Mit nyopstartet 128 liters.

Postet under : Akvariesiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 2527

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Luna (Inaktiv) - 01/08-2011 21:11 01/08-2011 21:11
Så er der kommet lidt billeder af mit nystartet 128 liters.... Så jeg vil da lige vise, hvordan jeg dekorerer et akvarie. Det er så en af måderne at gøre det på.

Jeg har på billede 3 forsøgt at vise, hvis man skråner gruset op til bagruden, får man en bedre dybte, nu vandet sjæler lidt fra os.

Så er der kommet planter,sten og visne blade i akvariet. Der er bundet mos på Red moor roden til højre forneden, så man ikke kan se der er savet i den, når det gror ud og så er der mos på roden bag den (den kan næsten ikke ses på billedet).
I kan se hannen og hunnen ved deres hule (der er også bundet mos på). Der har været 2 huler. En i hver ende af akvariet. Men jeg har fjernet den ene efter hun havde valgt hule, da hunnen blev ved med at inspicere den anden og var mere aggressiv ved mallerne i den ende. Nu er hun mere rolig efter hun kun har en at holde styr på.
På det sidste billede truer hannen af Pansermallerne.

Lidt flere billeder af mos der er bundet på rødder og fisk.... På sidste billede er der bundet mos på roden til højre og på roden i baggrunden.

Så... Nu er det næsten færdigt. Mangler bare ganske få småting og så er det bare at vente på mos og planter gror til. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger -dille- (Inaktiv) - 01/08-2011 21:16 01/08-2011 21:16
det er bare så flot :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger olibra (Inaktiv) - 01/08-2011 21:31 01/08-2011 21:31
Elsker stilen med alle de rødder :D er det ikke som om, at der er en rod, der går på tværs, det ser mega godt ud! :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Marcel s (Inaktiv) - 01/08-2011 21:32 01/08-2011 21:32
Det ser godt ud. Hvor har du købt Red Moor rødderne?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger jonaklit (Inaktiv) - 01/08-2011 21:38 01/08-2011 21:38
Det er sgu et af de flotteste akvarier jeg har set. du er godt nok dygtig! :o
Kan planterne godt gro i det fine grus?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger cherio (Inaktiv) - 01/08-2011 22:29 01/08-2011 22:29
Du skriver at du har bundet mos på rødder og fisk. kan du ikke tage nogle billeder af de fisk du har bundet mos på Luna, det kunne jeg godt tænke mig at få inspiration til. Har du brugt hæfteklammer *rødmer*
Spøg til side, superflot akvarie, jeg er stor fan af Apistogramma...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Luna (Inaktiv) - 02/08-2011 06:45 02/08-2011 06:45
Indlægget er rettet 02/08-2011 08:12 02/08-2011 08:12 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Tak allesammen for de fine ord. :)
Jeg ville prøve at lave et akvarie denne gang, med mange rødder (der er 14 rødder i forskellige størrelser og 3 Redmoor) og meget mos hvor det meste er bundet fast og lidt er lagt løst ned. Men syntes også der skulle bare lidt planter til. Så der er 7 planter i akvariet, hvoraf de 4 er Javabregener.

#4 Jeg har købt en del i Cichlidecentret. Men jeg elsker rødder. Så hver gang jeg er i en akvariebutik og de har rødder, står jeg gerne på hovedet i kassen for at finde en eller to.
Jeg kan se du bor i Jylland. Så dér ved jeg desværre ikke, hvor du kan købe nogen. Men det er der måske andre der kender et sted. Ellers tror jeg nok, du kan bestille hos Cichlidecentret.

#5 Jeg har ikke haft problemer med at få planter til at gro i det. Men jeg laver så heller ikke bundlaget meget dybt.

#6 Jae ser du. Det skal jo bare bindes på med sytråd. Det svære er at få fisken til at være ligge stille, mens jeg binder. :D
Jeg synes også at Dværgcichlider er så spændende. At de så også er flotte er jo bare fedt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger 10nnitus - 02/08-2011 06:54 02/08-2011 06:54
Indlægget er rettet 02/08-2011 07:06 02/08-2011 07:06 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg kan kun sige som ved de forgående tommelen op.
Evt nogle dekorationssten der til sammen med bladene kunne ligge lidt spredt over det hele for det naturlige islet
Du fik C. Davidsansi mente du nævnte C.Panda
Du har ikke valgt at dreje hule åbningerne lidt væk fra vores blikke samt gemme dem væk af vejen i mellem planter og rødder
Du er tro mod stilen den sidder du helt fast i, så herefter må stilen som ganske naturligt nærmest blive kaldt for "lunastilen"

personligt ville jeg vælge en ande farve variant end sort
dekorationssten:
Eksternt link http://www.cchobby.dk/dekorations-sten-1-kg.aspx
eller istedet disse nødesten
Eksternt link http://www.tiplevering.dk/produkter/noeddesten

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Luna (Inaktiv) - 02/08-2011 07:35 02/08-2011 07:35
Hahaha... Du husker da osse alt 10nnitus.

