Forkert rådgivning

Postet under : Siden - Akvariesiden Offtopic
Visninger : 3940

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Lausemand (Inaktiv) - 10/08-2011 15:56 10/08-2011 15:56
Blev sgu lidt sur idag.

En kollega gik i en akvariebutik i Kolding, og så nogle fisk han ikke kendte. Han spurgte til dem og fik at vide at det var Pangasius hajer (Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=11038 ).

Han sagde, at han havde 250 ltr, og om det gik. Ja, men du skal nok have nogle stykker, så han endte med at købe 5.

Efter jeg viste ham beskrivelsen af fisken, vil han nu tilbage med dem i aften, og skælde ud. Ét er at man bør undersøge fisken selv. Men når man ikke kender den, og ikke kommer til byen så tit, så burde man sgu da kunne regne med deres vejledning.

Så fik jeg da luft for min vrede. ;(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Luna (Inaktiv) - 10/08-2011 16:47 10/08-2011 16:47
Derfor er det bedste råd stadig,at finde ud af hvad fisken kræver inden købet. Så kommer man aldrig til at stå i den dumme situation.... Det er det jeg kalder dyre lærepenge. Jeg fik det lært. *doh*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger emil_4600 (Inaktiv) - 10/08-2011 16:58 10/08-2011 16:58
Luna skrev :
Derfor er det bedste råd stadig,at finde ud af hvad fisken kræver inden købet....

det var vel osse det han gjorde? spurgte i butikken..(finde ud af hvad fisken kræver inden købet(red.))

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Luna (Inaktiv) - 10/08-2011 18:42 10/08-2011 18:42
#3 Jeg mente at læse om dem hjemmefra, inden man går ud og køber Emil.

Jeg lærte det også på den hårde måde, at langtfra alle forretninger fortæller eller ved det rigtige om fisken. Hvis du selv finder ud af hvad fisken kræver, går du meget sjældent galt i byen og sparer dig selv for en masse ærgelser og penge.... Jeg synes nu også det er spændende, at læse om det dyr, jeg gerne vil have. Så jeg ved hvad det kræver og har sat akvariet op efter det.
Det var bare et godt råd, jeg gav videre. . :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Lausemand (Inaktiv) - 10/08-2011 18:51 10/08-2011 18:51
Selvfølgelig er det en god ide at tjekke inden man tager hjemmefra, men hvis man kommer forbi og får lyst til lidt fisk, så mener jeg at man bør kunne forvente en anstændig behandling i en specialforretning.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 10/08-2011 18:51 10/08-2011 18:51

Butikken har jo ikke løjet på noget tidspunkt. Fisken bliver ganske vist med tiden for stor til akvariet, men nu(går ud fra de var små) kan de fint gå der i.

Noget andet er at vi er helt enige om, at pangasius generelt bare skulle fjernes helt fra butikkerne.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger FinnB - 10/08-2011 19:01 10/08-2011 19:01
Ingen køber vel fisk uden at vide hvad de køber....... ;) (ironi er gratis)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
MiaC (Slettet) - 10/08-2011 19:03 10/08-2011 19:03
Helt enig med Anders i #6
Pangasius kan sagtens gå i et 250L så længe de er små, men bør selvfølgelig flyttes til et stort akvarium med tiden.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Fiskenoerd (Inaktiv) - 10/08-2011 19:32 10/08-2011 19:32
Snakkede med en fra plantoramas fiskeafdeling i går han var chef og han sagde til mig at de unge arbejdere sagde alt muligt som de ikke vidste noget om det og han var også godt træt af det men han havde jo selv travlt så han kunne jo ikke være alle steder på en gang !!! han sagde også selv hvis han ikke vidste noget om fisken så sagde han bare jeg aner simpelthen intet om denne fisk så det er faktisk ikke altid butikkernes skyld men bare nogle af de meget unge med arbejdere der ikke ville virke fuldstændigt dumme (jeg hentyder ikke til at alle unge i akvarie butikker ikke aner noget om fisk men sådan er det desværre ofte bare lige noget jeg synes passede ind her

Mvh. Christian

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
flsuw (Slettet) - 10/08-2011 19:39 10/08-2011 19:39
Er det etisk korrekt at man holder den i et akvarium, for dernæst at man flytter fisken til et endnu større akvarium. Det er jo ikke alle der har den mulighed efter et fejlkøb. Men selvfølgelig, hvis fisken har den rette størrelse må den vel på grillen *blink*

pangasius skulle fjernes helt fra butikkerne, det er bare min mening *doh*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 10/08-2011 19:58 10/08-2011 19:58
#10 Det synes jeg. Så må man tage ansvar for de dyr man har anskaffet sig og sørge for den fortsat får de vilkår den kræver - også i fremtiden.

Vi er helt enige i sidste linie!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Flemming Jensen (Inaktiv) - 10/08-2011 20:16 10/08-2011 20:16
Hvis man engang imellem går i supermarkedets fiske afdeling, støder man da jævnligt på Pangasius filetter, det burde måske på en eller anden måde være en advarsel.
Kan iøvrigt sige at de har flere flotte eksemplare i Berlins akvarium, de er vel en god meters penge, og meget flotte, og 5 i et 250 L så kan det jo nærmest betegnes som fisk på dåse...
Det kan vel ikke siges bedre, end at det ikke er en akvariefisk, og burde ikke lovligt kunne sælges som sådan, og det ville man hvis man brugte ca 5 min på det, også vide.

Flemming

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
flsuw (Slettet) - 10/08-2011 20:23 10/08-2011 20:23
#12 Hvis man engang imellem går i supermarkedets fiske afdeling, støder man da jævnligt på Pangasius filetter, det burde måske på en eller anden måde være en advarsel. /citat

kan det skrivet bedre ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger alice-o (Inaktiv) - 10/08-2011 20:43 10/08-2011 20:43
Jeg kender det godt - det med at man ikke altid kender fisken eller ved nok om den.
Her i mandags, kom en kunde med et par fisk jeg ikke kendte. Hun sagde at de hed Argon, hvilket jeg skrev ned. Derefter greb jeg 'knoglen' og ringede til min mester (Amund), og fortalte ham om fisken - det viste sig at det var et par Argus (Scatophagus argus).
En flot fisk, som jeg efterfølgende har læst lidt om.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Fiskenoerd (Inaktiv) - 10/08-2011 20:43 10/08-2011 20:43
Hehe prøv og se det første billede med 2 mænd der holder en fisk på omtrent 2,5-3 meter det er sådan en din kollega har købt :) Eksternt link http://edrichsantos.blogspot.com/

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger alice-o (Inaktiv) - 10/08-2011 20:51 10/08-2011 20:51
Fiskenoerd skrev :
Hehe prøv og se det første billede med 2 mænd der holder en fisk på omtrent 2,5-3 meter det er sådan en din kollega har købt :) Eksternt link http://edrichsantos.blogspot.com/

:o Woooowww *blink* sikke en fisk/malle

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Fiskenoerd (Inaktiv) - 10/08-2011 21:00 10/08-2011 21:00
Ja ret vildt den største der er blevet fanget var 2,7 meter lang og vejede ca 300 kilo :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
flsuw (Slettet) - 10/08-2011 21:01 10/08-2011 21:01
#15 kæft den er sgu da godt nok stor :D

Hvad bliver det næste, en blåhvalunge i et 250 liter :D Der er hvis ingen grænser for hvad de forskellige forhandlere vil sælge i dette land :D :D :D :D :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Fiskenoerd (Inaktiv) - 10/08-2011 21:05 10/08-2011 21:05
Blå hvaler kan man da have i et 54 liters *blink* smiler

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger alice-o (Inaktiv) - 10/08-2011 21:06 10/08-2011 21:06
Indlægget er rettet 10/08-2011 21:10 10/08-2011 21:10 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg er ret sikker på at de to gange vi har haft Pangasius maller inde, har det været nogle kunder der har afleveret dem hos os..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Fiskenoerd (Inaktiv) - 10/08-2011 21:11 10/08-2011 21:11
Okay men hvis de skal blive så store tror jeg også der går 70-80 år måske endda mere ? :o

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
flsuw (Slettet) - 10/08-2011 22:10 10/08-2011 22:10
#19 hmm tror du ikke det er mere til befrugtning den størrelse du kommer med *uhh*

Beklager min vide, men der jo også nogen der måske har en 40 fods container med frontrude i baghaven. Hvem ved *skeptisk*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Fiskenoerd (Inaktiv) - 10/08-2011 22:13 10/08-2011 22:13
Haha 40 fod er stadigvæk laaaaaaaangt fra nok til at holde blå hvaler :) og jo måske kan æg og befrugnings middel lige præcis være i sådan en 54 liters :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
flsuw (Slettet) - 10/08-2011 22:35 10/08-2011 22:35
#23 forstå mig

hvem f... har en container i den størrelse i baghaven.... *skeptisk*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger Fiskenoerd (Inaktiv) - 10/08-2011 22:43 10/08-2011 22:43
Aner det ikke men stadigvæk ikke nok plads :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger emil_4600 (Inaktiv) - 10/08-2011 23:53 10/08-2011 23:53
#4 ja det er jeg helt med på.
men siden hvornår er butiksansatte blevet ude af stand til at kende til deres varer?

jeg mener, hvis jeg f.eks. spørger på et fjernsyn i Fona tager jeg da osse ekspedientens svar for gode varer og ligeledes i andre butikker...

som udgangspunkt burde man vel kunne regne med ekspedienters udsagn? eller er det mig der helt ude i hampen?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger KimJ - 11/08-2011 06:47 11/08-2011 06:47
"jeg mener, hvis jeg f.eks. spørger på et fjernsyn i Fona tager jeg da osse ekspedientens svar for gode varer og ligeledes i andre butikker..."

