Opstart af 530 liters balje

Postet under : Saltvandssiden.dk - Generelt
Visninger : 2603

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger piranha29 (Inaktiv) - 19/07-2011 16:37 19/07-2011 16:37
Indlægget er rettet 19/07-2011 16:41 19/07-2011 16:41 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej derude

Jeg har i en del år haft ferskvands akvarier. Her har jeg haft alt lige fra 54 liters op til 530 og har haft omkring 10-15 akvarier kørende på en gang hvor jeg har lavet en del opdræt af diverse malawi og tanga cichlider. Så jer er rimelig velbevandrede i ferskvands verden.

Jeg har så lukket ned for alle mine akvarier på nær min 530 hvor der går lidt mbunaer og hygger sig. Det er dog efterhånden blevet lidt kedeligt at kigge på så vil prøve at lægge det om til saltvand.

Men på trods af min erfaring indenfor ferskvand så er min viden på saltvandssiden lig nul. Så her håber jeg på, at der er nogle friske "saltvands rotter" der gider hjælpe en rookie indenfor denne verden.

Kort kan jeg oplyse vedr min 530 liters balje som skal omlægges til saltvand:

- Pumpen der driver det er en eheim 2080 (dejlig pumpe som jeg håber kan viderføres til saltvand)
- Der er BTN slimline baggrund i hvor der i den ene side af akvariet er lavet et lille ekstra filterrum (bag Slimline) bestående af filtersvamp og lidt biobolde (drives af en 1000 l/h powerhead).
- Amarturet er et 2 rørs prestige (tynde rør)
- Alm mindre luftpumpe (har masser af luftpumper hvis der skal tilsluttes ekstra til saltvand)

Jeg vil gerne undgå ekstern sump selvom det skulle vist være det bedste til saltvand. Jeg ville foretrække min nuværende pumpe evt smide en ekstra spandpumpe på. Er det holdbart?

Skal der mere lys ?

Hvad skal jeg bruge af ekstra udstyr som jeg ikke ligger inde med (har alt til ferskvand). Skummer ? Osmose ? Andet ?. Skal lige nævne at jeg "kender navnene" med ved ikke præcis hvad skummer/osmose osv er/hvordan de virker osv :) Er som sagt total rookie på saltvand.

Andet ?

På forhånd tak for hjælpen fra en erfaren ferskvandsmand, men en total noob saltvandsmand ;)

mvh Claus

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger nellemann (Inaktiv) - 19/07-2011 17:34 19/07-2011 17:34
prøv at kig lidt her og så kan du jo spørge ind til det du ikke fatter bagefter hvis man kan sige det på den måde :)

Internt link http://saltvandssiden.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1295192

mipe´s link i bunden

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 19/07-2011 19:42 19/07-2011 19:42
Indlægget er rettet 19/07-2011 19:48 19/07-2011 19:48 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Det første du skal klarlægge er hvad du vil med akvariet? Saltvand er mange ting, er det for fiskenes eller korallernes skyld? eller begge dele?

Din dejlige 2080'er er desværre ikke til megen nytte. I saltvandsregi bruger man primært to filtreringmetoder, den ene biologisk, den anden mekanisk. Levende sten, som de kaldes er fundamentet i akvariet og er forstenede koraller. Disse er meget porøse( kan minde om symbiont, de kender du sikkert) og er fyldt med milliardvis af bakterier, heraf navnet. Det er her næringsomsætningen sker.

Den mekaniske rensning består i en proteinafskummer. Som fjerner organiske proteinforbindelser. Den kaldes i daglig tale for en skummer. Foruden rensningen af vandet, sørger den også for en betydelig iltning af vandet som ikke er uvæsentlig. Læs mere: Eksternt link http://coralreef.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=...

Dit baggrundsfilter er lidt en skidt ide, da der vil opstå nogle stilleområder hvor vandet kan stå og "rådne". Saltvand kræver kraftig cirkulation. Fra ferskvand er du sikkert vant til cirkulation på max. 20 x volumen, i saltvand er vi oppe på 40-60 x volumen. Jeg ville tømme baggrundsfilteret, lave overløb deri og så bruge det til at have til- og afgang fra en hang-on skummer.

