Cpo-krebs, inputs og erfaring? :)

Postet under : Akvariesiden.dk - Andre akvariedyr
Visninger : 10534

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 29/12-2010 15:23 29/12-2010 15:23
Hejsa

Jeg er så heldig at have en fin CPO-hun, der går med en skovlfuld æg - jeg gætter på, hun har gået i noget der ligner 10-11 dage. Jeg har læst, at der går ca. 4 uger, før æggene klækker... så jeg krydser selvfølgelig fingre for, at hun holder på dem så længe.

Her lige et oversigtsbillede af mine kælder-baljer, bare lige for hyggens skyld :)

I det midterste går de 4 CPO'er, ingen fisk - kun en enkelt cherryreje eller to, lidt snegle og sikkert lidt tanglopper også.

Som det ses, er der nye blade på vej mod bunden - bladene bruger krebsene rigtig meget til at fise rundt i og gemme sig. De enes faktisk pænt - kun ved fodring kan der være lidt uoverensstemmelse.

Hunnen har forskanset sig i ét af rørene, og tilbringer det meste af tiden dér - hun bygger somme tider lidt sten op foran hullet, men ikke mere end hun kan følge med i, hvad der foregår!

Mit spørgsmål er nu: hvis æggene klækker, er der så nok gemmesteder til ungerne?? Hvor hårde er de voksne til at snuppe ungerne? Jeg har læst mig frem til, at det ikke anbefales at tage en æg-bærende hun fra, da der er alt for stor risiko for, at hun i den forbindelse smider æggene, så derfor har jeg ladet hende være. Vil det være en ide - f.eks. - at lægge en dynge små sten ned, så ungerne kan gemme sig dér? Eller? Kom gerne med inputs og erfaringer! :)

Sidst - lige et hygge-billede af mine skønne C. duplicareus... naboerne til højre:

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger fkalinka (Inaktiv) - 29/12-2010 16:46 29/12-2010 16:46
Ved ikke hvor slemme de er til at tage deres egen unger, men jeg ar mine fire til at gå sammen med en ordenlig håndfuld rejer, og jeg har ikke set dem tage nogle af dem endnu, så mon ikke de lader deres egen unger være.
Det er ellers en fed balje du har kun til dem :D jeg har også lige fået fat i 4 af denne dejlige krebs, men de går sammen med maller og rsc rejer, men de ser ud til at kunne enes rigtigt godt sammen, nu venter jeg bare på de bliver store nok til at yngle, tror der er 2 af vær køn, så der skulle da være en chance.
Kryser fingre for du for en masse søde små unger :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 29/12-2010 23:16 29/12-2010 23:16
Tak, fkalinka - jamen vi kan da håbe på, der kommer andre forbi tråden her med lidt erfaring indenfor CPO-krebs og ditto unger :) Jeg fik mine CPO 21. oktober (6 styk ialt: 2 i 25L og 4 i 54L), og da var de faktisk kun på størrelse med store cherry-rejer, så de vokser VIRKELIG hurtigt! Meeen de har jo også meget de skal nå i deres (alt for) korte liv, så der skal fart på! De kan sagtens enes med fisk og rejer, ved jeg, så det burde ihvertfald ikke give dig problemer... du må endelig skrive om dine CPO-oplevelser hen ad vejen, så vi kan lære noget - synes ikke der er så hulens meget info egentlig :) Har du købt dine hos rejeshoppen?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger fkalinka (Inaktiv) - 30/12-2010 16:48 30/12-2010 16:48
Hej Kirsten.
Okay, det lyder godt, syntes de var lidt små dem jeg købte, de er lige pt en halv gang større en cherry rejerne. men sagde også han skulle fange de mindste :) da jeg har erfaring med rejer at de er nemmest klare en flytning når de er små, så tænkte det også var bedts med krebs.
Hvad har du gjort for at få dine til at gå med æg? og hvor store er de nu?
Du skriver alt for korte liv, havde læst et sted de bliver op til 2 år, men hvor kort liv mener du de har?
Jeg syntes det er en meget spændende krebs, der kommer meget frem, det var kun lige de først par dage de var sky, når deres serveres mad, ja, så slåés de lidt med mallerne og gæt hvem vinde ;) de er ikke bange af sig :)
Jeg har købt dem i farmland oppe i Randers, og der er stadig flere til en rigtigt god pris :P

Og krydser jeg også lige fingre for andre med CPO erfaring :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 31/12-2010 14:53 31/12-2010 14:53
Jeg synes, det var rigtig fornuftigt af dig af købe de mindste - ud fra samme synspunkt og erfaring som du selv har :) Hun går stadig med æggene, heldigvis, de fylder godt nok meget under hende nu! Men jeg har ikke gjort noget som sådan for at få dem til at yngle... De får godt nok krebsefoder (TetraCrusta menu, som består af 4 forskellige slags i én bøtte), men også lidt rejesticks, div. granulat engang imellem, og af grønt bliver det såmænd kun til afskallede ærter i ny og næ. Den hun, der går med æg, er den største af dem alle og voksede møg-hurtigt! Det er svært liiige at komme med en størrelse - men tæt på 4 cm vil jeg tro. Aldersmæssigt har jeg læst, de bliver ca. 18 måneder - dog er dette ikke bekræftet, så 2 år kan da sagtens være et godt bud også! :)