Så kan du da også være ret sikker på at det fjernsyn du går hjem med, er det de har haft rigtig mange af ude på lageret *skeptisk*

Uvildig rådgivning skal man som udgangspunkt ikke forvente af en person der har økonomiske interesser i sagen! Der er selvfølgelig masser af forretninger der rådgiver efter bedste overbevisning, men vil man være sikker på at få det rigtige med hjem, må man altså selv søge information der hvor rådgiverne ikke har noget at tjene, og er drevet af interesse for det de taler om.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger Luna (Inaktiv) - 11/08-2011 07:31 11/08-2011 07:31
#26 Ja Emil. Det ville være den perfekte verden, hvis vi bare kunne gå ud og impulskøbe vores fisk. Men sådan er det nu desværre ikke.
Jeg ville aldrig gå ind i en dyrehandel, hvor de sælger at mellem himmel og jord og har et par akvarier og så lave et impulskøb derinde. Jeg har 2-3 akvarieforretninger, hvor jeg turde lave et impulskøb. Men det er så også steder, hvor jeg har handlet gennem flere år og hvor jeg ved, at de ved, hvad de taler om. Som Kim i #27 siger, er de drevet meget på interessen for fisk. Så dem støtter jeg, så meget jeg kan.
En måde at blive lidt klogere på hvad ekspedienten ved, er at stille dem nogle spørgsmål, som du kender svaret på og se hvad de svarer. Så kan du jo hurtigt se, hvor meget de ved om fisk/akvarier.

Jeg kan så sige de sidste 2 stk. fjernsyn vi har købt, har vi måttet få vægbeslaget byttet. Det ene 2 gange og det andet 3 gange, Og endte et helt andet sted, end dér hvor vi købte fjernsynet. Dér var det også det helt rigtige hver gang..... Men det er så en helt anden historie. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger chilip (Inaktiv) - 11/08-2011 10:17 11/08-2011 10:17
Fiskenoerd skrev :
... han sagde også selv hvis han ikke vidste noget om fisken så sagde han bare jeg aner simpelthen intet om denne fisk så det er faktisk ikke altid butikkernes skyld men bare nogle af de meget unge med arbejdere der ikke ville virke fuldstændigt dumme...

Det stiller da ikke chefen i et bedre lys, i denne sammenhæng, at butikken bare bestiller fisk hjem med salg for øje, de ikke aner en skid om... *uhh*
De unge ansatte har jo ingen indflydelse på hvad det er chefen vælger de skal sælge for ham...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger Kåre (Inaktiv) - 11/08-2011 10:47 11/08-2011 10:47
Nu er Pangasius jo en ret stor slægt og der er arter der ikke bliver større end 25cm. Sådan en burde da kunne holdes i et akvarie af en vis størrelse, så længe man tager højde for dens svømmeglæde. Jeg er enig med flere af de ovenstående i at Pangasius burde forbydes i dyrehandlere, på samme måde som mange maller (redtail, shovelhead osv.). De er simpelthen ikke egnede til private akvarier.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger KimJ - 11/08-2011 11:16 11/08-2011 11:16
Jeg kan ikke se det fornuftige i at stille krav om at butikkerne kun skal have fisk i butikken de har forstand på? Det ville da begrænse udvalget af tilgængelige arter ret voldsomt.

Hvor mange af os, kan gøre krav på at vide noget om alle de fisk der går i en akvariebutik med et bare nogenlunde bredt udvalg?

Det er da fint at en forhandler erkender at han/hun ikke ved noget om fiskene, men alligevel gerne vil stille dem til rådighed for seriøse akvarister, der selv er villige til at undersøge det fornødne.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger chilip (Inaktiv) - 11/08-2011 12:48 11/08-2011 12:48
#31 Det ved jeg da ikke om det ville, du kunne jo stadig selv gå ned til din fiskepusher og spørge om han kunne skaffe div. fisk hjem. Det ville han jo så gøre, da han jo gerne vil tjene penge.

Jeg har ikke behov for at vide noget om alle de fisk der findes i en given forretning, men jeg har da en klar forventning om at min sælger ved bare en smule om, hvad det er han sælger mig. På samme måde som jeg også forventer at min autoforhandler har bare en smule viden om hvilken bil det er han sælger mig. Eller hvem som helst ellers der gerne vil sælge mig noget, om det så er tøj, hvidevarer eller hvad ved jeg.

Jeg syntes ikke det er fint at forhandleren erkender han/hun ikke ved noget som helst om de fisk de har hentet hjem med salg for øje. Jeg syntes det er pisse uprofessionelt, og jeg mener absolut det er rimeligt at forvente bare en smule baggrundsviden om de dyr man vælger at sælge.
Du kan jo også vende den om og så kigge på den sælger, der "offervilligt" ligger akvarier til alt hvad han kan få indenfor dørene, for netop at stille dem til rådighed for de mere seriøse.
Hvorved han så ender med en hel masse fisk, ingen ved deres fornufts fulde brug overhovedet gider at købe, netop fordi de ved mere om fiskens behov end sælgeren selv gør.

Pangasiussen her som et lysende eksempel.! *uhh*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger Lausemand (Inaktiv) - 11/08-2011 14:16 11/08-2011 14:16
Sidste nyt til føljetonen. Forretningen vil ikke tage fiskene tilbage, da han ikke giver fortrydelsesret. Skal han tage dem tilbage bliver det til kr. 0,00 ;(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
johnny9900 (Slettet) - 11/08-2011 14:28 11/08-2011 14:28
§ 23. Den eller de personer, der har det daglige ansvar for virksomheden, skal have en sådan faglig viden, at virksomheden kan drives dyreværnsmæssigt forsvarligt og således, at virksomhedens kunder kan vejledes og rådgives om forsvarlig hold af dyrene. Den eller de pågældende personer skal have den fornødne viden om

1) den gældende lovgivning om dyreværn, smittebeskyttelse for dyr og indførsel af dyr,

2) dyreadfærd og dyrevelfærd,

3) pasning og transport af de dyr, som sælges,

4) hygiejne, rengøring, desinfektion og affaldshåndtering,

5) ernæringslære og foderhåndtering,

6) smittebeskyttelse,

7) håndtering af dyr samt

8) dyrs følsomhed over for miljøpåvirkninger og stress.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 11/08-2011 14:30 11/08-2011 14:30
#33 Det er helt normalt grundet sygdom m.m.

Som jeg ser det svarer det til du siger til autoforhandleren, at du skal have en ny bil? Den skal se smart og sporty ud - han sælger dig en BMW 535i. Du kører hjem i den og finder ud af den kun går 5 km/l, det har du ikke råd til derfor kører ned ned og kræver handlen annuleret. Forhandleren siger nej.

Må indrømme at jeg ikke kan se problemet.

(Tilføjer endnu en gang, at jeg er enig med dig i at pangasius ikke bør sælges som akvariefisk)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
johnny9900 (Slettet) - 11/08-2011 14:34 11/08-2011 14:34
Havde jeg været dig havde jeg aflivet de fisk og komme videre,jeg tror de fleste akvarister en eller anden gang har lavet et dumt køb,du er ikke den første og ikke den sidste.Ellers må du jo bare købe en større balje har hørt at pangasius smager fortrinligt godt ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Bruger KasperK/Lolland - 11/08-2011 14:47 11/08-2011 14:47
Indlægget er rettet 11/08-2011 14:52 11/08-2011 14:52 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Desværre endnu en af disse "never ending stories" der popper op med jævne mellemrum. Må erkende, at sammenligningen med radioforretningen ikke var hørt før, men beskriver på glimrende vis, hvordan rådgivning virker!
Vi oplever det samme, når det bliver lørdag og vi mænd skal ned i byggemarkedet og kigge på værktøj! Der bliver ungarbejderne også stødte, når de med et sødt smil og positiv tone spørger "om de kan hjælpe med noget" og man siger ja tak og spørger om de kan finde en kompetent person!

Det understreger blot nødvendigheden af, at man som forbruger desværre er pisket til at søge oplysningerne hjemmefra og droppe spontan købene, med mindre at man har viden om fiskene og kan opfylde de krav, de må stille!
Og det er forbandet ærgeligt!

