Hvid vand døde fisk

Postet under : Akvariesiden.dk - Sygdomme
Visninger : 2909

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Poulpc (Inaktiv) - 13/07-2012 19:20 13/07-2012 19:20
for 3 dage siden begyndte min vand og blive lidt hvid, her til morgan var min 4 oscar fisk døde

sådan ser vandet ud lige nu
Eksternt link http://img208.imageshack.us/img208/2215/foto01gu.jpg

sådan ser det ud når vandet står stille
Eksternt link http://img163.imageshack.us/img163/1192/foto02o.jpg

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Kazzara (Inaktiv) - 13/07-2012 19:46 13/07-2012 19:46
For mig at se ser det vand meget ulækkert ud. Har du haft ordentlige vandskift?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Poulpc (Inaktiv) - 13/07-2012 20:04 13/07-2012 20:04
nop, men kan det dræbe mine fisk inden for 3 dage, når jeg har have akvariumet i 1½ år

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger mauri3000 - 13/07-2012 20:08 13/07-2012 20:08
Det ligner det som folk beskriver som en bundvending.
Har du nogen sinde slamsuget dit grus?
Hvis der stadig er fisk i, så se at få skiftet alt vand i akvariet. Og rens dit filter. Og så er det bare om at starte forfra.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Kazzara (Inaktiv) - 13/07-2012 20:08 13/07-2012 20:08
Hvis mit vand så sådan ud ville jeg gerne tror det :/

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger sira666 - 13/07-2012 20:42 13/07-2012 20:42
så mit vand sårn ud havde jeg slet ikke haft ville tage et billed... ville ha for travlt med at skrifte vand igen og igen og igen... på den anden side ville jeg ha gjort det med det samme... før det så SÅ skidt ud...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Poulpc (Inaktiv) - 13/07-2012 21:21 13/07-2012 21:21
sådan har mit vand set ud i 1½år, grund til og skriv var for og få i vide hvad det hvid i vand er,der kun har været der i 4 dage, før det hvide kom levet og øgle mine fisk fint

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 13/07-2012 21:59 13/07-2012 21:59
hvis du roder i bunden, kommer der så gasbobler op og lugter det af råddent æg, så er det svovlbrinter og det har normalt dette forspil med at vandet kan blive hvidligt... det er meget kraftige advarsler om at man faktisk bør fjerne sine fisk ... og i sidste ende hvis man ikke får det stoppet i tide, så er det ekstremt giftigt for fiskene og for så vidt også for planter, det kan meget hurtigt tage livet af alt i akvariet inkl. bakterierne..
og det resulterer i som en er inde på en såkaldt bundvending..
søg på forum ang. det, jeg har advaret om det flere gange ... risikoen er størst hos de finere bundlag, men det kan sagtens lade sig gøre i grovere også, hvilket jeg kan se dit bundlag er, så det er altså ikke noget man er forskånet for, fordi man har grovere bundlag...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Poulpc (Inaktiv) - 13/07-2012 22:17 13/07-2012 22:17
svovlbrinter oki

takker for hjælpe USB

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger 19phoenix86 (Inaktiv) - 14/07-2012 14:42 14/07-2012 14:42
Det røde i vandet indikerer også en kæmpe ophobning af co2.

Har aldrig i mit liv set så beskidt et akvarie.. føj

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Bailey123 (Inaktiv) - 14/07-2012 15:32 14/07-2012 15:32
Tak skal du have noget vand, og det har set sådan ud i 1 1/2 år siger du ! ,!!
Stakkels fisk, og hvad glæde har du ved sådan et akvarium. Du kan jo hverken se fisk eller planter. :( :(

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Poulpc (Inaktiv) - 14/07-2012 16:14 14/07-2012 16:14
jeg kunne nemt se fisk og planter, det er alt det hvide der gør man ikke kan se igennem akvariet

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger PernilleHS (Inaktiv) - 14/07-2012 17:06 14/07-2012 17:06
Hold da kæft! Synes nu ikke man burde have akvarie hvis man bare vil lade det stå og forfalde på den måde.. Stakkels fisk der har levet der i :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger krogh85 (Inaktiv) - 14/07-2012 17:14 14/07-2012 17:14
dine alarmklokker burde have ringet for lang tid siden tjekker du aldrig dine vandværdiger du durde skamme dig over at haft fisk gående i den gryde

