Har haft kæmpe problem

Postet under : Akvariesiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 1475

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger firefighter35 (Inaktiv) - 26/03-2013 17:41 26/03-2013 17:41
For 2 måneder siden fik jeg købt mig et 660 litters akvarie og skulle starte denne dejlige hobby op igen, og var super glad.Men det blev desværre en kortvarig glæde.
Har desværre ikke mødt andet en problemer.
Akvariet er der lidt blandet fisk.Bla anticrust maller albinomaller pansermaller vejrål kulli ål platty gubbi sværdrager.Ja et rigtigt selvskabsakvarium.
Akvariet blev startet op med planter,nyt ciklidesand happylife og 2 stk rock sollid filtre,Og efter en uge kom de nye beboere så til.Alt skulle være godt men nej.Efter noget tid kom jeg hjem fra en nattevagt og der lugtede det fælt af rådent vand.Hrm underligt efter man nu har fulgt alle foreskrifterne.Tænke på om det var akvariets placering den var gal med og alt blev tømt,gruset renset og akvariet flyttet til et lidt mørkere hjørne i stuen.filterne blev udskiftet til en hmf måtte 10 cm tyk og mellemgrov.Samt blev min eheim spandpumpe 2075 profesionel 3 fundet frem og sat til.Endu engang blev der givet happylife hmf måtten er monteret med 3 stk hydor evolution powwerhead 1150.Men her stoppede problemerne ikke.Har virkelig haft stor fiskedød bla bandt mine maller.Snakkede med en flink fyr der fortalte mig at det kunne være bundlaget den var gal med da det virkede som om mine planter ikke rigtigt ville igang,pga af at sandet er for fint og der ikke bliver leveret nok ilt til røderne.
Har så plantet om og sat planterne i et grovere bundlag,samt fjernet en del af det gamle.Det skal lige nævnes at igennem hele processen har jeg været nød til at skifte enorme mængder vand,pga af dårlig lugt.Her til morgen da jeg kommer hjem finder jeg en af mine kulliål halvdød.Den har nogle meget fedtede plamager bagerst på kroppen,Ja helle bagkroppen er nærmest død,og den blev straks aflivet.Jeg har endu engang skiftet vand og kører nu kun med ca 300 litter i akvariet,så jeg de næste par dage kan servicere det 100 procent.
Men jeg må indrømme at jeg er sku lidt blank over hvad der kan være galt.Håber på der er nogen der kan komme med nogle gode bud

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger firefighter35 (Inaktiv) - 26/03-2013 17:47 26/03-2013 17:47
Hov billed nr 1 er mit 250 ltter og har sneget sig med ved et fejltryk :P
Billed nr 2 et det første setup,der gik galt.
Resterende billeder er som akvariet kører lige nu :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger viggo0 - 26/03-2013 17:53 26/03-2013 17:53
Hvor har du dine rødder fra? - prøv at tage dem op.
Hvor har du dit bundlag fra?
Din hmf måtte bør kun være 5 cm. tyk. Men det er nok ikke her kilden til dårligdom ligger.
Jeg ville tage planterne og rødder op og i en spand og så se hvordan det går bagefter.
Og så lige lave et 1/3 vandskift tre dage i streg.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger viggo0 - 26/03-2013 17:54 26/03-2013 17:54
Som jeg ser det kan det være enten dine rødder/sten (hvis du har nogle ?). Dine planter eller dit bundlag. Noget kunne tyde på, at det måske er dit gamle bundlag. Nu har du renset det godt inden det kom i baljen, ikke?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger viggo0 - 26/03-2013 17:55 26/03-2013 17:55
Og så stoppe med at putte happylife eller andet kemi i akvariet i en periode.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger firefighter35 (Inaktiv) - 26/03-2013 18:03 26/03-2013 18:03
bundlaget er både nyt og gammelt.og det er vasket efter alle kunstens regler.Rødderne er fra en akvarie butik i Ringsted og det ser umidelbart fine ud.Ideen til hmf måtten har jeg set flere steder på nettet,men ja måske skal det kun værre en 5 cm måtte.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Ole H (Inaktiv) - 26/03-2013 19:00 26/03-2013 19:00
En rigtigt ØV tråd ;)

Alle rødder skal som absolut minimum skoldes grundigt, gerne flere gange, inden de bliver placeret i akvariet. Har du været grundig nok med dette?