Lausemand skrev :
Sidste nyt til føljetonen. Forretningen vil ikke tage fiskene tilbage, da han ikke giver fortrydelsesret. Skal han tage dem tilbage bliver det til kr. 0,00 ;(

Fortrydelsesret? Det er jo ham, der formentlig har solgt et "fejlbehæftet" produkt, der strider imod kundens ønske og muligheder for ansvarligt dyrehold!
For nu at stille den helt på spidsen!

Tror faktisk, at jeg vil ud og købe et par Pangasius! Jeg mener, at Lidl har dem i frosten!

;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #38
Bruger KasperK/Lolland - 11/08-2011 14:55 11/08-2011 14:55
AndersGS skrev :
#33 Det er helt normalt grundet sygdom m.m.

Som jeg ser det svarer det til du siger til autoforhandleren, at du skal have en ny bil? Den skal se smart og sporty ud - han sælger dig en BMW 535i. Du kører hjem i den og finder ud af den kun går 5 km/l, det har du ikke råd til derfor kører ned ned og kræver handlen annuleret. Forhandleren siger nej.

Må indrømme at jeg ikke kan se problemet.

(Tilføjer endnu en gang, at jeg er enig med dig i at pangasius ikke bør sælges som akvariefisk)
Enig!

Nu skal vi jo passe på, at man ikke kommer ud i endnu en kilometertråd, MEN, hvis kunden nu har med i bilkøbet, at den skal kunne køre 20 km/l OG fiskekøberen har nævnt, at fisken skal kunne gå i et 250 ltr, så er der jo netop tale om urigtige oplysninger og/eller tilbageholdelse af fakta!

En rigtig lortesag! Få fiskene fodret op i størrelse og smid dem så på grillen til næste år, serveret med nye hvide kartofler, dild og karse, dryppet med citron! :P Uhm!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #39
Bruger Luna (Inaktiv) - 11/08-2011 15:19 11/08-2011 15:19
#33 Håber at din kollega har sagt til dem i forretningen, det er sidste gang han ligger penge i sådan en butik, som giver så dårlig service.... Og så holder det.

#38 Hehehehe.... Måske en god idé. Bare han ikke går ud og tænder grillen lige med det samme.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #40
Bruger emil_4600 (Inaktiv) - 11/08-2011 16:07 11/08-2011 16:07
#27 hvad har lageret med sagen at gøre?
men ellers kan du nok ha' ret i det du skriver...

#28 det ku' osse være at de havde mere forstand på det end én selv?
interessen for fisk? jeg tror det KimJ mener er det modsatte... nemlig interressen for penge

men det er da en mærkelig indstilling.. at en ekspedient ikke kan svare ærligt på spørgsmål, fordi de håber på salg..
sådan foregår det ikke i de forretninger hvor jeg handler ... heldigvis da...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #41
Bruger KimJ - 11/08-2011 17:03 11/08-2011 17:03
Ekspedienter i elektronikforretninger har en stående ordre om at pushe lagervarer, fremfor at rådgive kunderne til at købe noget der skal bestilles hjem ;)

Hvis man læser lidt i debatterne her på siden, er en af de tilbagevendende klager, at forretningerne aldrig tager sjældne og spændende arter hjem, så vi akvarister kan få set dem og blive inspireret.

En sammenligning med en bilforhandler holder jo slet ikke. En given forhandler har måske 10-15 forskellige modeller at vælge mellem, hvorimod der, forsigtigt skønnet, findes over 3000 forskellige fiskearter, der kunne komme på tale som akvariefisk! Jeg kan stadig ikke se hvorfor forhandleren har pligt til at vide andet end det allermest basale om dem. Selvfølgelig vil det være smart, hvis han/hun har et rimeligt grundigt kendskab til de mere almindelige arter, og i hvert fald kan anbefale nogle sikre begynderfisk.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #42
Bruger emil_4600 (Inaktiv) - 11/08-2011 17:11 11/08-2011 17:11
#41 aarh.. på den måde

... true

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #43
Superbruger malawicarsten - 11/08-2011 17:18 11/08-2011 17:18
Ah ja I bør nyde det :D :D :D

Nu står i jo heldigvis ikke i en butik der gang på gang skal redde "en hvis legemsdel" for nogle andre butikker....

Den med spændende fisk har jeg lavet en del forsøg med og mange panikker nærmest når prisen runder 100kr for en fisk uanset hvor speciel, "raffy" eller lignende ord den må være.

Der skal være noget for alle ellers bliver akvarierne kedelige og dem der ikke vil betale må så undvære B)

Udbud er altid godt, men efterspørgsel styrer åbenbart stadigvæk mange steder.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #44
Bruger Fiskenoerd (Inaktiv) - 11/08-2011 17:19 11/08-2011 17:19
#41 Lige præcis ;) ..... altså man kan jo ikke vide alt om alle fisk men man kan vide en smule om de specielle fisk og dem man ved meget om kan man jo foreslå som begynder fisk og han køber i øvrigt heller ikke pangasius hjem da han ikke synes om at have dem i akvarie ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #45
Bruger KasperK/Lolland - 11/08-2011 17:38 11/08-2011 17:38
malawicarsten skrev :
Ah ja I bør nyde det :D :D :D

Nu står i jo heldigvis ikke i en butik der gang på gang skal redde "en hvis legemsdel" for nogle andre butikker....

Den med spændende fisk har jeg lavet en del forsøg med og mange panikker nærmest når prisen runder 100kr for en fisk uanset hvor speciel, "raffy" eller lignende ord den må være.

Der skal være noget for alle ellers bliver akvarierne kedelige og dem der ikke vil betale må så undvære B)

Udbud er altid godt, men efterspørgsel styrer åbenbart stadigvæk mange steder.

Ingen tvivl om, at det ikke altid er en dans på roser, at stå i en specialbutik, om det så er med akvariefisk, biler eller fladskærme, men du må da give os ret i Carsten, at det tegner til uhøvisk behandling at stange 5 pangasiuser ud til en glad kunde med et 250 ltr akvarie?
Svarer dybest set til at sælge en stime Cichla ocellaris til moster Oda's begyndersæt?

Men det er korrekt, at du som sælger skal have alt fra Platy til ,,,,, ja Cichla ocellaris, både for at tilfredsstille Hr & Fru Danmark og så noget til at trække nørderne i butikken.
Der er sjovt, det med priserne. Når en fisk er hip, betyder prisen ikke det helt store men ryger den ud af top 10, kan du ikke tæve nogen til at aftage 10 for en femmer!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #46
Bruger Fiskenoerd (Inaktiv) - 11/08-2011 17:48 11/08-2011 17:48
Oooog Carsten forresten får du noget specielt hjem i næste uge jeg skal nemmelig et smut til Aalborg og kigge efter fiskebasser så onsdag næste uge skal du ikke have solgt ud af alting ( griner ) og en anden ting er har du nogle L-maller ? :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #47
Superbruger malawicarsten - 11/08-2011 17:49 11/08-2011 17:49
Jeg er absolut ikke uenig og i de fleste tilfælde hvor det går galt vil jeg mene der er to muligheder til det.

Det kan kun være "money talks" eller uvidenhed fra ekspedientens side.
(under frudsætning af køber er klar over hvad han er ved at købe.. ;) )

Fair nok at der skal penge i kassen ellers er der jo ikke dækket diverse udgifter og lønninger.

Hvilket jo i bund og grund er derfor man har et/det arbejde.

DOG har jeg indtryk af nogle sover rigtig skidt eller også griner hele vejen ned i banken *skeptisk*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #48
Bruger KasperK/Lolland - 11/08-2011 18:42 11/08-2011 18:42
malawicarsten skrev :
DOG har jeg indtryk af nogle sover rigtig skidt eller også griner hele vejen ned i banken *skeptisk*

En velspækket bankbog er nu også en god hovedpude!

Har jeg hørt. Aldrig prøvet det selv! :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #49
Bruger chilip (Inaktiv) - 12/08-2011 12:39 12/08-2011 12:39
KimJ skrev :

Hvis man læser lidt i debatterne her på siden, er en af de tilbagevendende klager, at forretningerne aldrig tager sjældne og spændende arter hjem, så vi akvarister kan få set dem og blive inspireret.

En sammenligning med en bilforhandler holder jo slet ikke. En given forhandler har måske 10-15 forskellige modeller at vælge mellem, hvorimod der, forsigtigt skønnet, findes over 3000 forskellige fiskearter, der kunne komme på tale som akvariefisk! Jeg kan stadig ikke se hvorfor forhandleren har pligt til at vide andet end det allermest basale om dem. Selvfølgelig vil det være smart, hvis han/hun har et rimeligt grundigt kendskab til de mere almindelige arter, og i hvert fald kan anbefale nogle sikre begynderfisk.

