Syge Tropheus - kur... :-(

Postet under : Cichlider - Afrika - Tanganyika - Fritsvømmer
Visninger : 6019

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger SteenB - 20/01-2012 18:09 20/01-2012 18:09
Har på knapt en uge mistet 4 Ikola Kaiser og 2 - 3 Duboisii. :(

Er bange for at de har flaggelater (Manglende appetit - hvis trådaftig afføring), og har efter råd fra min akvarie-pusher (Ib/Fyns Akvarie-centrum) gået igang med en kur med præparatet "Hexamita", der FORHÅBENTLIGT kan klare problemet.

Er der nogen der har erfaring med en kur med dette præparat i forhold til flaggelater?

Mvh
Steen

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger JohnT - 20/01-2012 18:16 20/01-2012 18:16
Octozin er vejen frem .

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Lindstrøm (Inaktiv) - 20/01-2012 20:30 20/01-2012 20:30
jeg har prøvet octozin til mine moorier, det er spild af penge, det eneste som dur er aqamor 1, men det kan ikke købes i dk, men over nettet i tyskland, jeg prøvede octocin på mine vf røde regbure uden held, jeg har nok midstet 30stk ud ca 65 stk+alle mine vf dubier, jeg kunne ikke se nogen virkning efter jeg kom det i :( :(

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger JohnT - 20/01-2012 20:50 20/01-2012 20:50
Sjovt det er stik modsat for mig jeg mistede så mange fisk mens jeg brugte aquamor 1 og da jeg fandt octozin har jeg ALDRIG siden mistet en fisk og har haft mange flokke med sot :) aquamor 1 smadrer dit filter og vælter dit akvarie og dræber raske fisk !

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger KimJ - 20/01-2012 21:15 20/01-2012 21:15
Der er desværre ingen sikre mirakelkure.

Al erfaring siger at der ikke kan påvises et middel der virker hver gang, hvilket måske understøtter teorien om at det vi kalder flagellater/bloat/bugvattersot/sot m.m. i virkeligheden er flere forskellige sygdomme.

Jeg har haft succes med Aquamor 1 og Metronidazol (Metronidazol kræver recept), men jeg har også oplevet at de ikke virkede.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger jokaleijo (Inaktiv) - 20/01-2012 21:19 20/01-2012 21:19
Jeg har også nogle syge cichlider her, jeg har lige købt 4 pakker furamor-p og smidt brevene i akvariet, så må vi se om det virker

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger JohnT - 20/01-2012 21:26 20/01-2012 21:26
vil skynde mig og tilslutte mig #5 da der ingen facit liste er.. kun egne erfaringer..
jeg har fx. prøvet metronidazol 2 gange.. en gang virkede det, en anden gang havde det ingen effekt..
dog kan jeg kun tale for mig selv, og dem jeg kender, der har octozin været rigtig god.. men dog kan jeg sige at der er flere der har Dårlige erfaringer med aquamor 1 .. jeg vil ikke anbefale uerfarene folk og bruge aquamor1 ...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger SteenB - 21/01-2012 12:08 21/01-2012 12:08
Hej alle

Tak for jeres indlæg, med jeres - meget forskellige - erfaringer med forskellige præparater.

Jeg er nok også begyndt at hælde til ideen om, at flaggelater måske ikke kun er een sygdom men flere - eller en kombination af flere ting....hvilket måske kan forklare de meget forskellige resultater - både med forskellige præparater OG med de samme præparater.

D.d. er status den, at der ikke er døde flere fisk (Men der er også TILSTRÆKKELIGT at have mistet 7 af sine flotte "Troffer" :( ). Der er dog een Duboisii der stadig ser lidt "kvæstet" ud, samt een mere der er under observartion. I hvert fald har baljen fået den sidste af tre doser "Hexamita", så nu må jeg bare håbe - bede - og krydse fingre...... *skeptisk*

Mvh
Steen

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Superbruger THORLEIFDK - 22/01-2012 01:10 22/01-2012 01:10
En lille indskydelse til Aquamor 1,at den idag hedder Aquamor 1 forte,og at der ikke længere er virkemidlet nifurpirinol i...Brugte den altid før i tiden,med god virkning...men da jeg ikke har haft syge troffer længe(heldigvis)har jeg endnu ikke prøvet den nye "model".....Men efter hvad jeg har hørt virker den ikke lige så effektivt som den gamle :( har også før prøvet Metronidazol med god virkning,men den skal som KimJ sagde,handles via recept!
Noget andet er jo at en enkelt syg fisk kan få det hele til at vælte,og som regel når jeg har opdaget en fisk der var syg,har jeg isoleret denne,medicineret og i visse tilfælde aflivet denne omgående...på denne måde(tror jeg)har jeg formidsket risikoen for at hele kolonien blev ramt!

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger jokaleijo (Inaktiv) - 22/01-2012 16:38 22/01-2012 16:38
Så er der en lille opdate her fra.

Nu har furamor-p været i vandet i to dage og den sygeste af rivulatuserne ser meget bedre ud, og har oven i hatten gjort kur til en af rivu damerne :P så tror sku det virker

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Lappedasker (Inaktiv) - 23/01-2012 19:19 23/01-2012 19:19
Octozin vil jeg også sige. ;) ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger SteenB - 05/02-2012 14:45 05/02-2012 14:45
Tjah - jeg må nok desværre erkende at jeg IKKE fik bugt med de flaggelater. På trods af at baljen fik 2 behandlinger med "Hexamita", så har jeg netop måttet aflive de sidste 5 Duboisii og den sidste Ikola. :( :( :(

Så skulle jeg igen - guderne forbyde det - lande i et nyt angrab af flaggelater, så bliver det IKKE "Hexamita" jeg vil benytte. ÆV!

Nu skal baljen så lige renses op, og startes forfra - for så at blive befolket med 15 - 16 stk. Ikola. Jeg krydser fingre!!!!!! :)

Steen

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger jan hv (Inaktiv) - 05/02-2012 15:32 05/02-2012 15:32
lige et noob spørgsmål :D :

ville et uv-filter havde hjulpet med at undgå sådan en sygdom hos de tropheus???

jan

Annoncører
Annoncører