Døde hulegerer og derefter unger.. Er hannen gået amok..

Postet under : Cichlider - Afrika - Tanganyika - Hulelegere
Visninger : 3416

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger mojhund (Inaktiv) - 13/02-2012 16:17 13/02-2012 16:17
Hej.
Jeg have 4 stk. Julidochromis transcriptus. Og ud af det var der kommet et par. De har opholdt sig i hulen sammen og yes tænkte jeg, der er måske noget i gære..
Men dagen efter var en af de andre Julidochromis transcriptus døde. Kunne ikke se noget tegn på pletter eller den slags. Jeg skiftede 30 liter vand bare for at gøre noget. Dagen efter dør der 2 mere. Dvs en der dannede par med den sidste overlevende. Jeg tænkte at jeg måske havde skiftet for meget vand (koldt fra hanen).??
Det undrede mig der ikke var andre fisk der havde taget skade (multier og ocellatus).
Siden har der ikke været noget at berette.
Men så idag ser jeg pludselig nogle små unger af Julidochromis transcriptus.
Er det hannen der har banket livet ud af de 2 andre og måske og hunnen til ungerne??
Er nu spændt på at se hvor mange der er og om de overlever. Har pt set 2 :)

Mvh Morten

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger stausholm - 13/02-2012 16:35 13/02-2012 16:35
gisper de ??.. jeg vil sige, enten nitrit eller ammoniac.. skift 50% af vandet... hvor tit og hvor meget vand plejer du at skifte ? hvor stort er dit akvarie ??

allan

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger mojhund (Inaktiv) - 13/02-2012 16:44 13/02-2012 16:44
Det er 180L
Der er ingen fisk der gisper eller noget i den stil og det er mere lidt over en uge siden der har været dødsfald.
Mit gæt går mere på om det er hannen der har været så aggresiv så har har slået/stresset de andre ihjel??
Er der nogen der har oplevet noget lignende?
Skifter ca 30 L 1 til 2 gange om ugen.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger mojhund (Inaktiv) - 13/02-2012 17:36 13/02-2012 17:36
Sorry
ikke 30 liter 1 til 2 gange om ugen men ca hver uge til hver anden.

Morten

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger stausholm - 13/02-2012 18:06 13/02-2012 18:06
skift 50% af vandet og se tiden an

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger verup (Inaktiv) - 13/02-2012 19:50 13/02-2012 19:50
hvis det er over en uge siden den sidste døde og de ellers ser ud til at trives og ikke gisper efter luft, tror jeg ikke det er det.... men det skader nu aldrig at lave et godt vandskift, når der har ligget døde fisk i vandet

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger homes (Inaktiv) - 13/02-2012 20:18 13/02-2012 20:18
Indlægget er rettet 13/02-2012 20:19 13/02-2012 20:19 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Julidochromis har den dårlige vane at de som regel slagter eller jager de andre til døde når de har dannet par, især i din akvarie størrelse, men det er ikke sket her og din vandkvalitet tror jeg intet har med det at gøre, jeg hælder til verups ide om det er noget andet, min formodning er sygdom af en art, de har vist tendenserne ved at gemme sig, ved for høje gift koncentrationer står fisken som regel i overfladen og gisper hvilket ikke er tilfældet her. Forøvrigt bliver hunnerne som regel de store i de fleste varianter så den store du har haft har nok været en sådan, og det er hunnen der vælger hannen ikke omvendt hos disse.Jeg har masser af gange gennem årene haft Julidochromis varianter og har ikke oplevet dem som speciel sarte.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger mojhund (Inaktiv) - 13/02-2012 22:03 13/02-2012 22:03
Indlægget er rettet 13/02-2012 22:04 13/02-2012 22:04 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Fiskene har ikke gemt sig mere end i det omfang de er blevet jaget væk. Det er faktisk den store jeg har tilbage så måske det er en hun? Den spejder engang imellem op til hulen hvor ungerne er men har ikke set den i samme hule som ungerne.
Lige pt er del vel ikke så smart at gå ud at købe nye så??

/Morten

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger homes (Inaktiv) - 13/02-2012 23:15 13/02-2012 23:15
Ok troede ikke at du havde flere tilbage, ja men så er det formodentligt hunnen der er tilbage, jo gå du bare ud og køb nogle flere og håb at hun syntes om en af dem, uden nye får du ikke dannet et nyt par. Der er ingen grund til at skippe den der er tilbage, den kan du sagtens lade danne basis for et nyt par. Dog ville jeg måske vente lidt og se om den har det ok i nogle dage før du tilsætter nye.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger mojhund (Inaktiv) - 14/02-2012 09:51 14/02-2012 09:51
Tænkte også på om man skulle vente lidt indtil hun måske ikke våger så kraftigt over ungerne??
Bare for at undgå alt for meget ballade i baljen.
Eller er det helt ligegyldigt??

