Lidt hjælp til at holde Sternotherus odoratus mange tak. :)

Postet under : Terrariesiden - Nybegynder
Visninger : 2546

Postet fra Terrariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Luna (Inaktiv) - 13/08-2011 00:24 13/08-2011 00:24
Hej til alle

Håber I stadig vil være lige flinke, til at give mig svar på spørgsmål, gode råd og fif. :)
Nu har jeg i flere år kun haft fisk i mine akvarier. Så nu skal der prøves noget nyt. Jeg har i lang tid, gerne villet have skildpadder, men har altid syntes, de blev for store til hvad jeg kunne tilbyde dem. Nu har jeg så fået at vide herinde, at den bette Sternotherus odoratus fandtes. Så jeg jo blevet lun på den lille fyr.
Har været en del på nettet og fået hjælp herinde. Men der er lige nogle ting, jeg stadig er usikker på.

Jeg vil starte med teknikken:
Jeg har et ældre 250 liters Aqua stabil med heldækkende armatur til 2 T8 rør.
Ved så ikke, om der skal være UV A-B i begge rør eller kun det ene og skal jeg købe det der giver mest UV B ståler? Er i tvivl om UV strålerne når ned til bunden fra de rør eller om der skal en UV lampe ved siden af.

Jeg har et Eheim 2028 Professionel II Eksternt link http://www.akvarieforretningen.dk/product.asp?product=746 og kan tilføje et Eheim 2213 Classic Eksternt link http://www.akvarieforretningen.dk/product.asp?product=752
Jeg håber det er nok til at holde vandet fri for nitrit og svæv.

Så er der varmelegeme og så ser jeg I bruger kulfilter. Hvorfor gør I det? Er det for at holde bakterier i ave eller er der kun fodi rødderne giver vandet farve?
Har jo set Miwes videoer og der har han en boks med både varmelegeme og kulfilter sammen. Kunne desværre ikke se hvordan det virkede, så jeg ved ikke, om det kører på powerhead eller på selve filteret.... Måske jeg er heldig, han ser dette og kan give mig et svar. ;)
Termometer har jeg.

Det var så de første spæde skridt til at få de små fyre hjem.... Håber I siger til, hvis jeg har glemt noget.
Billeder og videoer er selvfølgelig meget velkomne af jeres akvarier og teknik, så jeg kan blive inspireret/klogere, når jeg selv skal starte mit op. :)

Postet fra Terrariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 13/08-2011 01:17 13/08-2011 01:17
Hej igen Helle :)

Jeg vil mene din 2028 er nok til akvariet.
Det vigtige ved skildpadder (ja også ved fisk), er en god stærk biologisk nedbrydelse.
Filteret tager længere tid at køre ind, men virker 100 gange bedre.

Til det formål, overvej symbiot.
Det er det bedste jeg nogen sinde har prøvet.

Angående lys.
Fra de almindelige UV rør, skal der være en max afstand på 20-25 CM.
Før UV'en har en reel betydning.
Men lidt har jo også ret.

Til dit amatur, vil UV 0.5 være dækkende.

En solplads som Michael også har, mener jeg er en god ide.
For at give dem muligheden, det ikke sikkert de vil bruge den i dit nærvær.
Men det altid godt for at sikre deres optimale forsøjelses temperatur.
(ved bestemte temperature fungere deres metobolisme forskelligt, ved optimal temperatur fordøjer de bedst - men da de jo er vekselvarme skal de kunne søge væk og have koldere områder - derfor det er en lokal varmeplads).
Her kan du benytte en all in one løsning, med både UV og varmepære.
Igen vil jeg mene 5.0 er tilstrækkeligt.

Kulfiltre har jeg aldrig brugt.

Men den filterboks du ser i videoen er et overløbs boks, hvis jeg husker korrekt.
Ganske simple med fungere godt :)

Postet fra Terrariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Miwes720 (Inaktiv) - 13/08-2011 01:18 13/08-2011 01:18
Hej Luna

Der er mange muligheder og løsninger, men hvad skal man lige vælge *blink*

Dit akvarium er helt fint til at holde et par små Odoratus og så kan du altid se senere om du vil udvide til lidt større, men lad det nu ligge.

