Scalare med Colombian Redfin

Postet under : Akvariesiden.dk - Cichlider
Visninger : 1716

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger chilip (Inaktiv) - 01/03-2011 12:29 01/03-2011 12:29
Halløjtaler.

Nu er beslutningen taget. Jeg skal have Manacapuru-Scalare, (Pterophyllum scalare rio manacapuru), i mit 378l.
Og jeg glæder mig som et lille barn...

I forvejen har jeg en stime på 10 stk. Colombian Redfin, (Hyphessobrycon columbianus).
Colombianeren bliver i artsbeskrivelsen nævnt som nogle gange værende en "finnenapper", men at man som oftest kan komme ud over dette ved at holde dem i en stime, hvorved de lader evt. aggressivitet gå ud over artsfællerne, fremfor de øvrige fisk.

De går pt. med et par Blå Acara, hvor specielt hannen bl.a. har en lang og flot rygfinne, og den har jeg aldrig nogensinde set et hak i. Men en Scalare har jo alligevel væsentlig længere finner.

Så mit spørgsmål er derfor.
Er der nogen af jer der har haft holdt Scalare og Colombian Redfins sammen?
Har det været et problem, og hvilke forhold gik fiskene under?

Håber selvfølgelig på en masse gode svar, og gode råd.
Jeg køber nemlig ikke Scalarerne før jeg føler mig sikker nok...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Amazing Almo (Slettet) - 01/03-2011 12:48 01/03-2011 12:48
Halløj selv ;)

Har pt. 6 stk "Columbianere" gående med scalarer - de er aggresive overfor hinanden og opfører sig som tetraer nu engang gør, når de danner revirer, MEN ingen hakker i finnerne på scalarene.

- freak occurence? Ved det ikke, men her går de fint sammen

Baljen er på 70l, scalarerne er små og tetraerne ca. 5 cm, masser af planter og et par trærødder... Derudover går der et 5 pansermaller og en alm. algeæder.

PS: Scalarerne går der indtil de er vokset lidt, så kommer de over i et af de større akvarier - blot så vi ikke behøver at bruge denne tråd til at kommentere størrelsen på et scalareakvarium :D

Mvh. Allan

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger KimJ - 01/03-2011 13:01 01/03-2011 13:01
Jeg vil nu alligevel kommentere på akvariestørrelsen.

Vent ikke for længe med at flytte scalarerne! De vokser ikke optimalt til i det lille akvarium, og det de bliver sat tilbage, vil ofte ikke kunne rettes op, selv når de bliver flyttet til et større. Jeg har desværre selv oplevet dette, da jeg i sin tid anskaffede mine scalarer; Jeg købte 5 privat, som havde gået i et akvarium på ca. 100L, og fik derefter fat på 10 stk. fra Akvarie West, som helt tydeligt kom fra betydeligt mere rummelige omgivelser. De 5 første voksede, på trods af at de allesammen gik i det samme 720L akvarium, markant dårligere til og da det blev tid til at sortere i flokken og vælge de 8 flotteste fra, var der ingen af dem der klarede cuttet *skeptisk*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger chilip (Inaktiv) - 01/03-2011 14:06 01/03-2011 14:06
#2 Dvs. at på trods af de trange forhold, så oplever du altså ikke at der bliver nappet finner. :)

Det lyder, indtil videre lovende, da jeg gerne ville beholde Colombianerne for de er supergode til at nappe ynglen fra mine Acara, og derved ender jeg heller ikke med en overfyldt Acara-balje.

Kom endelig med flere erfaringer, alle jer andre... ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Peter Larsen (Inaktiv) - 01/03-2011 14:27 01/03-2011 14:27
Jeg ville nu lytte lidt til Kim J´s råd, surt at ens fisk ikke vokser op under optimale forhold, taler af lidt bitter erfaring :(

Mvh.

Peter
Spørg ikke hvad dit akvarium kan gøre for dig, men hvad du kan gøre for dit akvarium

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Amazing Almo (Slettet) - 01/03-2011 14:34 01/03-2011 14:34
!!!ACHTUNG!!!

Ja, jeg ved hvordan man får scalarer til at vokse optimalt, og ja, de skal i et større akvarie, og ja, det kan hæmme deres vækst at gå under trange forhold, osv, osv, osv....

Vær venlige at læse #1

DER ER TRÅDEN og pågældendes akvarie har en fin størrelse...

- Far er ikke sur, far er skuffet :P

Så håber jeg alle indput er afklaret herom, ellers opret en ny tråd og snak uden om emnet der!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger chilip (Inaktiv) - 01/03-2011 15:08 01/03-2011 15:08
#6 Tak for det, lad os så komme tilbage på sporet. ;)

Det er konstateret at mit akvarie er stort nok til Scalare.
Nu har jeg brug for input ang. at have Colombian Redfins gående med disse...

Kom frisk.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger chilip (Inaktiv) - 01/03-2011 18:34 01/03-2011 18:34
Løfter den lige, så det arbejdende folk har mulighed for at give et bud med... ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger chilip (Inaktiv) - 01/03-2011 22:38 01/03-2011 22:38
Så får tråden lige en sidste chance, i håbet om at der skulle sidde en natteravn eller 2 med erfaringer om at holde Scalare med Colombian Redfins...

Annoncører
Annoncører