Æv for pokker!

Postet under : Akvariesiden.dk - Levendefødende tandkarper
Visninger : 1802

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Manatee94 (Inaktiv) - 28/08-2012 11:56 28/08-2012 11:56
Ja, jeg var ude og købe guppyfisk igår og diverse maller, og jeg tror at der er sygdom i l*rtet. Vågnede op til 1 død guppyhan, og 3 døde guppyhunner. :( Hvad gør man så nu ... Bumbumbum... Jeg har måske stresset dem lige rigeligt igår, fordi jeg skulle indfange guppyunger som en af hunnerne fra min gamle flok havde født. Kan guppyer virkeligt godt gå til af stress? Resten af fiskene virker til at spise normalt. Desuden virker vandet grumset. Hvad i alverden?
Pansermallerne drøner desuden op til vandoverfladen engang imellem. Er det normalt for pansermaller?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger andi85 (Inaktiv) - 28/08-2012 11:58 28/08-2012 11:58
du kan godt stresse dem til døde, men så skal du også være godt aktiv i baljen.

kører din pumpe, smid evt et billede op.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger BastianT (Inaktiv) - 28/08-2012 11:59 28/08-2012 11:59
måske fordi du har givet dem chock og ikke vænnet dem til dit vand og vand kvalitet, jeg putter fisken i en lille spand og skovler lidt vand over til dem cirka 1 kop hver halve time i 2 timer også putter jeg dem i... men ellers synd :( det er altid træls når fisk dør. :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Manatee94 (Inaktiv) - 28/08-2012 11:59 28/08-2012 11:59
Ja, pumpen kører. Jeg har dog ikke mulighed for at sætte et billede op, fordi vi ingen digitalkamera har, og min telefon kan ikke overføre.. :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Manatee94 (Inaktiv) - 28/08-2012 12:01 28/08-2012 12:01
BastianT: Jeg havde vænnet dem til temperaturen efter en halv time med at flyde rundt i posen. Og så hældte jeg akvarievand over i, også. Men jeg kan godt have stresset de stakkels kræ lidt voldsomt. Var på "jagt" efter unger i laaang tid, og over flere gange. Jeg nåede ikke at få samlet hunnen over i fødekassen, inden hun gav fødsel.. :(

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger andi85 (Inaktiv) - 28/08-2012 12:05 28/08-2012 12:05
som altid så start med at skifte lidt vand, men gør det forsigtigt. uden at stresse for meget

virker lidt mystisk at vandet er grumset, måske fordi pansermallerne er "aktive" men dem vil jeg ikke gøre mig klog på !

jeg lader altid fiskene være i posen åbner den og "dypper den i akvarie vandet nogle gange over en times tid og afklimatisere på den måde. har virket for mig.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger andi85 (Inaktiv) - 28/08-2012 12:06 28/08-2012 12:06
hvis du har ligget i posen uden at kunne svømme væk, mens du fangede de andre kan du godt have stresset dem

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Manatee94 (Inaktiv) - 28/08-2012 12:09 28/08-2012 12:09
andi85: Du har ikke helt forstået. Fiskene blev sat ud igår formiddags i akvariet. Jeg har dog fået unger igår eftermiddags, og begyndte at fiske efter dem, hvilket de nye fisk ikke brød sig om, og virkede stressede. Specielt min nye guppyhan. Han lå nede på bunden i lang tid og gispede, uden egentlig at bevæge sig..

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger andi85 (Inaktiv) - 28/08-2012 12:11 28/08-2012 12:11
Indlægget er rettet 28/08-2012 12:11 28/08-2012 12:11 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

på den måde. så er de nok blevet stresset, hun kunne da heller ikke være bekendt at gå i fødsels midt i en indflytter fest :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Manatee94 (Inaktiv) - 28/08-2012 12:14 28/08-2012 12:14
Andi85: Det er det heller ikke, efter min mening. Men jeg tror at jeg slog dem ihjel med stress. *blink*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Systemmeddelelse - 28/08-2012 12:22 28/08-2012 12:22