Mht. lyset er det klart i underkanten. du skal have 2 til +4 gange så meget lys over, afhængig af hvad du ønsker at holde. Jeg vil anbefale dig at have et åbent akvarie, altså uden tætsluttende armatur, grundet varme.

Skummer skal du have, og osmose skal du også have. Læs mere om osmose her: Eksternt link http://coralreef.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=...

Der kommer mange flere spørgsmål! Så du skyder bare løs :D

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger piranha29 (Inaktiv) - 20/07-2011 02:00 20/07-2011 02:00
Foreløbig tak for input.

Bare så jeg har forstået det rigtigt indtil videre:

- Min 2080 er ikke brugbar til andet end cirkulation. Dvs alt firltermaterialet skal ud ad pumpen også vil den bare fungere som en rigtig dyr cirkulationspumpe ?

- Der er ikke noget filtermateriale (filtersvam ol) som vandet skal igennem i et saltvandsakvarium ?

- Skummeren er "filtermaterialet" hvis man sammenligner med "filtermaterialet" (filtervat, biobolde keramikrær osv) i et ferskvandakvarium ?

- Som #3 nævner. "Den mekanisk rensning består i en proteinafskummer". Er det "skummeren" der menes her ?
Og er det virkeligt nok til den mekanisk filtrering. Tænker her, at på ferskvand hvor filtersvamp/vat/rør osv tager det mekaniske resning som så skal renses efter behov. Hvor bliver alt fiskelort, madrester osv så renset i et saltvandakvarium, er det skummeren der klare den del ?

- Den biologiske filtrering som et ferskvand akvarium klares af diverse indvendige/udvendige pumper, symbiot osv klares ligeledes udelukkende af skummeren.

Nogle yderligere spørgsmål kommer lige herunder :D

- Klargøring af vand, både ved opstart samt den rutinemæssige vandskift. Har hørt/læst kort om at man ikke bare kan smide lidt postevand og noget salt i akvariummet og vupti så kører den bare derudaf ligesom man kan i ferskvand, selvfølgelig uden salten :)

- Den biologiske filtrering. Er det udelukkende de levende sten der klare den eller hvordan fungere det lige ?

For at opsummere hvad jeg pt har lært eller tror jeg måske har lært, ret mig hvis jeg tager fejl *rødmer*

1) Min spandpumpe vil kun komme til at fungere som cirkulationspumpe uden nogen form for filtermateriale i.

2) Mit lille ekstra filterrum bag slimline (er ca 10 x 35 cm) skal ligeledes tømmes for filtermaterial.

3) Kan med fordel sætte en udvendig skummer på den side hvor mit lille ekstra filterrum er (indsugning forneden samt udstrømmer foroven). Her vil jeg så trække vandet fra filterrummet over i skummeren og tilbage i filterrummet og ud gennem mit udstrømningshul. på dette link under punkt 6 og 7 kan man se hvordan det lille filterrum er indrettet. Billederne er dog på en 250 liters balje men er identisk med min 530 liters balje Internt link http://cichlids.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=802252#SiteEnd

4) Kan undgå overløb osv så jeg slipper for sump.

5) Med levende sten samt ovenstående (punkt 1 til 4) så er jeg kørende mhp filtrering af vandet, både mekanisk samt biologisk ?

6) der skal en del ekstra cirkulation i forhold til ferskvand og her har jeg en del forskellige cirkulationspumper liggende.

7) Mangler så bare lige den lille ting mhp klargøring af vandet hvor jeg stadig er blank. Er det her osmose/omvendt osmose anlæg kommer ind i billedet.

8) Lys. Ja her skal der ekstra til, hvilket jeg dog også regnede med.