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 14/07-2012 22:52 14/07-2012 22:52
Der kan nu være andre forhold der giver hvidt vand, som f.eks. en bakterieopblomstring og det er helt ufarligt for fiskene..
det nytter intet at kontrollere for vandværdier hvis der er tale om svovlbrinter, det er indkapslet i bunden lige indtil det går galt, men når det giver hvidt vand, bør man som minimum kontrollere bunden for det forhold og en sikker vinder er hvis boblerne der kommer lugter af råddent æg, så bør man helt sikkert fjerne både fisk og planter, alternativet er at begge dele pludseligt går til de "evige jagtmarker"...
personligt tjekker jeg aldrig vandværdier, med mindre der er specielle forhold der gør sig gældende, det eneste jeg tjekker jævnligt en gang hvert halve år, er KH værdien og det er slet og ret kun for at kontrollere at der stadig er en syrebuffer i akvariet.

CO2 ophobning farver ikke vandet på nogen måde, den eneste måde man kan få det til at give et rødt udslag er ved at hælde lakmus i vandet det vil så blive rødfarvet hvis der er syrelignende forhold, altså surt vand, men sålænge der ikke er en indikator for den slags, så er der ingen farvning overhovedet af vandet ved at anvende co2.. og kan heller ikke lige komme på nogle forhold der vil gøre at vandet farves rødt... det kan blive hvidt og grønt, enten ved det nævnte forhold bakterieopblomstring og så kan det enkelte gange ske at der sker en opblomstring af infusorier, som tildels også kan give et snært i den hvidlige retning, ... grønt vand er hvis der optræder svævealger, ellers skal vand mig bekendt se aldeles gennemsigtigt eller klart ud...

og så lige til en oplysning, akvarier skal ikke være rene, de skal være snavsede, for at tilgodese netop bakterier osv... med næringsstoffer og andet.. der er jo heller ikke nogen i naturen der foretager en eller anden form for daglig rengøring ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger mikkel_k - 14/07-2012 23:34 14/07-2012 23:34
#15 sandt at akvariet ikke behøver at være "rent" men nu er der jo trods alt en naturlig udskiftning af vand i naturen og rensning som vi ikke helt kan efterligne i akvariet uden at lave lidt vandskifte og i det hele taget passe akvariet, og vil da ikke mene at fisk kan være tjent med at blive holdt i sådan en svinesti som det ligner at det omtalte akvarie er. men kan da godt være jeg er galt på den

