Ville værdsætte meget lidt hjælp til et128 liters Tanganyika akvarie.

Postet under : Cichlider - Afrika - Tanganyika - Generelt
Visninger : 2583

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Luna (Inaktiv) - 13/06-2011 19:26 13/06-2011 19:26
Hej til alle.

Har før haft Tanganyika i mit 530 liters. Men har ikke haft Tanganyikafisk i nogle år nu. Så jeg tænkte, om det kunne være muligt at have nogen i mit 128 liters?
Jeg har tænkt at lave noget med sten helt op til vandoverfladen i den ene side og en lavere i den anden side af akvariet og så med sand imellem de to stensætninger. Måske med et par vallisneria i også.

Af fisk kunne jeg godt tænke mig 1 par Tanganicodus irsacae Hestnæser, da de er de mindste af slagsen (hvis de er til at få fat på). Starte op med en lille flok og lade dem finde et par selv.... Har haft hestnæser før og synes det er en sjov fisk at studere.
Så har jeg kik på Lamprologus stapperii. Sneglehusleger. Synes det er en smuk lille fisk. Dem havde jeg tænkt, skulle være ved sanddelen i akvariet. Ved ikke, hvor mange jeg vil kunne have i et 128 liters.... Er heller ikke helt klar over, hvad sand der er bedst for dem.... Vil jo gerne se noget adfærd.
Ved så ikke om jeg kunne have en tredie art eller om det bliver for klemt. Gider ikke at have nogen fisk stående oppe i et hjørne.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger møller (Inaktiv) - 13/06-2011 22:38 13/06-2011 22:38
Jeg er ikke sikke på hestenæserne, men et par julidochromis ville passe godt ind :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger KimJ - 14/06-2011 07:23 14/06-2011 07:23
Har Du kigget på denne artikel?

Eksternt link http://www.kim-jakobsen.dk/Freshwater/Articles/Tanganyikaartikel/...

Ca. 2/3 nede i artiklen, er der en "nøgle" til sammensætning af en bestand for forskellige akvariestørrelser. Hestenæserne er udeladt for 128L akvarier, fordi jeg mener at de optager for meget plads til at andre fisk kan komme til deres fulde ret.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Luna (Inaktiv) - 14/06-2011 08:27 14/06-2011 08:27
Mange tak Møller og KimJ... Tror jeg snupper et par Dværgcichlider i stedet for. Altså skipper tanken om Tanganyika akvarie.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Rasmus v (Inaktiv) - 14/06-2011 08:56 14/06-2011 08:56
Internt link http://cichlids.akvariefisk.dk/species/show/foto/?ArtID=13465

Ovenstånde synes jeg er en rigtig fin fisk til et 128l, et arts akv med dem tror jeg ville være super de har en rigtig spændene adfærd synes jeg

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Nørgård - 14/06-2011 12:35 14/06-2011 12:35
Synes da det er synd du ikke prøver med tanganyika igen. Har selv både hestenæserne og stapperiien. Hestenæserne vil kun kunne gå hvis du finder et par. De er meget aggresive overfor artsfælder så du skal være sikker på at dem du køber er et par. Så tror jeg godt det vil kunne gå. Tanganicodus irsacae forsvarre ikke territorium overfor andre arter hvad jeg har observeret, derfor er de rigtig fine medbeboere til selvskabsakvarier.
Stapperiien vil passe perfekt i en 128 liters akvarium,
Hvis du skal have en tredje art kunne det være et par af de små julidochromis arter.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Luna (Inaktiv) - 16/06-2011 10:23 16/06-2011 10:23
Indlægget er rettet 16/06-2011 10:51 16/06-2011 10:51 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Tak for dit bud Rasmus. Men jeg var mest interesseret i Sneglehuslegerne og Hestenæserne.

KimJ... God artikel. Der står en masse gode ting og den er let at læse.
Er det fordi Hestenæserne vil være efter Sneglehuslegerne, de ikke er til et 128 liters? Hvis jeg havde et par af dem? Og/eller er det fordi de simpelthen får for lidt plads/svømmeplads? Eller vil parret være efter hinanden?
Vil gerne forstå det rigtigt.

Mange tak for svar Nørgård.... Jeg savner dem efter nogle år uden. Da jeg havde Hestenæser i det store 530 liters, så jeg heller ikke at de var efter de andre fisk. Og det var ikke den fisk der farede vildt omkring.... Derfor havde jeg håbet på, jeg kunne have et par hestenæser og nogle Sneglehuslegere.... Julidochromis har desværre ikke min store interesse.... Har haft dem før.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger KimJ - 16/06-2011 19:55 16/06-2011 19:55
Mine erfaringer er, at de kan være ret stride, og deres klodsede fremfærd ret forstyrrende i mindre akvarier. Skal man kun tage hensyn til hestenæserne, kan der derimod sagtens være et par i et 128L.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Luna (Inaktiv) - 17/06-2011 12:13 17/06-2011 12:13
Tak for svar Kim.

Annoncører
Annoncører