Neovespicula depressifrons (blad goblinfisk)

Postet under : Akvariesiden.dk - Andre fisk
Visninger : 2153

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Casper T. (Inaktiv) - 04/11-2011 21:55 04/11-2011 21:55
Jeg er næsten lige vendt hjem fra fiskepusheren, hvor jeg tilfældigt faldt over ovenstående fisk. Jeg spurgte om den var aggresiv og om de almindelig ting vedr. pasning af den. De sagde at det var en nem og fredelig fisk, men udover det kendte de ikke meget til den. Jeg valgte så at købe en. Nu er jeg så kommet hjem med den, og den er mega grineren :P Jeg har prøvet at søge på nettet efter, om hvordan man ser forskel på hanner og hunner og om hvordan man evt. kan få dem til at yngle, uden held. Til gengæld fandt jeg ud af, at den er GIFTIG *blink* Den skulle have nogle giftpigge siddende på toppen. Det synes jeg godt man kunne have oplyst ved købet af den :(

Er der nogen der ved noget om denne fisk. Kønsbestemmelse, ynglemuligheder, hvor "farlig" er den osv.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger Unimati (Inaktiv) - 04/11-2011 22:12 04/11-2011 22:12
Jeg kan desværre ikke hjælpe så meget, udover at det er en brakvandsfisk, og ja... den stikker. Steen stak sig i dag i butikken. Der blev suget godt og grundigt på fingeren, og ind under varmt vand :D :D :D

Desværre lader det heller ikke til, at vi opnår den store kendskab til den. I morges, da vi kom ind i butikken, var 6 ud af 10 døde.... tilsyneladende uden grund, men vi tjekkede heller ikke vandet, som de kom i... altså om det var brakvand eller ferskvand *rødmer*
(de kom i tirsdags)

Tørfoder gad de ikke, men frossen cyclops og artemia tog de lidt af. De foretrækker ihvertfald levende foder.

Held & lykke med dem, og post meget gerne dine fremtidige erfaringer med dem, da de virker til at være rigtig sjove.... ikke kønne, men sjove :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Superbruger jacob - 04/11-2011 22:15 04/11-2011 22:15
Håber du er klar over den skal holdes i brakvand ? de trives ikke optimalt i ferskvand, og iflg dette link Eksternt link http://www.practicalfishkeeping.co.uk/content.php?sid=3198 vil de dø af et længere ophold i ferskvand.

De har en ret stor mund, og man skal nok ikke holde dem med mindre fisk...

At fisken er giftig burde være noget sælger var klar over synes jeg...Jeg ved ikke hvor giftig den er, men ville ihvertfald være forsigtig når du har hånden i akvariet.

Såvidt jeg ved er arten aldrig opdrættet i akvarier.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Casper T. (Inaktiv) - 04/11-2011 22:45 04/11-2011 22:45
Jeg fik intet at vide om brakvand eller giftighed. Der er nu anden gang på en uge at, jeg er enten er blevet vejledt forkert eller slet ikke (det skal lige siges, at jeg er nybegynder). Jeg tror ikke, at jeg vil handle hos dem mere. Ellers skal i hvert fald vide på forhånd hvad jeg ville have og ikke lave "impuls" køb hos dem.

Til Unimati-manden: Hvor slemt var stikket i forhold til et hvepsestik, for jeg har læst forskellige historier på nettet?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Superbruger jacob - 04/11-2011 22:46 04/11-2011 22:46
Du kan jo også selv læse om en art inden du køber...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Superbruger Unimati (Inaktiv) - 04/11-2011 23:30 04/11-2011 23:30
Det ved jeg faktisk ikke. Han stikker sig konstant på fiskene, så jeg spørger ikke så meget ind til det længere. Vi er blevet enige om, at han er blevet immun, for han har nok gift fra hele kloden til at cirkulere inde i kroppen :D :D

Impulskøb er altid en skidt ting. Både for kunden, men også for butikken, hvis kundens forventninger ikke bliver opfyldt ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Banan Krokodille (Inaktiv) - 05/11-2011 00:09 05/11-2011 00:09
#6 Må man spørge hvad sådan en krabat koster? Den ser sgu spændende ud :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Casper T. (Inaktiv) - 05/11-2011 01:51 05/11-2011 01:51
#5 Hold nu op med det pjat. Hver gang en kunde får dårlig råd og vejledning fra en butik, er det åbenbart kundens egen skyld. Skal man ikke kunne stole på de folk, der sælger en et produkt, lige meget om det er en fisk eller en mobiltelefon?????