Og ja... Du har ret. Jeg har svært ved at slippe den stil. Synes ellers jeg gjorde et lille forsøg på at skjule det, ved at have alt det mos med rødderne. Men opsætningen er den samme. Jeg prøver virkelig at lave det om. Men som du jo ser, er det åbentbart svært for mig.
Ja. Som jeg skrev, er jeg ikke helt færdig med det endnu. Jeg havde kun en sten tilbage og da de skal være rimelig ens, må jeg ud en tur i det fri og prøve at finde nogle flere.

Ang. sten er der en rødlig natursten lige nu og jeg havde tænkt at de andre skulle være af samme type, for at de ikke skulle stikke for meget ud farvemæssigt. Men på grund af lyset, ser den gullig ud på billederne. Men nøddestenene også ser rigtig flotte ud. Så dem vil jeg da have i tankerne.

Det er rigtigt... Jeg havde talt om C.venezuelanus "black" som så ikke er en venezuelanus alligevel. Men jeg gik bort fra den, da jeg regnede med den ville forsvinde med den sorte baggrund. Så det blev til en lille flok Corydoras duplicareus i stedet for. Jeg skal lige sige, det er nogle livlige fætre i forhold til mine C. venezuelanus.

Arh 10nnitus. Vær sød. Hahaha... Den er gemt helt under en Redmoor så den næsten ikke kan ses. Og så har den indgangen næsten lige mod strømmen. Jeg vil sætte en lavere plante mellem forruden og hulen. Men de havde ikke lige en lavere plante, da jeg var ude og købe planter. Så den kommer snart. Så er hulen næsten gemt.... Du mente måske, den skulle længere tilbage mod bagruden i akvariet?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger 10nnitus - 02/08-2011 08:27 02/08-2011 08:27
Indlægget er rettet 02/08-2011 08:33 02/08-2011 08:33 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg måtte lige igennem billederne igen ja du har gemt hulerne lige mere af vejen så her giver jeg mig.
Jeg kan godt lide din stil og vil også bruge dine ideer dog uden reedmore men selve opbygningen hvor du tillader at der i helheden aligevel er plads til de små laguner som forskellige rum i det store sammenhæng samt også af bundækket med sten og blade i en stor spredt forviring.
Efter at have skollet rundt på nettet har jeg fået øje på denne sammenblanding af bundækket og kan nu se at det faktisk var denne opsætning jeg havde gået og ruget over i tankerne men ikke lige kunne sætte et billed på så jo dinne billedeserier har da hjulpet gevaldigt på at visualiserer opsætningen jeg selv efterstræber, jeg vil dog tilføre nogle Singels sten der har en lidt større størrelse da jeg har et bundareal på omkring 1600x750 mm. samt gerne nogle forgrenede højmørkrøde rødder med div. huler og skåle, da reedmore rødder ikke lige liger i min smag da jeg kun ser nogle forgrenede stykker træ uden nogen form for dækken for div. fisk der har behov for huler og ligende

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Superbruger Jesper Green (Inaktiv) - 02/08-2011 08:32 02/08-2011 08:32
Det ser skidegodt ud!
Fedt at du har taget så mange billeder. :)

Mvh
Jesper Green

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Luna (Inaktiv) - 02/08-2011 09:19 02/08-2011 09:19
#10 Den hule til venstre under Redmoor roden, er den hule hun har udvalgt. Den Redmoor er fyldt med fordybninger som går fra bunden til op bagved det løse mos. Man kan se en del af dem. Men desværre kan man ikke se dem på billederne.... Den er jeg rigtig glad for.
Den Redmoor der står bag den, har huller ved bunden og for oven. Så hvis der skulle blive lidt ægteskabelige skærmysler, er der smutveje væk. Ligeledes i midten er det bygget op med flere rødder, så det danner huler og forskellige udveje. Og bag om Redmoor'en til højre, er der også 2 rødder. Så der er også flere smutveje.
Jeg er kun glad for at kunne give lidt inspiration til andre. Men hold da op et akvarie du skal i gang med!... Og så med dén dybte. Så må det altså være tilladt at savle. Det glæder jeg mig til at se færdigt. Jeg håber da, du ligger nogle billeder.
Hvad er det for høj mørkerøde rødder du taler om 10nnitus? De lyder da spændende.
Jeg synes heller ikke, man kun kan nøjes med Red moor rødder. Men jeg synes, det er flot at se fiskene svømme imellem dem. Så giver det også en smule dybte.