Men hvem er det der bevidst og ved selvvalg holder spændende, specielt eksotiske, og svære fisk i deres akvarier??? Er det kun begynderne der ikke aner hvad de køber, andet end en flot fisk. Eller er det de velerfarne øvede akvarister der ved hvad de går ind til? Og hvilke af disse to typer akvarister er det der efterlyser sjældne og spændende arter her på siden?
Svaret er vel indlysende, og derfor mener jeg da heller ikke der er noget galt i at denne type fisk bliver bestilt hjem efter kundeforspørgsel, og ikke i stedet i håb om at der så kommer nogle der måske vil købe dem, for i hvor er den sjælden, (og umulig at holde forsvarligt).
Unimati er jo det lysende eksempel på hvordan det skal gøres. Læser man i tråden om den nye forretning, kan man jo se at salg af de mere sjældne og eksotiske fisk er et bevidst valg, og at der knokles hårdt på, for at anskaffe sig baggrundsviden således at kunderne kan få så bred og fyldig en vejledning som muligt.

Og hvis du nu læser mit forrige indlæg igen, så efterlyser jeg jo netop også, (citat: bare en smule baggrundsviden.), Men hvor du skelner mellem nødvendigheden af basalviden om begynderfisk, så forventer jeg basalviden om de fisk der bliver bragt ind i butikken med salg for øje, uanset hvor sjælden den er. Og jævnfør lovgivningen så kan jeg jo se at jeg har juraen på min side. ;)

Og hvorfor kan jeg ikke sammenligne med en bilforhandler?
Det er da fuldt sammenligneligt i min bog. Den gode bilforhandler ved hvad han sælger, og kender sig for god til at sælge noget han ikke er kompetent udi, ergo vælger han ikke at have lige præcis den vare til salg. Brugtvognshandler Skrot Olsen sælger revl og krat uden skrupler.

Men så lad mig da sammenligne det med en Sushi-restaurant i stedet. Der står der stenfisk på menuen, og kunden spørger: "Smager det godt, og er der ikke noget med at den er dødelig?".
Tjeneren svarer: "Det aner jeg ikke, men mon dog vi ville sætte mad på kortet vores kunder kunne dø af? Det tror jeg nu næppe, for det ville jo være skidt for forretningen. Fisk er jo bare fisk, så den kan du roligt bestille!" :( *rødmer* *uhh* *blink*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #50
Bruger Flemming Jensen (Inaktiv) - 12/08-2011 16:41 12/08-2011 16:41
Helt grundlæggende.... når der er købere så er der også sælgere....det har man så, eller burde man ha en lovgivning til at regulere, handel med dyr har historisk været dygtige til at undgå regulering på det område, men det er klart at vælger man at handle blindt, så får man den betjening man betaler for...
Der er dog stadig plads til nogle seriøse/dygtige forhandlere, som finder en måde at klare sig på, problemet er, og det uden at skyde på Carsten, at en strategi, f.eks at smække et VF skildt på, kun virker på nogle få typer af fisk, og resten må så klare sig gennem lidt tvivlsomme forretningsmetoder, og det ændre sig altså ikke før kunderne ændre opførsel.

Flemming

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #51
Bruger emil_4600 (Inaktiv) - 12/08-2011 18:05 12/08-2011 18:05
#49 .. true

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #52
Bruger KimJ - 12/08-2011 18:18 12/08-2011 18:18
"Og jævnfør lovgivningen så kan jeg jo se at jeg har juraen på min side"

Vrøvl. Der står ingen steder andet end at forhandleren skal have et generelt kendskab til hold af dyr7fisk under forsvarlige forhold. Andet ville da også gøre det umuligt at drive en forretning.

Vi bliver ikke enige her, men lad mig afslutte med lidt at tænke over?

ALLE de fisk vi i dag tager for givet og kalder begynderfisk, har engang været sjældne og ukendte. Hvis din tankegang skulle have været gældende, var de altså ikke blevet indført og afprøvet, og vi havde været henvist til at dyrke filateli eller noget andet dødt...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #53
Bruger chilip (Inaktiv) - 13/08-2011 11:58 13/08-2011 11:58
#52 Men når du så åbenbart fastholder at jeg forventer mere en basal viden om den enkelte type fisk, kan du så ikke definere hvad lovteksten "generelt kendskab" indebærer. Er det blot at fisk svømmer i vand, og nogle gange er det salt??? Eller hvodden..?

Fedt at få at vide at man vrøvler, uden sagligheden bag anklagen. *uhh*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #54
Bruger KimJ - 13/08-2011 19:22 13/08-2011 19:22
Indlægget er rettet 13/08-2011 19:28 13/08-2011 19:28 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Der er ikke rigtigt noget at definere, hvis man ellers kan læse lovteksten, som jeg går ud fra at du allerede har?

Jeg fastholder at det er noget vrøvl, bare at begynde at hævde at have juraen på sin side i en debat som denne. Dine sammenligninger med bilforhandlere og Sushi restauranter falder efter min mening ind i samme kategori, når vi nu er ved det.

Hvad med at forholde dig til de implikationer din holdning, hvis den engang skulle blive udbredt blandt akvarister og forhandlere, ville have for vores hobby i stedet?

Generelt:

Denne "hellighed" omkring impulsiv/forsøgsvis anskaffelse af fisk, er altså ved at tage overhånd!
Naturligvis skal nybegyndere ikke bare købe ind til højre og venstre af fisk de ikke kender, og rådet om altid at læse op på hver fiskeart man overvejer, er fint nok her, ligesom at det til enhver tid kun kan anbefales at de kører lige efter bogen, når det gælder generel drift af akvariet, men hobbyen dyrkes altså også af nogle der er nået lidt videre, og som har overskud til at eksperimentere og afprøve grænserne for hvad der kan lade sig gøre, både m.h.t. driften af akvarierne og de forskellige fisk der tilbydes. Ofte finder man jo på den måde ud af, at det der idag regnes for at være universel visdom, faktisk ikke altid er så ubøjeligt endda.

De der eksperimenterer, må så til gengæld være klar på at de selvfølgelig ikke har andre at takke end sig selv, hvis det går galt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #55
Bruger chilip (Inaktiv) - 13/08-2011 20:16 13/08-2011 20:16
#54 Jamen så tager jeg dig lige bagfra. ;)

Dem der vil, kan og har overskud, er jo også dem der på forlods ved hvilke fisk de vil eksperimentere med, inden de overhovedet går i forretningen. Hvorfor er det så det store problem for dig, at de blot bestiller fiskene hjem? Det forstår jeg ganske enkelt ikke. Er det i princippet ikke det de langt ofte gør i forvejen?

Og så ved jeg ikke hvad du mener med hellighed, men lidt saglighed fra din side kunne da være at efterlyse please. Når jeg skriver at jeg har brug for at du definere dig lidt bedre, så er det jo rent faktisk i viljen om at kunne forstå hvad du mener, vi sidder jo trods alt og debatterer for at blive klogere herinde. Så når du blankt afviser at definere hvordan du tolker lovteksten: "...at virksomhedens kunder kan vejledes og rådgives om forsvarlig hold af dyrene...", med ordene om at der ingen grund er til at definere noget som helst, så sidder du jo i bund og grund og modsiger dig selv noget så eftertrykkeligt. Ergo bliver du forfærdelig svær for mig at tage seriøs. Så endnu engang, "pretty please with sugar on top!". Hvilken viden mener du en fiskehandler skal have om den fisk han nu sælger, ud fra lovteksten. Skal han bare vide om det er en fersk eller saltvandsfisk, eller skal der mere til?

Jeg har svært ved at få øje på de impli/komplikationer du henviser til?
Du får det til at lyde som om at bedre uddannede fiskehandlere, ender med at blive døden for hobbyen? Hvorfor vil du hellere have krejlere end professionelle..??

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #56
MiaC (Slettet) - 13/08-2011 20:50 13/08-2011 20:50
Indlægget er rettet 13/08-2011 20:56 13/08-2011 20:56 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#55 Ofte gider folk ikke besværet med, at skulle til at bestille fisk hos en forhandler, eller også er de ikke klar over at det kan lade sig gøre. Det er noget nemmere hvis man rent faktisk kan finde fiskene i forretningen.

For endnu engang at sammenligne med bilforhandleren, så har mange af disse også nogle helt specielle biler, og ikke kun de mest gængse.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #57
Bruger KimJ - 13/08-2011 20:59 13/08-2011 20:59
Det er næsten selvforklarende med implikationerne; Hvis forhandlerne kun må tage fisk hjem, de ved noget om, vil der ikke kunne komme nye arter på markedet, da der jo ikke er nogen viden om disse!

Hvorfor skal erfarne akvarister være henvist til at bestille deres fisk hjem? Hvordan skal vi overhovedet få inspirationen til at gøre dette, når vi aldrig kan få dem at se uden først at skulle gennemlæse videnskabelige publikationer (jeg formoder at du ikke kun mener at danske forhandlere skal overholde dine regler)? Er det helt uforståeligt at nogle akvarister også finder det spændende at gå på opdagelse i butikkerne og engang imellem komme hjem med noget overraskende? Det eneste argument for at forhandlerne skal kunne besvare alle spørgsmål man kunne tænkes ville blive stillet, er at kunderne skal beskyttes mod deres egne manglende vilje til selv at sætte sig ind i tingene.

