Manacapuru dør bare lidt efter lidt...

Postet under : Akvariesiden.dk - Cichlider
Visninger : 2810

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger chilip (Inaktiv) - 29/07-2011 14:06 29/07-2011 14:06
Hejsa.

For en måned siden var jeg den lykkelige ejer af 6 flotte Rio Manacapuru scalarer.
En aften jeg er på job ringer min kæreste og fortæller at en af disse ligger med snuden nede i gruset, med en sten i munden.

Hun fisker den op, lirker stene ud og sætter den i et andet akvarie, hvor den får medicin efter mine anvisninger. (Generatonic var det eneste jeg havde, men gik den så gik den.) Da jeg kommer hjem ligger den med snuden ned mod bunden, stendød.
Fisken viste ingen synlige tegn på sygdom, det eneste der var at se, var at den røde ryg ikke var synlig efter døden var indtruffet.

I samme tidsrum havde jeg en anden scalare der havde fået hul fra snuden gennem munden. Oprindeligt antog jeg dette for at være et sår efter en kamp, men måtte senere konstatere at der var tale om hulsyge. Derfor gik jeg i gang med at behandle mit akvarie med Hexa-Ex. (Jeg sprang varmekuren over, da symptomerne til sidst var så fremskredne). Efter denne behandling vedblev fisken med at være dårlig. Den falmede i farven, spiste ikke, stod stille henne i det ene hjørne, og øjnene begyndte at stå ud af hovedet på den.
Ugen efter havde den fået selskab af 2 scalarer mere, hvoraf den ene havde en karakteristisk stor hvid plet lige over panden.

Ergo hev jeg alle 3 fisk op, og satte dem i karantæne i et andet akvarie, hvor de fik behandling med Hexamita. Jeg øgede, som anbefalet doseringen, da den tidligere nævnte fisk havde fremskredne symptomer.

Da behandlingen her var færdig, så de 2 sidst ramte scalarer fine ud, den første havde stadig udstående øjne, og begyndte at "falde ned gennem vandet". Denne aflivede jeg derfor. De 2 andre røg tilbage i det store akvarium.

I går opdagede jeg så endnu en stor hvid plet i panden på en af scalarerne.
Denne gang valgte jeg at behandle i det store akvarie i stedet. Så ligesom ved de øvrige behandlinger, et 50% vandskifte og i med den anbefalede mængde Hexamita. I dag da jeg så skal til at tilføre den næste dosis, ligger der en stendød scalare, med næsen boret ned i gruset. Der er ingen synlige tegn overhovedet på Hulsyge, eller nogen anden sygdom på fisken. Den fisk med den hvide plet i panden svømmer stadig rundt, og tager også foder til sig.

Hvad fanden er det lige der sker her????

Jeg læser tidligst jeres svar på søndag, men hold jer ikke tilbage for at svare af den grund.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger chilip (Inaktiv) - 31/07-2011 14:39 31/07-2011 14:39
Så prøver jeg lige at løfte denne her igen.

Status efter endt 3-dages kur med Hexamita, er at den ramte scalare ikke spiser, står i det ene hjørne, og pletten i panden er der stadig.. :(

Overvejer at hive den i karantæneakvariet, og give den en behandling til.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger chilip (Inaktiv) - 31/07-2011 22:25 31/07-2011 22:25
Prøver lige at løfte den her igen. ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger chilip (Inaktiv) - 01/08-2011 11:46 01/08-2011 11:46
Er alle de kloge mon på ferie..?? ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger KasperK/Lolland - 01/08-2011 11:55 01/08-2011 11:55
Klog???

Det tør jeg ikke kalde mig, men hvordan er vandværdierne? Temperatur? Vandskift og hyppighed? Hvilken type filter og filtermedie? Størrelse akvarie? Hvilke fisk er der ellers i akvariet?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger chilip (Inaktiv) - 01/08-2011 14:27 01/08-2011 14:27
#5 Alle oplysningerne kan læses under min profil, på nær vandværdierne og vandskiftets hyppighed.

Vandværdierne er fine, og jeg skifter 50% vand, en gang ugentligt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 01/08-2011 16:52 01/08-2011 16:52
Indlægget er rettet 01/08-2011 16:57 01/08-2011 16:57 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej.
Kan du ikke poste dine værdier her inde også (samt alle oplysninger).
Det letter hjælpen gevaldigt i sådanne situationer.

Ikke at du er garangteret et svar som hjælper, men det nemmer for folk at danne sig et overblik.