Det blev til en længere smøre, men håber i gider "tygge jer"igennem det alligevel og komme med jeres input :)

mvh claus

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 20/07-2011 08:33 20/07-2011 08:33
Hej Claus

Tager dem bare fra enden.

1) Spandpumpen skrottes, sælg den!

2) Ja, den skal tømmes. Brug den som du selv foreslår til en hang-on skummer.

3) Overløbet har du allerede i forbindelse med dit gamle filter. Overløbet er nødvendigt da der ellers dannes en meget kraftig hinde på overfladen.

På billedet herunder har jeg tegnet overløbet ind med rød, du kan med fordel skære lidt mere af så der bliver et større overløb. Du skal lukke den ene rist af og bruge den anden til et powerhead.

4) Nej, overløb er et must! Men sumpen kan du godt undvære.

5) Ja, de levende sten er principielt det samme som filtermaterialet i dit ferskvandsfilter.

6) Ja, hvis du har powerheads, så drop dem, de bruger for meget strøm ift. den cirkulation de giver. Du skal bruge streampumper i stedet, se fx: Eksternt link http://shop.malawicarsten.dk/product.asp?product=7023

7) Ja, fik du læst? Eksternt link http://coralreef.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=...

Og de sidste småting:

Proteinafskummer = skummer

Skummeren kan ikke rigtigt sammenlignes med noget fra ferskvandsverdenen. Affaldet bliver tildels fjernet i skummeren og af de levende sten.

Håber det gav svar på det meste..

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger piranha29 (Inaktiv) - 20/07-2011 17:13 20/07-2011 17:13
Indlægget er rettet 20/07-2011 17:20 20/07-2011 17:20 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#5 Super besvarelse :D og tak fordi du gad bruge tid på en gennemgå det så "skide godt" og metodisk. Er selv tilhænger af Jørgen klevin princippet "tegn og fortæl".

Lige et supplementspørgsmål vedr din besvarelse om punkt 3:
- Hvorfor lukke den ene rist af ?
- Vedr powerheadet. Så mener du at det skal være inden i filterrummet og flytte vandet over i skummeren og tilbage via udstrømninghullet (det sidder til højre fra mit overløb)? eller har skummeren sin egen pumpen til at trække vandet ind og ud?

vedr punkt 7 og artiklen så har jeg lige lidt svært ved at gennemskue det osmose halløj :) Lidt tung at danse med er man jo. Tror her, at jeg skal forbi en lokal fiskerepushere og se det "live" før den rigtig synker ned.

Igen tak for dine gode svar.

mvh Claus

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger piranha29 (Inaktiv) - 20/07-2011 17:23 20/07-2011 17:23
Indlægget er rettet 20/07-2011 17:30 20/07-2011 17:30 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#5 Sad lige og kigge en ekstra gang på din illustration og tror jeg fanger den nu ;)

Vandet ind ved overløbet og powerhead nede ved indsugningsristen hvor den "spytter" det ud gennem indsugningsristen. Altså lidt det omvendte af hvad jeg gjorde da det var ferskvand "ind af indsugningristen og ud ved overløbet, udstrømningshullet er lige ved siden af.

Dvs powerheadet er der bare til at trække vandet ind i filterrummet så skummeren konstant få frisk vand ind. Og skummeren har sin egen "powerhead evt luftdreven". Og efter vandet har været en tur gennem skummeren så skal vandet bare føres tilbage til akvariummet evt via mit gamle udstrømningshul.

Rigtig forstået ???

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 20/07-2011 22:17 20/07-2011 22:17
Du har fuldstændig ret :D

Hvad er det vedr. osmose artiklen du har problemer med? For skal have den skrevet om så..

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger piranha29 (Inaktiv) - 21/07-2011 15:52 21/07-2011 15:52
Det var da herligt, så helt tabt af vognen er jeg ikke.

Jeg prøver lige at gennemgå din artikel og hvor jeg måske har lidt problemer med den. Tror også det er fordi jeg er helt ny på saltvandstingene og begreberne er noget anderledes når man er blevet ferskvandsskadet gennem årene.