Professionelle dyrehandlere er kun et gode, men din indstilling til at erfarne forhandlere aldrig kunne drømme om at tage fisk hjem som de ikke kan besvare spørsmål om, er simpelthen ikke realistisk.

En forhandler der er i stand til at tilbyde de fisk der går i butikken tålelige forhold, under hensyntagen til at disse kun skal være der i relativt kort tid, må vist siges at være sikkert indenfor lovens rammer. Det er faktisk ikke så vanskeligt endda ;)

Med hellighed mener jeg det evige kor der rejser sig hver gang en eller anden stakkel har fået anskaffet sig nogle fisk der ikke lige lever op til forestillingerne. Vis mig en akvarist med bare nogle få år på bagen, der ikke på et tidspunkt er faldet for en fisk i en butik, uden lige at være spænet hjem til computeren eller på biblioteket først, og jeg skal vise dig en akvarist der er fuld af løgn :D Det er selvfølgelig det rigtigste at gøre som nævnt, især hvis man er nystartet, men man kan vist godt slække lidt på det, hvis man har kapacitet og erfaring nok til at kunne imødegå et par overraskelser uden at det hele bryder sammen. Det samme kan man sige om forhandlerne; de fleste har tilstrækkelig baggrundsviden til at kunne klare et par overraskelser og rette ind efter disse, hvis det skulle blive nødvendigt, hvilket det i praksis yderst sjældent er.

Jeg er sådan set ret ligeglad med om du kan tage mig seriøst eller ej, for diskussionen bærer præg af at du tilsyneladende selv mangler erfaring og derfor har svært ved at se andet end nødvendigheden af at beskytte nybegyndere mod sig selv. Den er også helt igennem teoretisk, da der ikke er nogen seriøse forhandlere der har den praksis du efterlyser.

Hermed ender debatten for mit vedkommende.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #58
Bruger chilip (Inaktiv) - 13/08-2011 22:59 13/08-2011 22:59
KimJ skrev :

Jeg er sådan set ret ligeglad med om du kan tage mig seriøst eller ej, for diskussionen bærer præg af at du tilsyneladende selv mangler erfaring og derfor har svært ved at se andet end nødvendigheden af at beskytte nybegyndere mod sig selv. Den er også helt igennem teoretisk, da der ikke er nogen seriøse forhandlere der har den praksis du efterlyser.

Hermed ender debatten for mit vedkommende.

Jamen tak for din personlige vurdering af min egen erfaring, den er jo lige så valid som min vurdering af dig som en håbløs cyklist. *blink* (Læs fuldstændig usaglig!)
Hvis du nu formåede at debattere emnet, fremfor at angribe mig og mine evner som person, så ville du nok ende med at blive vurderet som en god debattør, men den stil du ligger for dagen nu vidner da om alt andet end.

Jeg har jo sådan set aldrig skrevet at forhandlere kun må tage fisk hjem de ved alt om, jeg har til gengæld skrevet at jeg mener det er absolut rimeligt at en kunde kan forvente at sælgeren er indehaver af en basal baggrundsviden om den vare han gerne vil sælge. Der er jo intet galt i at den viden opnås mens sælgeren går og venter på at fisken ankommer til forretningen. Jeg fremhævede jo sådan set også Unimati som det gode eksempel derpå.
Det vælger du så endnu engang at tolke som et krav om at samme sælger skal være leksikal ekspert i hver enkelt fisk??? *blink* *uhh*
Prøv nu at læse hvad det er der bliver skrevet til dig, i stedet for blot at skimme indlæggene igennem, og så svare ud fra hvad du formoder modparten mener. Hvis det også er sådan du læser paragraffen fra dyreværnsloven, så forstår jeg måske egentlig godt at du ikke kan forholde dig til den sagligt. :(

Og at du mener der kun vil komme nye arter i danske akvarier, såfremt de bliver indført i danske forretninger, det har jeg svært ved at forstå. Udover at vi kva AS har en stadig strøm af inspiration ud i fisk, så er der jo også resten af internettet at blive inspireret af.
Og at forvente en forretningsdrivende baserer sin indtægt på at bestille varer hjem, han/hun ikke ved med sikkerhed om de kan sælge, den køber jeg ganske enkelt ikke.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #59
Bruger chilip (Inaktiv) - 13/08-2011 23:03 13/08-2011 23:03
#56 Præcis. Og hvis du så skulle købe lige præcis den specielle bil, og forhandleren ikke kan svare andet end: "Jeg tror nok den kører på benzin", så ville du måske kigge efter samme bil et andet sted, ville du ikke?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #60
MiaC (Slettet) - 14/08-2011 00:22 14/08-2011 00:22
#59 njah, ikke nødvændigvis, tilgengæld ville jeg forsøge at finde lidt viden om bilen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #61
Bruger Luna (Inaktiv) - 14/08-2011 11:31 14/08-2011 11:31
Problemet er, at fejlen ligger hos begge parter synes jeg. Både forhandler af dyrene og køber. Køber skulle have læst om den fisk han/hun vil have og nogle forhandlere/sælgere ved alt for lidt om hvad de sælger og hvordan de skal holdes. Her mener jeg selvfølgelig, om de mest "almindelige" fisk, som nystartere køber mest af. Det skulle kunne lade sig gøre fra forhandlers side, at have den mest basale viden om et nystartet akvarie og de "almindeligste" fisk.... Eller også må de bare være bedøvende ligeglade. Bare de sælger. En af delene må det jo være.
Selvfølgelig kan sælger ikke vide alt om alle fisk og jeg synes da det ville være utroligt ærgeligt, hvis der ikke kom nye spændende fisk til. Men så må sælger da bare sige, at han intet kender til fisken endnu. Så er det op til køber, om han/hun vil tage chancen.
De nye spændende fisk hører så også mange gange til den dyrere fisk. Så det er nok ikke de fleste med et nystartet 54 liters, der køber den slags fisk. Men nok mere den lidt eller mere erfarne.

Dér hvor jeg melder mig til "koret" er, hvis en forretning ved det er en nybegynder med et nystartet 54 liters, bare hælder en masse fisk i poser og så går der en glad ny fiskeejer hjem med sit vandforbedrings middel og 4 poser med 4 stk Scalare, 5 stk.Pangasius hajer, 2 stk. sugemaller der bliver en halv meter og nogle Guppys.... Ok overdrivelse fremmer forståelsen. Men så er der noget galt.
Når de så har haft akvariet kørende et stykke tid og det hele ramler, kommer den nystartede så herind og starter sin Hjææælpp! tråd.
Ja rigtigt..... Den nystartede skulle have tjekket først. Men i de tilfælde synes jeg, at forretningen også har en stor del af skylden.
Men det er den nystartede der får på hatten herinde. Den (synes jeg) dårlige forretning kører flot videre med at sælge fisk på samme måde. Det er jo åbentbart ikke dem, der skal redde deres dårlige råd af fiskevalg ud af suppedasen.... Jeg ved godt, vi ikke kan gøre noget ved de forretninger. Men det er stadig hovedrystende dårligt synes jeg.

Skal så sige, at der måske også er mange nystartede, der ikke fortæller sælger, hvad akvarie de skal gå i eller bare er ligeglade. Det er ikke dem jeg taler om. Dér må aben sidde på egen skulder, så at sige. Kritikken skal gå begge veje.

Hvad jeg heller ikke kan forstå er, hvad skal forretningerne med fisk, der bliver over en halv meter til en meter store? Hvor mange har plads til dem? Det kan da ikke være mange. Og hvis de meget få, som jeg tror det er, vil være de mere erfarne med meget store tanke, kan jo få dem bestilt hjem.
Jeg tror, det er fordi de sælger. Og hvis de ikke sælger, kalder man dem da bare for hajer eller andet "godt". Så er det helt sikkert den går fint hjem til 12-14 årige Peter eller Birgit, der selvfølgelig vil være seje og have en haj i sit lille akvarie.
Der kan jeg ikke se, det er andet end med salg for øje. Så kan sælger da i det mindste have den anstændighed at sige til køber, hvor stor den bliver eller bare skrive det på skiltet.
Så siger nogen nok, at de skal leve. Men må kunne lade sig gøre, uden at hive de fisk hjem, næsten ingen har plads til alligevel.
Der findes så mange flotte og særprægede fisk, der ikke bliver store, Så det skulle være et must, at have de kæmper gående i forretningerne.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #62
Bruger chilip (Inaktiv) - 14/08-2011 12:11 14/08-2011 12:11
#60 Jamen sådan er vi jo så så forskellige. ;)

Hvis man så ser på hvilke fiskehandlere det er der altid bliver anbefalet brugere herinde, oftest af de erfarne akvarister, så er det jo altid dem der har styr på hvad de sælger og som kan give en god og saglig rådgivning. Det giver for mig rigtig god mening, fremfor bare at rådgive folk til at have 100% styr på alting selv.

