Mine cichlider gnider sig mod bunden

Postet under : Cichlider - Vedligeholdelse - Sygdomme
Visninger : 2343

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Reje-kællingen (Inaktiv) - 02/11-2012 19:27 02/11-2012 19:27
Hej forum.

Jeg har observeret de sidste par dage at nogle af mine cichlider gnider sig mod bunden, der er ikke noget at se på dem og de opfører sig ellers normalt. Kan der være tale om en parasit der generer dem, og hvordan finder jeg ud af hvilken parasit det er?

Kan man købe bredspektret medicin mod parasitter ?

Jeg har koier i haven, og de gned sig mod bunden og stenene i bassinet, så tog jeg en fisk med ned til Super Koi i Roskilde, hvor de tog et skrab af gællerne og på siden, og efter en tur i mikroskopet kunne de konstatere at der var tale om parasitter, hvilket jeg fik noget medicin for (og en skyhøj regning)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Muslingen82 (Inaktiv) - 02/11-2012 21:32 02/11-2012 21:32
Hej.

hmmmm, umiddelbart ville jeg slå koldt vand i blodet her, jeg har selv malawi og har haft det et stykke tid og de har ALTID gnedet sig mod sandet som er helt normalt for såen en fætter... dog er der et gammelt husmandsråd der siger hæld salt ned til dem, og det bedste er opvaskemaskine salt da det faktisk er mere rent end det vi spiser.

efter jeg er startet op på dette er gnidningerne blevet væsentlig mindre og tæt på ikke eksisterende...

dosering, well, der er delte meninger som du kan søge efter herinde på forum, men 1 gram pr liter vand køre jeg med og gerne 1 gang pr måned... mine fisk elsker det, når jeg hælder såen ½kilo i så har jeg 40 cichlider der stiller sig direkte ovenpå det salt jeg har hældt i...

jeg har ikke lige hørt om en direkte dødelig sygdom på en cichlide som har symptom med gnidninger mod sten og bundgrus, men skal dertil indrømme at jeg bestemt ikke er ekspert på sygdoms området.

mvh
Muslingen.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Reje-kællingen (Inaktiv) - 02/11-2012 21:53 02/11-2012 21:53
Tusind tak for svaret, jeg vil prøve med saltet, og slå koldt vand i blodet :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger stausholm - 02/11-2012 22:47 02/11-2012 22:47
opløs saltet i en spand vand inden du hælder det i.. jeg er ikke sikker på, at fiskene har godt af, at hælde saltet direkte i vandet

Annoncører
Annoncører