Du har absolut ret i, det er en rigtig fin, sød og interessant lille krebs! Jeg er ved at læsse endnu flere blade i til dem, og DET sætter de virkelig pris på!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger fkalinka (Inaktiv) - 01/01-2011 20:00 01/01-2011 20:00
Godt Nytår :)

Det lyder lidt lige som min kost :) jeg er heller ikke god til at give grønt, de fik et stykke rød peber i går, men det er kun mine sugemaller der syntes det er godt B)
Jeg er så heldig at mine røde sugemaller som de går sammen med lige har lukket deres første kuld unger ud af reden, var lidt spændt på om de kunne lade de små maller være, men der er slet ingen problemer, de enes rigtigt fint sammen :D

Sad lige og gogel dem, kom da også frem til de ikke blev ældre, ved ikke lige hvor jeg havde fået fra de blev ældre :(

Jeg kom også frem til de kan gå i 15-25 grader varmt vand, jeg havde mine til at gå ved 25 grader, men har nu sat temp lidt ned, så kunne jeg spare lidt på strømmen B) også skulle de være mere aktive ved en temp på omkring 20 grader, men jeg har lige maller at tænke på også, så har sat den til 23 grader.
Jeg bruger ketang blade i alle mine akv, det har jeg også god erfaring med.

Du må endelig skrive når hun har sluppet ungerne fri om der er nogle der overlever..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Slammers5k (Inaktiv) - 02/01-2011 17:37 02/01-2011 17:37
Hvis du vil beholde størstedelen af ungerne skal moderen flyttes inden ungerne klækkes, når hun så har smidt æggene i en yngle tank eller lign. kan du flytte hende over igen, hvis der er nogle unger der ikke vil give slip kan du lige ryste hende blidt.

Ungerne kan ikke flyttes indenfor 2mdr plejer man at sige, ellers har de meget let ved at dø.

Beholder du dem i den primære tank vil nogen af dem blive spist af forældrene, det kan ikke undgåes.

Men ellers lad hunnen tygge foderet i stykker, så kommer ungerne og samler de små korn op igen, ting som HMF filter med masser af snask de kan sidde på vil de også elske, mosbolde osv.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 05/01-2011 18:03 05/01-2011 18:03
fkalinka - du kan lige regne med, jeg giver lyd, hvis der kommer små-kravl! :)

Slammers... tak for input! Her den første gang tror jeg liiige, jeg vil lade hende gå, og så se hvad der sker. Jeg har set et sted på nettet, at en hun i hele livet kun afgiver unger 2-3 gange, så det er jo et noget begrænset antal forsøg, man har... Jeg har ikke hmf-filter, men til gengæld er der fine mosbolde i. Tror jeg vil lægge noget javamos ned på bunden også. Det med ungerne og 2 måneder var jeg ikke klar over!

Jeg har tænkt på, om det vil være en fordel for ynglen til skjul (hvis den kommer), at jeg lægger nogle små keramikrør ned i et par dynger? Keramikrørene (eller hvad de nu hedder) har jeg i overskud fra en spandpumpe... Nogen der har en mening om det?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger fkalinka (Inaktiv) - 05/01-2011 19:20 05/01-2011 19:20
Kirsten det lyder godt :)

Det lyder da helt sikkert som en god ide med de keramikrør, de har da sådan en str at forældre ikke kan komme der inde, så mon ikke det ville rede nogle unger :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 06/01-2011 21:54 06/01-2011 21:54
Så er der ploppet et par små dynger keramikrør i, filtret lidt sammen med noget javamos.

Og jeg har lige været ned at fodre - og ØVBØV jeg ikke havde mit kamera med! For den meget forskansede kommende krebsemor var HELT ude fra sit skjul, og dér så jeg en kæmpe bleg-rød masse hænge under hende, FYLDT med en masse sorte øjne :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger fkalinka (Inaktiv) - 07/01-2011 20:26 07/01-2011 20:26
Hvor spændende :) så må de da snart være klar til forklare hende :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger dragerfindes (Inaktiv) - 07/01-2011 20:35 07/01-2011 20:35
Ej hvor pændende! Har selv et godt øje til cbo å sætter lige et bogmærke i din tråd ;)

Held og lykke med det!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 07/01-2011 20:39 07/01-2011 20:39
Ja - håber også det bedste :) og tak...

Hun er meget, meget forsigtig med at komme frem... men nysgerrig er hun trods alt, når der fodres eller skiftes vand. Det ser sjovt ud, når hun bakker ind og samtidig slæber enten et blad eller en kvist med sig i håb om at barrikadere indgangen til røret, eller hun bygger lidt sten op foran :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Slammers5k (Inaktiv) - 07/01-2011 21:50 07/01-2011 21:50
God ide med keramikrør, når de bliver lidt størrere kan du altid bruge PVC rør, de er nemme bare at købe i den størrelse man skal bruge.

