112 liters akvarie, Tanganyika - erfaringer?

Postet under : Cichlider - Afrika - Tanganyika - Hulelegere
Visninger : 4014

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Octavian (Inaktiv) - 11/04-2012 17:26 11/04-2012 17:26
Hej,

Jeg har netop startet et akvarium på 112 l. Jeg besluttede mig for at indrette et mindre tanganyika akvarie. Akvariet er indrettet med fint hvids sand og kenyanske hulsten. Derudover dér 20 Neothauma sneglehuse. Akvariet kører på en udvendig spandpumpe,

Jeg har i går puttet de første fisk i, 6 stk Julidochromis transcriptus. De lader umiddelbart til at hygge sig meget godt, dog havde de to største haner en voldsom, men sindsyg underholdende magtkamp i går. :)

Tanken var, at jeg om et par uger vil tilføre akvariet 6 små sneglehuscichlider. Men da akvariet jo ikke er større end 112 liter, bliver jeg pludselig usikker på om hvorvidt det er en god idé. Jeg har modtaget lidt tvetyde informationer, når jeg har søgt i debatter på nettet, hvorfor jeg håber, at I vil give råd på baggrund af jeres viden og/eller erfaringer. Jeg har som nævnt kigget lidt på de eksisterende debatter, men vælger at åbne en ny for at få så præcis information som muligt. Jeg håber, at der er nogle venlige sjæle som vil hjælpe.

Mvh.

Thomas

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Multi (Inaktiv) - 11/04-2012 20:23 11/04-2012 20:23
Hej. Det kommer meget an på opsætningen af akvariet, hvordan revirer og sådan er opdelt. Et billede ville hjælpe. :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Octavian (Inaktiv) - 11/04-2012 21:42 11/04-2012 21:42
Hej,

Hvis jeg ønsker et præcist svar, bør jeg naturligvis uddybe mine "informationer". :D

Planen var egentlig at starte en tanganiyka biotop "Så vidt som muligt". Jeg går ud fra at sandet må forefindes et eller andet sted i den kæmpe sø og sneglehusene gør med sikkerhed. Hvorvidt de kenyanske hulsten og de to siv planter er endemiske ved jeg ikke? Valget af de to ting skete nok nærmere på baggrund af dekorative hensyn.

Dette har dog ikke virket, til trods for at jeg har brugt flere hundrede kroner på hulsten. :( Nogle af dem var måske lidt for store og virkede meget kunstige, hvorfor jeg forsøgte at slå dem i nogle mindre stykker. Et projekt der udviklede sig til naboernes store irritation. Projektet fejlede, da de nu nærmere er for små. :D Og stadig temmelig kunstige. :D

Jeg ved ikke helt, hvad det næste tiltag skal være. Jeg har dog kraftigt overvejet at udskifte "den hvide sten" i højre side med en hulsten, der er to til tre gange større. Jeg tænker, at jeg på den måde kan skabe nogle flere gemmesteder og ynglesteder for fiskene. Jeg håber samtidig, at jeg derved kan få de 6 julodochromis transcriptus til at svømme højere oppe i akvariet.

Som det fremgår af billede har jeg bevæget mig en del væk fra "den altomfattende biotop tanke" og vil nu bare gerne have de nævnte fiske og muligvis nogle sneglehus cichlider til at gå i et aktivt, men forholdsvist harmonisk akvarie, der muligvis kunne producerer noget yngle.

Jeg håber, at billedet og lidt mere info hjælper. :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Hrymf (Inaktiv) - 11/04-2012 22:03 11/04-2012 22:03
Jeg syntes personligt det ser rigtig godt ud og jeg ved der er sivlignende planter rundt omkring i tanganyika søen, så helt forkert er det ikke. Jeg bruger selv valisnerla (kan ikke stave det) i et par af mine Tanganyika akvarier og dette syntes jeg er rigtig flot og adskillige af mine fisk holder også af at gemme sig lidt i dette.

Som du allerede er inde på er der kamp imellem dine transcriptus og jeg ville nok sige at et 112L optimalt burde have et enkelt par af disse, men 2 par er også muligt. Dog kræver de noget bedre/mere gemmesteder end du har og hvis du stabler stenene op af det ene hjørne vil de nok også bevæge sig længere oppe i akvariet.