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger sira666 - 14/07-2012 23:48 14/07-2012 23:48
altså jeg må gi ret i det er oka for fiskene at vandet er lidt brunligt... fx som den farve der kommer fra rødder... men stadig kan jeg ikke forstå hvorfor man sku ha et akvaire hvor man ikke kan se igennem det... altså det skal ikke være pinligt rent... da jeg blev nødt til at foretage mit akvaries største vandskift pga for meget ph-væske i vandet blev jeg nervøs pga mit vand så for klart ud... men... at det er så brunligt som på billederne ligner vireligt meget nitrat i vandet... altså at der er mange foderrester og massere af afføring... hvis det ikke er det er det self oka...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 15/07-2012 00:24 15/07-2012 00:24
jeg er nu ikke helt enig i at man behøver at forestå jævnlige vandskift overhovedet, men det er en sikkerhedsforanstaltning, især hos nye akvarister er det en god ting og gør akvariet betydeligt nemmere at holde, eller skal vi sige at holde visse ting på afstand som f.eks. at undgå nitrit ophobning og den slags... der er en hel del ting omkring akvariet som man skal være inde i og er man det kan mange ting lade sig gøre... f.eks. har jeg et guppy akvarie der kører på jeg tror 7'ende eller 8'ende år, der bliver aldrig skiftet vand... de bliver fodret sporadisk og ikke jævntligt, og de stortrives, der er aldrig døde fisk eller noget i den dur... det eneste er at når vandet er fordampet med ca. 5 centimeter, der er ale om et 30 liters akvarium, så topper jeg det op med friskt vand...
På bunden af akvariet ligger der nærmest et 5 cm tykt bundslam eller hvad man vil kalde det, af døde plantedele osv... der får guppyerne megen tid til at gå, for sådan et lag af organisk materiale indeholder både en masse næringsstoffer og der foregår en masse kemisk som f.eks. danner co2, som planterne i akvariet kan nyde godt af, men der er også en meget alsidig både mikro og makro fauna, så der er masser af smådyr som hele tiden udvikles og som indgår i guppyernes fødegrundlag, de kan slet og ret ikke få gjort kål på det hele, til gengæld via den sparsomme fodring, så er de meget alsidige i deres valg af fødeemner, selv cyano bakterier tager de for sig af...
Det eneste jeg gør, ud over at tilføre fordampet vand engang imellem, er at give en smule gødning til planterne, så slag på tasken så bliver de fodret een til to gange om ugen, men det hænder også at de ikke får foder i en hel uge.. og der må de så tage til takke med hvad de kan finde i akvariet...
Sådan noget ville aldrig kunne foregå i et rent akvarium overhovedet, der ville slet ikke være fødemuligheder for guppyerne. Så kan man så diskutere hvad der tager sig bedst ud, men som nævnt er naturen ikke "glatbarberet" og i naturen er der masser af steder hvor der er mindre vandsamlinger der ikke er udsat for en amazonflod der konstant udskifter vandet... naturen er netop opbygget omkring en balance og kan man finde den i akvariet, så vil stort set alt der foregår der indgå i balancen og bakterier, næringskilder osv. vil afstemme sig efter hinanden... men det er en balancegang og hvis jeg f.eks. begyndte at fodre konstant hver dag, så ville balancen formentlig gå fløjten... og det ville så ikke længere kunne fungere uden vandskifte for at reducere på næringsstoffer bl.a. fordi disse ikke længere ville være i balance med den bakteriemasse der er tilstede i akvariet...

Men det er så heller ikke tilfældet her, der er klart tale om en uligevægt der har forårsaget det hvide vand og det bør som nævnt altid løfte nogle pegefingre hvis vandet er misfarvet, så er det et spørgsmål om hvad der forårsager det, men lige svovlbrinte i bundlaget, det kan alle blive ramt af, men man skal selvfølgelig reagere på det og finde ud af hvad årsagen er inden det er forsent..

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger mikkel_k - 15/07-2012 00:32 15/07-2012 00:32
19 helt enig kører stort set også helt uden vandskift i mit biotop og har også et dejligt lag slam af ketapang blade og rester af mine akvarieplanter i bunden. Og det kører som en drøm efter at det har opnået en naturlig balance, men vil stadig ikke anbefale at man bare regner med at det nok skal passe sig selv. Men super fedt når man finder en god balance ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Poulpc (Inaktiv) - 15/07-2012 15:59 15/07-2012 15:59
wow dette er godt nok ikke en side jeg kommer til og spørge om noget igen, når man blive svindet sådan til

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger sira666 - 15/07-2012 21:42 15/07-2012 21:42
#21 de fleste er sarkastiske herinde... ingen prøver at være sure... alle overvejer at forlade siden efter første spørgsmål pga de syns folk lyder strenge... de fleste prøver bare at hjælpe ved at fortælle hvor let dine fisk kan blive syge i sårn noget vand... der skete noget dårligt pga det vand og det dårlige der skete var at fiskene døde... derfor siger folk at man ikke bør ha fisk i så beskidt vand... der sker så let en fejl... fejlene er ikke pga noget nogen har gjort... men pga vandet kan være alt for beskidt... men hvis man vil ungå at der sker en bundvending der foresager død i akvariet bør man købe en slamsuger som suger alt skidt ud af bundlaget... hvis du gjorde det bare 1 gang om måneden med 1/10 af vandet ville der i det mindste ikke ske sårn noget igen... men du bør være glad... dem der får den største skæld ud er folk der propper for store fisk i for små akvarier... havde det været sårn noget havde folk skældt meget mere ud... folk prøver kun at hjælpe...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger mikkel_k - 15/07-2012 23:09 15/07-2012 23:09
En af grundene til de kraftige reaktioner der kan være på en side som denne er at det jo trods alt er levende dyr som du vælger at tage ansvaret for og derfor også forpligter dig til at sørge for de har det godt. Det er jo ikke som foreksempel en samling af modelbiler der bare kan passe sig selv, derfor er det klart bedre at tage hvad der bliver sagt som konstruktiv kritik og rette op på situationen, istedet for at tage det som et personligt angreb.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
DK1991 (Slettet) - 16/07-2012 00:33 16/07-2012 00:33
Det trænger virkeligt til en omlægning det akvarie, eller er det bare mig? :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger AnneH (Inaktiv) - 16/07-2012 10:12 16/07-2012 10:12
Når et hurtigt klik på trådstarters profil kan afsløre at han er spritny herinde, kan jeg sørme godt forstå han synes, at tonen er noget rå - levende dyr eller ej. Flere af de rutinerede brugere kan være lidt (hygge-?)hårde i filten, men når man står med en ny bruger, som spørger, fordi han faktisk bekymrer sig om sine fisk SELV OM det startede med at gå galt, så synes jeg, man skylder ham en pæn tone *skeptisk* .