Du har efter min overbevisning for stor gennemgang af dit HMF filter, til at dette kan betegnes som værende et HMF filter. Ved for høj gennemgang i filtret, for du ikke den optimale biologiske filtrering og dette kan til en vis grad ha indflydelse på dit vand. (jeg tror dog ikke dette er mere end en del af forklaringen).

Jeg mener at jeg har haft et problem som dit en gang, da jeg som du havde de bølgede bredbladede planter som du også har, nom ikke der er noget med, at rodknolden på denne plante ikke må dækkes af bundlaget? (så rådner disse). Der må lige eksperter ind over her ;)

Endelig tror jeg at du måske er kommet for hurtigt i gang set ud fra at dit filter ikke har den nødvendige biologiske virkning, mest på grund af tiden, (som jeg mener skal være mellem 14 dage til en måned uden fisk) og så din store vandgennemgang i dit filter.

jeg ville skolde alt der skal i akvariet, også bundgruset, og være omhyggelig med rengøringen, og så prøve igen helt forfra. (ved godt at det er en stor omgang, der sikkert næsten er parktisk umuligt, men det er rigtig svært at genoprette et akvarie, der først er kommet skidt i gang.

Dette indlæg er bestemt ikke et eneste rigtige, og skal ses som en akvarist erfaringer og tanker, til en anden. Der kan sagtens være anskuelser der er mindst ligeså valide som dette indlægs :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger firefighter35 (Inaktiv) - 26/03-2013 19:35 26/03-2013 19:35
Hej ole
Nej jeg har aldrig haft skoldet mine rødder eller noget andet og aldrig haft problemer,men det vil jeg gøre :)
Hvad angår gruset har det været placeret i frostvejr og været gennemfosset,hvorefter alt blev vasket til der ingen lugt var fra det.Men mine planter har nu stået et døgn i de nye sten og jeg fornemmer at de er lyst mere op.Bla.kan jeg se på de rødder der skyder op fra planterne ser meget bedre ud end for et døgn siden :) Samtidig har jeg også skiftet lyset og gået fra varm hvid til cool hvid,ved ikke om det har nogen betydning.Når jeg kigger i mit 250 litters kan jeg se at rødderne skyder flot op igennem sandet på de brede planter,så der er nok noget om snakken.Har aldrig tænkt over dette før :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Ole H (Inaktiv) - 26/03-2013 19:44 26/03-2013 19:44
Dejligt at høre at det går den rigtige vej :)

Det med at dit bundlag har været dybfrosset, er intet værd, da snegle f. eks. nemt overlever i vintre med frost og alligevel, kommer de frem som de første, når der igen bliver fodret, så der er rigtig meget der overlever frost, desværre :(

Altså jeg er tit hoppet ud af et vindue uden at dø af det, men jeg er sikker på, at jeg dør af det på et tidspunkt, og det samme gælder med rødder der ikke bliver skoldet, det går godt en masse gange, men alligevel står man pludselig med en rod der indeholder skidt og møj, der ikke duer i et akvarie...! Skold ALTID rødder der skal i akvarier ;)

Vi må se om det er ved at vende :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger viggo0 - 26/03-2013 19:45 26/03-2013 19:45
#7: jep for stor gennemstrømning i filteret, men da problemet også var der før tvivler jeg på, at det har nogen reel betydning. Specielt med de mange vandskift som trådstarter skriver han har lavet.
Nej du har ret rodknolden må ikke dækkes med grus. Det du kalder rodknolden er en hovedrod. Hovedrødder er opbygget på samme måde som stænglerne på planter og de skal derfor have ret god adgang til ilt for at fungere. Hvis ikke de har det, så rådner de. Det sker hvis de er nedgravet.
Det er dog normalt ikke noget der vælter et akvarie med gentagene vandskift hurtigt efter hinanden.
Det er normalt ikke nødvendigt at skolde noget man putter i akvariet. At det kan hjælpe her, tvivler jeg meget på. Men det kan sagtens være rødderne, eller gruset der er skyld i problemet.