Indlægget er flyttet fra 'Akvariesiden.dk - Æglæggende tandkarper' til 'Akvariesiden.dk - Levendefødende tandkarper' af jacob

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Martin´s mormor (Inaktiv) - 28/08-2012 13:12 28/08-2012 13:12
Vore pygmæ pansermaller, drøner også af og til op i overfladen det er ganske normalt. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger KevinR - 28/08-2012 22:00 28/08-2012 22:00
Hvis du købte akvarie og fisk igår og allerede har dem i dit nye akvarie,er dette grunden til at de er døde

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Kiki (Inaktiv) - 28/08-2012 22:06 28/08-2012 22:06
Mine pansermaller(cw010) svømmer ofte til overfladen. Gerne i flok, og op og ned i nogle minutter ad gangen.

Men hvis vandet er grumset og de søger overfladen. Er du så sikker på at dit filter har kunnet følge med til mængden af nye fisk. Især hvis du har ridet rundt dernede og hvirvlet snavs op. Det kan godt give forhøjt nitrit indhold. Jeg ville nok skifte noget vand og så evt lade lyset være slukket lidt ekstra, så fiskene i tilfælde af stress kan falde til ro.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Manatee94 (Inaktiv) - 28/08-2012 22:14 28/08-2012 22:14
KevinR: SOM SAGT! - Mit 54 L akvarie har kørt med planter, grus og bakteriekultur i 3 UGER før jeg købte fisk.. Jeg er ikke nybegynder.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Manatee94 (Inaktiv) - 28/08-2012 22:17 28/08-2012 22:17
Kiki: De gør det skam også nu, i det større akvarie. Vandet er ikke beskidt. Jeg ved ikke om det "bare" er noget de gør. Der er en iltsten i bunden, og pumpen er ny i mit nye store akvarie, så det kan ikke være nitrit.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger KevinR - 29/08-2012 00:09 29/08-2012 00:09
#15 men på din hjemmeside er der billeder på fiskene i dit nye 112 liters,og det købte du vel igår ?? og pansermallerne du beskriver i din video som corydoras sterbai er kobber pansermaller

Eksternt link http://www.guppybloggen.blogspot.dk/

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Manatee94 (Inaktiv) - 29/08-2012 00:49 29/08-2012 00:49
KevinR: Jeg købte det "igår". Som i den 28. august. Det er den 29. august nu, eftersom den er over 00:00. Guppyerne døde natten til 28.... Så de døde inden jeg skiftede akvarie.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Manatee94 (Inaktiv) - 29/08-2012 00:59 29/08-2012 00:59
KevinR: Du skulle må lige tænke lidt over at klokken er over 00:00. Men ja. Jeg har ved et uheld kommet til at skrive "Sterbai istedet for "aeneus", dét beklager jeg. Nok bare en vane, eftersom jeg havde Sterbai'er før i tiden. Men jeg fandt fiskene døde tirsdag morgen klokken 08:00, og de er formentligt døde af stress, fordi jeg fangede unger i lang tid mandag aften. Jeg købte dog et større akvarie tirsdag et eller andet tidspunkt, tidlig eftermiddag. Fiskene har dog taget det godt, og svømmer glad omkring. Vand fra mit 54 L er blevet brugt, og så er der kun blevet tilsat alm. vand med akvariebakterier og Aquasafe, så der ikke er nogen farlige kemikalier i. Vandet har desuden stået i min specialbalje, kun ment til akvarieting, med et varmelegeme, og har varmet op til 25 grader, som jeg holder mine fisk ved.
- Desuden så har mit 54 L stået i 3 uger med grus, planter, bakteriekultur, etc. inden jeg satte fisk i.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
MiaC (Slettet) - 29/08-2012 01:30 29/08-2012 01:30
Fiskene er blevet fanget, transporteret, tilvænnet nyt vand og fået nye omgivelser, hvorefter de ikke har fået ro, men istedet oplevet at blive jagtet på ny, de ved jo ikke hvilke fisk du havde i tankerne at fange. Guppy´er er desværre ikke så robuste som man gør dem til.