De elsker nemlig at kravle, så javamos, planter og ting de fjolle rundt på (væk fra bunden) vil de føle sig mindre stressede.

Jeg ville lige tjekke op på hårdheden af vandet, du vil have mange krebse der skifter ham og vil kræve kalk til dette, samtidigt vil en høj hårdhed skjule denne hamskiftning for de andre krebs der ellers ville blive tiltrukket af den smidte ham.. de spiser hammen for at styrke deres nye ham.. så supplementer som æggeskaller/cuttlebone eller en teskefuld natron engang imellem ville også være godt.

Ellers bare held og lykke med ungerne :) de lyder til at være i gode hænder.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Slammers5k (Inaktiv) - 07/01-2011 21:50 07/01-2011 21:50
husk og hold forældrene godt fodret af åbenlyse grunde ^^

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
johnny9900 (Slettet) - 07/01-2011 22:31 07/01-2011 22:31
De 9 krebs jeg købte i rejeshoppen er blevet mange flere,det dennerle rør du viser på billedet er det samme jeg har men mine bruger dem aldrig,jeg har købt en del små rør hos hulemanden,mallehuler der er lukkede i den ene ende det lader til at de bedre kan lide dem,mine unger fra samme kuld er kannabalistiske der tager de mindre syskende,mine elsker at græsse på hmf filter måtter og at være mellem flydeplanter,jeg bruger crusta mineral fra dennerle det er et pulver der tilføres en gang i ugen hvor jeg har redbee soil ellers bruger jeg ikke noget da vores vandhane vand er ret hårdt heroppe.
jeg bruger 12 liters akvarier til mine og et enkelt 54 liters hvor mine unger bliver smidt i efter hunnen har smidt dem,hannerne kommer jeg kun ned til hunnerne et stykke tid efter de har ømset skal for at de skal parre,mine cpo har fået en del fejlfarvet yngel der er nærmest brune i det dem har jeg valgt at sortere fra.
mine cpo elsker dennerle crusta gran og sera`s shrimp natural mine yngel får shirakura ebi dama.

Jeg bruger kun rødder og rørene fra mallehuler i mine akvarier,og det har fung. fint
mine hunner smider ungerne i det fri og det virker som de smider dem der bliver klækket efter hånden og ungerne søger skjul med det samme,har set hunnen snuppe unger der har været syge eller for langsomme mine søger skjul under rødderne og i hornbladene,de rødder jeg bruger er de mindste rødder jeg har lagt ovenpå hulerne og derefter har jeg næsten hele akvariet dækket af en masse små rødder.
De billeder du viser af dine akvarier Kirsten har for lidt skjul mindst en hule pr. krebs og gerne flere,du kan få flere huler ved at stable en del små rødder ovenpå hinanden,og hulerne har bedst af at være spredt i akvariet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 08/01-2011 12:46 08/01-2011 12:46
TUSIND mange tak for jeres indlæg - det er jo guld værd for mig! :)

Som sædvanligt er der (heldigvis) flere måder at gøre tingene på, kan jeg fornemme - så det er jo fint. Siden billedet i #1 blev taget, er der kommet flere blade i, hornblad vokser som bare pokker og fylder rigtig, rigtig meget nu, ligesom de 2 dynger keramikrør-med-javamos også er kommet i. Men jeg vil helt klart tilføje flere skjulesteder ud fra de idéer, I er kommet med - det bliver hvad der lige kan skaffes og fås fat i.

Vandets hårdhed her skulle ifølge vandværket ligge på ca. 11-12, som vel må betegnes som middelhårdt. Vil I mene, det er OK, eller? Meget heldigt har jeg sepiaskaller (hvis jeg googler ordet cuttlebone - det ord kendte jeg ikke - fremkommer billeder af sepiaskaller), som jeg i forvejen bruger til mine landskildpadder... hvis nødvendigt, hvor meget skal jeg så lægge i??

Men faktisk HAR jeg jo også noget Crusta Mineral fra Dennerle! Jeg er bare aldrig rigtig kommet igang med at bruge det... det starter så idag :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 11/01-2011 22:43 11/01-2011 22:43
Så kom der sgi rejebebser! He-he... nuttede er de, men jeg ved ikke, hvor mange der rent faktisk er. Indtil nu har jeg kun set 3 på én gang, men det er sørme osse svært, for nu er der jo blevet så hulens mange gemmesteder! Jeg har endda set, at keramikrørene bliver brugt :)