På samme måde som at jeg aldrig kan forvente at få mine penge hjem i mit firma, hvis ikke jeg på forlods har informeret kunden om hvad det er han køber hos mig. (I det her tilfælde drejer det sig om videoproduktion.)

Ganske vist er der forskel på at købe en fisk og en videoproduktion, og køber man en fisk betaler man kontant, det sker sjældent med en videoproduktion fordi vi er i en helt anden prisklasse. Ikke desto mindre så er kundens skuffelse præcis den samme, når ikke de bliver ordentlig informeret om hvilken vare de køber, med heraf følgende merudgifter.

Jeg forstår stadig ikke helt viljen til at beskytte uprofessionelle fiskehandleres "ret" til bare at bestille revl og krat hjem, og videresælge dem uden nogen form for ansvar overhovedet?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #63
Bruger KimJ - 14/08-2011 20:03 14/08-2011 20:03
Nu havde jeg jo lovet mig selv at jeg ikke gad denne ret useriøse debat mere, men pludselig kommer der jo alligevel et lys i mørket :D

Alle vil selvfølgelig helst handle hos en forhandler der ved hvad han/hun taler om, og naturligvis er det også der vi der har været med et stykke tid, primært handler. Disse butikker vil dog uden undtagelse også fra tid til anden, komme til at forsynde sig mod dit "regelsæt".

Det jeg finder lidt tåbeligt (naivt er måske et bedre ord?), er din insisteren på at forsøge at blande lovgivning ind i sagen, og ikke mindst dine udsagn om at bare fordi nogle forhandlere leverer et produkt du ikke kan bruge, er de automatisk uprofessionelle og måske endda lidt uhæderlige (det er i hvert fald det jeg får ud af udtrykket "Krejlere")?

Når alt kommer til alt, er det jo faktisk et produkt vi taler om her; Produktet er tilgængeligheden af fiskene og informationerne om dem!

Hvad er der i vejen for at en forhandler har et udvalg af fisk, hvortil der for nogles (forhåbentligt de flestes) vedkommende er mulighed for at få informationer med, og for andres ikke? Der er jo ikke noget fordækt på spil her, og man er fri til at fravælge de fisk man ikke kan få info om, og lige så fri til at gå helt i selvsving og simpelthen forlade butikken. Det eneste der kan være uhæderligt, er at lade som om man har forstand på det man taler om, når hvis det ikke er tilfældet. Dem er der åbenbart nogle af, og jeg kan ikke forestille mig at de får specielt gode anbefalinger nogle steder fra.

M.h.t. at give dem ordentlige forhold i butikken, kan man for 99,9% vedkommende trygt gå ud fra, at et anlæg med et effektivt filter og en temperatur på 24-26 grader, næppe vil være helt galt for en kortere periode.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #64
Bruger Pennut (Inaktiv) - 14/08-2011 20:36 14/08-2011 20:36
Problemet som jeg ser det er

1: De fleste forretninger skal leve af at sælge de fisk, så hvis de kan mærke på en kunde at han/hun er faldet for 3 små Oskar til en 54 liters og ikke 8 guppy'er, ja så sælger de fleste heller de 3 Oscar end ingen ting.

2: Hvis fiskene dør, ja så vender de fleste første gangs køber tilbage til den første butik og prøver igen, altså har butikken tjent penge på den samme kunde 2 gange

3: siger en butik nej den fisk kan du ikke have i et 54 liters, så finder de fleste kunder bare en anden butik, som gerne sælger den slags fisk uanset hvor lille et akvarie køber måtte have.

Jeg tror det er meget få butikker, der spørger ind til hvilket akvarie folk har, når sælger skal til at fange fisk. jeg har været i rigtig mange butikker og har kun været et sted hvor jeg fik at vide, at den fisk kunne jeg ikke have i mit 530 liters for det krævede minimum et 900 liter, hatten af for den sælger for her er det fiskens velfærd der ligger sælger på sinde og ikke min pengepung. :D

Og som nybegynder er der ikke mange der har været vejen fobi biblioteket for at låne bøger, de fleste kender en der har akvarie og de har som regel købt både akvarie, grus, planter og fisk samme dag og startet det hele op. Det har jeg selv gjort både med sucess og fiasko :P

Hvor mange køber ikke hund efter hvordan den ser ud og ikke hvad der kræver at holde netop den hunde race??

I bund og grund så er det købers problem at han/hun ikke har sat sig ind i hvad det er han/hun køber, det kan man ikke laste sælger for, at vi alle kunne ønske at sælger var meget mere service orienteret og ikke kun tænkte på at tjene penge. Og de butikker man findes med der er langt imellem dem.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #65
Bruger chilip (Inaktiv) - 16/08-2011 11:03 16/08-2011 11:03
Indlægget er rettet 16/08-2011 11:08 16/08-2011 11:08 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#63 Mit regelsæt..??? *blink*
§23 omhandler jo andet end at en dyrehandler blot skal kunne opbevare fiskene forsvarligt den korte tid de er i butikken, det står jo anført klart og tydeligt.
Vil det så også sige at når et af dine familiemedlemmer bliver fræset ned af en bil der kører alt for stærkt uden foran dit hus, så kan billisten tillade sig at stille sig op og erklære dig for hellig, og at han ikke gider leve efter dit regelsæt?
Lov er sgu'da lov. Og loven er til for at sikre borgerne i landet nogle helt basale rettigheder.

Jeg er da helt på det rene med, at hvis jeg vælger at købe en fisk som min forhandler intet kan fortælle mig om, og jeg heller ikke selv gider søge noget information om denne fisk, ja så ligger jeg da som jeg selv har redt. Men det gør det da dermed ikke okay, at forhandleren ikke har overholdt loven uanset om jeg har købt fisken eller ej.

#64 Bare fordi mere end én køber hunde med hovedet under armen, gør det da ikke handlingen okay.

Generelt
Jeg fatter simpelthen ikke hvorfor det konsekvent skal være den laveste fællesnævner der er styrende i dette land. Hvis min nabo kan tillade sig at være et dumt svin, så er det også okay at jeg er det.
Lad være med at forvente at nogle vil dig det godt, for der er altid en idiot der vil dig det skidt, ergo, hvis du så får en dårlig behandling så er det fan'me din egen skyld...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #66
Bruger KimJ - 16/08-2011 14:05 16/08-2011 14:05
Du er nu ganske underholdende :D

Nu er denne simple debat der startede med at en forhandler åbent har sagt at han ikke vidste noget om nogle fisk han havde i butikken, blevet ført henover en lovgivning du åbenbart ikke har forstået meningen af (hvis jeg tager fejl her, kan du jo lige vise mig et eksempel på en forhandler der er blevet dømt for at sælge fisk uden at have forstand på dem allesammen *skeptisk* ), forbi bilforhandlere, hæderlige såvel som uhæderlige og restauranter der serverer dødelige menuer, til nu bilister der hæmningsløst fræser familiemedlemmer ned... hvor mange indlæg skal du bruge før vi bliver præsenteret for Nazi-kortet?

Kan det forholde sig således, at denne fantasifuldhed dækker over, at du faktisk ikke rigtigt ved hvad der foregår i hobbyen, men bare lader dig rive med af din egen betagelse over dine evner som "god debattør"?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #67
Bruger Pennut (Inaktiv) - 16/08-2011 19:35 16/08-2011 19:35
#65 Du og du alene er ansvarlig for alt hvad du fortager dig om det så er at købe 1 liter mælk, 1 bowle og 3 guldfisk og at tage fars dyt og køre din ekskærste ned.

Du kan ikke fralægge dig ansvar fra hvad du fortager dig, men som forhandler så er loven ikke altid fri fra huller og derfor vil en forhandler uanset hvor uetisk han har handlet aldrig kunne blive straffet for at have solgt dig noget han ikke ved en pind om.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #68
Bruger chilip (Inaktiv) - 17/08-2011 11:11 17/08-2011 11:11
#66 Jamen det glæder mig da at du morer dig, for et par dage siden var du jo svært kællingefornærmet og ytrede at du overhovedet ikke ville deltage i debatten længere.

Jeg syntes ganske enkelt det er forfærdelig plat, at du fra din side beskylder mig for ikke at have forstået en lovgivning, når jeg nu flere gange har efterlyst din vurdering af hvordan loven skal læses. Dette har du nægtet med henvisning til at "alle", tilsyneladende forstår lovteksten på samme måde som dig, og alligevel viser det sig så at du kun mener en forhandler skal være ansvarlig for at holde en hvilken som helst fisk, i filtreret og veltempereret vand. *blink*
Jeg vil hermed endnu engang invitere dig til at være saglig i dine indlæg, fremfor at sidde hjemme bag din skærm og komme med lommefilosofiske betragtninger om mine akvaristiske evner og perceptionskompetencer.