Jeg synes at problemet med et akvarium, netop det heldækkende lys og tro på at selvom du finder de rette rør, så er det ikke ensbetydende med at de så får nok UV-B lys. Når det er sagt på den måde, så er det fordi man ofte oplever at en dyrehandler siger....dette rør giver masser af UV-B lys og det kan du bestemt ikke være sikker på.

Lad os starte fra bunden og bygge os opefter, så prøver vi at gøre det så billigt som muligt, eller noget derhen af.

Bundlaget i dit akvarium: Her skal du afgøre med dig selv om du er til et tomt glas akvarium, hvor det er ganske let at rengøre eller du mere er til et akvarium, hvor der er sand eller sten/rald i bunden.

så er der selve vandstanden: skal det gå op til midten af akvariet eller fuld højde, hvor der påbygges en land-del (her er problemet med dit armatur). Hvis du spørger så får du svar og det kan være, alt efter art. Nogle vil fortælle at de har deres Odoratus gående i et akvarium uden land-del og når blot vandet er varmt nok, så behøver de ikke at gå på land, men det ved du allerede bedre nu ;)

Så du skal tænke en land-del ind i planen: her kan du lave en fast eller svømmende land-del, som kan være alt fra det du har set på min video til en flydende kasse af plastik der ikke afgiver giftstoffer. Så er udfordringen at få en landgangsbro monteret. Du kan købe færdige anlæg som består af et stativ af ben og en platform der flyder og jeg ved så ikke lige om de også kommer med mulighed for at få et større lag sand/jord, som de kan grave i.

Hvis du som jeg er til en fast montering, så kan det gøres forholdsvis billigt med en kasse i akryl og lidt sten og så blander du selv lidt spagnum og sand.

Vi har nu et billede af dit akvarium, hvor der er halvt vandstand og i et af hjørnerne er der monteret en land-del lige over vandlinjen, så du selv kan styre hvor meget fugtighed der skal være i jorden. Her kan du så monterer nogle planter, for at give lidt naturlig præg og det skal efter min mening være "rigtige" planter.

Over denne land-del, skal der være UV-B lys og varme, så lad os kigge nærmere på den løsning: du skal ud og finde en lampe, som du enten monterer i loftet så den hænger ned over land-delen og det gælder altså en kombi-løsning af varme og rette UV-B lys. Du kan også finde armaturer hvor der er en klemmefod på, så den kan sættes på kanten af dit akvarium. Hvilken løsning du vælger...hmmm. du må lidt rundt på nettet.

Så er der jo ikke plads til dit armatur, men måske er løsningen her at ændre det, så det ikke har de klapper eller sidelåg, som man fodre ved. Jeg har selv fjernet dem på mit armatur og det giver en mulighed for at skubbe det lidt fremefter, så en lampe kan komme ned bagved....hvis du kan forestille dig det. Helst så jeg at du fjernede det helt og glemte alt om det, så var der jo lys i den lampe som var monteret over landdelen og du kunne så. evt. sætte et ekstra lys op i den anden ende, med en lyskilde som blot tjente til at få lidt spredt lys i akvariet.

Når du finder en varmelampe så husk lige at de skal, kunne finde lidt plads også uden uden for lyskeglen, så de selv kan regulerer temp. men det er de nu gode til.

varmelegeme: her skal du sørge for at du vælger et af dem med en plastik beskyttelse omkring den varme glasstav, så de ikke ligger sig på den direkte varme og der derved sker en forbrænding....dette skal du overholde, også selv om det måske koster dig et nyt varmelegeme. Man skulle kunne finde en plastisk kasse hvori man monterer ens varmelegeme, men jeg har kun hørt om det og ikke nogen viden om hvor de findes.

Nu har vi altså bunden, land-delen, og lyset på plads, så er der selve dekorationen tilbage og ikke mindst skjulestederne. Her er der så frit spil, så længe du husker på at de graver og det kan vælte dekorationen, så de kommer i klemme og drukner...har prøvet det...meget træls.

Hvis du indkøber rødder, så sørg for at få nogle store rødder hvor de ikke kan komme i klemme....men det har du helt sikkert en fornemmelse af.