Krebsemor opfører sig dog noget anderledes, end jeg havde forventet: hun valgte at gå i blad-keramikrør-javamos-algekugle-dyngen og slippe ungerne. Den venstre trediedel af akvariet vogter hun nidkært over: når jeg nærmer mig med en lup, er hun klar til at gå til angreb, ligesom en ganske uskyldig snegl blev truet ad også! Hun er tilsyneladende ligeglad med, at unger sætter sig på benene af hende! Så der foregår da én eller anden form for yngelpleje, hvilket som sagt kommer lidt bag på mig. Men det kan selvfølgelig være, fordi ungerne er så nye endnu... :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 11/01-2011 22:43 11/01-2011 22:43
Hmmm... rejebebser! Ja-ja... det er jo dét man er vant til! Så jeg ku' slet ikke finde ud af at skrive krebsebebser :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger mbarv (Inaktiv) - 12/01-2011 08:46 12/01-2011 08:46
Tillykke med dem ! og rigtig flot akvarie du har fået indrettet til dem - det er da lidt luksus med så meget plads :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger fkalinka (Inaktiv) - 12/01-2011 18:42 12/01-2011 18:42
IIIIHHHHH :D Stort tillykke herfra, det er da fedt. og fedt at høre at krebsemor passer lidt på dem, hvor store er ungerne når de bliver frigivet??

Årh, hvor kan jeg snart ikke vente på mine syntes det kunne være sjovt at yngle *blink*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger fkalinka (Inaktiv) - 12/01-2011 20:07 12/01-2011 20:07
Så, nu skal jeg vist ikke vente længere, så en parring her til aften, hold fest det så skæg ud :P , så må jeg bare vente og se om hun går med æg om et par dage..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 12/01-2011 22:28 12/01-2011 22:28
Tak ska' I ha' :)

Da jeg lige gik forbi baljen før, kunne jeg hurtigt spotte 6 krebseunger - så der er måske håb om lidt flere... Det ser ikke ud til, de voksne tager notits af dem, men ungerne ville jo med størrelsen lige nu heller ikke mætte særligt meget ;) Krebsemor vogter ikke længere over området, ligesom ungerne nu er over hele akvariet.

Det bliver rigtigt spændende, fkalinka!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger fkalinka (Inaktiv) - 16/01-2011 19:57 16/01-2011 19:57
Jes, så går krebs mor med æg, ser hende en sjælden gang når hun lige skal se om der falder foder af.

Har du set flere unger?

#7 hvor tidligt/sent ville du flytte krebse mor til en anden balje, jeg tænker her på jeg har kampfisk sammen med med, så de ville nok guffe nogle af dem hvis de for chancen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 16/01-2011 23:15 16/01-2011 23:15
Hvor fedt, fkalinka! Tillykke med det :D

Ja, jeg har været heldig at spotte 9 på én gang nu... men det bliver sværere og sværere, for jeg tynder jo ikke ud i noget som helst! Jeg har i tankerne at sætte noget javabregneværk på lavasten og ploppe i, så jeg må nok fjerne noget af al den hornblad, der efterhånden er ved at overtage hele baljen! Men jeg har været noget tilbageholdende med det, også fordi jeg er bange for, at der skal ryge unger med op! De er jo æ gevaldigt store endnu :) De voksne efterstræber stadig ikke ynglen, ligesom de indbyrdes faktisk enes ganske fortrinligt...

Jeg har forsøgt at fange de små på fotos, men har ikke været heldig endnu! :o /

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger fkalinka (Inaktiv) - 18/01-2011 20:14 18/01-2011 20:14
Ej, hvor fedt :D så har du nok mange flere :) hvor store er de nu, sådan i forhold til feks rsc rejer?

Taaak :D Har de sidste par dage undret mig over at jeg har set hunnen rigtigt meget, hun trisser rundt foran i akv, dejligt, men jeg kunne kun se 2 mere og jeg har 4, det viser sig så at den anden hun har forskanset sig i en hule, ser lige skyggen af hende idag, og hun har også "mavsen" fuld af æg :D :P .

Hvad farve havde æggene på din? den ene af mine hunner har 2 forskellige farver få sorte og resten sådan hvidelige.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 19/01-2011 16:25 19/01-2011 16:25
Det breeeeder sig, fkalinka! Hvor fint hvis du har 2 kommende krebsemødre :D

Jeg har nu spottet op til 14 styks - men jeg forventer selvfølgelig, der går nogle til hen ad vejen, selvom de voksne stadig slet ikke ser ud til at ænse dem. Hvor store de er!? UHA! Ungerne er jo ikke så røde, som de voksne endnu, men heldigt at de går på sort bundlag, for så er de dog trods alt lidt lettere at spotte... Jeg har lige foretaget en lille måling, og jeg vil sige 6-7 mm. Da jeg opdagede hunnen med æg, var de meget, meget mørke... men om de tidligere har været lyse, ved jeg ikke - hun var hurtig til at gemme sig fra starten, synes jeg :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger Slammers5k (Inaktiv) - 19/01-2011 16:43 19/01-2011 16:43
Ser ud til at gå godt, jeg ville dog flytte moderen så snart at ungerne er sluppet, så er der i praksis ikke brug for moderen længere.

