Prinsesser og lelupi'er

Postet under : Cichlider - Afrika - Tanganyika - Hulelegere
Visninger : 3290

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Hrymf (Inaktiv) - 19/01-2012 19:20 19/01-2012 19:20
Jeg skal ud og hente lidt lelupier her i weekenden og tænkte om sådan en 4-5 stykker kan gå sammen med mine 20 prinsesser i et 250L med RIGTIG mange huller?

Har jo hørt begge disse fisk er ret aggresive overfor andre, men de er vel også begge rimelig robuste og hvis der er så de kan gemme sig i fred, kan det vel nok gå, eller?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Jakob (Inaktiv) - 19/01-2012 20:22 19/01-2012 20:22
Jeg er så godt som sikker på at lelupierne vil få tæsk. Hvis projektet skal have den mindste chance for at lykkes, skal du fange alle fiskene op, rokere rundt på akvarietstene for at skabe et helt nyt miljø, så alle fiskene er tilflytter. Men jeg tvivler. Prinsesser har det med at overtage hele akvarier af den størrelse. Jeg ville finde en anden art som ikke gør krav på de samme områder som prinsserne. Evt. en sneglehus art. Men jeg vil stadig mene du skal fange prinsserne op og lave dit akvarie om, før du "søsætter" begge arter.
VH
Jakob

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Hrymf (Inaktiv) - 19/01-2012 22:58 19/01-2012 22:58
Hmm okay, fik ellers at vide af en forhandler det nok skulle kunne lade sig gøre, åbenbart ikke!

Prinsesserne har kun været i akvariet i en lille måned og er først nu her begyndt at holde sig ude i det åbne område, så måske det ville være okay at sætte lidt sneglehuslegere ned til dem uden den store rokade?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Sølz - 19/01-2012 23:27 19/01-2012 23:27
Jeg er enig med #2 - og tror i øvrigt, at 4-5Leleupi er for mange. 20 prinsesser vil også i løbet af uhyre kort tid producere et UTAL unger, så dit akvarium lynhurtigt vil blive overfyldt. :(

Jeg har selv 10 prinsesser, der går sammen med et Lelupepar i 250 liter. Jeg overtog flokken samlet, hvor alle fisk var voksne/næsten voksne og havde gået sammen uden problemer i lang tid. Det fungerer også i mit 250-liters akvarium, men Leleupiernes yngel bliver ædt, hvilket prinsesernes ikke gør.
Ind i mellem markerer de 2 arter sig kraftigt over for hinanden, men jeg ser ingen slagsmål.

I stedet for dit ønske, så vil jeg da hellere foreslå dig at holde prinsesserne i et artsakvarium, men også at du skiller dig af med 10 af dem; du kommer til at "drukne" i unger ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Hrymf (Inaktiv) - 20/01-2012 08:39 20/01-2012 08:39
Okay, jamen så ryger lelupierne i deres eget akvarie.

Hvad angår antal af fisk, var det egentlig også menningen at jeg kun skulle have 10-15, men der blev så givet flere end dette og jeg regner da også med at skulle sælge eller give nogle væk når der kommer yngel. Desuden syntes jeg ikke at mit 250L virker fyldt eller at fiskene virker utilpasse, tværtimod har de mange gemmesteder og virker til at hygge sig.

Tak for svarene!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Daniel Wiegell (Inaktiv) - 04/11-2014 12:16 04/11-2014 12:16
Jeg har forsøgt mig med 5 Prinsesser og 4 leleupi i et 250L, med et middel antal huler, omtrendt 15 huler. Det gik helt i hat og briller, jeg var nødsaget til at skille dem af hinanden, da prinsesserne hurtigt og brutalt domineret store dele af akvariet. Jeg har givet 2 leleupi til en kammerat, og sat mine 4 af prinsserne ned på arbejdet.
Og det var vel og mærke leleupi'erne der fik tæsk, uden lige....
Så har nu 2 leleupi, 1 prinssesse og 14 mulitier. Det virker til at fungere pt.

Annoncører
Annoncører