Husk forresten at de graver under stenene, så det er vigtigt at de ikke kan grave under og få stenen ned over sig. Dvs. stenen skal helst være på bunden af akvariet og vælger du at stable flere sten, vil noget flamingo i bunden også være en god ide.

Mvh.
Christian

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Hrymf (Inaktiv) - 11/04-2012 22:04 11/04-2012 22:04
Forresten lige et link til en guide/artikel jeg har brugt meget til opsætning fiskesammensætning i Tanganyika akvarier.

Eksternt link http://www.kim-jakobsen.dk/Freshwater/Articles/Tanganyikaartikel/...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Nørgård (Inaktiv) - 11/04-2012 22:08 11/04-2012 22:08
Du kan roligt smide nogle små sneglehuslegere ned. Hvis du vil have en sikker vinder kan du tage multierne, men der er også mange andre muligheder.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Octavian (Inaktiv) - 12/04-2012 11:18 12/04-2012 11:18
Hej igen,

Tusind tak for jeres svar og for henvisningen til en glimrende artikel. Det er rart med noget sparing. :) Jeg regner med, at jeg om et par uger tilføjer en gruppe på 6 små sneglehuscichlider. Jeg har dog lige et par tillægsspørgsmål.

1. Såfremt, at jeg udskifter den hvide sten i højre hjørne med en større "hulsten", vil der så være tilstrækkelig med gemmesteder for mine j. transcriptus?

2. Er der nogle af jer, som ved om hulsten findes i tanganiyka søen?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Multi (Inaktiv) - 12/04-2012 12:31 12/04-2012 12:31
Jeg ville også sige at du godt kan have begge arter deri. :)

Jeg er ret sikker på at der ikke findes disse slags hulsten som du har i dit akvarie, i Tanganyika søen. Vil du se billeder, er der en masse gode på dette link, fra søen : Eksternt link http://www.cichlidsforum.fr/1-vt17835.html?postdays=0&postorder=a... ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Octavian (Inaktiv) - 12/04-2012 19:03 12/04-2012 19:03
Mange tak. Det er nogle gode billeder, der giver inspiration. Ikke kun med hensyn til sten, men også med hensyn til plantevækst. Jeg overvejer kraftigt at hive hulstenene op og tage en tur på stranden for at hente nogle nye sten. Jeg synes, at der er noget vildt charmerende over det, at arbejde hen mod en egentlig biotop.

Under alle omstændigheder må jeg have nogle flere skjulesteder. Jeg har nu haft mere tid til at observere fiskene og de virker godt nok lidt aggresive. Det lader til at være alles kamp mod alle og jeg tror, at nogle af dem kan gå hen og blive lidt stressede. :D

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Multi (Inaktiv) - 12/04-2012 20:43 12/04-2012 20:43
Indlægget er rettet 12/04-2012 20:44 12/04-2012 20:44 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Ja, sådan er de. Især til at de danner par, til den tid kan du bare skille resten fra. ;)

Hvis du går på stranden efter sten, så vær opmærksom på at du vælger sten i samme farve/nuance. Det giver et mere naturligt udseende, end hvis alle stenene har forskellig farve.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger jonaskindberg (Inaktiv) - 12/04-2012 21:00 12/04-2012 21:00
Hej :)
jeg mener ogs at du sagten kan have sneglehuscichliderne deri :)
har selv et tanga akvarie, og der er også sneglehuscichlider i mit ;) jeg har valgt de meget flotte mutier som jo er et hit :) det er fisk du vil ku få glæde af, og se flot yngel :)
jeg sys ogs du kulle skifte de hulsten ud ;) det vil gøre det mere naturligt ;) jeg var selv ved at vælge sten lignene men snakkede ogs med nogle mere erfarne herinde som fortalte mig hvad der ville se bedre ud.. og du ka jo vælge sten fra stranden som du selv siger, men kan ogs vælge granit sten ;) de ser godt ud. jeg har selv granit i mit akvarie blandet med nogle norske klippesten, som jeg selv er meget tilfreds med ;)
jeg har så vaglt at placere mine muslingeskalder lidt mere samlet, som gør at fiskene er mere i flok, og man kan se dem udføre små magtkampe, som er meget spændende.. men det skal du selvfølgelig selv finde ud af.. det du har valgt ser også godt ud.. :)

her er et link til en blog jeg lavede da jeg opbyggede mit akvarie, hvis du kan bruge den til noget ;)
Internt link http://cichlids.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1338821