En ny pumpe er ikke = 0 nitrit. Tværtimod. En ny pumpe har ikke fået bakteriekulturen i filtret op at køre endnu, så det betyder ofte forhøjet nitrit.
At vandet er grumset kan være fordi du har rodet rundt i akvariet, det kan også være fordi filtret ikke køre ordentligt endnu, eller fordi flere fisk er døde på kort tid - under alle omstændigeder er et vandskift en god idé.

Pansermaller går gerne til overfladen og sluger luft, det er ganske normal adfærd, det er straks værre hvis de andre fisk står i overfladen og gisper. Desuden kan andre malle arter godt finde på det samme, det ses dog ikke i samme grad som med panser basserne.

Når man tilføjer nye fisk i baljen er det forøvrigt en god idé ikke at fodre det første døgn.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger zebramalle (Inaktiv) - 29/08-2012 01:33 29/08-2012 01:33
de fisk du har købt .har du købt dem hos en forhandler du kender noget til.for guppy er en sart fisk nu om dage.så hvis man ikke ved hvor de fisk kommer fra har man et lille problem.mange steder bruger de en masse lort i vandet og når de så kommer til danmark med jeres hårde vand går det bare galt.jeg kan se det her hvor jeg bor vores vand er blødt og har ingen problemer.jeg har sendt fisk hjem til danmark og der var problemer med det hårde vand.det kunne være det var det som var dit problem.
det er kedeligt at miste fisk .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Manatee94 (Inaktiv) - 29/08-2012 01:57 29/08-2012 01:57
Zebramalle: Hvor er det du er, siden i har blødt vand?
Ja, jeg kender godt forhandleren. Jeg har snakket en del med andre fiskeejere om butikken, og den var rost til skyerne. Normalt er jeg heller ikke meget for at købe fisk hos en dyrehandler, men ingen solgte guppyer på de her kanter, desværre. Dog valgte jeg selv guppyerne ud.

MiaC: Det med at vandet så grumset ud, var fordi pansermallerne havde gået lidt amok her til morgen, og haft et morgenræs. Det faldt til igen, efter kort tid.
Jeg plejer heller ikke at fodre i et døgn, når jeg tilføjer nye fisk. Generelt er jeg meget forsigtig med foderet, eftersom bugvattersot godt kan dukke op pga. overfodring, og jeg hader at det rammer min balje. Det er så kedelig en oplevelse!
Og ja. Jeg ved godt at guppyer er skrøbelige væsener. Ingen ville bryde sig om et kæmpe net der farede rundt om ørene på en konstant, og tager ens tankkammerater og smider dem op i en boks.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Manatee94 (Inaktiv) - 29/08-2012 01:59 29/08-2012 01:59
MiaC: Det skal lige siges, at jeg var bekymret for det med lettere grumset vand, indtil min kære kæreste fortalte mig her til aften, at de havde et morgenræs kort før jeg kom ind i stuen.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
MiaC (Slettet) - 29/08-2012 02:06 29/08-2012 02:06
Når skidt har virvlet rundt i vandet og gjort vandet grumset er det en god idé at at få slamsuget bunden og samtidig skifte noget vand.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger Manatee94 (Inaktiv) - 29/08-2012 02:09 29/08-2012 02:09
MiaC: Det er jeg godt klar over. Men eftersom jeg har overført akvarievand der var filtreret, så er al afføring, grums og døde plantestykker fjernet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
MiaC (Slettet) - 29/08-2012 02:11 29/08-2012 02:11
Jeg vil stadig anbefale at slamsuge bunden og lave vandskift.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger zebramalle (Inaktiv) - 29/08-2012 02:21 29/08-2012 02:21
zebramalle. jeg bor i brasilien. derfor jeg har blødt vand lige fra hanen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger Manatee94 (Inaktiv) - 29/08-2012 02:37 29/08-2012 02:37
Ja okay.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger KevinR - 29/08-2012 08:39 29/08-2012 08:39
Indlægget er rettet 29/08-2012 08:52 29/08-2012 08:52 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#19 Det hkælper ikke at bruge gammelt akvarievand,du skal bruge filtersnask fra den gamle pumpe det er der de gode bakterier sidder,der er kun affaldstoffer i gammelt akvarievand,på den måde du har gjort det giver masser af problemer.

