har en sæk stående .. mega øv .. så ellers ud til at det ville lykkedes. Snøft :(

mvh. Henrik

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #43
Bruger Jan Persson (Inaktiv) - 22/12-2010 13:59 22/12-2010 13:59
Hvad JEG ville gøre (og har gjort i mit 10 liter), er at dække bunden med spagnum og så lægge sand OVER spagnum. Oven på sandet så et lag af kviste, elle kogler og blade.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #44
flyvefisk (Slettet) - 22/12-2010 15:16 22/12-2010 15:16
#42: Mit akvarium med Sphaerichtys osphromenoides har en bund bestående af cirka 6 cm. tørveklyne, som er skåret ud i blokke. Klynen forbliver fast, så den kan ikke anvendes som "slambund" for ålene. Mit vand er rent osmosevand, og pH stabiliserer sig på cirka 4, som tilsyneladende er den bedste sikring af chokoladedyrene imod hudproblemer. Et lignende setup har jeg anvendt til pragtguramier med godt held. Den lave pH sikrer foruden fiskene også bundlaget imod skimmel-/svampeangreb.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #45
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 22/12-2010 17:34 22/12-2010 17:34
Jeg kører så let ikke med så lav ph - her hedder det 5,8 - 6.0 i rent osmosevand. Heldigvis har jeg ikke haft hudproblemer hos nogen af de fisk, der har gået i den slags vand (chokoer, pragtguramier, bettaer), så det kan altså sagtens lade sig gøre. Dermed ikke sagt, at den lave ph ikke har en effekt, forstås :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #46
Bruger hwj (Inaktiv) - 23/12-2010 12:46 23/12-2010 12:46
hej igen.
som jeg skev i indlæg #42 , så gik det helt galt med min spagnumbund .. jeg havde været ude at hente mine guramier og skulle til at gøre klar til at de skulle sættes i pytten da jeg opdagede problemet .. så hele aftenen igår måtte jeg tømme det og starte forfra .. så lige pt går alle fisk i 10 liter vand i en smart-box med låg .. har varme i boxen og vand fra det "gamle" setup .. så jeg håber dælme at de overlever denne triste tur.
jeg havde desværre kun 25 liter osmose tilbage .. så jeg har måtte ty til dette produkt Eksternt link http://www.akvarieforretningen.dk/product.asp?product=400 for at kunne få både pH og KH / GH på plads i det nye setup .. håber at fiskene overlever ved at komme i det nye setup i morgen .. tror ikke 16 fisk kan gå mere end et par dage i 10 liter .. men på den anden side så kan det også gå galt ved at kommer over i et nyt setup så hurtigt .. så det er lidt som at vælge mellem pest eller kolera.. :(

mvh. Henrik

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #47
Bruger NDR (Inaktiv) - 23/12-2010 13:58 23/12-2010 13:58
Vi håber det bedste..tror jeg kan svare for alle her.. mvh. NIcki

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #48
flyvefisk (Slettet) - 23/12-2010 14:54 23/12-2010 14:54
#45: Helt enig Kirsten. Jeg nævner denne lave pH, fordi det er deromkring den lander med et massivt bunddække med klyne. Til vildfangede nyimporterede fisk tror jeg stadigvæk at det er en fordel at holde pH lav i det mindste til en begyndelse.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #49
Bruger hwj (Inaktiv) - 04/01-2011 00:02 04/01-2011 00:02
Hej igen.
Så fik jeg tid til at komme med en opdatering.
Akvariet har nu kørt lidt over en uge efter den dramatiske tur som både fisk og jeg var igennem .. sikke et arbejde med at få skiftet det bundlag og der afgik 2 kuhli ål ved døden på grund af det .. så besætningen består nu af 8stk chokolade guramier , 8 stk kuhli ål og 4stk helena snegle , men nu køre det uden problemmer.
mine vandværdier er på .. gH 6-7 , kH er 3-4 og pH på 6 .. har svært ved at få pH længere ned uden spagnumbund .. men også fordi min kH ligger så langt nede (den er jo egenligt en buffer for pH'en) .. men det er da ok vandværdier til mit valg af fisk og type akvarie.
Blev som sagt nødt til at skifte bundlag hurtigt og tage det jeg havde stående , da alle forretninger jo har lukket i julen .. så det blev noget ovntørret kvartssand 0.3 - 1.0mm
lige et billede.

