Endetarmsorm, hvad skal gøres?

Postet under : Akvariesiden.dk - Sygdomme
Visninger : 1452

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Stinni (Inaktiv) - 07/10-2012 21:50 07/10-2012 21:50
Hejsa fellow-fiske-interesserede
Jeg har nu haft et akvarie i kørende i 2 måneder. Det er et lille 15l biorb, hvor jeg så har 3 indianerplatyer og 4 guppyer i. Jeg fodrer en gang dagligt, holder dog en fastedag om ugen, hvor jeg så skifter 40-50% af vandet. Der er ikke varmelegeme i, og temperaturen ligger på 21-22 grader.
For nogle uger siden døde en af platyerne så efter den tilsyneladende uden grund lå nede på bunden blev mere og mere inaktiv. Den døde efter ca. 10 dage. Jeg kunne ikke finde nogle sygdomme, hvor symptomerne passede. Nu er min ene guppyhan så begyndt med de samme symptomer, og jeg har nu observeret røde orme i endetarmen hos mine to friske guppyhunner. Er det ormene, der har forårsaget dødsfaldet? Og hvad skal jeg gøre ved det?
Mvh Christine

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Stinni (Inaktiv) - 08/10-2012 13:41 08/10-2012 13:41
Guppyen er nu død. Er der slet ingen med råd?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Martin´s mormor (Inaktiv) - 08/10-2012 14:29 08/10-2012 14:29
I mine øjne er 15 ltr. til 4 platy og 4 guppy alt, alt for lidt plads, og 1 gang vandskift om ugen også for lidt.

Guppy kunne måske godt klare det :(
Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=14165

Platy kræver meget mere svømmeplads
Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=10950

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Stinni (Inaktiv) - 09/10-2012 16:59 09/10-2012 16:59
Der kan man bare se, det vidste jeg som nybegynder ikke. Men det problem er også ved at løse sig selv, for fortsætter tendensen er der snart ingen fisk tilbage.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Manatee94 (Inaktiv) - 09/10-2012 17:06 09/10-2012 17:06
1 cm fisk pr. 1 liter vand er en god tommelfinger regel. Og der er ikke plads til mere end 3-4 fisk ialt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger larsbo (Inaktiv) - 09/10-2012 17:24 09/10-2012 17:24
ormene er sikkert fræseorm og de tager stille og roligt livet af dine tandkarper. Den voksne orm smider æggene i vandet og de ender så på bunden, hvorefter de så bliver spist af andre fisk osv. Om du kan få medicin ved jeg ikke, men du kan da prøve.
Normalt er jeg ikke tilhænger af at koge gruset og heller ikke filter, men da det er der æggene sidder, er det nok den rigtige mekaniske løsning. fiskene der har orm må du aflive, da de ellers fører ormene videre. Genbrug dit vand men undgå at få noget med fra bunden. at du bevarer dit vand er vigtigt, da du skal bevare den kultur der er deri.
det er trist når man får noget sådant med ind, og det er ret sikkert at ormene også findes der hvor du har købt dine fisk. En rigtig forhandler vil nok sætte pris på at få besked og det kan måske også være at han vil hjælpe dig til nye fisk uden beregning. Det bedste vil være hvis du tager ind i butikken og viser forhandleren at han har orm i hans fisk.
(har prøvet det.)

ellers kun held og lykke med dine fisk fremover.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Stinni (Inaktiv) - 09/10-2012 23:39 09/10-2012 23:39
Tak for rådene larsbo. Men det betyder desværre at alle fiskene skal aflives, for der er ikke tilføjet noget nyt i akvariet i over halvanden måned :( Så er alle fiskene nok inficerede....

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger MieHee (Inaktiv) - 10/10-2012 08:03 10/10-2012 08:03
Indlægget er rettet 10/10-2012 12:45 10/10-2012 12:45 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Ligner det stive røde "hår" der stikker ud af enden på dem? I så fald kan jeg anbefale dig at skrive til Fyns akvarie centrum. Der står vist en mail adresse på deres hjemmeside. Han har et vidundermiddel, som jeg har fået tilsendt og behandlet med 3 gange med rigtig god effekt.
Men jeg er enig med de andre i, at fiskene ikke hører til i det lille akvarie.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger louisedahl (Inaktiv) - 10/10-2012 10:18 10/10-2012 10:18
Det er gatorm (camallanus). Hvis du kan få fat i den medicin, som Sera producerer, der hedder "Nematol", behøver du ikke at aflive fiskene og efterfølgende desinficere alt - hvilket vil være meget svært. Medicinen er meget effektiv. Du skal bare følge brugsanvivningen nøje. Held og lykke med det.
Eksternt link http://www.mm-aquaristik.de/aquaristikshop/suesswasser/wasserzusa...

Annoncører
Annoncører