11-12 hårdhed er helt fint, jeg har selv knap 20 herhjemme.

fkalinka: farven på æggene fastlår om de er befrugtede eller ej, det kan du altid google.. men husk arten ! da det er forskelligt med farverne om de er amerikanske, australske eller hvad nu.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 22/01-2011 22:05 22/01-2011 22:05
Igår nåede jeg op på 18 styk - nu er de også ved at have lidt mere størrelse, så mine gamle øjne har en bedre chance for at fange dem :) Der er lidt forskel i størrelsen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 24/01-2011 19:18 24/01-2011 19:18
Hold da så op! Jeg skal liiige love for, der er gang i sagerne! Igår parrede krebsene sig igen, og idag går hun med om muligt endnu flere sorte æg end sidst! Jeg har nu endelig fundet ud af, at fordelingen på de voksne er 3.1.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger fkalinka (Inaktiv) - 24/01-2011 19:51 24/01-2011 19:51
Der er da vist gået forår i luften :D hvor fedt. lidt ærgerligt du kun har en har en hun, man må da håber nogle af alle dine unger bliver hunner.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 24/01-2011 22:05 24/01-2011 22:05
He-he... ja, lidt tidligt forår vist :) Jeg har jo 2 i et 25L akvarium også, men der er jeg endnu usikker på fordelingen... Jeg er spændt på, hvad der nu vil ske!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
johnny9900 (Slettet) - 28/01-2011 13:58 28/01-2011 13:58
Sjovt med mindre agressive hunner,mine hunners moderinstinkt ophører når ungerne er smidt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
johnny9900 (Slettet) - 28/01-2011 14:06 28/01-2011 14:06
Mine første cpo yngel,har nu blevet større end de red cherry de går med :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Bruger fkalinka (Inaktiv) - 28/01-2011 17:25 28/01-2011 17:25
#34 hvor gl er dine uger på billedet?

Går stadig og venter spændt, se nu næste ikke hunnerne mere de gemmer sig, var lige heldig igår at se den ene der kom lidt frem af skjul, og der hang noget der stadig lignede æg men lidt større end sidst gang jeg så hende også de havde skiftet farve til lys orange, det er nu idag 16 dage siden jeg så en parring, så der går nok en uges tid endnu, syntes det er spændende at følge dem :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 29/01-2011 00:17 29/01-2011 00:17
He-he... ja, tiden går pludselig alt for langsom :)

Jeg skal have losset nogle flere blade i baljen, tror jeg... denne gang foretrækker hunnen åbenbart dem fremfor rørene.

Og ungerne bevæger sig selvfølgelig rundt over det hele i baljen. Endnu har jeg ikke set de voksne være efter dem, men det kan jo pludselig komme!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Bruger fkalinka (Inaktiv) - 29/01-2011 17:37 29/01-2011 17:37
Ja, aaaaalt for langsomt, glæder mig vildt til at se de små B)

Det der da spændenedende med din hun, at hun går så hurtigt med æg igen og at hun opføre sig anderledes end sidst.

Dejligt at høre de ikke er efter ungerne, bliver spændende at høre om ungerne kan lade de nye være.

Bruger de stadig de keramik rør du har lagt ned til dem?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #38
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 30/01-2011 12:23 30/01-2011 12:23
Nå - igår gik hun så alligevel i rørene... hun kan nok ikke rigtigt beslutte sig! Ungerne er faktisk over det hele nu, så det er ikke sådan at de foretrække det ene frem for det andet mere :)

Når der er fodring kan hunnen så sandelig nok forstå at sætte hannerne på plads!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #39
Bruger fkalinka (Inaktiv) - 30/01-2011 19:05 30/01-2011 19:05
Så lige igår min den ene hun komme frem, men men men, hun havde kun 3 æg under sig og så noget sløv ud, hun spist også længe. så hende også gå rundt idag, stadig kune med 3 æg under maven, så enten har hun frigivet unger eller så er de andre æg gået tamt :( jeg kan ikke se nogle unger..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #40
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 30/01-2011 19:19 30/01-2011 19:19
Hmm... hvis ungerne nåede stadiet med at være bleg-lyserøde med sorte øjne, kan det da godt være, de er der! De er altså ikke ret store, lige efter de er sluppet :)

Mine er ca. 10 mm nu.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #41
Bruger fkalinka (Inaktiv) - 02/02-2011 17:51 02/02-2011 17:51
Ja, nu må jeg se tiden an, hun har tøffe rundt et par dage, kun med de 3 æg i går gemte hun sig så igen og ville ikke komme frem til foder tid, kunne lige skimte hun stadig havde de 3 æg. jeg kan ikke se skyggen af nogle unger, men der er også mange rsc rejer i, så måske hvis der er nogle at de forsvinder i mængden indtil de er store nok.