#8: det er ikke helt efter kunstens regler ;) Jeg ville være meget påpasselig med grus der har ligget udenfor i en længere periode. Noget tyder på, at du har problemer med bundlaget.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger viggo0 - 26/03-2013 19:46 26/03-2013 19:46
#9: hvor har du det der med, at rødderne skal skoldes fra? Hvad skulle det hjælpe? :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger JiKa (Inaktiv) - 26/03-2013 19:48 26/03-2013 19:48
Ej hvor ærgeligt *uhh*
Som flere andre er inde på vil jeg anbefale dig at tømme akvariet helt, skifte bundlaget ud med grus (sand dur ikke til planter da det er for tæt/kompakt til at planterne kan få næring) rengøre akvariet grundigt, og koge eventuelle sten og rødder, og så starte det op igen UDEN tilsætnings stoffer af nogen art.
Lad det køre et par dage inden du lader fiskene flytte ind igen, så tror/håber jeg at det vil virke for dig.

/Jimmi

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Ole H (Inaktiv) - 26/03-2013 19:54 26/03-2013 19:54
Viggo, det har jeg fra en gammel akvarist der i 70érne fortalte mig, at der kan være rigtig meget biomasse i rødder som man finder rundt omkring, og en del af dette kan man faktisk slippe af med, hvis man skolder disse grundigt, men der er sikkert mange der har den modsatte erfaring, og dette respektere jeg naturligvis :) Jeg har dog tit oplevet rødder der ikke har været skoldet, være bærere af div. svampeangreb, som en skoldning efterfølgende fuldstændig har neutraliseret B)

Jeg var nu bare ude på at hjælpe en medakvarist i den rigtige retning, og på ingen måde at promovere måden jeg gør tingene på, som det eneste der duer, det håber jeg var klart i mit første indlæg :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger firefighter35 (Inaktiv) - 26/03-2013 19:54 26/03-2013 19:54
Ja vandskiften har virkelig været store og gruset er rodet rundt i bunden mange gange.Når jeg ser på vandmåleren har jeg brugt ca 3000 litter vand på akvariet.Så det må siges at være en hel del. :D .Men når jeg sidder og kigger på mine rødder kan jeg se et par hvide pletter på den ene,kan det måske være en form for noget svamt.Det skal også lige nævnes at min lugt fra akvariet er blevet mindre end det har været,men modsat mit 250 litters har det ingen lugt overhovedet :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger viggo0 - 26/03-2013 20:04 26/03-2013 20:04
#13: det er ikke for at klandre dig eller noget, men varmt vand fjerner bare ikke organisk materiale :) Nu er træ jo i sig selv organisk materiale så det er måske meget smart. At det måske skal kunne hjælpe med selve rengøringen af roden (som jo ikke må ske ved hjælp af sæbe) skal jeg lade være usagt. Den eneste vej frem til rene rødder er ordentligt rengøring. Efter at de har ligget i blød i adskillige månneder, hvilket de har i butikkerne. Det er også derfor det sjældent er en god idé selv at finde rødder. De indeholder nemlig en masse uheldige ting som skal trækkes ud af dem før de kan bruges. Bla. garvesyre og andre affaldsstoffer.

Svamp der angriber døde rødder er sjældent noget der angriber levende organismer, specielt ikke dyr! Faktisk er det meget mere sandsynligt, at dine planter bliver angrebet af sådanne svampe overført fra døde rødder. Og det har jeg aldrig hørt om. Under alle omstændigheder må det siges, at være mere end højest usandsynligt når man overvejer hvordan de forskelige svampegrupper er opbygget.