Sådan som jeg forstå det:

- Generelt så er osmose/omvendt osmose klargøring af vand til saltvand, resning/klargøring af vandet ?

- osmose anlæg samt omvendt osmose anlæg er det samme ? Bare 2 navne for det samme for at gøre en forvirret ?

- omose/omvendt osmose anlæg mindsker man mængden af saltet i vandet samt sænker hårdheden af vandet ?

- Vedr osmose/omvendt osmose filtret så kan jeg ikke lige gennemskue om det er et internt/ekstern filter der er tilsluttet akvariummet som kører konstant eller det kun er noget der bruges i forbindelse med vandskift og opstart.

- Hvis osmose anlægget er tilsluttet akvariummet konstant så forstår jeg det som om at det kører for at sikre sig at der er den rigtige balance af salt/hårdhed i akvariummet.

- Hvis osmose anlægget ikke er tilsluttet akvariummet så forstår jeg det som noget man kun bruger i forbindelse med vandskift/opstart som foregår udenfor akvariummet og når det så har været en tur gennem osmosefiltret så ryger det ned i baljen ?

Jeg er måske lidt tung at danse med *rødmer* men det osmose halløj har min hjerne lige lidt svært ved at fordøje.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 21/07-2011 16:18 21/07-2011 16:18
Vil med i tråden ;-)
Claus, det eneste der er rigtig viktigt lige nu er at du bestemmer dig for hvilken tybe saltvandsakvarie du vil have, det kan spare dig for mange fustrationer og ikke mindst unødige udgifter.
0) Nano (ikke relevant da du jo har herlige 530 liter)
1) Fiskeakvarie
2) Fiskeakvarie med lidt lette koraller
3) SPS og LPS akvariet
4) SPS, LPS med mange fisk.

Til et "simpelt" fiskeakvarie har du alt du behøver (i stort set), En skummer vil jeg også anbefale men er det bare 4-5 fisk du vil have og ikke overfodre er det ikke strængt nødvendigt, jeg vil dog anbefale det. Du behøver en der er beregnet til 1000 liter ca.
Så behøver du levende Sten (LS) i min balje har jeg ca 30 kg.
Cirkulation, om du har en "luftig" opsætning som jeg kan du nøjes med 20 gange i timen, men gerne 40 og det fra 2-4 pumper, har du mange penge vil jeg anbefale Tunze selv om de overdriver lidt med hvad pumperne leverer...
Salt, selv er jeg en fanatikker med salt, men du behøver ikke at købe det dyreste :-)
Overløb, uden tvivl et must.

Osmose, jeg har en men bruger den aldrig da jeg har ret godt vand her i Stockholm.

Skal du op på nivå 2 så at sige bliver udgifterne let dobbelt up så at sige, osv. Så tag og funder over hvad du vil med baljen skal du have et 3 eller 4 akvarie kommer du ikke uden om at bygge en sump.

Selv har jeg et 575 liters og jeg har efterhånden begået alle fejl i bogen så tag endelig ved lære af dem.

//Thomas

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 21/07-2011 16:27 21/07-2011 16:27
Osmose er som sagt ikke et must og skal du have et skal du have et med silikat filter. Om man har dårlig vand hjemme SKAL man bruge Osmose vand naturligvis.
Osmosevand skal ikke monteres med akvariet, du renser kranvandet gennem Osmose inden du smider det i baljen, dette ved vandskifte, afdampning og under opstart.

En Osmose med Silikatfilter fås for under 800 DKK

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger piranha29 (Inaktiv) - 21/07-2011 18:29 21/07-2011 18:29
Velkommen i tråden Stockholm :)

Vedr hvilket akvarium jeg havde forestillet mig så skulle det gerne ende op med en ca 5-10 fisk samt stenkoraller. Altså en blanding af nogle koraller/levende sten suppleret med en lille flok fisk.

vedr fisk så bliver det nok lidt klovnfisk til at starte med. Her må i gerne anbefale evt underarter der er gode at starte op med. Yderligere skal der nok suppleres med et par andre arter til. Ligeledes er jeg åben for anbefalinger af arter der ville være en god starterfisk som samtidig ville gå fint med klovnfisk.