Til selve indkøbet af dine to små: Jeg kan fornemme du har valgt Odoratus....godt valg. lad nu være med at blive fristet af andre arter, som også kunne være sjove at holde, men vær helt sikker på det med størrelsen og hvor svært det kan være at holde den enkelte art. Det er meget frustrerende at skulle opgive projektet fordi man ikke lige kunne vente og så forkøbte man sig. Prisen på disse Odoratus, vil formodentlig ligge på alt fra 300 - 700 alt efter størrelse og hvor du kan være så heldig at få fat på dem.

Dette er såden lige skrevet ud af ærmet så at sige og jeg var jo lige ved at glemme det med filteret: Her bruger du blot en spandpumpe og så laver du en løsning, hvor vandet ikke plasker ned (husk den lidt lavere vandhøjde) med det resultet at der kommer en masse kalkpletter på din rude, så find en løsning med et lidt længere rør osv.

Din spandpumpe som du sikkert bruger nu, skulle være nok. Der skal jo ikke nogen stærk vandstrøm til, så det er blot lidt vandskift i ny og næ alt efter hvor meget du fodre og med hvad du fodre.

Så let er det Luna og jeg håber du tør tage springet, for det er rigtig spændende at arbejde med disse dyr.

Det var hvad jeg ville sige om et evt. projekt og håber det har fået dig på rette vej og ellers er det jo blot at læse nettet igennem på kryds og tværs og så bruge sin sunde fornuft.

Hygge hejsa - Michael

Postet fra Terrariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Miwes720 (Inaktiv) - 13/08-2011 01:40 13/08-2011 01:40
Indlægget er rettet 13/08-2011 01:46 13/08-2011 01:46 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Lige en sidste lille ting til inspiration...en lille samling af links.

http://www.klappschildkroete.de/unterbringung.html

http://www.exotic-pets.co.uk/common-musk-turtle.html

Dette link er til en jeg kalder "skildpaddemanden" han har været en stor inspiration for mig og der er en ordentlig stak videoer, som hvis man gider...så bliver det ikke bedre....stor respekt til BauriBob

http://www.youtube.com/watch?v=T3mn7imoPEc

bemærk: kopier linket og indsæt det i din browser.....du skal besøge BauriBob....super!

Postet fra Terrariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Luna (Inaktiv) - 13/08-2011 03:03 13/08-2011 03:03
Wow I to... Hvis jeg ikke var glad, ville jeg være et skarn! Tusind tak for de gode letforståelige og uddybende svar. :D

Klokken er mange, så jeg kan meget nemt glemme noget. Men så tager jeg det i morgen. Hehehe
Jeg ville gerne have lys og akvarie, som du har Michael. Men det er pengene ikke til lige pt. Så dér må jeg være lidt tålmodig. Men håber alligevel, jeg med jeres hjælp, kan lave et spændende hjem til de små fyre, som kan give dem det de kræver.

Ok... Den nemmere del først....Jeg havde tænkt mig at lave bunden (grus og store flade sten), så den skrånede fra den ene ende af akvariet op til den ene ende, for at få så meget ud af det som muligt og de små så kan vænne sig til dybden.
Jeg ved ikke hvor meget jeg kan skråne den, uden det skrider endnu. Så jeg ved ikke hvor høj vandstanden bliver endnu.
Jeg vil opsætte det med grus, sten, større rødder, mos og planter. Vil sætte mos på nogle rødder og sten.

Jeg har to forskellige slags grus.Orbit 0,8-1,2mm rødbrunt og flodgrus lidt større mm og som er lyst.
Nu er det sådan, at nogle fisk bliver mere sky på lys bund. Ved ikke, om det samme er tilfældet med skildpadder.
Jeg har haft gravende cichlider, så det med at starte med flamingplader i bunden og så bygge op med sten, er noget, jeg har prøvet før. Så både store rødder og sten bliver bygget op fra bunden.

Rart at høre mit filter er stort nok. Min mand rynker på næsen ved skildpadder. Han siger, han aldrig har set et akvarie med skildpadder, hvor vandet ikke var utroligt beskidt. Så lad os bevise han ikke har ret. B)

Jeg havde tænkt mig, at lave det som et "vandfald" som startede oppe ved landelen ligesom dit Michael. Ved så bare ikke endnu helt hvordan med stenene til det. Det har jeg nemlig aldrig lavet før. Men har tænkt på at bygge det op med nogle flade granitsten (tror jeg nok de hedder). Så kan der nemlig også bindes mos på dem.
Jeg kender ikke symbiot Christan. Jeg starter mine filtre op med filtersnask fra et velkørende akvarie. Så går det en del hurtigere.... Jeg tænkte på at smide nogle fisk ned, nogle uger før skildpadderne kommer i.
Tjekker selvfølgelig mit akvarievand for nitrit med JBL's dråbetest inden fiskene kommer i.

