Er Petrochromis ...

Postet under : Cichlider - Afrika - Tanganyika - Algeæder
Visninger : 2260

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Jakob (Inaktiv) - 19/04-2013 12:58 19/04-2013 12:58
... lige så sarte/modtagelige for bugvattersort som tropheus?
Vh Jakob

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Thim (Inaktiv) - 19/04-2013 15:24 19/04-2013 15:24
Nej det er de ikke, de er mere robuste.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger vorup - 21/04-2013 14:28 21/04-2013 14:28
Man kan også vende den om og sige at petrochromis tåler dårligere forhold end tropheus B)
Hvis man gentagne gange mislykkedes med at holde tropheus bør man forbedre forholdende, vand, filter, foder. Også før man anskaffer sig petrochromis.

Jeg mener bare.... Tropheus er jo ikke sarte hvis man holder dem under gode forhold ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger vorup - 21/04-2013 14:32 21/04-2013 14:32
Man skal jo ikke snyde sig selv for at prøve tropheus som seriøs akvarist

Selvom petrochromis også er super herlige og udfordrende. De har jo bla temperamentet der skal holdes nede B)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger FinnB - 21/04-2013 14:50 21/04-2013 14:50
Enig Claus.
Tropheus kan koste i starten, men har man først fået det lært er de bare det fedeste, man kan få ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Jakob (Inaktiv) - 21/04-2013 17:02 21/04-2013 17:02
Ahh Vorup! Det en ikke altid akvaristens skyld når tingene gå galt ;) , Har nu prøvet af to omgange at få en tropheusflok op at køre, siden jeg havde dem sidst for ti år siden. Akvariet har kørt optimalt med andre bebore fra søen. Aligevel har de fået bugvatter. Kun dem. Ingen andre arter.
Jeg kende da nogle seriøse tropheusfolk, som også kan grå hår i hovedet, nå det af uforklarlige grunde går galt. Feks. Når fiskene skal flyttes en etage op i reolen. Som Finn er inde på så er det med at få dem til at falde til i nye omgivelser.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger vorup - 21/04-2013 18:48 21/04-2013 18:48
Hej Jakob. Hmm, hvis det ikke er akvaristens skyld, hvis skyld er det så? :D
Men jeg forstår godt hvad du mener.

Jeg vil nu stadig påstå at hvis en flok først spiller, så skal der meget til at slå dem ud. Sarte er de ikke, men udfordrende fordi de stiller krav til vores evner til at læse dem. En flok der spiller i dag spiller ikke nødvendigvis i morgen, fordi der hele tiden skal holdes øje med en masse faktorer. Bla at fiskene måske er købt som ungfisk, vokser til og dermed bliver der måske for mange eller filtret belastes 20% mere, hvilket betyder flere vandskift eller hyppigere rensning af filter osv.

Flytter man en flok en etage op, er der mange ændringer på en gang, vand, filter, dekoration, plads, lys, bevægelser osv. Stressniveauet vil i en kort periode stige og de bliver modtagelige for sygdom. Men det kan sagtens gå godt og det gør det vel i langt de fleste tilfælde når akvaristen har lidt erfaring med det.

Nogle gange ved man vel også at man liiiige har slækket lidt på et eller andet, men det er jo altid nemmere at gi fisken skylden :P

Hver art sine udfordringer, tropheus er en skøn fisk som man bare skal prøve når man kan tilbyde den de rigtige rammer ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger FinnB - 21/04-2013 19:31 21/04-2013 19:31
Har da prøvet at fiske dem op og direkte over i et andet akvarium, det gav ingen problemer,for 3 måneder efter at smide dem over i et andet akvarie uden dødsfald

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger vorup - 21/04-2013 20:16 21/04-2013 20:16
FinnB skrev :
Har da prøvet at fiske dem op og direkte over i et andet akvarium, det gav ingen problemer,for 3 måneder efter at smide dem over i et andet akvarie uden dødsfald
Og sådan går det jo oftest :P