Når du skriver de er "fine", hvad ligger de så på - det må du jo vide :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger chilip (Inaktiv) - 01/08-2011 17:40 01/08-2011 17:40
#7 A'men for hulan da også. *uhh*

Substrat:
Småsten 2-4 mm.

Lys:
4 x 54W (827/865) Hj.bygget armatur, m. ALU-wrap

Filter:
Eheim 2075 - Derudover et lille 300w powerhead for at øge cirkulationen.

Baggrund:
Hjemmebyg. Spagnum på papmaché.

Temperatur:
26 °C

Fisk:
2 Blå Acara, 7 Kuhli ål, 3 Alm. Ancistrus, 1 Flying Fox, 10 Colombian Redfin. 3 Rio Manacapuru "Redback" Scalare - (Desværre, havde oprindeligt 6), 5 Sterbai Pansermaller, 4 Pragtsmerlinger.

Antal liter:
378

Planter:
Microsorum pteropus, Gigant Vallisneria, Alm. Valisneria, små cryptocoryner, og nogle arter Echinodorus

PH = 6,5
DgH = 14
KH = 9
NH4 - NH3 = 0,25 mg/l
NO2 = 0
NO3 = 50 mg/l
PO4 = 1,5 - 2,0 mg/l

Værdierne målt inden vandskifte, hvorved NO3 er blevet reduceret af vandskiftet.

Lyset er tændt 10 timer om dagen, jeg tilfører CO2 via flaske og JBL anlæg.
Fodrer 2 gange i døgnet, det der når bunden tager pansermaller, Kuhli-ål og Pragtsmerlingerne sig af.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger chilip (Inaktiv) - 02/08-2011 16:40 02/08-2011 16:40
Så tager vi den lige en gang til for Arveprins Knud, lykkes det ikke denne gang, så må den jo falde for evigt.

Jeg har brug for sparring fra akvarister der har oplevet at scalarer dør, pludseligt og tilsyneladende uden årsag. Og en beretning om evt. hvad det var der var problemet i deres tilfælde, (samt evt. løsingsforslag), er super velkomne.

Glemte i forrige at anføre at jeg gøder med Jørn's USB mikro & makro.

Som sidekommentar kan jeg nævne at den nævnte scalare med den hvide plet i panden, nu er i behandling med Generatonic, og ser tydeligt bedre ud. (Efter flytningen opdagede jeg at dens ene finne var flosset, og småsvampet at se på. Ergo svamp/finneråd).

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger jery (Inaktiv) - 02/08-2011 16:48 02/08-2011 16:48
#9: for mig lyder det ligesom et problem hos Discus. Har du eventuelt tjekket dér?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 02/08-2011 16:51 02/08-2011 16:51
Godt den nye behandling virker.

Da jeg lavede scarlare, var det ganske primitivt.
Mindre bambus skov - sværdplanter, en lille nylonsok spaghnum og et par trærødder.

Jeg har arbejdet en del med forskellige baggrunde, dog aldrig af papmache.

Så er i tvivl om denne kunne udlede noget ikke ønskværdigt?
Hvor længe har den været i vand?

Er alle fisk fra samme sted?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger chilip (Inaktiv) - 02/08-2011 17:09 02/08-2011 17:09
#10 Tænker du på Discusforum.dk?

#11 Det er en baggrund i en kasse der står bagved akvariet. ;)
Hvad mener du når du skriver om alle fisk er fra samme sted?
Scalarerne hentede jeg privat for et ½ års tid siden, de øvrige fisk havde da gået i akvariet et ½ år forinden.
Jeg har ikke planer om at lave/opdrætte scalare, vil bare have mig et flot selskabsakvariun, og det hele har kørt, (i fiskemæssig forstand), helt ok indtil videre.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger jery (Inaktiv) - 02/08-2011 17:15 02/08-2011 17:15
#12: ja bl.a., der er en del sider med Discus.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 02/08-2011 18:14 02/08-2011 18:14
chilip skrev :
#10 Tænker du på Discusforum.dk?

#11 Det er en baggrund i en kasse der står bagved akvariet. ;)
Hvad mener du når du skriver om alle fisk er fra samme sted?
Scalarerne hentede jeg privat for et ½ års tid siden, de øvrige fisk havde da gået i akvariet et ½ år forinden.
Jeg har ikke planer om at lave/opdrætte scalare, vil bare have mig et flot selskabsakvariun, og det hele har kørt, (i fiskemæssig forstand), helt ok indtil videre.

Så jeg mere rolig, de kan også være yderst dekorative.

