Hjælp til selvbyg, planter og belysning

Postet under : Akvariesiden.dk - Gør det selv
Visninger : 1080

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Tobiass123 (Inaktiv) - 20/02-2013 17:40 20/02-2013 17:40
Indlægget er rettet 20/02-2013 17:44 20/02-2013 17:44 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej med jer.
Jeg har besluttet mig for, at jeg vil bygge mig et akvarie.
Det bliver 100cm langt, 30cm højt og 20cm dybt. Altså 54 liter.
Og så ville jeg lave et planteparadis med nogle CBS. Men så støder jeg jo så på det problem, at jeg altid har været enormt dårlig til det med planter.
Jeg har jo altid bare brugt det lys der sidder i akvariet når man køber det, men det er jo som regel kun omkring 0,5W pr. liter, og det skulle jo ikke være helt nok.
Så nu ville jeg så bare putte masser af lys i.
Og så tænkte jeg, at jeg også ville have en stime neonfisk til at fare rundt. Men jeg har heller aldrig kunne holde neonfisk i live, så det er jo bare alt, hvad jeg ikke kan finde ud af smidt sammen i en stor, fantastisk bunke :D

Og nu kommer vi jo så til alle problemerne :(

Hvor tykt glas ville i tage til sådan et akvarie? 4mm sider og 8mm bund?

Hvad ville være et godt materiale at lave lampe af?

Jeg havde tænkt mig at putte 3 30W rør i, men bliver det for meget? Får jeg så bare så mange alger, at det bliver forfærdeligt at se på?

Hvis det blev 3 rør havde jeg tænkt mig 18000k, 6500k og 4000k, er det en god ide?

Hvad skal jeg vælge, hvis det er 2 rør? 2X6500k?

Kan neonfisk lide så meget lys?

Hvor mange neonfisk kan jeg have deri?

Hvilken pumpe og varmelegeme bør jeg have?

Spiser neonfisk rejeunger?

Bliver 3 rør for varmt?

Og frem for alt, har i nogle gode tips til at bygge akvarie og holde planter og neonfisk?

Håber i er nået hertil og kan svare på nogle af spørgsmålene.
På forhånd tak! :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Tobiass123 (Inaktiv) - 21/02-2013 06:28 21/02-2013 06:28

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger 87Hundrede (Inaktiv) - 21/02-2013 08:28 21/02-2013 08:28
Hejsa :)

Selve ideen lyder meget god, lyder som om du i det mindste har tænkt over sagerne :D

Men, som måleske går man efter cirka 1 watt Per liter, ellers bliver det stort set umuligt at holde algefrit, da planterne vil være på 'speed' hvis de får mere, og dermed skal der intet til før det kan tilte. Ikke sagt at det ikke skal kunne lade sig gøre, men det er svært. Derfor vil jeg anbefale dig, at nøjes med 2x30watt, som cirkus passer med 1w per liter :)

Husk, at lyset kun er 1 ud af 5 vigtige ting, der skal til for at sikre en god plantevækst :) der skal desuden et rigtig godt flow til, det er ikke sikkert et filter er nok til at holde cirkulationen i så langt er akvarie, så derfor Skal du sikkert have en cirkulationspumpe i modsatte ende.
Desuden skal der også gødning, CO2 og en ordentlig temperatur til. Hvis du vil undgå dette, skal du have endnu mindre lys henover, hvorfor du så kan sørge for at processen går langsommere :)

Problemet med rød neon har jeg ikke haft da jeg havde massere af lys over pytten. De kræver bare at man skifter en del vand, altså 1 gang i ugen, da de godt kan være lidt sarte.

Grundet længden, så er det nok muligt at holde 10stk deri, hvis der kun er rejer. De spiser måske de mindste rejeunger, så sørg for rigeligt med mos og gemmesteder :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Viborgfisk (Inaktiv) - 21/02-2013 10:17 21/02-2013 10:17
Lige en indskydt sætning, hvorfor 30 cm høj og 20 dyb???? Hvis det er planter ville jeg da satse på mere bundareal til flere planter.... altså f.eks. 30 cm byd og 20 høj. eller 40cm byd og 30 cm høj...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger greg (Inaktiv) - 21/02-2013 13:42 21/02-2013 13:42
Lidt mere bundareal ville nok være at foretrække, for bare at kunne lave en smule dybdevirkning i akvariet. 100x30x30 ville ikke være et tosset mål, hvis du spørger mig *rødmer*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
DK1991 (Slettet) - 21/02-2013 13:54 21/02-2013 13:54
Jeg syntes du skal kigge på denne artikel:
Eksternt link http://www.akvariegoedning.dk/index.php/om-planteakvariet-alger-g...

Jeg kører selv med 827 og 865 rør, og har 0,3watt / literen, her går det fint med planterne. Har billede på min profil.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Tobiass123 (Inaktiv) - 22/02-2013 18:26 22/02-2013 18:26
Grunden til målene er, at jeg gerne vil have en slags vægakvarie, men 30 i dybden er bestemt ikke udelukket, men under alle omstændigheder kommer der til at være rimeligt skråt bundlag, da jeg har prøvet det i andreakvarier og synes at det fungerer udmærket, så længe man ikke overdriver :)
Jeg havde tænkt mig en kraftig pumpe i den ene ende, der peger mod mindten af baggrunden/bagruden, et ikke så kraftigt powerhead på midten af bagruden der peger mod den anden ende"væg" og så en der, der peger ud mod midten af forruden.

Og så har jeg jo læst, at happy life carbo stopper med at virke ved 0,6w/l. Er det rigtigt, eller kan man bare overdosere?

Annoncører
Annoncører