Bundlag af flamingo og Pu skum..

Postet under : Cichlider - Andet - Dekoration
Visninger : 3039

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger cichliderookie (Inaktiv) - 27/01-2012 20:12 27/01-2012 20:12
Hej alle - håber endnu engang på hjælp.

Har I den rigtige måde at lave bundlag på af flamingo og PU skum??

Har set en artikel/indlæg herinde, der beskrev hvordan man kan lave en bund til sit akvarie af de to nævnte materialer og som man så dryssede sand på, før man puttede det i baljen og placerede sten osv.

Jeg kan desværre ikke finde den nævnte tråd, så håber I gider komme med den fornødne hjælp, så jeg kan komme videre i projektet.

12 mm flamingo og PU skum.. så langt så godt. Men hvilket noget PU-skum bruger I. Det jeg kender til PU-skum, udvider det sig helt vildt og vil derfor fylde alt for meget i bunden, før jeg drysser sand over det, som derved tørrer fast i skummen, før jeg fylder med rigtigt sand. Lyder bare super smart, så tanga dyrene ikke graver under de placerede sten.

Der er noget der hedder præcisions skum, men ved ikke om det er det jeg skal bruge.. HVAD ER FIDUSEN??

Har set et billede herinde, der viser hvordan én har lavet det, så det nærmest ligner en ujævn sandbund, men ved ikke hvordan, det er gjort.

Håber I kan komme til hjælp..

//Lars Bo

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger KasperK/Lolland - 27/01-2012 20:42 27/01-2012 20:42
Bund?
Er det ikke kun blevet brugt til baggrund?

Nåmmen uden at have prøvet, vil jeg tro, at den nemmeste måde er at lave en forskallingskasse i samme mål som akvariet og støbe bunden deri. Men jeg har sgu' aldrig hørt om at støbe bunde i pu-skum.

Man plejer jo at sige, at sten og øvrige dekorationsmaterialer skal placeres i akvariet, før man hælder bundlaget i. Derved undgår man, at fiskene graver under opstillingerne og derved enten bliver klemt eller får opstillingen til at skride sammen!

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Kasper Rossing (Inaktiv) - 27/01-2012 22:19 27/01-2012 22:19
Jeg har haft en støbt bund i mit akvarie, og vil som 2# anbefale, at du laver en forskalningskasse til at lave bunden i. Brug 10-12 mm flamingoplader og lav en "sandwich" med de fleste lag op mod bagruden. Når du er tilfreds med grundformen, tager du en akumaskine med en roterende stålbørste (sviner) eller en varmepistol (pas på dampene) og retter den til. Hvis du ikke er helt tilfreds, kan PU skum være godt til at få mere vilkårlige former. Dernæst tager du en gang fliseklæber og smører et godt lag på, frys derefte sand på. Når det hele er tørt, lægger du bunden i akvariet, hvor du inden på bunden af akvariet har lagt nogle klatter pu-skum, tæt derefter fugerne med pu-skum. En støbt bund har fordele mht til at opretholde en god hygiejne men også ulemper.

Fiskene kan ikke grave
Bunden vil med tiden blive dækket af alger, hvor de steder hvor der er løst bundlag ikke vil blive det.

God fornøjelse.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger cichliderookie (Inaktiv) - 27/01-2012 22:23 27/01-2012 22:23
Hej Kasper.

Jo den er go nok. Som sagt har jeg set en tråd, hvor et sådan projekt er beskrevet og det så faktisk fedt ud.

Som jeg husker det, var det lavet uden en forskallingskasse, men med noget lavtskummende PU-skum, der derved ikke fyldte voldsomt op i akvariet.

Det var en super lækker måde at lave bund, da de derved ikke kan grave ned til den hvide flamingo og måske også spare på mange cm sand.

Men som sagt, jeg er rookie og måske du har ret. Jeg må afvente andres svar.

Tak for dit indlæg

//Lars Bo

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger KasperK/Lolland - 27/01-2012 23:13 27/01-2012 23:13
Du behøver i øvrigt ikke have flamingo over hele bunden. Mange bruger det og mange bruger det ikke. Jeg har altid benyttet det, at placere små stykker flamingo under stenene, så bunden bliver fri. Har du i øvrigt tænkt på, at gravningen er en væsentlig del af fiskenes instinkter?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger scn - 28/01-2012 10:42 28/01-2012 10:42
et alternativ til den hvide flamingo er Back To Nature slim, ikke den billigste løsning, men ganske flot og effektiv.

jeg er så doven at jeg limer BTN slim over hele bunden, efterfulgt at sten, og så sand. Så behøver man ikke bekymre sig om hvor man placere stenene, og den ringe tykkelse gør at fiskene sagtens kan få lov til at grave, uden at finde den "flotte" flamingo

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger cichliderookie (Inaktiv) - 28/01-2012 12:48 28/01-2012 12:48
Hej igen.
Til #5... Meningen var heller ikke, at der ikke skulle sand over bundpladen, meningen var, at der skulle vare en flot bund når der var gravet i bund, så man ikke skulle kigge på hvis flamingo.

