Andemad Balance?

Postet under : Akvariesiden.dk - Planter
Visninger : 1400

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger d09morten (Inaktiv) - 20/06-2011 20:22 20/06-2011 20:22
Hej alle akvarister :)

Jeg er lige kommet ind i hobbyen og har fået mit første akvarium op at køre (54 L.)
Indtil videre har jeg kun én lille guldfisk på omkring 7 cm.

Jeg har 4 små vandplanter, men overvejer at indføre noget andemad (Lemna Minor), men er bange for at det tager overhånd i mit akvarium.

Jeg gad godt finde en "balance" mellem fisk og andemad, da guldfisk elsker at spise det og jeg ønsker blot en konstant lille plet i overfladen af andemad :) Jeg frygter lidt at guldfisken bare udrydder andemaden med det samme eller at den ikke kan følge med. Hvis den ikke kan følge med, kan jeg jo skaffe mig en fisk mere, men så kan det være de spiser det hele Hmmmm..

Nogen der har erfaring med det eller vil anbefale/fraråde? Måske er der andre nyttige flydeplanter, som ikke bliver en pestilens, og som måske også kan fungere som snack for fisken?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger tramper (Inaktiv) - 20/06-2011 20:35 20/06-2011 20:35
velkommen i i dejlig hoppy men ked af og sige det men der nok nogen der skal brokke sig over du har guldfisk i 54l sorry.. ;(

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger natteheks (Inaktiv) - 20/06-2011 20:42 20/06-2011 20:42
Hold dig laaangs væk fra andemad haha, du slipper aldrig af med det. Køb hellere Pistia Stratiotes. De er flottere og væsentligt lettere at håndtere. Eller et par klatter Riccia Fluitans. Og så smid et par smuttede kogte ærter ned til guldfisken som grøntfoder.
Og jeps her kommer det... Guldfisk hører ikke til i et 54 liters. Prøv at tjekke artsbeskrivelsen her Internt link http://www.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=15964
Og evt kig på jesper greens profil, han har en masse gode links til guldfiske sider.
Held og lykke med det :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Christian_Krogh (Inaktiv) - 20/06-2011 21:00 20/06-2011 21:00
Ud med den fisk, eller ind med et meget større akvarium.

Jeg kan godt lide andemad, det er en god indikator på om vandet er næringsholdigt nok til dine planter, og det kan efter egen erfaring afhjælpe potentielle algeproblemer i et akvarie som ellers ikke har nok beplantning (4 planter er ikke meget). Det er dog rigtigt at når det først er introduceret, så slipper man sjældent af med det igen. Jeg gør det bare til en vane, at indsamle en del af det, når jeg laver det ugentlige service, så for mig er det ikke noget problem, blot en del af det at vedligeholde et akvarie.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger d09morten (Inaktiv) - 20/06-2011 21:51 20/06-2011 21:51
Tak for hurtige svar.. Hmm jeg kan ikke se nogen steder hvornår nogen svarer på min debat? eller?

Ja jeg har læst artsbeskrivelsen for guldfisk og ved godt den skal bruge mere plads, men jeg har fået den foræret og da den kun er 7 cm, kunne den godt lige få mit første akvarium "op at køre".

Når han bliver et par cm større, så kommer han ud i havedammen, hvor han nok vil trives bedre hvis han kan finde ud af at gemme sig for fugle.

Jeg holder mig væk fra andemad nu og studere lidt de andre planter. Regner med at mine 4 små planter vokser lidt. Synes det var vildt at putte alt for mange planter i, når jeg ikke har så meget erfaring eller fisk :p og dyrt!!

Annoncører
Annoncører