Muslinger som algebekæmpelse?

Postet under : Akvariesiden.dk - Andre akvariedyr
Visninger : 2516

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger chilip (Inaktiv) - 10/08-2011 15:32 10/08-2011 15:32
Hejsa.

Nu har jeg lige søgt debatten igennem for at finde noget om emnet, men det var lidt forgæves.
Det eneste jeg kan finde er noget om vandrensende muslinger.

Jeg er blevet fortalt at en kammusling skulle kunne holde et 400l akvarie algefrit, er der nogen af jer der har nogle erfaringer med dette..??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Lausemand (Inaktiv) - 10/08-2011 15:57 10/08-2011 15:57
Er en kammusling ikke til saltvand?

Jeg tror ikke at én musling kan gøre meget ved algerne. Selvfølgelig renser den vandet noget, men jeg tror den er mest til pynt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Sølz - 10/08-2011 16:02 10/08-2011 16:02
Muslinger skule efter sigende været ret så effektive til at rense selv store mængder vand. Oftest dør de gr. for lidt at spise.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Ullits (Inaktiv) - 10/08-2011 16:38 10/08-2011 16:38
De vil være ekcellente til svævealger da de filtrerer alt vandet så at sige .. på den bekostning vil der også ryge andre alge sporer med i købet...
Men jeg har aldrig set en musling kravle rundt i trærødder og bevæge græssende hen over overfladen af den eller andet f.eks. planter der er algebefængte, så det er nok mere ønsketænkning vil jeg mene...
Den væsentligste årsag i akvarier med algeproblemer er typisk i planteløse næringsstoffer i plante akvarier er der tale om næringsmangler, eller det modsatte af planteløse, samt distributionen af næringsstofferne rundt i akvariet..
Så musling er stadig symptom behandling, hvorimod den anden indsats er årsags behandling og den er stadig at foretrække og giver også den bedste effekt på sigt...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger chilip (Inaktiv) - 10/08-2011 16:49 10/08-2011 16:49
#3 Det er muligt, er ikke helt hjemme i muslinger. Fik dog at vide det var en dansk ferskvandsmusling.

#5 Er helt på det rene med at det er symptombehandling, med mindre selvfølgelig man vælger altid at have muslinger i sit akvarie, så er de jo bare en del af akvariets balance. ;)
Men kan det tænkes at disse muslinger "guffer" en del af de næringsstoffer som planterne ikke kan optage, (eksempelvis ved overgødning), hvorved at de på den led er med til at holde algerne nede..??

Og ville sådan en musling være en effektiv symptombehandling mod Cyano..??

De omtalte muslinger var i øvrigt afprøvede i Malawiakvarier, så hut jeg hvisker,

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Ullits (Inaktiv) - 10/08-2011 17:57 10/08-2011 17:57
Jeg kan ikke forestille mig en musling fungere på ligefod med en plante, det eneste der mig bekendt er istand til at undytte uorganisk materiale er plantegruppen, herunder også alger, alt andet levende dyr osv... gør det modsatte, de nedbryder organisk materiale opbygget af planter, eller fra dyr hvis der er tale om "rovdyr", for at få adgang til næringsstoffer...
Så umiddelbart vil jeg mene at muslingerne gør det på samme vis, hvad de kan fange af smådyr, infusorier, alger osv. filtrerer de ud af vandet og nedbryder til uorganisk materiale de så omsætter til energi, vævsopbygning og for at opbygge kalkhuset...

En overgødning så længe vi taler om et natur eller akvarie habbitat der har en bestand af planter, vil i og for sig ikke være noget problem og kan faktisk i visse henseender være en fordel, for at en overgødskning går hen og bliver et problem, så skal mængden være så stor at vi taler om at mængden er så stor at der vil være tale om en forgiftning af alger og planter, så vil den formentlig også være giftig for meget andet levende i habbitatet... Ofte sker der også ved forgiftninger en udfældning, som dermed er med til at lukke af for lys, ilt og alle mulige næringsstoffer, da der dannes en hinde/tæppe eller lag på planter osv. og dermed bogstavelig talt, kvæler mulighederne for liv..

Jeg kan ikke forestille mig at det vi have en indflydelse på cyano overhovedet...

og ja, det vil være den type planteløse akvarier hvor de kunne tænkes at have en god effekt, men det er ikraft af at de lever af det organiske og ikke minimerer på næringsstoffer osv...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Thulemanden (Inaktiv) - 10/08-2011 18:06 10/08-2011 18:06
Jeg mener at huske, at muslinger kræver stærk vandgennemstrømning. Har du det ved bunden?

Interessant eksperiment.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger J J (Inaktiv) - 10/08-2011 19:34 10/08-2011 19:34
"7 jeg har fanget dammuslinger i mosehuller, der er slet ingen gennemstrømning, men masser af svævealger, jeg tror ligesom #3 at det bliver svært at have svæv nok i vandet til dem uden at akvariet bliver grimt, de bliver jo ikke mætte af det der svæver forbi dem :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger chilip (Inaktiv) - 11/08-2011 10:50 11/08-2011 10:50
Nu har jeg som sådan ikke rigtig nogle faste planer om at proppe muslinger i mit akvarie, vel mest af alt fordi det ikke vil passe ind, i mine egne øjne.

Så spørgsmålet var rent retorisk og udtryk for en forundring. ;)

#8 Mon ikke jeg så har hørt forkert, og forvekslet Kammusling med Dammusling. *rødmer*

Annoncører
Annoncører