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Octavian (Inaktiv) - 13/04-2012 17:15 13/04-2012 17:15
Hej igen,

@ Multi: Det er rart, at vide at jeg godt kan have sneglehuscichlider sammen med de nuværende fisk og jeg begynder at indse, at mindre end 6 kan give god underholdning. :) Tak for råd med hensyn til valg af sten.

@ Jonaskindberg: Det er en fed blog, som du har fået lavet. Det ægrer mig lidt med de hulsten, men de kan jo heldigvis udskiftes. Jeg kan sagtens se pointen i at samle sneglehus i større klynger, hvilket jeg vil gøre, når jeg udskifter stenene. Det vil også se mindre opstillet ud. Da mit akvarie er noget mindre end dit, sætter det naturligvis nogle begrænsninger. Jeg vil nok bare smide nogle større og mindre sten i uden at tænke så meget over hvordan de ligger. På den måde må det vel se mere naturligt ud end med de nuværende hulsten. :D

Mange tak for jeres råd! :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Hrymf (Inaktiv) - 13/04-2012 19:41 13/04-2012 19:41
Ang. sten kan du evt. kontakte den lokale gravstens forretning, her har jeg selv fået mange flotte sten!

Ang. Sneglehuslegere vil jeg lige nævne at jeg selv har haft multier og et par Julidochromis Dickfeldi i et 160L akvarie, og her endte det med at jeg måtte flytte multierne da de var alt for aggresive overfor Julidochromis ynglet og de har også en taktik med at angribe i stor gruppe, så mine 8 multier ville jagte og angribe sammen ofte.

Dette betyder selvfølgelig ikke at man altid kan regne med de er sådan, det var bare min erfaring. Og personligt ville jeg foreslå en af de sneglehuslegere der lever i par eller evt. en mindre gruppe/trio.

Mvh.
Christian

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Multi (Inaktiv) - 13/04-2012 20:42 13/04-2012 20:42
Blogs er smarte at kigge med på, dem kan man lære en masse af; man lærer af folks egne problemer, og de ting de tænker over under opstart af akvariet. Også selv om akvariet er meget større eller mindre end ens eget. Derfor vil jeg også lige poste et link til min "blog". Eller, med andre ord, en tråd der følger opstarten af mit 360 l akvarie : Internt link http://cichlids.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1337379 :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger jonaskindberg (Inaktiv) - 13/04-2012 23:06 13/04-2012 23:06
tak for ros af min blog ;) det lyder som en god plan du har ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Octavian (Inaktiv) - 15/04-2012 17:28 15/04-2012 17:28
Hej igen,

Endnu en gang tak for jeres råd. Det er nogle fede blogs I har. Og hold da op et arbejde ! har lagt i det! Jeg kan se på det hele, at jeg skulle have købt et større akvarium. :D Det giver jo langt sjovere muligheder, både med hensyn til valget af fisk og dekoration. Men, vil man ikke altid have et større akvarium? :D

Jeg har været ude og hente nogle natursten, men kan se, at jeg stadig mangler nogle stykker. Så jeg må tage en tur til. Jeg håber bare ikke, at jeg møder "Manden som tilsyneladende ejer samtlige sten på vestegnen". :D

De nye sten har allerede skabt et helt andet akvarium og jeg synes selv, at det nu virker mere "endemisk". Jeg forsøgte, at finde nogle sten, der lignede hinanden. Det var dog ikke helt nemt, men da de har en lignende nuance håber jeg, at forskellene mindskes med tiden. Altså når algerne tager fat. Jeg kommer med et nyt billede, når de sidste sten er hentet. :)

Med hensyn til valget af fisk og antallet, foreslår Christian, at jeg evt. kunne nøjes med et par eller en trio af sneglehuscichlider. VIl det have indflydelse på jeres foreslag til hvilke senglehuscichlider, I synes jeg bør vælge?