Vedr stenkoraller så har jeg endnu ikke fået sat mig ordentlig ind i det endnu. Men hvis man tager i betragtning af hvilke fisk jeg havde forestillet mig så er jeg også her meget åben for forslag. mhp hvilke koraller i evt ville anbefale som gode "begynder sten".

Yderligere et spørgsmål vedr stenkoraller/levende sten. Så vil det jo nok blive meget dyrt at købe til hele baljen på en gang. Men da de jo fungere som filtrering samtidig så er et vist antal/kg vel et must. Så hvor mange vil jeg som minimum skulle regne med til en 530 liters balje for at kunne holde liv i det hele med et rimelig fornuftig balance ? Og så var planen at supplere hen ad vejen, når pengepungen tilllader det.

Igen tak for hjælpen.

mvh claus

PS. Flere spørgsmål kommer med garanti senere B)

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 21/07-2011 19:15 21/07-2011 19:15
#9 Tak for hjælpen - jeg får lige skrevet den lidt om. Du har helt ret!

Et omvendt osmosefilter, som det korrekt hedder, kobles på vandhanen og laver rent vand! Det er altså kun til vandskifte og sidder ikke direkte i kontakt med akvariet.

Postet fra Saltvandssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Superbruger Stockholm Saltvand (Inaktiv) - 22/07-2011 00:19 22/07-2011 00:19
Indlægget er rettet 22/07-2011 00:25 22/07-2011 00:25 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

:P Godt så har vi dine ambitioner på plads og prisen er lige gået op med 4000% mindst.

For en balje med stenkoraller kræves en del teknik, så jeg ville glemme tanken om at spare bort en sump til at begynde med, jeg skulle anbefale en sump der mindst er dobbelt så stor som min (120 liter). Du kan allerede nu begynde at læse on VSV, Biopellets, ZeoVit, ZeoLit men du behøver ikke at købe noget endnu, du skal igennem en laaaaaaaaang indkørning først.

Stenkoraller kræver en del for at de skal overleve;
1) kraftig belysning, her snakker vi 1-2W lysstyrke pr liter vand, om du går på LED er 0,5 - 1W passende, CREED anbefaler mig 100st 3W LED over min balje. DYRT i indkøb! (men sjovt)
2) Rigtig god vandkvalitet, her kan du begynde at læse om, KH, MG, CA og eventuelt PH men det har du sikkert styr på. Da dine LS og skummer ikke alene kan klare en stor fiskebestand skal du have en af overstående løsninger VSV, Biopellets, ZeoVit, ZeoLit.
3) TÅLMODIGHED som fanden *doh*
4) Kraftig cirkulation, gerne en wavemaker (jeg elsker min), jeg cirkulere candet ca 90 gange i timen fordelt på 5 pumper.

Min egen balje kunne havde havde kostet det halve om jeg havde målet klart for mig da jeg begyndte, men på den anden side, havde jeg vidst hvad det skulle koste var jeg nok ikke startet.........

Men OK, for ikke at "skræmme" for meget skal du finde ud af en sump syntes jeg, få borret et hul (gerne 2) i din 530 og få fikset en simpel (gerne stor) sump, jeg syntes ikke du skal spare penge her.
Derefter skal du handle nogle rigtig gode pumper, jeg anbefaler igen Tunze, dem der kan koples til en controler (den kan du købe senere) 2 st Turbelle® stream 6105, ja de koster sq 286 Euro!
30 kg LS
Salt
Osmose om du ikke har rigtig god vand hjemme, jeg mener rigtig god vand,
Lyset kan du opgradere med tiden, men det du har i dag er ubrugeligt for stenkoraller.

Når du efter 2-12 mdr er kommet igennem den indledende opstartsfase skal der en del opgraderinger til..........

Annoncører
Annoncører