Så er der lyset. Har desværre ikke pengene til at skifte armaturet lige for tiden. Men synes det lyder som en god ide at tage klapperne af, så det kan flyttes frem, så der er plads til en varmelampe.
Så lige for at høre, om jeg har forstået jer rigtigt. Så skal begge rør være UV 0.5. Afstanden på 20-25 cm. Det er forhåbentlig til landdelen du taler om Christian. Ellers er der ikke meget plads fra bund til rør....Hvis så jeg får en UV/varmelampe (er der UV-B lys i den eller er der også A), der kan sidde fast på kanten af akvariet ved deres landdel, skulle det være i orden ikk?
Men det må jeg tænke lidt over. Måske det ender med en lampe i hver side. En UV/varmelampe over landdelen og en anden lampe til den anden ende.

Ang. varmelegemet finder jeg et der er beskyttet. Vi kan ikke have de brænder sig. Det havde jeg også læst man skulle passe på med.

Til sidst... Ang flere arter skildpadder.... Nu kender I mig ikke endnu. Men jeg tjekker altid, hvordan dyret skal holdes, inden jeg køber. Der er heller ikke plads til flere skildpadder. De skal jo ikke gå og gnide sig op ad hinanden, nu de ikke er så sociale.... Så det kunne jeg ikke finde på. :)

Jeg tror, jeg har forstået det hele.... Så er der kun baggrunden tilbage. Jeg ved ikke helt, hvordan jeg vil lave den. Det må bare ikke være en, der tager for meget plads.... Men den tid, den sorg. Hehehe

Postet fra Terrariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Luna (Inaktiv) - 13/08-2011 03:08 13/08-2011 03:08
#4 Takker Michael. Jeg vil gå ind og kikke dem i morgen.

Postet fra Terrariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 13/08-2011 08:57 13/08-2011 08:57
Hej igen Helle.

Jo det er selvfølgelig fra solplads/landdel til rørene.
Mange holder dem helt uden UV, og det ser ikke ud til de har det store krav til UV'et.
Men jeg tænker nu ved arter som kan finde på at sole om dagen.
Skader det ikke^^

- min fejl.
Simbiont hedder det (hvis man staver det korrekt).
Eksternt link http://akvarieudstyr.dk/Saltvand/Filtermaterialer/Filterfjerner/S...

Postet fra Terrariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Luna (Inaktiv) - 13/08-2011 10:22 13/08-2011 10:22
Indlægget er rettet 13/08-2011 10:28 13/08-2011 10:28 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Godmorgen Christian.... Det blev jo lidt sent. Hehehe

Fint nok. Så havde jeg forstået dig ret ang. rørene.... Men den med Simbiont kendte jeg ikke. Den må jeg ud og kikke på.

Men nu køber jeg i hvert fald den kombinerede med varme og UV over landdelen. Hvis landdelen ikke skal være så stor og skildpadderne er små, håber jeg lamperne kan fåes i mindre størrelser, nu varmen ikke skal være ens over hele landdelen.... Det bliver spændende at komme ud og undersøge.

Er der forresten nogen gode forretninger, som har en masse tilbehør og ved hvad de taler om, I kan anbefale her i københavn og Brøndby området? Jeg må jo nok ud og ose lidt på et tidspunkt.

Postet fra Terrariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 13/08-2011 19:34 13/08-2011 19:34
Det bedste er faktisk en messe, der kommer efterårs messer her om
Ikke så længe (eller retteligt vinter messe).

Ellers ligger der en dyrhandlere op i det nordsjælandske jeg lige kan finde navn på :)

Postet fra Terrariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Luna (Inaktiv) - 13/08-2011 21:13 13/08-2011 21:13
Lyder Sørme godt Christian. Det vil jeg gerne have. :)

Jamen så kan jeg måske komme til en af dem og se hvad der sker i krybdyrenes verden. hehehe

Annoncører
Annoncører