Hvis det virker for dig er det helt fint. Men det er en gammel skrøne, der kun bliver holdt ved lige, af at blive gentaget for mange gange ;)

#14: svamp er ikke medvirkende til dit problem. Dit problem skyldes næsten helt sikkert en eller anden form for forrådnelsesprocess. Muligvis kombineret med et angreb på dine fisks slimlag, hvilket formodentligt skyldes de mange vandskift.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Ole H (Inaktiv) - 26/03-2013 20:05 26/03-2013 20:05
Jeg tror at jeg ville se på den biologiske filtrering, og få gennemløbet af dit filter optimeret, vi overser tit betydningen af en velfungerende biomasse, da denne som regel er usynlig :)

Der er adskillige artikler/tråde i biblioteket ovenfor, som har alle de informationer du skal bruge.

....og glæden ved et akvarie der kører og mere eller mindre passer sig selv, er jo en fantastisk glæde at have :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger firefighter35 (Inaktiv) - 26/03-2013 20:06 26/03-2013 20:06

Her har jeg fisket den ene rod op. hvis man kan se det er der en hvid plamage som er blød og minder om svamp.Denne rod blev lagt ned for 2 dage siden :) :o

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger firefighter35 (Inaktiv) - 26/03-2013 20:07 26/03-2013 20:07
rødderne var tørre da jeg købte dem

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger viggo0 - 26/03-2013 20:13 26/03-2013 20:13
#17: det er nok svamp. Jeg vil tage alle dine rødder op og så vente lidt og se (lugte) om stanken fra akvariet forsvinder. Men ikke pga. svampen. Det kunne dog godt være et tegn på, at dine rødder er ved at rådne, da nogle svampe tit ses før/samtidig med en forrådnelsesproces finder sted. Men svampene i sig selv er næsten helt sikkert ikke skyld i noget.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Ole H (Inaktiv) - 26/03-2013 20:14 26/03-2013 20:14
Frederik :)

Jeg undskylder mange gange min skrøne, og vil ikke igen bringe denne op til overfladen i denne tråd, og da jeg kan se at du har en meget dybere grund i den biologiske teori end jeg har, så vil jeg da opfordre til, at man helt og aldeles overser det jeg tidligere har skrevet andg. skoldning som en delvis problemløser vedr. sager man ikke vil ha i sit akvarie :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger viggo0 - 26/03-2013 20:19 26/03-2013 20:19
#20: wow, øhh... Jeg takker :) Det er nu en meget udbredt holdning, at alt skal skoldes. Der er bare ikke rigtigt nogen grund til det. Men det kan jo være, at det kan hjælpe med at frigøre nogle ting og sager der ikke er så ønskelige. fx. kan det hjælpe med at trække farvestoffer ud af rødder. Men det virker ikke som om det er problemet her. Ingen grund til at undskylde dog. Velmendene råd er jo altid velkommen!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger viggo0 - 26/03-2013 20:22 26/03-2013 20:22
#18: tørre rødder kan også rådne når de bliver våde. Måske du bare har været meget uheldig og fået noget ikke særligt hårdt træ. De trærødder du køber i butikken er jo alt muligt forskeligt. Det meste er dog tropisk hårdttræ der ikke sådan lige forgår.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger firefighter35 (Inaktiv) - 26/03-2013 20:27 26/03-2013 20:27
som lugten er nu efter akvariet kun har været halvt fyldt en dag,minder den om en våd skovbund,lugten er ikke slem men skal der være nogen lugt overhovedet

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger stausholm - 26/03-2013 20:29 26/03-2013 20:29
viggo0 skrev :

Din hmf måtte bør kun være 5 cm. tyk.
kan du ikke lige fortælle mig hvorfor svampen kun skal være 5 cm tyk ????