#25 Uanset om vandet var filtreret fra dit gamle akvarie indeholder det mange affaldstoffer og ingen gode bakterier,det er derfor man behøver skifte 30 % vand hver uge,for at blive af med affaldsstoffer,du har kun tilført et nyoprettet akvarie en masse affaldsstoffer

Der går ca 30 dage så topper nitriten,og du vil opleve flere problemer,man kan ikke starte et nyt akvarie op med et filter der ikke er indkørt og bruge gammelt akvarievand,det er at be om problemer

#15 og alligevel er dine tråde gennemsyrede af nybegyndere fejl og nybegyndere spørgsmål

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger Manatee94 (Inaktiv) - 29/08-2012 11:57 29/08-2012 11:57
Spørgsmålene kører ikke op mod nitrit. Jeg spurgte ind til om de kunne dø af stress, eftersom jeg havde nettet nede hos dem rigtigt meget. Desuden HAR jeg brugt bakteriekultur, da jeg startede mit akvarie op. Helt ærligt..
- Eftersom der ikke var fisk i vandet, så har det ikke været affaldsstoffer fra fiskene. Jeg opretholdte stadigvæk det med at skifte 1/3 vand hver uge, selvom der kun var planter.
- Jeg er kommet frem til den konklusion at fiskene er døde af stress, eftersom de lå på bunden under netangrebet, og virkede meget stressede. Gider du lade nitriten ligge? Fiskene har det fint, nu..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger KevinR - 29/08-2012 12:34 29/08-2012 12:34
#30 ja jeg gider heller ikke spilde mere tid på dig,du modsiger dig selv hele tiden og vil ikke lytte på nogle gode råd,du spurgte ind til om der var sygdom i akvariet i starten af tråden,og siger selv du har brugt vand fra dit 54 liters.

Har man købt et akvarie den 28 august og putter fisk i samme dag,så giver det problemer uanset hvad du vil mene.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger fo_dk (Inaktiv) - 29/08-2012 12:41 29/08-2012 12:41
Indlægget er rettet 29/08-2012 12:43 29/08-2012 12:43 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

KevinR skrev :

Har man købt et akvarie den 28 august og putter fisk i samme dag,så giver det problemer uanset hvad du vil mene.

Kommer bestemt an på hvordan man gør....

Jeg starter for det meste op samme dag med fisk hvor akvariet startes op - MEN MEN - det kræver tilkørte sten, tilkørt vand, tilkørte rødder og planter.
Du stiller det meget firkantet op - mit budskab er at det godt kan lade sig gøre hvis man er forsigtig og ved hvad man laver.

EDIT: Glemte lige en selvfølgelighed - tilkørt filter-materiale..........

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger Manatee94 (Inaktiv) - 29/08-2012 13:03 29/08-2012 13:03
fo_dk skrev :
KevinR skrev :

Kommer bestemt an på hvordan man gør....

Jeg starter for det meste op samme dag med fisk hvor akvariet startes op - MEN MEN - det kræver tilkørte sten, tilkørt vand, tilkørte rødder og planter.
Du stiller det meget firkantet op - mit budskab er at det godt kan lade sig gøre hvis man er forsigtig og ved hvad man laver.

EDIT: Glemte lige en selvfølgelighed - tilkørt filter-materiale..........