Overvejer lidt at flytte begge hunner op i mit andet akv, hvor der går gule rejer, cbs/crs rejer og C pygmæus. også flytte hunnerne når de har sluppet ungerne, men ved ikke rigtigt om jeg tør, vil heller ikke stresse hunner alt for meget.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #42
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 02/02-2011 18:26 02/02-2011 18:26
Jamen så er der måske lidt håb alligevel :)

Jeg tror, jeg vil prøve at flytte min hun, når tiden nærmer sig... jeg er ved at klargøre et par barselspytter! Og så vil jeg flytte hende tilbage igen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #43
Bruger fkalinka (Inaktiv) - 03/02-2011 19:57 03/02-2011 19:57
Jah, nu må vi se, hende der kun havde få æg tilbage, sad i hjørnet af akv idag og så lidt sløv ud. jeg skifter lidt vand og nærstudier hende nu når hun er så tæt på, der sidder et æg tilbage, men det er helt skimlet så fanger hende og først der falder ægget af, så håber hun bliver frisk igen.

Men derfor kan hun jo nok godt have sluppet nogle unger fri, fangede den anden hun og hun går med rigtigt mange æg, også var der noget der lignede små unger :D der var nogle kæmpe store sorte øjen.
De æg hun havde var sådan lidt fesen hvide, så tror at jeg har fundet ud af hvorfor de har gået med 2 forskellige farver æg. de sorte er når de er befrugtet, så håber hun holde på de få unger der er til de er store nok til at slippe fri, har flytte hende på i det andet reje akv, der er lidt mere ro på, selv om hun godt nok gemte sig i reje røret hele tiden. så håber jeg bare ikke C pygmæus spiser ungerne.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #44
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 09/02-2011 15:09 09/02-2011 15:09
Igår kunne jeg spotte 22 unger - jeg gade vide, hvor længe det bliver ved at gå!

Hunnen går stadigvæk med æg, selvfølgelig, men de er ved at ændre farve nu. Inden længe må jeg igang med at klargøre "klække"baljen...

fkalinka - hvordan går det hos dig? Jeg tror bestemt ikke, C. pygmaeus kan fange ungerne :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #45
Bruger fkalinka (Inaktiv) - 09/02-2011 22:13 09/02-2011 22:13
Hvor fedt, det er da en pænt slat unger :D

Flyttede hunnen med æg op i den anden balje, og hun har i nat smidt de sidst æg så hun er flyttet tilbage til de andre krebs, jeg kan ikke se nogle unger endnu, håber bare de gemmer sig, men kunne ikke se de såkaldte øjen i æggene så ved ikke om de var ubefrugtet.

Har stadig ikke set nogle unger efter den anden hun, men de har også pænt mange gemme steder så håber stadig at der skal dukke nogle op.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #46
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 09/02-2011 22:29 09/02-2011 22:29
Ja - vi må håbe det bedste :) Jeg har aldrig fanget krebs før... brugte du bare et alm. fiskenet? Jeg tænker, det måske er en idé at hunnen ikke kommer over vand, når nu hun slæber rundt på de æg! Altså noget med at proppe hende i en beholder under vand?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #47
Bruger fkalinka (Inaktiv) - 10/02-2011 19:21 10/02-2011 19:21
Jeg fangede hende imens hun gik fremme, det syntes jeg var nemmest, jeg brugte bare et af de helt små net.
Da jeg ikke skulle flytte hende andet end 20 cm flyttede jeg hende bare hurtigt, æggen er stadig våde pga af vandet på nettet. men ved ikke om der sker noget ved det.

Snakkede i sidste uge med en der lavede rigtigt mange panser maller, han flyttede bare æg fra den ene balje til den anden ude at de var i vand, det skete der ikke noget ved, tror det er lidt det sammen med krebs. men igen uden at vide om det passer..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #48
Bruger fkalinka (Inaktiv) - 16/02-2011 22:23 16/02-2011 22:23
Hvordan går det med dine krebs kirsten? har hunnet fået et nyt kuld unger?
Begge mine 2 hunner går igen med æg, men jeg har stadig ikke set en eneste unge fra deres sidste kuld, så tror desværre ikke det gik til held, jeg overvejer stærkt at flytte dem om en lille uges tid, så de for god tid i det akv kun med rejer og små panser maller, (det er et roligere akv) men ved ikke om det er det der er vejen frem, syntes bare det kunne være sjovt at få et par enkelt unger ud af det.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #49
Bruger Jonas P (Inaktiv) - 16/02-2011 22:43 16/02-2011 22:43
det lyder rigtig spændende i må endelig sig til hvis i får for mange så vil jeg med glæde mindst at aftage/købe 6-8 stk. da mine jo pludselig var blevet ædt af et stort bæst kaldet marmor krebs. :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #50
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 17/02-2011 12:22 17/02-2011 12:22
Det skal nok komme, fkalinka - der er da rigtig gode chancer for gevinst med hele 2 æg-bærende hunner på én gang :)

Igår fik jeg så endelig taget mig sammen til at flytte den meget "gravide" hun. Hvor skal man dog liiige vænne sig til, at de "skyder tilbage" ret så hurtigt, når man forsøger at fange dem! Uha :D Jeg var ellers bange for, at jeg var for sent på den, jeg kunne ikke finde hende og har ikke set hende i et par dage eller tre. Men under en lavasten med javabregne havde hun gravet en lille fordybning og sad dér i sin hule.