Hvis i har tid og lyst, vil jeg meget gerne vide, hvad i havde gjort i min situation?

Mvh. Thomas

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Multi (Inaktiv) - 15/04-2012 17:53 15/04-2012 17:53
Hvis jeg var dig, ville jeg kigge i artsbeksrivelserne, og plukke de sneglehuslegende arter ud der er pardannende eller lever i trioer. Og så ville jeg vælge en fisk der ud fra. Multier f.eks. kan du så godt afskrive, da de er flokfisk. :)

Mht sten, så kan du også vælge at købe nogle "stenplader" alá skiferplader, og slå itu. Det har jeg gjort i mit 63 l akvarie, og det synes jeg selv er blevet rigtig godt. :)

Her kan du se det med og uden planter.

Som sagt er det en stenplade jeg engang købte, det er ølandsbrud, og så "tabte" jeg den på jorden ude i haven på nogle brosten, og den flækkede over i flere stykker, som jeg så samlede op og lagde i akvariet, visse steder i flere lag, så jeg fik et naturligt udseende. :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger jakabov (Inaktiv) - 15/04-2012 20:42 15/04-2012 20:42
Hej

Synes det lyder som et rigtigt godt projekt du er igang med, har selv haft et 112 liters akvarie med tanganyika cichlider. På det miderste billede på min profil have jeg J. Ornatus og Multier og det gik rigtig fint. Begge arter ynglede og havde hvert deres revier. Lige nu har jeg et 250 l kun med natur sten og få planter, kan rigtigt godt lide når det er simpelt :) mine sten er blevet meget ens i farven efter algerne har taget fat

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Octavian (Inaktiv) - 16/04-2012 22:41 16/04-2012 22:41
Hej igen,

@ Multi, God ide med stenpladerne. Det ser rigtig godt ud og skaber mange gemmesteder. Det lader til, at du har mere end et akvarie! Jeg er også allerede begyndt, at overveje, hvor jeg kan placere et 54 l. :D

@ Jakabov. Tak for imput. Det ser fedt ud. Hvor mange havde du af hver?

Jeg havde jo været en tur ud for at finde sten, men føler dog stadig af der mangler lidt. Jeg venter derudover på alger og en ekstra plante eller to. Men, jeg giver lige et opdateret billede. Jeg håber, at det virker mere naturligt og endemisk end det forrige. Jeg vil meget gerne holde det simpelt, men føler dog stadig, at der mangler nogle gemmesteder og derfor planlægger jeg flere sten i den side med sneglehusene.

Hvad synes I? Skyd fra hoften. :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger TinneG (Inaktiv) - 16/04-2012 22:44 16/04-2012 22:44
Indlægget er rettet 16/04-2012 22:45 16/04-2012 22:45 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Det er rigtig flot :) Stenene passer godt til baggrunden.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Octavian (Inaktiv) - 18/04-2012 13:54 18/04-2012 13:54
Tak. Jeg synes også selv, at de passer meget godt til baggrunden. Jeg vedhæfter et nyt billede, når jeg har fået tilført nogle flere sten og nogle planter. :-) Og de sidste fisk :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Octavian (Inaktiv) - 01/05-2012 21:44 01/05-2012 21:44
Hej alle,

Som lovet, kommer her en opfølgning. Jeg har netop suppleret mine 6 transcriptus med 6 multier. Mht. dekorationen er jeg vendt tilbage til hulsten, da de giver flere gemmesteder for mine transcriptus. De har dog stadig brug for flere gemmesteder. De er jo temmelig hidsige de små multier! :-)

Som lovet giver jeg også et opdateret billede.

Jeg tanker mange gange for hjælp og inspiration.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger vernerder (Inaktiv) - 01/05-2012 22:42 01/05-2012 22:42
Hej #22,

Synes det er et rigtigt sejt og spændende akvarie du har gang i dér.
Jeg er selv ved at skulle lave et meget lignende akvarie. 128 L med Multier og eventuelt en anden race. Hvordan går den sammensætning?
Desuden: Hvilket teknik har du købt til din balje?

