Plante-quiz!! :)

Postet under : Akvariesiden.dk - Planter
Visninger : 1793

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger d09morten (Inaktiv) - 23/06-2011 18:05 23/06-2011 18:05
Indlægget er rettet 23/06-2011 18:33 23/06-2011 18:33 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej Alle sammen. Jeg har lige fundet en plante i vores lokale sø, som ser sådan her ud:

Den flyder ikke særlig godt og når man planter roden, så falder toppen ned i sandet også.. Jeg synes selv den ligner vandpest, men den har alt for tynde blade? Spørgsmålet er: Hvad er det for en plante? Gerne latinsk betegnelse også hvis nogen kan.

Jeg skyllede planten grundigt og kom den i mit helt nye akvarie, som lige er kommet op at køre, men opdagede, at der åbenbart stadig var dyr på. Sådan nogle små hvide larver. ca 3 styks har jeg kunne finde. 2 af dem kunne jeg fange og dræbe. Nogen der ved hvad det er? Tror min lille fisk har spist den sidste.

er det en dum idé selv at "fange sine planter" ? Jeg synes de er alt alt for dyre ellers.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Christian_Krogh (Inaktiv) - 23/06-2011 18:34 23/06-2011 18:34
Jeg kan ikke fortælle dig hvad det er for en fætter, men den er noget mere interessant, end dem der er at finde i min lokale sø.

Jeg har eksperimenteret med lokale planter i akvariet, men min konklusion blev, at de ikke kunne klare varmen i stueakvariet. Et akvarie i haven er til gengæld det næste jeg vil eksperimentere med, når engang jeg falder over et billigt, stort akvarie. :) Jeg har imidlertid forsøgt mig i et mindre akvarie, og her trivedes de lokale planter godt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger mipe (Inaktiv) - 23/06-2011 18:36 23/06-2011 18:36
Foxtail/Hornblad
Ceratophyllum demersum ;)

------------------------------------------------------------------
Mvh. Michael
Se mine akvarier på Eksternt link www.gotfred.com/akva.html

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger d09morten (Inaktiv) - 23/06-2011 19:12 23/06-2011 19:12
#2 Der er mange sjove planter i min lokale sø :D Men satme svære at nå med de bare næver *doh* Jeg håber den kan holde til varmen så :)

#3 Mange tak for svar :)

Ingen der har svar på de underlige orme :p ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger d09morten (Inaktiv) - 23/06-2011 19:16 23/06-2011 19:16
Fakta

Familie: Ceratophyllaceae
Oprindelse: Kosmopolit
Højde: 5 cm - 80 cm
Bredde: 5 cm - 15 cm
Temperatur: 10 - 28° C
pH: 6 - 9

Fandt lige det her på Eksternt link http://www.tropica.dk/planter/plantebeskrivelse.aspx?pid=021A og som temperaturen siger, så skal den nok overleve i mit akvarium :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger mipe (Inaktiv) - 23/06-2011 19:30 23/06-2011 19:30
Den kan sagtens gro i dit akvarie og det er en af de meget hurtigt voksende flydeplanter.
Men den skal først tilvende sig til temperaturen og vandet, derfor kan du godt komme ud for at alt det gamle ved vil dø, men det der gror ud fra spidsen vil sikkert overleve fra nu af.

Dog er det ikke en særlig god ide at hente planter ind fra forskellige vandhuller af, da de tit indeholder bakterier og sygdomme, så man risikere at slå alle fiskene ihjel.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger d09morten (Inaktiv) - 24/06-2011 00:41 24/06-2011 00:41
#6 Meget flot plante du har - sådan ser min slet ikke ud endnu :p Jeg har som sagt skyllet grundigt og der lever rigtig mange fisk i den sø jeg har hentet den fra, så jeg håber det går :)

Det kan være jeg skal tage skuddene og plante ved siden af?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Ullits (Inaktiv) - 24/06-2011 02:35 24/06-2011 02:35
Din plante kommer heller aldrig til at se sådan ud, den er af en helt anden familie...
Det kan være en af de 3 arter vi har af Tusindblad, som den hedder på dansk,
Det biologiske navn er Myriophyllum.
De tre arter vi har her i landet er:

1. Hår-tusindblad (Myriophyllum alterniflorum) .. den kan du se billeder af her, for den har jeg selv haft og den gror fint i akvariet, med rigeligt lys og gode gødningsforhold Eksternt link http://www.akvariegødning.dk/index.php/planteindex/item/174-myrio...
2. Aks-tusindblad (Myriophyllum spicatum)
3. Krans-tusindblad (Myriophyllum verticillatum)

Da du har fundet den i en sø, er det formentlig Aks-tusindblad eller Hår-tusindblad, du har erhvervet dig.. Hår-tusindblad er forholdsvis almindelig i vestjylland, så mit gæt går på det er den, ... Den vokser også udelukkende i rent vand, så derfor kan du være rimelig sikker på at den sø du har fundet den i, ikke er sønderlig forurenet... med mindre der er mange af dem vil jeg anbefale at man ikke skovler planter op på den bekostning, da bl.a. Hår-tusindblad også er en truet art..
Den sidste Krans-tusindblad vokser ikke i søer og den er iøvrigt ret sjælden...

Inden man indfører noget "vildtfanget" i sit akvarium, er det en god ide at give planterne et bad i en klorinopløsning 1:19 i højst 2 minutter, derefter skylles planten indtil man nærmest ikke kan lugte klorin, så er man sikker på at alt utøj er af vejen, inkl. evt. alger...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Sfinksen (Inaktiv) - 24/06-2011 08:39 24/06-2011 08:39
jeg har købt et en ordenligt omgang af det foxtail i min lokale dyrehandel for 3 år siden (for 35 kr, så det ER altså ikke så slemt).. har måttet smide ud af det flere gange, det gror som ukrudt :D men det er perfekt til mindre dyr (feks yngel).. de gemmer sig, og lever af de mikro organismer planten producerer.. du skal have den op og flyde, det er en flydeplante og du vil hurtig se vækst hvis du lader den komme til godt lys :D .... MEn vil nu stadig anbefale dig at henet en i dyrehandelen og smide den der ud.. der KAN sidde diverse parasitter i en vildt taget plante

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger d09morten (Inaktiv) - 28/06-2011 00:17 28/06-2011 00:17
#8 Mange tak for informationer - tror jeg har Aks-tusindblad så. Der er masser i vores sø, så jeg tror jeg går ud og fanger lidt mere og vasker med klorin. Har kun et lille begynder akvarium, så skal nok lade være at udrydde planten :D

#9 Jeg får nok også Platy-yngel inden for halvanden måned, så skal have noget med fine blade de kan gemme sig i. I min dyrehandel synes jeg nu planterne var ret dyre og halvdelen af de planter, har været dårlige :s Men den her nye plante, den giver skud efter 2 dage!! :D Når jeg indfører nogle flere af de her foxtail, så ligger jeg dem i overfladen.

Annoncører
Annoncører