Jeg har indrettet et 25L (poster et billede, når akvarierne vågner idag) til kun hende. Hun kravlede selv ud af nettet og ned - det foregik faktisk meget roligt og uden panik. Jeg sørgede for, at hun og "æggene" ikke på noget tidspunkt kom over vand under flytningen. Nu har jeg været inde og spotte hende med en lommelygte - hun sidder i det bageste hjørne, og dælme om ikke der er begyndt at kravle unger omkring hende! De er ved at slippe hende i dette øjeblik - men de fleste hænger der stadig :) Hvor var det fint at se... Og hvor var jeg heldig! Så der gik altså 25 dage, ret lang tid egentlig for så små dyr :)

Jonas... det var da virkelig skidt! Og dyrt foder ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #51
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 17/02-2011 15:39 17/02-2011 15:39
Her er hun lige ploppet i igår:

Baljen:

Det skulle lige gå lidt hurtigt, så det blev billeder taget med mobilen...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #52
Bruger fkalinka (Inaktiv) - 18/02-2011 12:07 18/02-2011 12:07
Nææææh, stort tillykke med det nye kuld unger :D , man må da sige det køre for dig :)

det er da en fin lille balje du har fået lavet til hende, er de krukker fra vandplanter du har smidt i til huler ??

Jeg regner med at give dem en til halvanden mere i den balje de går i nu også derefter flytte dem i en anden balje med mere ro og uden hannerne, skal bare lige have lavet lidt flere gemmesteder til ungerne inden jeg flytter dem der op. også krydser jeg fingre for at det lykkes denne her gang, det kan da ikke passe jeg ikke kan få nogle unger ud af dem, nu har de jo begge prøvet at gå med æg før.

Jonas P kan du ikke få fat i flere der hvor du fik fra sidste gang? (ville geren sælge dig nogle, men man skal ikke sælge skindet før bjørnen er skudt :) ) det er godt nok ærgerligt at de "bare" røg til føde.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #53
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 21/02-2011 05:58 21/02-2011 05:58
Tak, fkalinka :)

I den nye bette balje her har jeg talt ca. 20 små unger... Og tidsmæssige har jeg alligevel ramt en lille smule forkert, da jeg flyttede hunnen op, for jeg har da spottet nogle helt små i 54'eren alligevel - men skidt-pyt. Idag er vist dagen, hvor hunnen skal tilbage til de andre igen.

Ja, det er plasticpotter jeg har lagt ned som huler - lige i mangel af bedre - men med lidt javamos dækket henover tror jeg, de virker fint. Og hornblad "fra bund til overflade" er altså også rigtig godt til sådan nogle krebs, som jo bruger meget tid på at kravle rundt.

Meld gerne tilbage hvordan det går videre, fkalinka! :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #54
Bruger fkalinka (Inaktiv) - 23/02-2011 19:02 23/02-2011 19:02
Det var da en god ny stak unger :)

Jamen, her går det således, damerne er flytte i ny balje, denne gang uden at komme over vande og det ser noget mere lovende ud denne her gang, for de går begge med meget mørke æg, sidste gang var alle æggen undtaget nogle få helt lyse.
Det eneste der har drillet lidt er dagen efter flytning opdager jeg at varmelegmede er går sig en tur, så vandet var faldet til 22 grader, håber ikke det går ud over æggene, nu når de er vant til 25-26 grader. men så vidt jeg lige kan se går de begge 2 stadig med æg..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #55
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 24/02-2011 22:15 24/02-2011 22:15
OK - det ser jo lovende ud! Mine CPO-baljer er uden varmelegeme, hvilket giver en temperatur på ca. 22-23 grader. Hunnen har jeg denne gang valgt at sætte sammen med de to andre hanner i 25L - de blev ærlig talt lidt forskrækkede over pludselig at få besøg af sådan en "monster"dame af en krebs! :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #56
Bruger fkalinka (Inaktiv) - 15/03-2011 20:36 15/03-2011 20:36
#55 hvordan går det med dine cpo? her gik det heller ikke til held denne her gang. de går ved 25 grader pga af de andre beboer i akv..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #57
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 16/03-2011 12:20 16/03-2011 12:20
ØVØV, fkalinka... det var ærgerligt!

Jamen jeg kommer lige med en opdatering - hvor det faktisk er både godt og skidt... måske mest skidt...

I 54'eren i kælderen gik de 3 hanner jo med alle ungerne, som nu er 2 måneder, og dermed klar til snart at komme ud til andre akvarister (hvor og hvordan jeg så ellers lige skal forsøge at afsætte dem...). MEN! For nøjagtigt en uge siden så jeg, at én af hannerne havde fat i en unge, som fik en ordentlig røvfuld! For derefter at blive sluppet fri igen... og så kom jeg til at kigge på de andre unger! Dælme om ikke knap halvdelen eller måske "kun" ca. en trediedel af ungerne har mistet deres forkløer-ben (eller hvad de nu hedder)! Det kan NOK være, jeg fik travlt med at hive de 3 gamle hanner op! Deres forståelse for den yngre generation stopper åbenbart på et tidspunkt. Jeg har dog læst ét eller andet sted, at kløerne vokser ud igen, men jeg ved ikke, om det er rigtigt? Det positive er, at ingen unger er slået ihjel...