jeg har også skiftet rør .. i stedet for de 2stk standard rør , har jeg købt 2stk rør med farve 827 , det gav både vand , trærødder og fisk en farve jeg synes er flot i dette akvarie og mine flydeplanter vil sikkert gro godt med det lys.
lige nu venter jeg på at alt sne skal forsvinde , så jeg kan få fat på nogle flere bøgeblade.

mvh. Henrik

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #50
Bruger joensson (Inaktiv) - 04/01-2011 02:06 04/01-2011 02:06
spændende....

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #51
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 04/01-2011 10:19 04/01-2011 10:19
Fint du har så mange rødder i, og de er rigtig godt placeret! Og jeg forstår sandelig godt dit valg af rør 827. Jeg er sikker på, fiskene vil sætte stor pris på en hel del flere bøgeblade, hvad du jo også selv er inde på, ikke mindst på grund af den meget lyse bund. Nu ved jeg ikke, om dine rødder afgiver farve, men ellers kan du tilsætte nogle ellekogler (start evt. med 10 kogler for at finde niveauet), de giver dunkel, thefarvet vand (og syrner lidt), hvor du vil opleve fiskene blive meget smukke i farverne - måske er de det allerede, men det er jo ikke liiige så let at se på billedet :) Hvad med algekugler på bunden?

Er det til at styre ph med det middel, du har købt, når du skifter vand? Eller klargør du vandet til vandskift på forhånd? Eller går du direkte over til regn-/osmosevand? Sikke nysgerrig jeg er... :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #52
Superbruger Jesper Green (Inaktiv) - 04/01-2011 10:48 04/01-2011 10:48
Det mørke bundlag VAR nu pænere :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #53
Bruger stausholm - 04/01-2011 14:01 04/01-2011 14:01
hvad var der i vejen med bundlaget ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #54
Bruger Polledreng (Inaktiv) - 04/01-2011 15:00 04/01-2011 15:00
#53. stausholm

Læs #42

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #55
Bruger NDR (Inaktiv) - 04/01-2011 15:22 04/01-2011 15:22
Jeg synes det ser godt ud, og alletiders det ikke gik værre med beboerne..2 kuhliål var billigt sluppet. Men hvis du nu skulle forsøge igen en anden dag med et sortvandsakvarie..hvad skulle så gøres anderledes for at undgå det samme sker igen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #56
Bruger stausholm - 04/01-2011 18:30 04/01-2011 18:30
Polledreng skrev :
#53. stausholm

Læs #42
ok.. det har jeg aldrig prøvet. da jeg havde sydmerikanere, afvandede jeg en spagnum klump i en bedroller, hvor jeg tappede vand fra. jeg tror den stod der i, i lidt over et halvt år, uden problemer.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #57
Bruger hwj (Inaktiv) - 04/01-2011 19:18 04/01-2011 19:18
Vil da lige sige tak for den store interresse for mit projekt. Dejligt med lidt respons.

Vil lige give mine rødder chancen inden jeg går på ellekoglejagt , men synes ikke rigtigt de afgiver den mænge farve til vandet jeg havde håbet på .. så jeg skal jo nok på koglejagt.
Jeg er skuffet over det produkt jeg fik fat i ,det sænker KH alt for meget i forhold til pH, og jeg gjorde det også kun fordi jeg stort set var udgået for osmosevand da jeg skulle skifte bundlaget ud. Så jeg vil kun bruge osmosevand .. de næste 4-5 vandskift bliver med ren osmose .. derefter er det sådan set vandværdierne der bestemmer om forsatte vandskift skal være med ren osmose eller der skal lidt postevand i.Jeg klargør altid mit vand til vandskift når det drejer sig om sådan lidt "specielt" vand.Skulle jo nødig have fiskedød fordi der pludselig opstår et stort pH dyk.

