Udskift af fisk.?

Postet under : Discussiden - Offtopic
Visninger : 1430

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Berner (Inaktiv) - 16/10-2012 15:30 16/10-2012 15:30
Hej alle. for et stykke tid siden fik jeg den gamles 325 l akvarie for at prøve noget større end mit gamle 100 l. mine zebraciklider er ved at blive lidt kedelige *rødmer* . Jeg har fået en idé om at skifte mine zebraer ud med noget nyt og mere farverigt. når nu jeg har et større og langt flottere akvarie. overvejer discus.
Her er så lidt af mine spørgsmål.
Hvilke andre fisk evt selvskabsfisk kan jeg have gående med discus.?
Er der nogen ting jeg bør vide før jeg skifter? skal der være anden surhed? Temperatur? Lys?
Overvejer os i samme omgang at skifte til sand bund. Kan det gå med discus og er der eventuelt noget sand der er bedre end andet.?
På forhånd tak.
MVH Patrick.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Berner (Inaktiv) - 16/10-2012 15:37 16/10-2012 15:37

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Thomasen (Inaktiv) - 16/10-2012 18:23 16/10-2012 18:23
Hej

Mens du overvejer discus, bør du læse om deres adfærd og krav. Du kan læse mere udførligt om fisken på bl.a. discusforum.dk og discus-dummies.dk.

Jeg har selv en flok på 30 rød neon sammen med mine discus.
Temperatur på 28-29 grader C.
Da man ofte bør suge uspist foder fra bunden ifm. vandskift er det godt at have lidt grove materialer/grus som bund, da cichlidesand ofte suges med op (bundfælder i spand i den anden ende af haveslangen).
Der skal holdes mere rent ift. normale selskabsfisk.
Surheden i vandet skal du kun bekymre dig om, hvis du vil have dem til at yngle med succes.
Svingninger i surheden/ph kan de ikke lide. Det er derfor bedst med "modnet afgasset vand" som skiftevand.
Lys og planter efter smag, men ikke et must. Planterne skal kunne leve ved den relativt høje temperatur. Discusfisk lever i vand med trærødder (mangrove) og planterne er de vist ligeglade med.
Tommelfingerregel vedr. antal fisk/liter. 100 liter til den første og derefter 50 liter pr. fisk, dvs. 5-6 fisk til dit 325.
Fodr med granulat, artemia, mysis, oksehjerte, myggelarver mfl. Ikke flagefoder. Køb ikke "meget billige" fisk, da de ofte er frasorterede pga. mangler eller sygdom. Hav ikke flere forskellige størrelser i akvariet da de små bliver til prügelknabber og de får ikke mad nok i længden.
Jeg vil råde dig til ikke at få viden om discus MENS du har dem, men INDEN du køber dem. Ellers kan det hurtigt blive en dyr fornøjelse. De er nemme at holde, så længe man holder vandet under de farlige nitrit- og nitrat-værdier.
Held og lykke!

Mvh. Thomasen

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger HECHR - 16/10-2012 18:45 16/10-2012 18:45
Indlægget er rettet 16/10-2012 18:51 16/10-2012 18:51 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Som #3 nævner er planter ikke et must.
Det er oksehjerte absolut heller ikke.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Thomasen (Inaktiv) - 16/10-2012 18:57 16/10-2012 18:57
Det er mysis heller ikke. Ej heller granulat. Og vi kunne blive ved...
Men jeg nævner bl.a. oksehjerte fordi det er populært at bruge som foder til discusfisk, og ikke mindst discusunger. Ordet oksehjerte er så mærkeligt ifm. fisk at det måske kunne få en ny discus-entusiast til at læse mere indgående om foder og adfærd. Manipulerende mig *doh*
:P

Annoncører
Annoncører