Jeg har tilføjet bakteriekultur til den nye pumpe, men jeg føler helt ærligt at KevinR ikke giver råd. Det er nærmere hård irettesættelse. Ja, jeg har glemt en smule af dengang jeg havde akvarie, og ville være sikker på nogle ting. Så måske er jeg startet fra 0, og er dermed "nybegynder".
- Man glemmer dog hurtigt hvor hårdt et tonelag nogle brugere har herinde, når man ikke har været her i flere år.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger molo (Inaktiv) - 29/08-2012 13:22 29/08-2012 13:22
Hvad er en tilkørt sten?? ;)

Det er stillet lidt vrøvlet op. De gavnlige bakterier befinder sig primært i filter og bundlag, og for en mindre dels vedkommende på rødder, planter, dekoration mm. Den smule bakterier, du finder på 'tilkørte' planter og sten, der sættes i et nyt akvarium, udgør ikke noget, der hjælper nævneværdigt på omsætningen af ammonium/nitrit/nitrat. Og tilkørt vand, det findes altså ikke. Der svæver givetvis en smule bakterier rundt i vandet, men det er så også det...

Og så har vi endnu ikke drøftet forholdet mellem antal liter vand, antal og størrelse af fisk og den tilføjede mængde 'tilkørte' sten, rødder og planter i det spritnye akvarium.

Noget helt andet er, at det godt kan lade sig gøre at starte lige på og hårdt uden dødsfald eller sygdom. Det gjorde jeg selv med et 250 liters som mit første akvarium. Jeg smed 10 rødnæser i næste middag, hvor jeg havde hældt vand og planter mv. i akvariet aftenen før. Filteret var også helt nyt. Men jeg havde så også temmelig meget vand til forureningen fra blot 10 små fisk, og det vil alt andet lige nok få et andet udfald, hvis det var et startersæt på 56 liter.
Har man opnået noget erfaring, kan dét såmænd også lade sig gøre med et positivt udfald, men det kan ikke anbefales til folk uden et vist kendskab eller vejledning fra en rutineret akvarist. Blot at sige, at 'det kan du sagtens' er vist ikke god rådgivning, hvis man ikke samtidig fortæller om risici og faldgruber.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Bruger fo_dk (Inaktiv) - 29/08-2012 13:52 29/08-2012 13:52
Indlægget er rettet 29/08-2012 17:55 29/08-2012 17:55 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Vrøvlet i din verden - en sandhed i min.
Om det er en sandhed for andre - om de kan bruge min erfaring er op til dem selv....

Sten dækker over bundlag og større sten - sorry....
Indkørte hurtigtvoksende planter bidrager i min verden til helheden og kan ikke undværes - jeg giver mig ikke af med om dette kan bevises med videnskab.
Engang var jorden flad - nu er den rund - videnskaben udvider sig hele tiden.
Der er ting som man ikke kan måle sig til med de redskaber der findes idag - men det betyder ikke at de ikke bibringer noget til helheden i et akvarie....

Stiller man tingene MEGET firkantet op - så nybegyndere nærmest bliver kaldt dyremishandlere hvis de træder ved siden af "reglerne" - så vil jeg MEGET gerne vise der er andre metoder......

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
Bruger Manatee94 (Inaktiv) - 29/08-2012 15:42 29/08-2012 15:42
Jeg er kun lidt rusten, eftersom det er en del år siden jeg sidste havde fisk. Men det kommer vel igen, så snart jeg sætter mig ned med mine bøger, og læser op endnu en gang.

fo_dk: Jeg giver dig ret i at nybegyndere bliver kaldt "mishandlere", men folk herinde burde være bedre til lige at sende et link med opstart af akvariet, hvis den nye akvarist er helt ny med alt, og kun lige har anskaffet sig et akvarie. Jeg har set en del nybegyndere, der blev direkte skældt ud herinde, for de ting de havde valgt at gøre, hvordan de havde opsat det hele etc.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Bruger fo_dk (Inaktiv) - 29/08-2012 17:57 29/08-2012 17:57
Hvor er det nu den "like-knap" er?

Nå men - så må man jo lave et ligegyldigt indlæg hvor man skriver: Helt enig med #36......

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #38
MiaC (Slettet) - 30/08-2012 02:43 30/08-2012 02:43
Uanset hvordan den gode bakterie kultur ser ud, godt eller skidt, så har du haft døde fisk i dit akvarium, og det er derfor en god idé med et vandskift.

Annoncører
Annoncører