Mine visne blade bestemmer jeg ikke, hvor skal ligge. Det er strømmen, pansermaller og Ancistrus der bestemmer det. Så kommer de også til at ligge mere naturligt, synes jeg.... Men det er nu sjovt at se, når et blad pludselig bevæger sig mod strømmen hen over bunden, For så lidt senere at se en lille Ancistrus der dukker frem. Så er det den der har ligget og raspet bladet på undersiden. Man kikker lige en ekstra gang den første gang.... De forandrer de indretningen lidt dag for dag. Så er det aldrig det samme at se på.

#11 Tak Jesper. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 02/08-2011 09:23 02/08-2011 09:23
Rigtig flot Luna!
Nu er det godt nok nævnt - hvor meget det ligner dit gamle setup.
Men det kunne vi også lide, så det gør jo intet :p

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Luna (Inaktiv) - 02/08-2011 09:35 02/08-2011 09:35
#13 Tak Christian..... Næste gang lukker jeg øjnene og smider dem ned i. Så må det for pokker blive anderledes. :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger KlausJuul (Inaktiv) - 02/08-2011 09:59 02/08-2011 09:59
Det ser rigtig godt ud Luna!
Det kan da bringe en lille smugle misundelse frem i mig syntes jeg i hvert fald :D
Hvad hedder de rødder du bruger, de lyse af dem. De ser vildt flotte ud :p
Held og lykke med det fremover :p

- Klaus Juul

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Luna (Inaktiv) - 02/08-2011 10:06 02/08-2011 10:06
Mange tak Klaus. :)

Det er dem der hedder Red moor rødder.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger KlausJuul (Inaktiv) - 02/08-2011 10:08 02/08-2011 10:08
Jah, syntes ikke det stod nogen steder men kan da se at det er dem der er omtalt i #4, dummeslag til Klaus! :D :D
Men tak skal du have, de er nemlig utrolig flotte :D

- Klaus Juul

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Luna (Inaktiv) - 02/08-2011 10:12 02/08-2011 10:12
Jeg kan også godt lide dem Klaus. Men de bliver lidt mørkere med tiden. Og så kan man også hænge dem fra oven og ned i stedet for at stille dem på bunden... Så der er masser af muligheder.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Kennet (Inaktiv) - 02/08-2011 10:13 02/08-2011 10:13
Det er fedt lavet. Den gode dybdevirkning gør at akvariet ser større ud end 128 liter.

Kennet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Luna (Inaktiv) - 02/08-2011 10:30 02/08-2011 10:30
Mange tak Kennet. Jeg prøver på at blive bedre til at lave en god dybte. Den er jo ikke stor i et 128 liters.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger frimann85 (Inaktiv) - 02/08-2011 10:51 02/08-2011 10:51
Det var da et dejligt akvarie. Meget fint til inspiration da jeg selv går med tanker på at anskaffe et 128L :)

Lige et spørgsmål! Har du fastgjort rødderne eller var de 'synkeklar' om man vil?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Luna (Inaktiv) - 02/08-2011 11:00 02/08-2011 11:00
Tak frimann

De var først holdt nede med sten, til de havde suget nok vand (der skal man passe på de ikke triller ned og rammer ruden). Jeg havde ikke tid til at lade dem suge i en spand vand først (er ikke den tålmodige type). En meget stædig rod, har jeg sat fast med en skrue på sugekop (den kloge narrer den mindre kloge). Da Redmoor rødder er meget hårde, kan de være et stykke tid, om at ville blive i vandet.... Jeg havde en der var måneder om at synke. Men det er også sjældent det sker. Efter en uge er en del synkeklare.

