20 eller 45 liters akvarie - hjælp til planter, filter og fisk søges!

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 5462

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Crahbek (Inaktiv) - 07/12-2011 22:04 07/12-2011 22:04
Indlægget er rettet 09/12-2011 22:17 09/12-2011 22:17 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej,

Jeg har klunset et Tetra Aquabox på 20 liter (30hx23,5bx23,5d cm) til junior (4 år) - han ret begejstret fisk, og tænkte at det kunne være en god start for ham, selvom jeg også ved at det er mig der kommer til at passe det. Hagen er, at jeg ikke ved om han bliver ved med at være interesseret. Det har medført en række overvejelser, som jeg gerne lige vil have en ekstra mening om, inden jeg bevæger mig videre. Jeg har forsøgt at nummere mine mange spørgsmål, i håb om konkrete svar:

1: 20 eller 45 liter?

Det er første gang jeg har gang i noget så småt - jeg har stadig mit tidligere 45 liter (Tropeakvarier) og et på 160 - men de har ikke været i brug i lidt over 13 år. Grundet den lille størrelse, er jeg i tvivl om hvor besværligt det vil være at holde en ok vandkvalitet og holde planter pæne i forhold i et 45 l.

Jeg vil med tiden gerne have et +500 liters, og overvejer i den forbindelse at bruge 45 l som avlstank (ved godt det er lidt småt - men har primært kig på små fisk). Vil et 45 kunne gå an som avlstank, eller skal jeg op i et større? I så fald vil jeg nok prioritere at lade junior køre 45 liter, og så selv benytte 20 liter til levende foder.

Hvad anbefaler I?

Hvis jeg vælger 20 liters har jeg brug for lidt sparring til følgende:

2. Planter:

Jeg har lidt overvejet at indrette det som et af de to følgende:

Jeg kunne godt bruge lidt inputs til hvilke planter/mos I ville anbefale - med udgangspunkt i valget af pumpe og lys, den sandsynlige mangel på CO2. Jeg er dog indstillet på at gøde. Grus kommer nok til at være 3-5 mm Merkur grus. Har overvejet java mos og fissidens fontanus.

3. Fisk:

Jeg har overvejet at smide RCS rejer i sammen med Boraras merah, men vil omvendt gerne undvære varmelegeme, og må indse at jeg nok ikke når op på de min. 25 grader uden.

Overvejede i starten Danio Galaxy, indtil jeg læste denne tråd: Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1322531

Tanichthys albonubes ville også være optimalt - men akvariet er også for småt her...

Er der nogen små farvestrålende, nøjsomme fisk jeg har overset, som ikke er guppy og kampfisk? Er killi interessant, og i så fald, hvilke?

På forhånd tak for hjælpen! (skal nok poste en røvfuld billeder af den forhåbentlig kommende perle, når det står færdigt)

4. Lys/pumpe:

Nu afhænger valget af pumpe og lys selvfølgelig af de fisk og planter der skal være deri - men her er hvad jeg har overvejet.

I akvariet lå et AM-Top filter med powerhead med en kapacitet på 600l/h - alt for kraftigt tænker jeg. Jeg har derfor tænkt i alt lige fra hængefilter, rislefilter skjult under dækslet (har jeg set på andre 20 liters tanke) og bundfilter. Jeg har som udgangspunkt fravalgt internt filter og HMF, da jeg mener at det kommer til at fylde for meget. Jeg er umiddelbart mest hooked på et bundfilter med tjekkisk luftrør - junior sover trods alt lige op af. Jeg har en luftpumpe af ældre dato, men den laver en del larm, så med mindre jeg kan dæmpe den tilstrækkeligt, har jeg overvejet at smide penge efter en Eheim 100 eller 200.

Lys - der har siddet en 11 W indkapslet - men dækslet er smuldret op. Jeg har derfor overvejet at lave en løsning med LED fra IKEA - Eksternt link http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/50192068/ - 2 eller 3 strimler lodet sammen og indkapslet i både silicone og tyndt plexiglas jeg har liggende - jeg ved dog ikke om det bliver optimalt for de 20 liter, især de 2700K taget i betragtning?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Crahbek (Inaktiv) - 09/12-2011 11:39 09/12-2011 11:39
Ingen der har inputs eller kommentarer?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger kiff (Inaktiv) - 03/12-2015 20:03 03/12-2015 20:03
Ellers et fint oplæg :-) håber det blev lige så godt som regnet..! selv om det er længe siden (y) Jeg skal selv til at sætte et 45 liter op og har de samme overvejelser, dog plus bundlagsgødning og mere lys :P
Syntes aldre du fik sat de billeder op som du lovede i teksten *santa*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger steen1969 - 03/12-2015 20:28 03/12-2015 20:28
Er det dit eller juniors projekt?Hvis det er junior som gerne vil have et akvarie så lad ham finde nogle sten,giv ham en klat java mos og tag en tur til dyrehandleren og lad ham vælge nogle få guppyer,platy....Det vil give ham en succes og måske fange hans interesse.Pøj,pøj med projektet

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Er det dit eller juniors projekt?Hvis det er junior som gerne vil have et akvarie så lad ham finde nogle sten,giv ham en klat java mos og tag en tur til dyrehandleren og lad ham vælge nogle få guppyer,platy....Det vil give ham en succes og måske fange hans interesse.Pøj,pøj med projektet

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger steen1969 - 03/12-2015 20:29 03/12-2015 20:29

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger steen1969 - 03/12-2015 20:29 03/12-2015 20:29

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Soes (Inaktiv) - 03/12-2015 20:42 03/12-2015 20:42
Som mor til 2 kommende akvarie tosser, med egen balje på legeværelset, har jeg lært følgende.