#7 Jeg gav 149,- for min.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Superbruger jacob - 05/11-2011 06:50 05/11-2011 06:50
Så er vi ude i den klassiske debat, er det køber eller sælgers ansvar...

Jeg siger ikke det er kundens skyld ! men jeg synes også man som køber har et ansvar. Det tager ikke mange sekunder at finde ud at nogle basale oplysninger om en art. Jeg kunne ikke drømme om at købe et levende væsen uden selv har fundet lidt info på nettet, eller andre steder.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger mobe31 (Inaktiv) - 05/11-2011 07:22 05/11-2011 07:22
Jeg er ret sikker på at vi ALLESAMMEN på et eller andet tidspunkt har lavet impulskøb i form af en spændene fisk vi lige "faldt" over hos dyrehandleren.
Så kan kan diskutere herfra og til juleaften om det er godt eller skidt, men jeg vil da mene at sælger burde vide de mest basale ting om de forskellige arter de sælger, eller om ikke andet så ihvertfald være ærlig og sige at de ikke ved noget om fisken, for så er kunden klar over at der er ting der måske ville være rare at vide inden vedkommende køber den pågældene fisk.
Nu er det heldigvis sådan i dag, i år 2011, at de fleste render rundt med en mobiltelefon der lynhurtigt kan gå på nettet, så efterhånden er det vel egentligt svært at sige, at man ikke havde mulighed for at undersøge noget selv inden man tog fisken med hjem ;-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Casper T. (Inaktiv) - 05/11-2011 10:52 05/11-2011 10:52
Som jeg skrev i et tidligere indlæg, er jeg stadig forholdsvis ny i denne hobby. Så en ting jeg har lært, er desværre ikke at stole på en fiskepusher :(

Lige i det her tilfælde vil jeg nu mene, at han i det midste kunne oplyse de nok 2 vigtigste ting omkring denne fisk. At den lever i brakvand og specielt at den er giftig. De kunne endda skrive det på kortet under/over akvariet. Problemet er bare i dette tilfælde, at sælger ikke ved noget som helst om den fisk han sælger, og det er et større problem end at køber ikke ved noget om den inden han køber den.

Lang snak og forskellige holdninger. Vi bliver nok ikke enige ;) Men er der nogen der ved noget mere om denne fisk? Køn, yngleadfærd osv. (Og ja! jeg har søgt på nettet :) )

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Superbruger jacob - 05/11-2011 14:16 05/11-2011 14:16
Der er jo næppe en fisk mange har erfaring med. Den ses dog af og til i handlen. Da jeg arbejdede i en akvariebutik havde vi den på et tidspunkt. Akvariet var med oplysninger om at arten er giftig og at den skal holdes i brakvand.

Hvad mere vil du vide ? Som jeg allerede har skrevet, så tror jeg ikke den er opdrættet i akvarier, derfor finder du næppe noget om yngleadfærd...tror heller ikke der er nogen synlig kønsforskel

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Casper T. (Inaktiv) - 05/11-2011 21:16 05/11-2011 21:16
Jeg hørte fra en idag, at han mente at den eneste måde at kønsbestemme dem på, var at åbne dem op, og så er man jo lige vidt ;)

Nå! Men her er et billede fisken:

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger lindum - 06/11-2011 19:46 06/11-2011 19:46
Unimati skrev :
Det ved jeg faktisk ikke. Han stikker sig konstant på fiskene, så jeg spørger ikke så meget ind til det længere. Vi er blevet enige om, at han er blevet immun, for han har nok gift fra hele kloden til at cirkulere inde i kroppen :D :D

Impulskøb er altid en skidt ting. Både for kunden, men også for butikken, hvis kundens forventninger ikke bliver opfyldt ;)

tjae kan bidrage med min ydmyge bedømmelse af stikket fra et dødt individ. selve stikket er vel nærmest at beskrive som et nålestik. og SÅ kommer der en svigende smerte. for mig føltes det som gange 4-5 af et bistik *uhh* og så dunker det lidt i hånden. og lidt op af armen, tror jeg var heldig , for havde kun ubehag en lille halv time af det.
tror jeg som Ole er inde på. er blevet stukket mange gange, ved sgutte hvorfor? Ole bliver aldrig stukket.

Annoncører
Annoncører