Jeg har lige haft rengjort et af mine 960'ere totalt, med nyetablerede filtre, bundlag og dekoration. Sådan et bassin er nok ikke lige sagen for tropheus. Valgte at smide mbuna'er i og de klarede det nogenlunde. Efter 2 måneder er der nu flyttet 25 tropheus kalamboer ind hos mbunaerne og det kører perfekt :P De kan sagtens holde flyttedag uden problemer.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Jakob (Inaktiv) - 21/04-2013 20:31 21/04-2013 20:31
Den gamle gruppe jeg havde, kunne jeg nu også flytte rundt som jeg ville. Men nu har jeg som sagt prøvet med 2 flokke med et par. Mdr. Mellemrum. Og det gik ikke. Det skal dog siges at jeg ikke ikke går efter kaosprincippet. Har som for ti år siden prøvet af få en lille gruppe op at stå. Først 10 stk. Da det ikke gik prøved jeg med 17 stk. Men nej. Derfor overvejer jeg nu .p. trewavasae. Men har ingen erfaringer med Petrochormis. Håber ikke jeg også skal ud og have en stor flok af dem for at få glæde af dem.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger vorup - 21/04-2013 22:42 21/04-2013 22:42
Hvor lille en flok overvejer du? I hvor stort bassin? Og hvilke andre fisk?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Jakob (Inaktiv) - 22/04-2013 14:11 22/04-2013 14:11
Jeg håber på max. 10 stk. Kan de kønsbestemmes så 2 trioer - med mindre det er helt hen i vejret! *rødmer*
Akvariet er på 480 l. 160x60x50.
De øvrige bebore er 2 par A. Compressiceps, en flok E. Memelanogenys og nogle forskellige ål fra søen.
Ålene bliver fodret i en flaske. Compressicepsne bliver fodret med muslinger i sprække hvor kun de kommer ind. Ellers står den på flagefoder og rejemix med forholdene 60% ærter og 40% rejer.
Grunden til jeg godt vil holde antalet nede er at jeg ikke bryder mig om at slå for meget af deres adfærd i stykker med kaosprincippet!
Når Vorup! Hvad er dommen? ;)
Vh Jakob

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger vorup - 22/04-2013 17:06 22/04-2013 17:06
Du skal være MEGET heldig, hvis det går godt. Beklager, men mit bud er at du vil ende med kun at have en trewavasae tilbage, nemlig den stærkeste han :( Et akvarie på 480 liter er lige i underkanten til petro'er, men kan gå ved god pleje. Men det kræver en harmonisk flok, hvor du har den største indflydelse på om det vil gå godt. Hvis du ikke vil ha så mange fisk, vil jeg anbefale 5:5, med hanner i samme størrelse. 2 trioer tror jeg går galt. Bedste bud vil være en flok på 20 med 6-8 hanner, altså kaosprincippet.

Hvis jeg var dig ville jeg droppe tanken om petro'er indtil du har større forhold. Prøv tropheus igen og arbejd på at få det til at spille maks. Det er altid en god udfordring og kan lykkes for alle der virkelig vil ofre tiden på at skabe gode forhold.

Men jeg synes du skal drage dine egne erfaringer, man behøver jo ikke altid lytte til andre. Måske kan det lykkes for dig :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger JDK (Inaktiv) - 22/04-2013 17:37 22/04-2013 17:37
Hej Vorup

Har da en balje på 325 med 17 maswa, samt 11 ilangi, det køre perfekt og
gjordt det i næsten et år :) en eheim Pro 2 samt vandskift på 30% hver uge, rengøring
af filter hver 2 mdr, størrelsen på fiskene pt ligger på 8-10cm :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Jakob (Inaktiv) - 22/04-2013 17:48 22/04-2013 17:48
Øv! Jeg "lytter" gerne til dig og slår petroerne ud af hovedet. Tropheuserne har jeg ikke mod på lige p.t. Kræver jo nok en større flok - og tro mig jeg har gjort alt "efter bogen" ang. de (skide! *rødmer* ) toffer for at få det til at spille. Men syge, det bliver de!
Jeg må kigge mig om efter en anden art til at græsse alger i det akvarie. Nødløsningen bliver hestenæser :| .
Med mindre man kunne få fat på simochromis diagramma!?! Nogen der ved noget om det/dem?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Jakob (Inaktiv) - 22/04-2013 18:10 22/04-2013 18:10
... Eller S. Babaulti. Det er nok mere fornuftig-hvis den er til at skaffe!

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger vorup - 23/04-2013 23:02 23/04-2013 23:02
Glem diagramma, den kræver mere plads end 480 liter, de bliver 20-25 cm.
Babaulti har jeg ikke erfaring med :P

Hvad er det for tropheus varianter du har haft? Hvad med duboisi?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Jakob (Inaktiv) - 24/04-2013 00:03 24/04-2013 00:03
Jeg er helt solgt i den der babaulti! Og et eller andet skal jeg jo have til at græsse, nu når du har nægtet mig adgang til petroer!!! ;)
Det var kirsebæren jeg havde gang i. Både nu og den gang. Når tiden er moden og pladsen er til det, så tror jeg at jeg prøver T. moorii "Lusingo". Men nu prøver jeg lige at se om jeg kan finde babuliten først. ;)
Endnu en gang tak til alle for input - undtaget Vorup der absolut skulle ødelægge det hele! :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger vorup - 24/04-2013 16:26 24/04-2013 16:26
:D :D :D Håber det lykkes for dig Jakob.

Bare sig til hvis du vil ha noget "ødelagt" i fremtiden B)

Annoncører
Annoncører