Akvarieomlægning.

Postet under : Akvariesiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 1578

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger chilip (Inaktiv) - 16/02-2011 17:17 16/02-2011 17:17
Hejsa.

Tænkte jeg ville lave en lille tråd, hvor fremgangen i mit akvarium kan følges.

I går fik jeg endevendt hele baljen, med hjælp fra mine 2 nevøer, og alt blev hevet ud.
Hjemmelavet bundlagsgødning blev smidt i bunden, (Ullits opskrift på Rødler), derefter dækket af 1 cm. småsten.
Så blev der rullet et fluenet ovenpå, og så ellers fyldt op med småsten igen. (Jeg har gravende cichlider, så nettet er nødvendigt for at de ikke graver leret frit.)

Derefter blev både rødder og planter gevaldigt om-arrangeret, og det nyindkøbte, (men brugte), Co2-anlæg blev sat til.
En del af de gamle planter kom på rekreation i nogle af de små kælderakvarier, mens der blev spædet til også fra disse.

Og her er så resultatet:

Sådan så det ud før:

Jeg påtænker at ligge et nyt billede op, sådan ca. hver uge. således at fremgangen kan følges.
Jeg har selvfølgelig store forventninger til at mine planter eksploderer i vækst, og alt bliver fryd og gammen. ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Lefreak (Inaktiv) - 17/02-2011 13:09 17/02-2011 13:09
Det ser da helt vildt godt ud! :) Glæder mig til at se planterne Eksplodere! :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Midtjylland (Slettet) - 17/02-2011 13:27 17/02-2011 13:27
Indlægget er rettet 17/02-2011 13:28 17/02-2011 13:28 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej,

Jeg synes du har fået placeret rødderne helt perfekt. Det ser rigtig godt ud den måde de danner små huler på. Når først planterne lukke roden mere inde, kommer det til at se rigtig godt ud.

Hvor mange watt pr. liter kører du med?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger chilip (Inaktiv) - 17/02-2011 13:33 17/02-2011 13:33
Indlægget er rettet 17/02-2011 13:35 17/02-2011 13:35 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#3 Ja. Jeg blev også svært overrasket da jeg så hvordan mine 2 nevøer på 10 & 13 havde fået placeret rødderne. En anden gang tænker jeg ikke 2 gange over at overlade sådan noget til de kreative. *blink* :D

Jeg monterede i sidste uge 4 x 54W T5, (2 x 827 & 2 x 865), og hele armaturkassen blev inden da foret med Alu-craft, så den er en stor reflektor. Watt-mæssigt, uden at regne reflektor-effekten med, ligger jeg derved på 0,57W pr. l. (Udregnet ud fra kavariets fulde kapacitet, uden at regne rødder og bundlag fra.)

Så jeg skulle mene der er det lys der skal være, selvom akvariet er 70 cm. højt. ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Midtjylland (Slettet) - 17/02-2011 13:38 17/02-2011 13:38
# 4

Det er da rart at være i familie med sådan et par unge aquascapere; det har de gjort godt. :D

0,57W med reflektor Co2 og gødning, så bliver det jo et rigtig planteparadis. Det bliver interessant at se hvor hurtigt det går. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger chilip (Inaktiv) - 17/02-2011 13:44 17/02-2011 13:44
#5 Lige præcis.

Nu skal jeg så bare have justeret Co2-en ordentligt, og fundet ud af hvilken, og hvor meget Makro-gødning der skal til.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger chilip (Inaktiv) - 19/02-2011 11:18 19/02-2011 11:18
En lille up-date her på 4.dagen, er at alle mine sværdplanter har sat nye blade af, samt at de sætter mørkerød farve i bladene, hvilket skulle være et sikkert tegn på god vækst. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger chilip (Inaktiv) - 28/02-2011 23:55 28/02-2011 23:55
Og så lovede jeg jo at bringe billeder af fremgangen efter 14 dage, men det er nu ikke lige fordi jeg har så meget lyst.
Anywho! Planterne gror, så langt så godt. Min gigant Vallisnerias nye blade vokser ca. 5 cm om dagen, og Cabombaen, ja. Den vokser jo som ind i helvede alle steder.
Men mine trådalger, (nu lyder det som om jeg bevidst dyrker dem), er gået helt amok.

Måske fordi jeg først er kommet i gang med både Mikro og Makro gødning i søndags. (Dovenskab betaler sig ikke, når man har fået den optimale lysstyrke og Co2. Så skal man åbenbart være laks ved havelågen, (før den sidste er røget..)
Et andet parameter jeg nok mest hælder til, er flowet i mit akvarie. det bliver godt nok noget af en nød at knække, når det er 180 cm langt, 70 cm højt og kun 30 cm dybt...
(Jeg tænker måske de der små powerheads rundt omkring langs bunden. er der mon nogle der kan huske hvad de hedder..??)

Anywho.
Sådan så mine planter ud, inden jeg gik i gang med den store beskærersaks til det ugentlige vandskifte her til aften:

Så fra at se sådan her ud.

Endte det med det her.

Altså en smule "back to scratch", men dog med den viden at mine planter rent faktisk gror som de skal...

Så mon ikke jeg vender tilbage om 14 dage igen, og så bliver det jo spændende at se om det bliver nogenlunde samme billede.. *blink*

Annoncører
Annoncører