#21 Jeg håber, at du får sundet dig og bliver herinde *rødmer* . Hvis du er glad for fisk, er det et forum, hvor der er meget god hjælp og viden at hente, så du kan få et velkørende og sundt akvarium med tiden.
Hold fast i nogle af de seriøse bud, du får i fx #4, 8 og 15, og spring resten over.

Held og lykke med at starte forfra, jeg håber for dig at det bliver bedre.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger jery (Inaktiv) - 16/07-2012 10:15 16/07-2012 10:15
#25: uden i øvr. at ville blande mig i debatten, så vil jeg da lige kommentere på profiloprettelsen, som altså er 10 mdr. gammel, og det kan vel næppe kaldes "spritny"?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger krogh85 (Inaktiv) - 16/07-2012 12:09 16/07-2012 12:09
jeg kan ikke hvordan man man kan retfærdiggøre hans sag hvis du går ud og køber en hund og spørger hvorfor den er død efter mand har proppet den med chokolade, når man snakker levende dyr og så er det lige meget om det er en gubbi eller en labrador så er det ens pligt at opfylde deres krav for trivlsel, hvis man ikke gider at opfylde dette så burde man ikke have levende dyr jeg siger ikke at han nødvendigvis skal stoppe med akvariehobby men hvis han ikke lære af sine fejl og gør nået ved det så burde han ikke holde fisk

holder man levende dyr så skal man forhøre sig ad hvad de kræver læs en bog og spørg ad og søg på nettet inden man anskaffer sig dem.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger Poulpc (Inaktiv) - 16/07-2012 15:08 16/07-2012 15:08
Indlægget er rettet 16/07-2012 15:11 16/07-2012 15:11 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

kan så sige der ser sådan du idag

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger mauri3000 - 16/07-2012 15:31 16/07-2012 15:31
Der er da klaret op! Lækkert.
Hvad gjorde du? Har du måttet skifte vand, og skifte vand, og skifte vand? Eller var det noget helt andet der skulle til?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger Poulpc (Inaktiv) - 16/07-2012 15:42 16/07-2012 15:42
jeg skifte 70% første dag og slam suget helle bunden
anden dag skifte jeg 40% og suget bunden igen
og så 40% igår og suget buden igen

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger Poulpc (Inaktiv) - 16/07-2012 15:47 16/07-2012 15:47
tror jeg vil have gubbier igen, de svindet ikke så maget

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger AnneH (Inaktiv) - 16/07-2012 16:28 16/07-2012 16:28
#31: Held og lykke med det. Prøv dig frem og husk at være ekstra opmærksom på bunden. Håber, at det kommer til at køre for dig og akvariet nu B) .

#26: Godt ord igen, men vi er enige om, at han endnu ikke har så meget erfaring i at blande sig i debatten?! ;)

#27: Den eneste sag, jeg vil retfærdiggøre her, er den gode tone *santa* . Vi er HELT enige om, at man skal passe godt på sine fisk og andre dyr, men når fyren nu spørger herinde, vil han sikkert gerne lære noget af forskrækkelsen, og i den forbindelse tror jeg at venlig vejledning ofte hjælper bedre end skænd *skeptisk*

Annoncører
Annoncører