Kan du det, tror du..?? "I dare you!" ;)

#65 Hvor er det du læser jeg mener jeg ikke er ansvarlig for hvad jeg selv køber..?? Bare fordi jeg også selv bærer en del af ansvaret, er det jo ikke ensbetydende med at en forhandler intet har.
Men når vi nu er ved det, hvorfor er det så at jeg som det selvfølgeligste kan gå ned til købmanden og få byttet en dårlig mælk, mens jeg samtidig er en idiot såfremt jeg forventer at jeg kan bytte en købt spisefisk, fordi den er blevet solgt til mig som akvariefisk..??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #69
Bruger chilip (Inaktiv) - 17/08-2011 11:27 17/08-2011 11:27
#66: Her er lidt fødselshjælp til dig:

§ 23. Den eller de personer, der har det daglige ansvar for virksomheden, skal have en sådan faglig viden, at virksomheden kan drives dyreværnsmæssigt forsvarligt og således, at virksomhedens kunder kan vejledes og rådgives om forsvarlig hold af dyrene. Den eller de pågældende personer skal have den fornødne viden om

1) den gældende lovgivning om dyreværn, smittebeskyttelse for dyr og indførsel af dyr,

2) dyreadfærd og dyrevelfærd,

3) pasning og transport af de dyr, som sælges,

4) hygiejne, rengøring, desinfektion og affaldshåndtering,

5) ernæringslære og foderhåndtering,

6) smittebeskyttelse,

7) håndtering af dyr samt

8) dyrs følsomhed over for miljøpåvirkninger og stress.

Vil du ikke venligst forklare, hvordan du ud fra ovenstående kommer til den konklusion at en forhandler kun er ansvarlig for: (citat fra dit tidligere indlæg).
- M.h.t. at give dem ordentlige forhold i butikken, kan man for 99,9% vedkommende trygt gå ud fra, at et anlæg med et effektivt filter og en temperatur på 24-26 grader, næppe vil være helt galt for en kortere periode. ???

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #70
Bruger KimJ - 17/08-2011 12:07 17/08-2011 12:07
Jeg har nu ikke været fornærmet, men blot kedet mig :D

Kom nu i gang med at få noget erfaring, så vil du opdage at det jeg har angivet er korrekt ;) Kig evt. artsbeskrivelserne her på siden igennem.

Du vil også opdage, at en erfaren forhandler aldrig vil være på helt bar bund omkring de fisk han/hun har i butikken, uanset at der måtte være ukendte faktorer omkring den præcise art. Har man f.eks. et rimeligt bredt kendskab til hold af cichlider, vil man næppe blive overrasket af noget livstruende, blot fordi den art man lige står overfor, ikke er blandt dem man har haft berøring med før.

Det er pænt af dig sådan at highlighte det relevante, så os der ikke kan læse indenad også kan være med, men det ændrer ikke ved at der ikke er nogen hindring for at en forhandler kan hjemtage dyr/fisk, uden at kunne give detaljerede råd omkring deres hold. Jeg erindrer iøvrigt at du selv mener at det er i orden at tage disse dyr hjem på bestilling. Hvad er forskellen i forhold til loven her?

Jeg spørger igen; Har du nogle eksempler på at loven er blevet tolket som du vælger at gøre det?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #71
Bruger chilip (Inaktiv) - 17/08-2011 12:17 17/08-2011 12:17
#70 Du undlader altså stadig at svare på mit spørgsmål?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #72
Bruger KimJ - 17/08-2011 12:22 17/08-2011 12:22
Næ, jeg svarede faktisk ret klart; De forhold jeg har skitseret, passer ret præcist til de krav stort set alle fisk fra de områder vi tager fisk hjem fra, vil kunne trives i. Jeg har endda angivet hvor du kan checke op på, om det nu er rigtigt.

Har du så tænkt dig at besvare MIT spørgsmål?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #73
Bruger chilip (Inaktiv) - 17/08-2011 19:02 17/08-2011 19:02
#72 Hvis det er et klart svar på, hvordan du ud af lovteksten kan læse at en forhandler bare skal vide de skal gå i filtreret, veltempereret i "et lille stykke tid", så er min røv sgu' en vindmølle. :D

Men sjovt du ender med at blive totalt selvmodsigende. Førhen skulle der ikke kunne stilles krav til en forhandler, for ellers så havde vi kun guppy og platy i vores akvarier, nu sidder du såmænd og skriver at erfarne forhandlere er dem der er i besiddelse af den basal viden, jeg efterlyste for en lille uges tid siden. Men rart vi nåede cirklen rundt og du kom til enighed med mig omkring det punkt. ;)

Skal jeg kunne stille et konkret eksempel op på præcedens, med henvisning til straffede dyrehandlere, før at du og jeg kan læse os frem til hvad der står i en paragraf. Og er den paragraf først gældende så snart der er afsagt en dom..?? Det giver jo ingen mening overhovedet.
Så nej, jeg har ikke noget konkret eksempel, men da love bliver nedfældet efter et vurderet behov, så er jeg sikker på at du kan finde rigeligt med eksempler, hvis du ellers gider at bruge din tid på det. Til gengæld ved både du og jeg at AS fra tid til anden bliver fyldt op af tråde skrevet af begyndere eller andre godtroende, hvor de beskriver det modsatte. Og det eneste råd de kan få er, "Blaim yourself!" *uhh*

Det ændrer dog stadig ikke ved det faktum, at jeg, med lov i hånd, kan forbeholde mig retten til, som forbruger, at forvente et minimum af god behandling som kunde. Det er ikke sikkert jeg får det store ud af det, for der er jo tilsyneladende forbrugere nok der gerne vil behandles skidt, men retten kan ingen tage fra mig.
På samme måde som jeg til stadighed forventer at du, i sidste ende ender med at debattere sagligt, i stedet for at angribe mig personligt. Bare rolig, du bliver ikke ladt i stikken. ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #74
Bruger Fiskenoerd (Inaktiv) - 17/08-2011 19:26 17/08-2011 19:26
Nøøøøj hvor er i latterlige helt ærligt vågn op derude : at banke på skærmen : er enig med kim i at man ikke behøver vide alt om alle de fisk man har som f.eks Unimati (Ole) ved godt han er meget dygtig og meget erfaren men #72 tror du helt ærligt på at han ved alt om sine 6000 fisk ? (OBS slet ikke for at nedgøre Ole men han har bare latterligt mange fisk :P ) synes i ikke bare at vi skulle stoppe her inden der går helt Brøndby - FCK idet ? vi mennesker er så vidt forskellige så skulle vi ikke bare holde os til vores egen mening i stedet for at kaste køer på hinanden ? :) ( kunne nu ellers være sjovt :D HAHA ) okay tilbage til virkeligheden jeg syntes ihvertfald bare at vi skulle stoppe med det her kokastning :)

Mvh. Christian ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #75
Bruger Pennut (Inaktiv) - 17/08-2011 19:34 17/08-2011 19:34
#73 problemet med lovstof der ikke har været afprøvet ved domstolene, er at det kan være meget svært at vide hvornår loven er overtrådt. Så en domfældelse vil give et mere rigtigt billede af hvad den lov i virkeligheden betyder og ikke hvad vi andre synes den skal betyde ;)

#74 Det gode ved Ole fra Unimati er han tør nemlig sige "den fisk ved jeg ikke noget om, men vi kan lige se om vi kan finde noget på den" det kunne de andre fiskepucher og fiskesupermarkeder lære en hel del af.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #76
Bruger Fiskenoerd (Inaktiv) - 17/08-2011 19:39 17/08-2011 19:39
#75 præcis det er det jeg skrev tidligere at ham jeg var ude ved sagde at når han intet viste om fisken sagde han det rent ud ;) men det syntes #73 at det er bare for ringe at man ikke kender kordinater på dens levesteder hvor mange gram fodder den skal have om dagen den præcise ph værdi og temperatur :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #77
Bruger mobe31 (Inaktiv) - 17/08-2011 19:47 17/08-2011 19:47
selvfølgelig kan en forhandler da ikke vide ALT, om alting, det ville være utroligt hvis han gjorde.

eksempel : jeg var afdelingsleder i et supermarked for mange år tilbage, i frugt og grønt afdelingen.
hvis der kom en kunde hen til mig og spurgte om appelsinerne var gode, svarede jeg som regel : det ved jeg ikke fru jensen, men lad os da prøve at smage. så skrællede vi en appelsin for at smage om de var gode.
hvis de var gode blev kunden glad og købte en portion, og hvis ikke, så var hun stadig glad fordi hun sparede nogle penge på nogle appelsiner som hun ikke kunne li. det er en win win sitiuation.

og det er da også det mindste man kan forlange af en fiskeforhandler ; nemlig at være ærlig og evt. prøve at hjælpe med at finde ud af nogen om den pågældene fisk.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #78
Bruger Pennut (Inaktiv) - 17/08-2011 19:59 17/08-2011 19:59
# 77 Helt enig.