I 25'eren, som er placeret heroppe i mit aqua-room ;) gik det heller ikke helt som planlagt. Da ungerne lige var sprunget fra moderen (som blev flyttet kort efter), talte jeg omkring 20 stykker. Kort efter skete det, at vi fik en hel del sol heroppe i det nordjyske, og uden jeg tænkte over det, steg temperaturen i rummet, hvor et stort vindue vender den helt rigtige solvej! Temperaturen hos krebseungerne steg til 25 grader. Jeg kunne nu kun tælle ca. 8 unger! Om jeg har været for fedtet med foderet, eller det har været temperaturstigningen, der har været årsag til nedgangen i unger ved jeg ikke... måske en kombination... Der blev skruet ned for varmen i rummet, lampen over akvariet blev hævet og afdækning fjernet, så vandtemperaturen igen kom nedad. Så lærte man det!

Nu går hunnen så i et andet 25L sammen med 2 hanner - og hun er igen med æg, tror hun har gået ca. 1 uge nu. Denne gang er der dog ikke så mange æg, ser det ud til, som de første 2 gange. Men jeg synes også, hun har gjort det rigtig godt! På så kort tid... :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #58
Bruger fkalinka (Inaktiv) - 19/03-2011 22:28 19/03-2011 22:28
Øv at du har mistet så mange unger :( og sikker nogle bøller du har i de herre. min den ene han have tabt den ene klo ved hamskift, men den kommer fint ud igen, dog er den ikke så stor som den anden.

der er pt ikke nogle af mine der går med æg, men har fået et 5,5 liters af min mand, så det bliver gjort klar næste gang der er optræk til noget, også bliver det på stue temp, skal prøve om det er det der gør det...

Det er lidt vildt din hun bare køre sådan på :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #59
johnny9900 (Slettet) - 19/03-2011 23:56 19/03-2011 23:56
Kirsten deres kløer vokser ud igen,mener det er tredje gang de ømser skal at de næsten er udvokset igen så de kommer igen det ser bare lidt morsomt ud første gang de har ømset skal da deres kløer er mega små,mine hunner og hanner spiser de unger de kan komme til,er du ikke sikker på at det samme er sket ved dig ?.
Nogle af mine hunner mister tit kløer efter en parring,da en parring altid sker ved hamskifte og deres skal ikke er så stærke ved dette tidspunkt

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #60
Bruger Kirsten Sørensen (Inaktiv) - 20/03-2011 07:29 20/03-2011 07:29
fkalinka - jeps, ikke noget med at give op! :)

Johnny - dét var dejligt at få at vide! Tusind tak for dén info - tænk, så meget jeg slet ikke ved om dem...tsk..tsk.. Så er det måske alligevel ikke hannerne, der skal have skæld ud for klo-klipningen ;) For ja, der er rigtig nok nogle små, latterlige klo-tingester på en del af dem, og jeg har også set nogle skaller hist og pist.

Lige vedr. antallet af unger, så er jeg helt sikker på, at de voksne ikke æder ungerne, ihvertfald ikke indtil nu. Heller ikke hannerne. Jeg har holdt mandtal over de ca. 20 unger i 25'eren, og da var hunnen allerede flyttet. Så nedgangen i antallet af dem, kan jeg kun takke mig selv for :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #61
Bruger fkalinka (Inaktiv) - 20/03-2011 10:42 20/03-2011 10:42
#59, jeg ved det ikke, først hold fik lov at slippe fri i sammen akv som både hunner og hanner, næste hold flyttet jeg hunnerne i anden tak, med rejer og C pygmæus. den ene hun så jeg lidt unger på imens de hang på hende, men siden har jeg ikke set nogle. hunnerne er flytte tilbage igen så snart de ikke have æg/unger mere. jeg har lavet en masse små gemme steder i form at keramik rør, så det skulle være en mulighed for de kunne gemme sig, men har ikke set skyggen af en eneste...

#60 det gør jeg heller ikke endnu, men håber er begyndt at svinde :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #62
Bruger NicoDK (Inaktiv) - 31/07-2011 16:34 31/07-2011 16:34
jeg har nogle cpo hunner hvor den ene har gået med æg men har nu skifte hamp men der er stadig æg på bliver de til noget eller hvad

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #63
johnny9900 (Slettet) - 31/07-2011 16:49 31/07-2011 16:49
En krebse hun må ikke skifte ham mens hun bærer rogn,de parer når de skifter ham og skifter først når hun har sluppet ungerne så der er noget galt

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #64
Bruger tommyml (Inaktiv) - 19/05-2014 18:32 19/05-2014 18:32
Jeg ved det er en ældre tråd, men jeg vil lige se om jeg kan få svar på dette spørgsmål:

Hvilket bundlag er bedst til dværgkrebs?

Annoncører
Annoncører