Omkring indretningen: Flot baggrund - jeg har selv tænkt mig at købe lidt flere sten end du har. Stable lidt mere op og sådan. Synes måske din sten ligger lidt for systematisk (forstå mig ret, i naturen ville det jo være kaotisk placeret). Men ellers rigtig fint akvarie.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger Octavian (Inaktiv) - 02/05-2012 14:06 02/05-2012 14:06
Hej #23

Umiddelbart går de meget godt sammen, men føler mig sikker på, at jeg skal have en del flere gemmesteder, hvis jeg ønsker at beholde samtlige 6 j. transcriptus. De små multier er som sagt temmelig aggresive, hvilket formentlig bliver være med tiden, når de begynder at yngle.

En ulempe ved l de valgte racer er at de begge går meget lavt i akvariet, så hvis jeg skulle lave det om, havde jeg nok valgt nogle prinsesser istedet for j. transcriptus.

Jeg ved ikke helt hvad du mener med teknik? Jeg kan dog sige, at jeg kører med udvendig spandpumpe. Der er boret to huller i bagpladen. De to huller er dækket af små "riste". Så alt teknik er gemt bagpladen.. Du kan se den ene rist bag planten. Jeg vil med glæde give der mere præcise informationer, mht. til pumpens mærke, varmelegeme osv. Spørg endelig løs.

Du har helt klart en pointe mht til stenene. Jeg har også tænkt mig at købe nogle flere og satser på at det hele vil se mindre opstillet ud med flere sten. Jeg satser desuden på, at det vil virke mindre systematisk, når stenene for en ens farve og bliver delvist dækket af platevækst.

Mvh.

Thomas

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger vernerder (Inaktiv) - 02/05-2012 17:10 02/05-2012 17:10
#24,

Tak for super svar. Hvilken spandpumpe kører du med? Altså mærke og kapacitet (L/t)?
Har du et powerhead/pumpe på også?

Jeg tror du skal holde dig væk fra prinsesser sammen med Multi... Det har jeg læst flere steder skulle gå helt galt. Tilgengæld kunne jeg selv godt være frisk på at ha Julidiochromis sammen med Multier. Måske bare et par Juli og så 6-8 Multier.

Det lyder rigtig godt med stenene.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger Octavian (Inaktiv) - 02/05-2012 22:04 02/05-2012 22:04
Hej igen,

Efter arbejde kørte jeg direkte i Neonfisken og købte nogle nye lidt større sten. Så her følger et nyt billede. Jeg er efterhånden tilfreds. Jeg lader det stå sådan i nogle måneder. Når der er balance i akvariet med alger og plantevækst bliver det med sikkerhed flottere. (Jeg ser det for mig! :-))

# 25,

Jeg har en Aqua Nova pumpe, der trækker 600 l/t. Jeg blev anbefalet denne af personalet i akvarieforretningen Neonfisken. Den har kørt i en måned og jeg har umiddelbart intet at klage over. Jeg var meget kritisk i valget af udstyr og bad personalet tage håjde for elforbrug, støjsvaghed og medgørlighed :-). Det er mit ønske at skabe et aktivt, men forholdsvist harmonisk akvarie, der giver bedst mulig underholdning og kræver mindst muligt i vedligeholdelse. Jeg har ikke noget suplement til pumpen. Der lader til at være en rigtig god cirkulation i akvariet og min nabo, som er tidligere "mega akvarienørd", er af samme mening. :-) (At vandet er uklart på billedet skyldes, at jeg næsten lige har rodet meget i sandet i forbindelse med skift af sten).

Tak for info, med hensyn til prinsesserne. Tror da også at jeg holder mig til mine . J. transcriptus. Deres adfærd er allerede forandret, da et par nye hulsten har skabt lidt mere højde i akvariet og samtidig flere huler. Jeg føler mig dog stadig overbevist om, at jeg bliver nød til at fjerne nogle af dem på et senere tidspunkt. Lad mig endelig følge med i dit projekt! :-) Og spørg endelig! :-)

Annoncører
Annoncører