Sten setup i 160l

Postet under : Cichlider - Afrika - Tanganyika - Hulelegere
Visninger : 3415

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Hrymf (Inaktiv) - 15/11-2011 20:43 15/11-2011 20:43
Hej

Jeg har set lidt rundt på debatten og har fundet mange rigtig flotte setups med flotte sten og moduler til hulelegere.

Men personligt syntes jeg at have svært ved at få tingene til at se godt ud i mit 160L, og da jeg er ret ny til at bruge mange sten er jeg også lidt nervøs hvad angår at fylde baljen med 100kg sten, derfor har jeg lige et par hurtige, måske lidt dumme, spørgsmål og derudover vil alt info og tips være velkommen.

Først og fremmest, kan mit akvarie holde til at jeg stabler store kalksten op af bagglasset? Eller er det noget med at prøve at stable på sten fra bunden og op?

Er kalksten okay til hulelegere? Kan se mange bruger mørkere og ofte granit sten.

Hvilke hulelegere ville være en god start for en ny til cichlider og passende til 160L?
Og hvilke alge spisere ville være gode i sådan et akvarie?

Mvh.
Christian

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger FinnB - 15/11-2011 20:50 15/11-2011 20:50
Vil foreslå dig et par Internt link http://cichlids.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=13466 og en Julidochromis art

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Hrymf (Inaktiv) - 15/11-2011 21:20 15/11-2011 21:20
Mange tak FinnB, dog virker det som en meget aggresiv fisk du har fundet der ifølge beskrivelsen? Jeg have forestillet mig at have sneglehuslegere i den ene ende af akvariet, dog er dette ikke 100% sikkert endnu, kan jeg fylde baljen med andre flotte og interessante fisk er det fint.

Et andet spørgsmål i forhold til de her hulelegere, hvor mange huler skal man have og hvor store skal de være? Kan se at lige den art do linker til, skal have en til hver i hvert fald, men det betyder jo hvis man skal have et par stykker af disse fisk, så skal man pludselig have mange huler.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger KKS (Inaktiv) - 16/11-2011 01:02 16/11-2011 01:02
Mht brug af sten i akavarier kan de sagtens holde vægten. Jeg har i mange år været særligt optaget af den vestafrikanske familie Steatocranus og Neolamprologus, der lever i meget stærkstrømmende floder med lutter sten. Og jeg flere af mine 160 liters må have haft over 100 kg sten i. Det vigtigste er at ingen af stenene har direkte kontakt med glasset - eller vil få det hvis cichilderne graver gruset ud under dem. Dette kan sikres ved at lægge en tynd flamingoplade i bunden af akavariet (før der kommer vand i) og så opbygge sin stensætning på denne. Er der sten der står op af ruden plejer jeg også at sætte et lille stykke flamingo mellem stenen og ruden, eller støbe den fast til en sten der ligger sikkert på bunden.

Mht brug af kalksten, er det ikke en stentype der er oftest fremkommende på fiskenes biotoper. Det giver langt mere mening at gå på stranden og finde nogle afrundede sten i mange forskellige størrelser, eller vælge en art granit som du sikkert kan finde i nogle akvarieforretninger. Ydermere er kalksten som sagt meget lyse, hvilket giver et meget "lyst" akavarium der ikke er i fiskenes favør, da de fleste fisk - og også cichilder fra de store afrikanske søer, lever under "mørkere" forhold end et stærkt oplyst akvarium.

Mht hulelegere i et 160 liters er der mange at vælge imellem. Der er alle de små fine arter fra Tanganyikasøen af lamprologus slægten - her er også de fine sneglehuslegere - ex. Lamprologus ocellatus eller Lamprologus multifasciatus. Du kunne evt have en lille gruppe sneglehuslegende nede ved forruden omkring en bunke tomme sneglehuse, og mellem "klipperne" i baggrunden kunne du have nogle gule Lamprologus Leleupi eller lign.

Men der er også masser af andre cichilder der er hulelegende og som ville fungere godt i et 160 liters. Fx alle de vestafrikanske dværgcichlider. De lever dog ikke som i de store søer med masser af sten, men i floder hvor der også er en del trærødder og planter.

Og så er der alle cichilderne fra Malawisøen. Mange af dem er dog mundrugende og ret store, så de er måske ikke det mest oplagte valg til de rammer og krav du har.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Hrymf (Inaktiv) - 16/11-2011 18:20 16/11-2011 18:20
Mange tak for den gode input KKS, har indtil videre prøvet at lave en stenopstilling uden flamingo, da jeg så bare har brugt mindre og ikke så mange sten. Derudover valgte jeg at bruge noget andet en kalkstenene, da jeg faktisk ikke helt kunne lide hvordan det så ud da jeg prøvede med dem.

Her er lige et link til hvordan det ser ud pt.
Internt link http://www.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1344509

Er meget i tvivl om hvor vidt det er nok hule til hulelegere, men du nævner jo godt nok andre cichlider jeg evt. kunne bruge - Ville et sand/sten setup som mit være okay for disse arter? Jeg kunne evt. putte en plante eller 2 ind også, havde faktisk allerede overvejet det.

Dette leder mig til et andet spørgsmål, ilt! Det er vel egentlig svært at holde god ilt og lav nitrat hvis jeg ikke har planter eller hvordan? Er desværre stadigvæk ret ny til det her.

Annoncører
Annoncører