Og der har du jo ret SCN, en BTN slim i bunden ville være en optimal løsning. Lidt dyr men med garanti super flot.

Det jeg forestillede mig, var netop, at lave en hjemmelavt BTN slim løsning ,med flamingo med et tyndt lag PU skum overdrysset med sand. Men da PU ofte udvide sig helt vildt, kommer det i mit hoved til at fylde for meget.

Så hvordan laver man et tyndt lag PU. Kan man begrænse hullet i PU dåsen, så der ikke kommer så meget ud eller hva..

Men kan godt se det med en BTN bund... sq fed ide... men lidt dyr

//Lars Bo

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
santos2 (Slettet) - 28/01-2012 12:59 28/01-2012 12:59
Jeg ser ikke fidusen i det heller. Det er jo en vigtig og sjov del af fiskenes adfærd at grave og det skal man da fremme m fint sand fremfor at begrænse det. Jeg mener også det bedste er at bruge noget tyndt flamingo til at dække hele bunden undtagen 10-20 cm op til forruden. Derved beskytter man mod stenskrev og at der kommer grus i klemme under stenene og bundglasset. Så kan man sætte sig tilbage og se de sjove huler mm der bliver skabt af de kreative dyr :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger chilip (Inaktiv) - 28/01-2012 13:08 28/01-2012 13:08
Virker lidt som om at de fleste glemmer at læse hvad der bliver skrevet, og i stedet ligger egen forudtolkning indover det de vælger at svare. Det her handler ikke om at undgå at fiskene har et bundlag at grave i.

#1 Jeg kan udmærket følge dig.
Jeg sidder selv med et Malawi hvor mit PH er så kraftigt at mit snad bliver flyttet rundt i akvariet. Det giver et superfedt og realistisk resultat, med et bundlag der hæver og sænker sig.
Bagsiden af medaljen er så at min flamingoplade bliver blotlagt af vandcirkulationen, (og havde jeg ikke haft den, så ville det have været glaspladen i stedet.) Så udover at være superglad for mit nye flotte Malawi, så er der en lille snert af ærgelse over at jeg ikke fik lavet en bund, der kunne fremstå som klippe, når den blev blotlagt. ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger cichliderookie (Inaktiv) - 28/01-2012 13:30 28/01-2012 13:30
Du har ret Chilip.

Jeg vil netop undgå det problem du har med blotlagt flamingo, jeg vil bestemt ikke forhindre at de graver - de skal da bestemt have sand at grave i!!

Men når så bunden bliver blotlagt pga deres graven, skal den gerne fremstå som klippe.

Så det er gode foreslag til, hvordan det kan opnås på den bedste måde.

Og som sagt har jeg set én lave det smart -og vel også billigt, med de nævnte materialer.

//Lars Bo

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Kasper Rossing (Inaktiv) - 28/01-2012 13:59 28/01-2012 13:59
Uanset hvilken metode du vælger, så vælg en løsning, så der ikke kan dannes stillestående vand (slam) under den. Det var derfor jeg nævnte, at mellerummene skulle fuges

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger scn - 28/01-2012 16:35 28/01-2012 16:35
hvad med at droppe pu skum og sand, og så bruge flamingo og alfix?
alt efter hvor meget vand du hælder i alfixen kan de have konsistens der kan pensles på, eller fast som ler, så kan du bygge "klipper" oven på flamingoen eller blot have en flad klippe på 12mm tykkelse

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger cichliderookie (Inaktiv) - 28/01-2012 17:24 28/01-2012 17:24
Hej alle og tak for jeres indlæg og gode ideer

Nu bruger alle bare alfix som en betegnelse for det produkt der skal bruges, men Alfix dækker jo over mange forsk. produkter.

jeg går udfra det er fliseklæb, der skal bruges, men er det korrekt??

Meld gerne tilbage med hvilket noget alfix, der egentligt menes.

Og så vælge den farve der passer til projektet - er det rigtigt??

Tror jeg prøver en flamingo plade og så bygge klippegrund med alfix. Det kan så være et øveprojekt, hvis jeg så vil bygge alm. baggrund til resten af baljen.

Hvor er det billigst at købe alfix?

//Lars Bo

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
santos2 (Slettet) - 28/01-2012 20:16 28/01-2012 20:16
ok, det giver bedre mening så :)
Ja, en måde kunne være at bruge en tyk plade af flamingo, lim den fast m silikone, og derfeter smelte den m varmepistol. Eller smelt den først og så lime den. Derefter bruge den farve fliseklæb, som passer. Husk at bruge noget der er lyser end ellers, da de hurtigt bliver mørkere. Og så kan man sætte sten fast i den eller lign. :) God fornøjelse.

Annoncører
Annoncører