Huler til Dværgcichlider.... Hvilken vej?

Postet under : Akvariesiden.dk - Dekoration
Visninger : 1642

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Luna (Inaktiv) - 21/07-2011 06:59 21/07-2011 06:59
Indlægget er rettet 21/07-2011 07:55 21/07-2011 07:55 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Ok... Måske jeg har for meget fritid. :D Men har gået og tænkt på, hvilken en vej mon fiskene (hulelegere) foretrækker at indgangen til deres hule er?
At hullet er med vandstrømmen (hulen ikke har hullet mod flowet), mod vandstrømmen så vand måske nemmere kommer ind i hulen eller at den skal komme fra siden. Eller er de bedøvende ligeglade.....Har prøvet at søge om det. Men har ikke fundet noget.

Nogen der har erfaringer med det? Evt. med sugemaller eller Dværgcichlider?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger 10nnitus - 21/07-2011 08:38 21/07-2011 08:38
Måske jeg har for meget fritid
Det vil jeg nu ikke sige men et interessant spørgsmål
Kunne man fristes til at tro at hulens åbning skal vende mod strømmen så evt. fjender ikke har så let ved at kunne lugte sig frem til et let måltid for hulen fungerer jo også som et værn mod fjender

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Luna (Inaktiv) - 21/07-2011 09:11 21/07-2011 09:11
Indlægget er rettet 21/07-2011 09:20 21/07-2011 09:20 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg har gået og leget lidt med de samme tanker, som du skriver 10nnitus.
Jeg har jo (ret egoistisk) sat dem, så jeg kan følge med. Dvs. at flowet kom fra siden, for de fleste huler jeg har haft. Måske jeg skulle prøve at sætte dem mere med indgang mod stømmen?
Lidt sjovt der ikke står noget om det nogen steder (efter hvad jeg har set igennem), hvis de foretrak den ene placering frem for det andet.... Men måske, jeg bare ikke har fundet det endnu.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Kåre (Inaktiv) - 21/07-2011 09:17 21/07-2011 09:17

Måske man skulle huske på at antallet af kokosnøddeskaller, urtepotter og keramikhuler i diverse udformninger næppe er så udbredt i naturen.

Jeg har svært ved at forestille mig at dværgcichlider og maller har adgang til så "perfekte" huler i naturen som de har i et akvarie, så mon ikke de tager hvad de kan få? Uanset hvilken retning strømmen så måtte løbe i forhold til indgangshullet?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Luna (Inaktiv) - 21/07-2011 09:39 21/07-2011 09:39
#4 Joe. Det har du jo nok ret i. Man kan få dem til at yngle med mange forskellige huler. Men det kunne jo have været lidt sjovt at vide, hvad de foretrak, hvis de havde et valg.

Jeg har set billeder, hvor Kakaduer går på stort grus og så har leget i en halv urtepotte der lå ned... Når jeg så har set mine egne kakaduer, hvor jeg har Orbit 0.8-1,2 mm, hvor jeg har sat en hule med et hul på et par cm. med stor iver, grave gruset op foran hullet, så det endte med en lille sprække.
Så spekulerede jeg over, om min Kakadue var mere tryg ved sin hule, fremfor den anden med meget stor indgang.... Men måske jeg er helt gal på den. :)
Det samme kom jeg til at tænke på, ang. strømmen og indgang til hulen.... Syntes bare, det kunne være interessant, hvis nogen vidste noget om det.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger jery (Inaktiv) - 21/07-2011 09:49 21/07-2011 09:49
Har før holdt flere slags dværgcichlider i mit 250 l, hvor der ud over naturlige skjul (rødder, planter, sten) også er et par ODA-huler, som de (formentlig) har brugt. Disse er så meget væk i buskadset, at jeg aldrig har kunnet observere en eventuel favoritadgang.

Hvis det må være tilladt at skifte fisk?
Har 3 forskellige slags maller i et 327 l hjørneakvarium. Her er også et par ODA-huler i buskads samt diverse rødder, planter og sten. Derudover en hel del keramikmallerør i varierende størrelse, udformning og placering. Det er ikke min erfaring, at mallerne har specielle præferencer.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Luna (Inaktiv) - 21/07-2011 10:23 21/07-2011 10:23
#6 Har prøvet at søge rundt på ODA-huler. Men har ikke kunnet finde dem nogensteder Jette. (blev jo lige nysgerrig. Er det den der ligner en halv kugle i ler?).

Ok.... Måske det bare ikke har noget at sige, hvilken vej indgangen er eller hvilke huler de får. Eller måske det er helt andre ting, de går efter.

Men min logik siger mig, at min Kakadue hun foretrak en lille åbning til indgang, da hun arbejdede for at få den lille og vedligeholdte den, mens hun brugte hulen. Der var så kun en indgang, i de huler jeg brugte.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger jery (Inaktiv) - 21/07-2011 10:32 21/07-2011 10:32
Indlægget er rettet 21/07-2011 11:04 21/07-2011 11:04 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#7: nixen, det er "klippe"-huler i kunststof. Der findes også baggrunde med samme navn.
Måske er mærket udgået eller har skiftet navn?

Edit: kom i tanke om handelsnavnet: Prestige.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Luna (Inaktiv) - 21/07-2011 10:38 21/07-2011 10:38
Ahh... Ok. Så kender jeg dem.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Hugo - 21/07-2011 12:58 21/07-2011 12:58
Her i huset går erfaringerne på at: Jo bedre vi gemmer hulerne for os selv, jo bedre syntes fiskene om dem.
Stor eller lille indgang, finder de selv ud af at lave, med bundlaget. En hule som er plaseret helt i front er aldrig blevet valgt, hvis der var muglighed for at vælge en hule, som var gemt i planter , bag rod eller på anden måde puttet væk.

Jeg har enda set ancistrus, vælge at lægge æg på undersiden af en trærod, fordi deres vanlige hule, blev flyttet frem( med det formål let at kunne fange ynglen i hulen)

Annoncører
Annoncører