Jeg ville personligt se om en temperatur stigning kunne kunne hjælpe.

Omkring de 27-28 grader fandt jeg passende.
(op til yngle skiftede jeg større mængder vand, lod temperaturen falde til 25-26 for så gradvist at skrue op igen).

Jeg håber svampe behandlingen kan fungere.

Det jeg mente med "om de alle var fra samme sted".
Det var mere hvis de er forholdsvis ny anskaffet fra et enkelt sted, kan det være en smitte der fra - og så vidste du hvor du ikke skulle tage dyr fra (for nu ihvertfald).

Hvis det var flere steder kan det jo være svært at "dokumentere" hvor evt. smitte kom fra :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Kennet (Inaktiv) - 02/08-2011 18:34 02/08-2011 18:34

Ud fra det du beskriver, så lyder det som hulsyge, men er du 100 procent sikker på det er det?
Nu starter jeg nok en diskutionstråd, men med min ringe erfaring med hulsyge, så er der ikke så gode chancer for at svært angrebne fisk overlever selvom de får behandling.
Prøv at kontakte cichlide centret. Han plejer at have ret så meget styr på sygdomsbehandling osv..

Der er en ting jeg hæfter mig ved i dit akvarium, og det er dine blå acara, og at de ifølge din profil er et par med unger. Jeg ville ikke - og nu starter jeg nok en diskutionstråd mere – holde scalarer og blå acara sammen. Blå acara er en rigtigt fredelig fisk, når den ikke går med unger, men fredelig-knappen bliver mildt sagt slukket når den passer børn og den kan sagtens dræbe en scalar med et eneste hug, hvis det passer den. Den kan sagtens være direkte eller indirekte årsag – og nu starter jeg nok en diskutionstråd mere – til at dine scalarer kan få stress, hulsyge eller sår, eller alle 3 ting på én gang.

Kennet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger chilip (Inaktiv) - 02/08-2011 19:02 02/08-2011 19:02
#14 Det er modtaget.
Egentlig er det heller ikke så meget den scalare der lige nu er i behandling for svamp, jeg er interesseret i at diskutere. Den mener jeg at jeg har rimelig styr på.
Det er derimod de 2 andre "dødsfald" jeg har oplevet, nemlig den første der pludselig lagde sig på bunden, med næsen først, og som senere døde for mig i isolation. Og så den seneste der igen stod død, med næsen først i gruset. Begge scalarer var uden synlige symptomer inden og også efter de døde.

#15 Jeg er sikker på at der har været hulsyge i mit akvarium, men er mere i tvivl om det er det der slog de 2 ovennævnte fisk ihjel. Den første scalare der viste symptomer, som jeg i stedet troede var sår fra en slåskamp er jeg også endt med at måtte aflive.

Det er til gengæld ikke min erfaring at blå acara og scalare sat sammen, giver nogle problemer overhovedet. Når acaraerne har haft unger, er scalarerne, og de andre fisk, blevet eskorteret bestemt væk, men aldrig på nogen voldsom manér. Faktisk er jeg meget overrasket over så stille og roligt det foregår. Der er ingen vilde jagter, sår og flossede finner i mit akvarie overhovedet.
(Udover den scalare jeg lige pt. har i behandling for svamp/finneråd).

Men at stress skulle føre til hulsyge det tvivler jeg nu alligevel på, i og med at hulsyge kommer af en tarmbakterie/flagellat.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Kennet (Inaktiv) - 02/08-2011 19:22 02/08-2011 19:22
Chillip:

Det er din erfaring imod min i Blå Acara sagen og det med stress, men jeg kan indskyde, at jeg har selv har holdt de 2 fisk sammen, og det kostede et par liv.

Her er et par links mht. sygdomme:

Internt link http://www.akvariefisk.dk/sygdomme/?sygdom=28
Eksternt link http://www.malawicarsten.dk/test/default.asp?iID=HHKHHE

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger chilip (Inaktiv) - 03/08-2011 01:12 03/08-2011 01:12
#17 Tak for links Kennet. ;)
Med hensyn til erfaringerne så kan vi jo bare konstatere at fisk tilsyneladende er ligeså forskellige som mennesker. Herhjemme hos mig har det endnu ikke kostet scalarerne et eneste skæl. Til gengæld kan acaraerne godt finde på at være lidt voldsomme mod hinanden, hvorefter de straks går igang med at klargøre blade og rødder.
Men klart, skulle det vise sig problematisk at holde de 2 arter sammen, så gør jeg jo noget proaktivt ved det.

Annoncører
Annoncører