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger viggo0 - 26/03-2013 20:39 26/03-2013 20:39
#23: min erfaring er at det normalt ikke lugter. Men jeg har prøvet at mine nogle af mine akvarier har lugtet lidt af noget alá skovbund. Så det er ikke nødvendigvis noget negativt

#24: gerne, hele forklaringen tager ret lang tid at skrive ned. Men det er egentligt bare fordi diffusionen af stoffer (og dermed effiktiviteten af filteret) er størst i yderlagene. Faktisk er det kun de første par cm. af måtten der egentligt er interessandte i forehold til aerob omdannelse af affaldsstoffer. Når måtten så er 10 cm. er der også en god sandsynlighed for at det slammer til og evt. udvikler nogle iltfattige zoner hvis man er lidt uheldig. Således vil man kunne fremskynde en uhensigtsmæssig forrådnelsesproces. En mellemgrov (ca. 20 PPI) med en 5 cm tykkelse sørger for en god biologisk filtrering, samtidigt kan skidtet trækkes igennem måtten ligeså stille og så kan det suges op på bagsiden i forbindelse med vandskift. Det gør det til den bedste løsning imo.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger stausholm - 26/03-2013 21:04 26/03-2013 21:04
viggo0 skrev :

#24: gerne, hele forklaringen tager ret lang tid at skrive ned. Men det er egentligt bare fordi diffusionen af stoffer (og dermed effiktiviteten af filteret) er størst i yderlagene. Faktisk er det kun de første par cm. af måtten der egentligt er interessandte i forehold til aerob omdannelse af affaldsstoffer. Når måtten så er 10 cm. er der også en god sandsynlighed for at det slammer til og evt. udvikler nogle iltfattige zoner hvis man er lidt uheldig. Således vil man kunne fremskynde en uhensigtsmæssig forrådnelsesproces. En mellemgrov (ca. 20 PPI) med en 5 cm tykkelse sørger for en god biologisk filtrering, samtidigt kan skidtet trækkes igennem måtten ligeså stille og så kan det suges op på bagsiden i forbindelse med vandskift. Det gør det til den bedste løsning imo.

hmmm.. hvad gør man så når spandpumpe er højere end 5 cm :o :o :o det du siger der, lyder vist som noget Aamund har fortalt dig

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger viggo0 - 26/03-2013 21:34 26/03-2013 21:34
Indlægget er rettet 26/03-2013 21:38 26/03-2013 21:38 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#26: den med at trække skidtet igennem er også et trick jeg har fra ham :)
Men hvorom alt er så er det nu rigtigt nok med diffusion af stoffer og effiktivitet af filteret. I spandpumper har man jo også kurve. Så der er mellemrum imellem. Men min påstand er nu også at et spandfilter er mest effektivt i de første par kurve der bliver ramt af vandstrømmen, imod de sidste kurve. For her vil iltnivauet jo naturligvis også være højest. Iltniveauet må nok formodes at være den begrænsende faktor ved aerob filtrering, i vådfiltre.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger Andress (Inaktiv) - 26/03-2013 21:49 26/03-2013 21:49
Har en gang fundet en karkelak i en rod jeg havde købt :D Blev godt nok bange lige inden jeg fandt ud af hvad det var i akvariet hehe

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger firefighter35 (Inaktiv) - 27/03-2013 14:02 27/03-2013 14:02
Så fik jeg endelig ordnet bunden.Fuck hvor var der meget møg i grusset. En slange blev monteret på udstrømmeren på eheim pumpen, og en slange med tempereret vand blev trukket til akvariet.har nu skyllet til det faktisk er helt rent vand og der ikke kom mere møg fra gruset,og jeg må da nok lige sige der er sket noget med fiskene.Man kan se de er total glade og virkelig nyder det.Samtidig er alle planterne sat sådan at der er frie rødder der kan iltes.Jeg vil lade akvariet køre med halv vandstand de næste par dage,så jeg stadig har mulighed for at kontrollere bundlaget med henblik på flere skylninger :D :D :D :D :D :D :D :D

Annoncører
Annoncører