Jamen så håber jeg da du får dit 128 liters så. Hvad skal der i det?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger 10nnitus - 02/08-2011 11:08 02/08-2011 11:08
# 12 - Luna -

Det er kvaliteten af rødderne, bla. mangrove jo mere dybt-høj-mørke-røde de er jo bedre kvalitet
.De redmoore rødder jeg har set bla. hos Neonfisken, har ikke haft de kvaliteter som du her omtaler.
Ja jeg glæder mig også, men der mangler lige et par småting, såsom en Co2 flaske før det igen bliver opstillet og billeder skal du nok til den tid få et se. jeg blev desværre nødt til at skille mig af med en roden 140x60x40 cm >60 kg, jeg ellers havde brugt år til at lede efter så nu skal jeg til at finde de "rigtige" rødder bare i en lidt mindre skala.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger frimann85 (Inaktiv) - 02/08-2011 11:19 02/08-2011 11:19
@ Luna - tak for rådene - dem tager jeg med! Jeg har før haft et 160L samt et 54L selskabsakvarie, så vil gerne prøve lidt andet end Gubby, Platy osv... :)

I øjeblikket henter jeg rigtig megen inspiration rundt omkring for at finde ud af hvad det skal være. Har altid synes godt om sommerfuglecichcliden/Microgeohagus ramirezi. Dog læser jeg, at folk ikke altid har lige let ved at få disse til at trives. Det kan godt afholde mig lidt fra ideen. - Men i hvert fald er ideen et dværgcichlide par og en lille stime + et par ancistrus højst sandsynligt. Lyder det ikke meget fornuftigt? :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger Luna (Inaktiv) - 02/08-2011 11:33 02/08-2011 11:33
#23 Tak for vejledning ang. rødderne 10nnitus.
Hold da op en rod du har fået fat i! Men jeg synes nu det er spændende at gå at finde rødder. Så jeg glæder mig til at se dit akvarie, når det er klar til foto.

#24 Ja. Det lyder meget fornuftígt frimann og som et spændende akvarie. Det er lidt forskelligt hvad folk har af held med ramirezi'en. Men du kan da prøve at kikke på Mikrogeophagus altispinosus (den Bolivianske sommerfuglecichlide) så. Den er knap så farvestålende og bliver lidt større, men stadig en smuk cichlide og så skulle den høre til de mindre aggressive... Det er jo også et plus. ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger Luna (Inaktiv) - 02/08-2011 11:37 02/08-2011 11:37
#24 Kommer i tanker om at nogen borer hul i rødderne, for de skal synke hurtigere og hvis de skal stilles på bunden, er der også nogen, der har sat dem på en plade med en skrue.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 02/08-2011 11:43 02/08-2011 11:43
Luna skrev :
#24 Kommer i tanker om at nogen borer hul i rødderne, for de skal synke hurtigere og hvis de skal stilles på bunden, er der også nogen, der har sat dem på en plade med en skrue.

Jeg har før lavet asiatisk underskovs biotop (som en pyt der er opstået i underskoven).
Der satte jeg bambus og rødder på acryl/plexiglas plade.

Den er lagt under bundlaget - som her bestod af spaghnum og grusblandning.

Så det kan også lade sig gøre på denne måde, at fiksere dit inventar :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger frimann85 (Inaktiv) - 02/08-2011 12:39 02/08-2011 12:39
Tak for de gode råd.. :) Endnu mere til inspiration! Glæder mig til at komme igang.

- Du skjuler iøvrigt din Eheim Aquaball ganske fortrinligt. Er den et fint udgangspunkt for et 128? Overvejer nemlig selv en sådan.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger Luna (Inaktiv) - 02/08-2011 18:10 02/08-2011 18:10
#28 Jeg er jo glad for mine Eheim Aquaball. Det er en Eheim Aquaball 2212 den trækker 400-650 l/t. De larmer heller ikke (meget vigtigt i et soveværelse). Mit akvarie står langt ind til væggen, da der ikke er så meget plads ved fodenden af sengen. Så der er ikke så meget plads til slanger bag akvariet og syntes ikke, jeg ville have en udv.pumpe stående fremme.
Så den klarer jobbet fint. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 02/08-2011 18:17 02/08-2011 18:17
ikke at forglemme det fortrinlige "hoved" som du kan dreje hvor hen du vil.

Og du i nederste skuffe kan have biofilter martiale :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger Luna (Inaktiv) - 02/08-2011 18:27 02/08-2011 18:27
Indlægget er rettet 02/08-2011 18:32 02/08-2011 18:32 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#30 Det er nemlig helt rigtigt. Det har jeg haft meget glæde af. B)

Annoncører
Annoncører