Ærlighed, korrekt vejledning og service, det burde være et must som erhversdrivende. Desværre er det ikke altid sådan, så det er op til kunderne at boycute de forhandlere man ikke følger lever op til det man ønsker af sin forhandler.

Det gør vi jo hele tiden i vores daglig dag med mad, sæber, creme, legetøj, hundefoder, kattefoder m.m. så hvorfor ikke gøre det sammen med vores fiskepucher ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #79
Bruger KimJ - 17/08-2011 21:26 17/08-2011 21:26
Indlægget er rettet 17/08-2011 21:31 17/08-2011 21:31 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg kan ikke sige det bedre end #74-78. Rart at se at der er flere akvarister der lever i den virkelige verden :D

Helt enig i at Ole er et prima eksempel på en top forhandler der ved hvad han taler om, og ikke er bange for at sige det, hvis der er noget han ikke ved! Det samme kan man sige om f.eks. Martin i Cichlidecentret og Tonny i Akvarie West.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #80
Bruger mobe31 (Inaktiv) - 17/08-2011 21:34 17/08-2011 21:34
# 79 enig i din udtalese om martin fra cichlidecentret ( ole og tonny har jeg ingen erfaringer med ), når man træder ind ad døren fornemmer man straks, at det er folk der ved hvad de har med at gøre, de prøver aldrig at prakke en noget på som man ikke skal bruge, og så ved de en helvedes masse om en hel masse, og de tager sig tid til den enkelte kunde.
kan varmt anbefales.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #81
Bruger Fiskenoerd (Inaktiv) - 17/08-2011 21:36 17/08-2011 21:36
Haha Kim du fik lige en Thumps up fed funktion :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #82
Bruger chilip (Inaktiv) - 18/08-2011 11:17 18/08-2011 11:17
Jamen godt at se at vi alle er enige nu. ;)

Og hvis den kommentar skulle løfte nogle øjenbryn bag skærmene, så kan jeg jo kun henvise til trådens indhold, hvor jeg hele tiden har efterlyst en forhandler med et "basalt" kendskab til de fisk der hjembringes med salg for øje...

Hvordan ordet "basalt" der jo blot betyder "grundlæggende" så i manges øjne herinde konstant ender med at blive til "altvidende om enhver fisk", det kan jeg kun stille mig undrende op overfor. *blink*

Men hey, sådan er den skriftlige verden jo!

#73 Korrekt. Men indtil den domsfældelse ligger der, så er loven jo stadig gældende, og derfor noget den gode forhandler har styr på på forlods, er du ikke enig? (Igen skal jeg henlede opmærksomheden på tråden om Unimatis nye butik i Randers, hvor Ole selv beskriver hvor travlt de har med at finde info om de sjældne arter, de bevidst har valgt at hjembringe!)

#77 Smag er jo svært subjektivt, så i sammenligningen skulle du jo spørge fiskehandleren, om du ville blive glad ved at købe den fisk du ikke vidste noget om. ;)
Derudover er det vel lidt for sent, hvis en fiskehandler først begynder at søge på info om den fisk han har haft gående i butikken i 3 uger, blot fordi der tilfældigvis er en kunde der spørger ind til den.

#76 Du er lige nødt til at læse alle mine indlæg op igen, inden du postulerer noget om hvad det er jeg mener. ;)

#78 Du har helt ret. Boycot da de fiskehandlere, og lad os med det samme råde alle nybegyndere og andre godtroende til at gøre det samme. Det tror jeg sagtens vi kan, uden at det som KimJ mener, får den konsekvens at der ikke bliver indført nye arter i vores hobby. ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #83
Bruger Pennut (Inaktiv) - 18/08-2011 16:35 18/08-2011 16:35
#82 Jeg har det jo sådan, jeg er rimelig ligeglad med hvad andre mener om den/de butikker jeg handler i, men jeg er også kritisk og bryder jeg mig ikke om det jer ser, ja så går jeg min vej.

Jeg kiggede indfor i en butik i det nordjyske, som havde fået stor ros også her på siden. Men jeg gik min vej igen meget hutigt jeg gider ikke gå og kigge på en masse døde fisk, de sagde godt nok at deres system var gået ned om natten men klokken 13.00, så burde han havde fået ryddet op i alle de døde fisk, men nej det hastede åbenbart ikke. Jeg behøver vel ikke sige jeg aldrig sætter mine ben i den butik igen :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #84
Bruger KimJ - 18/08-2011 20:01 18/08-2011 20:01
Indlægget er rettet 19/08-2011 09:55 19/08-2011 09:55 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Vi er altså enige, bortset fra at du altså alligevel er uenig :D Jamen så er det jo på plads.

Min bekymring omkring tilgangen af nye fiskearter, har jo hele tiden bygget på den forudsætning at du skulle have ret i at loven kunne gribe ind, hvilket vi altså nu er enige om ikke er tilfældet.

Selvfølgelig skal man, som jeg også har nævnt langt oppe i debatten, ikke købe et produkt man ikke er tryg ved, eller handle hos en man generelt har samme problem med. Vi har heldigvis allesammen forskellige preferencer, hvilket sikkert igen har noget med erfaring at gøre, og hvad vi generelt vil med hobbyen.

Jeg har rimelig forståelse for at nogle begyndere har stærkt brug for at kunne støtte sig til deres forhandler, selv om jeg stadig mener at man som udgangspunkt selv bør sætte sig ind i tingene.

Personligt er jeg imidlertid fuldstændig kold overfor manglende viden, da jeg, ikke mindst på baggrund af erfaringer fra nærværende side, forlængst har indset at "viden" er noget der kan være ret flydende. Sygdom og tekniske vanskeligheder kan ramme alle, så et enkelt tilfælde af døde fisk er heller ikke noget der afskrækker mig.

Hvis jeg derimod jævnligt ser generelt trist udseende eller syge fisk, dropper jeg den pågældende forhandler, ligesom jeg bliver ret irriteret hvis jeg overhører at der bliver digtet historier for kunder der stiller spørgsmål man ikke har det rigtige svar på.

Endelig gider jeg naturligvis ikke at handle et sted, hvor der aldrig kommer nogle nye og spændende fisk hjem.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #85
Bruger chilip (Inaktiv) - 20/08-2011 12:14 20/08-2011 12:14
#83 Kender til oplevelsen. :(

#84 Nej jeg er overhovedet ikke uenig. En stor del af denne debat, har jo for mit vedkommende også gået på at få de deltagende til at læse hvad jeg skriver, og ikke hvad de tror jeg skriver. ;)

Jeg har omtalt loven som værende den retningslinie en forhandler skal rette sig efter, såfremt denne er i tvivl om hvad han/hun skal kunne for at drive handel med levende fisk. Jeg har ikke en eneste gang efterlyst at vi alle skulle gå ud og politianmelde en fiskehandler, jeg har blot skrevet at jeg mener mig i min gode ret til, som udgangspunkt, at forvente at denne fiskehandler kender til sine lovmæssige forpligtigelser, på lige fod med alle mulige andre i det danske samfund. Længere er den egentlig ikke.
At vurdere om loven "kan" gribe ind, er jo for det første ikke os forundt, dernæst heller ikke særlig validt. For er der en lov, så kan der gribes ind overfor uhensigtsmæssigheder i forhold til denne.

I min verden er der bare ikke plads til forhandlere der stiller sig "ærligt" op og ytrer at de intet ved om den fisk de har skaffet hjem. Så begynder jeg nemlig at kigge på alle fiskene i denne forretnings akvarier, mens jeg tænker på hvor mange at de hjembragte arter han ville sige det samme om, hvis jeg spurgte. :(

Afslutningsvist så er loven jo skrevet med det formål at sikre alle, hvilket også vil sige dem med manglende viden. De skal jo kunne komme til en "professionel", i det her tilfælde forhandleren, og blive vejledt i hvordan de holder de levende dyr de gerne vil købe, på en for dyret, forsvarlig måde. En lovtekst kan jo ikke gå skelnende ind og gradbøje om den enkelte forbruger lige havde mulighed for forinden at slå noget op på nettet, eller snakke med onkel "lungefisk" der har haft akvarier siden 1800-grønlangkål, og derudover driver 5 akvarieklubber...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #86
Bruger alice-o (Inaktiv) - 28/08-2011 01:01 28/08-2011 01:01
Det er ikke helt sandt...
Jeg ved at der er butikker (der iblandt den jeg arbejder i), hvor personalet spørger ind til hvilket akvarie kunden har - hvis kunden er ny eller hvis de er i tvivl om kombinationen kan gå.

Personligt, spørger jeg heller to gange om akvariets størrelse og indhold end at give kunden det første de peger på.
Dog sker det at jeg ikke kan tale kunden fra et dårligt køb, men jeg gør hvad jeg kan..

Annoncører
Annoncører