Mors planer dur ikke, samtlige foreslag jeg kom med blev fejet af bordet.
De har nu et 60L med masser af plastik dims, diskoboble planter, micky mouse platy, røde rejer/snegle, og neonfisk. Og de elsker det, (vi taler ikke om at det i mine øjne er så grimt at jeg nærmest er nød til at lukke øjnene når jeg skifter vand *doh* )

Mit bedste råd er lad knægten bestemme, jo mere han er med i det, jo gladere bliver han for det, og jo større chance er det for at interessen holder i længden. Husk at have en lille vandkande så han også kan hjælpe med vandskiftene ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Superbruger Carsten From - 03/12-2015 21:30 03/12-2015 21:30
20 liter er slet ikke egnet til guppyer eller platyer, da de kræver akvarier der er større for at trives og vokse som de skal. Hvis det skal være noget med størrelse og farve på, så er der kun en kampfisk han.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger maejo - 03/12-2015 21:36 03/12-2015 21:36
og en svampebob figur! *santa*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger MortenDAD (Inaktiv) - 04/12-2015 08:28 04/12-2015 08:28
Til 20 Liter er rejer og nogle nanofisk (af de stillestående) oplagt - eventuelt nogle andre skaldyr - en brutalt udseende krabbe, nogle hummere - "rigtige" snegle ;) - og lignende
Vær dog opmærksom på at nogle af de lidt større skaldyr betragter alt de kan fange som frokost *uhh* - gælder også fisk... (y)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger MortenDAD (Inaktiv) - 04/12-2015 08:31 04/12-2015 08:31
og så selvfølgelig et flammende kranie med solbriller *blink* :P :D *doh* :o *skeptisk* *skeptisk* *santa*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Fiskerne (Inaktiv) - 04/12-2015 09:30 04/12-2015 09:30
Indlægget er rettet 04/12-2015 09:33 04/12-2015 09:33 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Slet ingen der har bemærket at det er en 4 år gl tråd som #3 tager op for at høre hvad det endte med? :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Crahbek (Inaktiv) - 06/12-2015 21:49 06/12-2015 21:49
Haha - det er nemlig en gammel, gammel traver - der er røget meget vand gennem filteret siden :D

Jeg fik gang i begge akvarier. I 20 liters havde jeg i en periode en lille gruppe Danio erythromicron gående. De ynglede som vanvittige i det guppygræs som fyldte det meste af akvariet - de elskede det tilsyneladende. Det var sat op med et lille Hydor Pico powerhead der trak et filter der var sat i spænd mod bagruden. Det var dog virkelig svært at regulere flowet så det passede. Og snegle fandt ofte ind i PH, så det hele stoppede til. Af lys endte jeg med en JMB led skinne. Det hele var dog for besværligt at holde i længden, selvom jeg savner de beskedne vandskift. Det blev aldrig rigtig godt, så jeg tog desværre ingen billeder.

I 45 liters havde jeg i en periode et par Aphyosemion australe gående. Ville egentlig have haft en ekstra hun, men de var nærmest umulige at opdrive på det tidspunkt. Det var indrettet med bundfilter der blev trukket af et varmelegeme. Et trick jeg blev anbefalet af en erfaren Killi opdrætter. Bundlag var spagnum og der var ikke særlig mange planter. Flotte, imponerende fisk - men til sidst døde hunnen af at blive jagtet for meget af hannen. Hun nåede at lægge æg en del gange, men der kom desværre aldrig rigtig noget ud af det, trods en ihærdig indsats. Det var lidt for low-tech til min smag. Men det er ikke sidste gang jeg har haft arten - skal have dem igen, når jeg har plads til en reol. Jeg havde billeder af det gamle akvarium, men de røg sig desværre en tur, da min telefon gik i stykker.

Til gengæld har jeg i mellemtiden anskaffet mig et 54 liters, som du lige får et par billeder af. Det har været meget nemt at holde. Sat op med flamingo baggrund, der fungerer som baggrundsfilter, trukket af et Hydor Pico PH. Og så en no-name LED skinne, som kan sidestilles med JMB. Det setup fungerede upåklageligt i 1½ år. Billede efter det hele var groet til, lå desværre også på min gamle tlf. Det stod rigtig godt og junior elskede det.

Siden blev det omlagt til at have USB bundlagsgødning. Det fuckede hele balancen i akvariet, og lagde det om for nyligt (igen, igen). Der mangler lidt planter og arbejder pt. på at få gang i gødning og CO2 igen. Men skal nok se om ikke jeg kan få taget billeder en af dagene.

Har derudover to 240 liters fra Juwel, som der kommer billeder af når jeg er tilfreds med looket. Det ene er med Malawi Cichlider (saulosi) og det andet med blandede selskabsfisk (Danio margaritatus, danio erythromicron, Crossocheilus oblongus, Hemigrammus erythrozonus og Corydoras sterbai og naturligvis Otocinclus Affinis).

Annoncører
Annoncører