#52 .. kan kun give dig ret.

hvis man snakker om spagnumbund igen .. så vil jeg helt klart holde mig fra køb i byggemarkeder .. så hellere give 100,- mere og købe det spagnum der sælges til terarier.Det er godt gennemvasket og langtravlet.

mvh. Henrik

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #58
Bruger omega2oo5 (Inaktiv) - 04/01-2011 20:38 04/01-2011 20:38
Ærgeligt at det ikke gik med spaghnum bunden, men sandet er da absolut også brugbart. Men det kommer absolut til at pynte med en masse bøgeblade.

Hvad med sådan noget som ketapang blade? Min personlige erfaring med dem er ihvertfald at de giver rigtig meget farve fra sig og deres størrelse giver gode gemmesteder for fisk. De kan også findes ret billigt for en ordentlig pose på ebay :)

Ellekogler kan jeg også anbefale. Brugte dem da jeg havde en gruppe Trichopsis vittata og de forsvandt ihvertfald i det te-farvede vand som bare få ellekogler giver :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #59
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 05/01-2011 17:34 05/01-2011 17:34
Enig med Kasper omkring ketapangblade... dem bruger jeg også selv i stor stil! Kan chokoerne komme til det, leger og spytter de såmænd gerne æg ud på dem - for derefter at hive æggene indenbords i skuffen, forstås :)

Men vedr. bundlag, Henrik - ret beset med det set-up du har bestemt dig for, behøver du jo slet ikke et... fyld hele bunden med et tykt lag blade, små kviste osv. Det virker fint (bortset fra at det jo hvirvler frygteligt op, hvis det er... ligesom en spagnum-bund), jeg har selv afprøvet det med Betta brownorum. Og dér poppede ovenikøbet rigeligt med unger op efterhånden :) Bunden vil efterhånden formulde og indeholde en masse nyttige mikroorganismer.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #60
Bruger NDR (Inaktiv) - 05/01-2011 17:37 05/01-2011 17:37
#59 De små kviste du omtaler Kirsten, er det fra nogle bestemte træsorter, og bladene, er det ketapangblade eller også bøg?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #61
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 05/01-2011 17:43 05/01-2011 17:43
Jeg holder mig til bøg, eg, el, hassel og pil - så er jeg på den sikre side. Grene og kviste har jeg kun brugt tørre (frisk pil har jeg dog også prøvet - så får man nærmest en "undervandsskov", for de begynder at skyde på et tidspunkt), men vil da ikke afvise, at friske kan bruges, jeg tør bare ikke begynde på det :) Af blade bruger jeg kun ketapang, bøg og eg. Og så ellekogler...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #62
Bruger NDR (Inaktiv) - 05/01-2011 17:50 05/01-2011 17:50
#61 ok. så fik jeg lige sat det på plads. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #63
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 05/01-2011 17:52 05/01-2011 17:52
He-he... Nicki - altså jeg fik vist ikke formuleret mig helt rigtigt alligevel - bladene og ellekoglerne har jeg også kun brugt i tørret tilstand :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #64
Bruger helene - 06/01-2011 10:08 06/01-2011 10:08
hvis det mest er farven, og så virkningen fra ketapangbladene kan man også bruge et produkt som dette
Eksternt link http://www.akvarieforretningen.dk/product.asp?product=4735

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #65
janninho93 (Slettet) - 06/01-2011 19:36 06/01-2011 19:36
fedt nok :) det skal nok blive godt

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #66
Bruger NDR (Inaktiv) - 06/01-2011 19:59 06/01-2011 19:59
#63 :) De tørrede blade og ellekoglerne var jeg nu nok klar over..

Annoncører
Annoncører