Hvilken Julidochromis sammen med Multier?

Postet under : Cichlider - Afrika - Tanganyika - Hulelegere
Visninger : 2232

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Knerd (Inaktiv) - 24/09-2012 10:32 24/09-2012 10:32
Jeg er ved at starte et 240 liters tanganyika akvarie op. Der kommer til at være 2 stenhuler/ stenbunker og en koloni multier. Desuden lidt planter og fint sand i bunden.
Spørgsmålet er så hvlken slags Julidochromis jeg skal have sammen med multierne og en endnu udefineret 3. art der enten skal være en huleleger eller en fritsvømmer.
Jeg er ikke specielt glad for de lodrette striber der er på transcriptus og maleri, men jeg afviser dem ikke totalt. Valget står derfor primært mellem Ornatus og Regani.
Regani - Pro:
De er store og flotte.
Jeg her læst at de skulle være de mest rolige.
Regani - Con:
De er store og muligvis en alvorlig trussel mod Multierne og deres yngel.

Ornatus - Pro:
De er ikke helt så store og er derfor ikke så stor en trussel mod Multier og deres yngel.
De er ikke så store og fylder derfor mindre i akvariet.
Ornatus - Con:
De er ikke helt så store og flotte som Regani.
Jeg har læst et sted at de er lidt mere sarte, og knapt på rolige i forhold til Regani.

Er i enige med mine pros og cons, og hvilke vejer tungest?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Nørgård (Inaktiv) - 24/09-2012 18:17 24/09-2012 18:17
Har haft dem alle. Synes de er flotte alle sammen. Tror ikke du skal være så nervøs for deres størrelse. De størrelser der står i artsbeskrivelserne passer ikke helt. De vil alle gå godt med multierne.

Du skal vælge efter hvilken du synes er den flotteste efter min mening.

Den sorte/gule variant Regani Kipili er super flot.
Den jeg har pt. Marlieri "gombe" er en dværg variant som også er super flot. Bliver af og til beskrevet som en transcriptus
Ornatussen er rigtig flot med sammenhængende sorte linjer.

I min opfattelse er transcriptusen måske den mest kedelige. I artsbeskrivelsen står der at den kun bliver 7 cm. Jeg har set nogle på 15 cm. Så ved ikke hvor meget man skal gå efter størrelsen.

Mvh. Michael

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Knerd (Inaktiv) - 24/09-2012 22:48 24/09-2012 22:48
Jeg er også klart mest til den gule variant. Der er ogsånogle af dem der har blå kanter på finnerne. Det her jeg dog kun set på Ornatus.

Flere indput?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Dav (Inaktiv) - 29/09-2012 18:19 29/09-2012 18:19
Hvad med dickfeldi...?

Annoncører
Annoncører