/Morten

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger homes (Inaktiv) - 14/02-2012 10:44 14/02-2012 10:44
Hvis der er unger så venter du naturligvis men er de ingen så ud er det bare at hælde nogle flere i ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger mojhund (Inaktiv) - 20/02-2012 06:36 20/02-2012 06:36
Der er 2 stk ellers gemmer de andre sig i hvertfald rigtig godt.
Sjov at se hvordan de svømmer ud ad hulen og svømmer hen langs hulen i dens sprækker og altid meget tæt på indgangen :)
Var i starten i tvivl om hvad jeg skulle fodre dem med, men de har taget rigtig godt imod det knuste flagfoder jeg giver den. Heldigvis er det nemt at få fodre dem, da rocksolid hulen er monteret på sideglasset og der ikke er noget "låg" så jeg kan simpelthen bare fodre direkte ned i hulen. Ret praktisk.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger homes (Inaktiv) - 20/02-2012 10:16 20/02-2012 10:16
Herligt med unger selvom det ikke er mange. Der er ofte nogle der fortæller om antallet af unger på Julidochromis, min opfattelse efter at have holdt flere forskellige af disse typer igennem tiden er at det ikke passer med 100-150 unger, ialtfald ikke oftest. Jeg tror nogle af dem der svarer måske har læst bøger om emnet men ikke holdt fisken selv.
De sidste Julidochromis jeg havde var VF og alligevel producerede de ikke kuld over 30-40 i hver, men det er jo også rigeligt at holde styr på.
De æder lige præcis hvad du giver dem ja, jeg brugte og bruger artemia til alle småfisk, de vokser fint på dem og de er fine nok til at de kan gabe over dem.

Men tillykke med dem alt uanset, det er altid skønt at få unger. ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger mojhund (Inaktiv) - 20/02-2012 20:19 20/02-2012 20:19
Ok overvejer om jeg skal købe nogle artemiaer. Hmm kan ikke finde fiskene i hulen længere... :(

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Hrymf (Inaktiv) - 20/02-2012 21:17 20/02-2012 21:17
Hvor mange multier og ocellatus er der ellers i akvariet? Multier er kendt for at rotte sig lidt sammen og banke andre, specielt hvis der bliver overtrådt nogle af deres "grænser" til deres område.
Desuden kan det sagtens være at de fisk du mistede har blevet stresset eller ligefrem tæsket af sneglehuslegerne.

Hvad angår yngel, vil sneglehuslegerne altså også spise dem hvis de kan komme af sted med det. Har selv nogle Julidochromis med yngel der i starten gik med multier, og jeg måtte flytte multierne da de nappede lidt for meget af ynglet, og fordi at mine J.Dickfeldi forældre til sidst blev så aggresive at multierne blev skubbet ned i et hjørne af akvariet.
Efter jeg flyttede multierne fik jeg desuden 2 mere hold yngel og nu trives forældrene+50 yngel meget godt i deres 160L akvarie.

Der kan forresten også godt gå lang tid før man ser ynglet, jeg så det første hold da de var ca. 0.5cm. for den første gang, efter multierne er forsvundet bevilger de helt små sig nu i hele akvariet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Hrymf (Inaktiv) - 20/02-2012 21:18 20/02-2012 21:18
Forresten, et billede af akvariet+setup ville være godt =)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger mojhund (Inaktiv) - 21/02-2012 18:44 21/02-2012 18:44
Jeg har 4 ocellatus og 7 multier gående i ca 50 huse.
Har siddet og stirret ind i akvariet uden at kunne finde dem men så kiggede kæresten bare lige ind og wupti så havde hun spottet en unge. Så de er åbenbart flyttet ud ad hulen og ser nu ud til at være i og omkring en stensætning. Om der kun er den ene ved jeg ikke da jeg ikke har set 2 på samme tid. Og det er jo umuligt at kende forskel på dem.
Håber nu de overlever i de nye omgivelser. Kunne da godt være jeg lige skal få snuppet et par billeder af hvordan det pt ser ud.

Annoncører
Annoncører