Hjælpende Formular

Postet under : Siden - Ideer til Akvariesiden
Visninger : 2078

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Bingobjarne (Inaktiv) - 23/05-2013 16:16 23/05-2013 16:16
Hej alle,
jeg fandt i går, gennem en anden bruger herinde, en formular som bliver brugt på et andet akvarie-site.

Tænkte at det ville være super smart hvis vi kunne bruge sådan en formular herinde, så når folk poster angående fx. sygdom, så har de allerede udfyldt formularen og vil derved både få hurtigere og mere præcise svar.
Jeg ser gang på gang tråde af folk som er helt nye herinde, som stiller et spørgsmål, hvorefter de får 10 spørgsmål tilbage, inden et hjælpende svar selvfølgelig kan gives.
Det gør det både besværligere for de mange herinde som gerne vil hjælpe, samt for tråd-opretter.

Jeg forestiller mig at man laver en lille knap som man kan trykke på her, når man opretter tråde, og så bliver formularen indsat her i tekst-feltet.
På den måde er formularen ikke obligatorisk, dog kan der henvises til den hvis nødvendigt.

Herunder et eksempel:

"Hej, jeg er helt ny i fiskeverdenen....Jeg har en black molly som står helt stille under mit filter. Hvad kan der være galt med den?

Del 1 af formularen:

1) Hvor stort er akvariet? 56L
2) Hvor længe har akvariet kørt? ca. 3 måneder
3) Hvilket filter bruger du? Øh, et lille et indvendigt som fulgte med
4) Hvor tit skifter du vand, og hvor meget vand skifter du? Jeg har skiftet 2 gange siden jeg købte akvariet.
5) Hvor mange fisk, og hvilke fisk har du i akvariet? 8 Black molly, 3 sugemaller, og 11 små røde og blå nogle som jeg ikke kender navnet på.
6) Hvad fodrer du med, og hvor ofte? Flagefoder 3 gange om dagen
7) Har du for nyligt introduceret nye fisk? Ja jeg fik Molly'erne for 2 uger siden.
8) Har du tilføjet medicin i akvariet? Nej
9) Kan du se noget usædvanligt på den/de syge fisk? Den gisper hurtigere end normalt
10) Opfører fisken/fiskene sig usædvanligt? Ja den står bare stille under filteret og har ikke lyst til at spise
11) Har du tilføjet andet i akvariet? Fx. aquasafe eller easylife? Nej, hvad er det?

Del 2 af formularen(udfyldes kun hvis vandværdierne er målt)

1) Hvad er temperaturen i akvariet? 25 grader
2) Ammonik niveau? kan ikke måle
3) Nitrit niveau? kan ikke måle
4) Nitrat niveau? kan ikke måle
5) Ph niveau i akvariet (angiv hvis muligt, KH, GH og Klor)? kan ikke måle.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Mr.Frog - 23/05-2013 16:31 23/05-2013 16:31
Indlægget er rettet 23/05-2013 17:17 23/05-2013 17:17 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Spørgsmål nr 1.
Har du googlet ? Øhh, kan man det ? :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Bingobjarne (Inaktiv) - 23/05-2013 17:06 23/05-2013 17:06
Ahvad frogger? Jeg er slet ikke med ^^

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger sira666 - 23/05-2013 21:57 23/05-2013 21:57
#3 jeg tror at #2 mener før
1)hvor stort er akvariet? burde der stå "1) har du prøvet at google?" (ødelægger joken for #2 sorry...

hare engang haft prøvet en nødsituration hvor jeg bare skulle ha hurtigst muligt hjælp... ville ikke ha haft tid til at udfylde det hele men syns det ville være smart hvis man havde et skema man udfyldte og når man så trykkede på knappen blev det udfyldte skema sat ind...
så står man selv for at opdatere hver gang der sker noget nyt... istedet syntes jeg så skema'et skulle være

så hvis fx jeg havde startet en tråd med sygdom om onsdagen havde jeg måske opdateret listen lørdagen før så jeg kunne komme med spørgsmålet hurtigt...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Bingobjarne (Inaktiv) - 23/05-2013 22:45 23/05-2013 22:45
Aaah Frogger lavede en joke!!! Jeg humorforladte menneske må ha' overset den :p

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Villads (Inaktiv) - 24/05-2013 03:41 24/05-2013 03:41
Det lyder smart.
Kan du linke til et andet site, hvor det bruges? :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Bingobjarne (Inaktiv) - 24/05-2013 07:34 24/05-2013 07:34
#6 yesyesyes, den klarer jeg :)

Eksternt link http://www.kokosgoldfish.invisionzone.com/forum/index.php?/forum/...

Her er det vidst nok krævet at man bruger deres formular når man opretter tråde om fx. sygdom.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Superbruger Tonny Brandt Andersen - 24/05-2013 08:53 24/05-2013 08:53
Nu er det måske kun et eksempel på svar du bruger i #1, men hvis man svarer spørgsmål med "kan ikke måle" og "nej, hvad er det". Så får man jo ikke noget ud af at svare på et skema. Det kunne tyde på, at spørgsmålene skal formuleres anderledes, således at alle får et resultat ud af skemaet.
For høj Nitrit niveau er dødelig for fiskene. Så det er selvfølgelig meningen, at man skal måle vandet, og så skulle skemaet gerne vise hvor mange mg/liter akvariet kan tåle, inden man bør gribe ind.
Når svaret er "Den gisper hurtigere end normalt", bør man også få oplyst, at det kan skyldes for lidt ilt eller for høj mængde affaldsstoffer.

De fleste problemer i akvarier, kommer af at folk smider fisk i for tidligt, fodre for meget, og skifter alt for lidt vand. Det mest simple spørgsskema ville være, hvornår har du sidst skiftet vand, og er det over en uge siden, så får man besked på, at skifte vand inden man opretter en tråd :D :D :D

Idéen med et spørgeskema er fin, jeg syntes bare ikke brugeren får løsningen i skemaet. Brugeren er stadig nød til at oprette tråde med "Hvad er AquaSafe" og "Hvordan måler jeg Nitrit".

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger sira666 - 24/05-2013 10:40 24/05-2013 10:40
#8 så kunne man måske lave et link til de spørgsmål der så svare på hvordan og hvorledes?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Bingobjarne (Inaktiv) - 24/05-2013 14:14 24/05-2013 14:14
#8 ja det er et rent eksempel...Del 2 af formularen kan man jo kun udfylde hvis man har målt værdierne, ikke alle, specielt nybegyndere har ikke købt test-sets endnu.
Jeg udfyldte alligevel del 2 i formularen for at understrege at man kun kan svare fyldestgørende på spørgsmålene ved at måle vandværdierne.
I eksemplet skrev jeg også "Nej hvad er det?" hvilket måske ville få den behjælpelige akvarist til at forklare eller henvise nybegynderen til andet læsestof på nettet om fx. aquasafe eller easylife.

Det er også klart at brugeren ikke får løsningen til problemet i skemaet, for det er jo op til andre brugere at give svarene når de har læst tråden og skemaet igennem.

Skemaet er jo mere eller mindre kopieret fra et andet site, så vi kan jo bare redigere osv. hvis vi vil bruge idéen herinde, for at få et skema som passer bedst til akvariesiden.
Så alle skal da være velkomne til at byde ind :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Villads (Inaktiv) - 24/05-2013 16:16 24/05-2013 16:16
Indlægget er rettet 24/05-2013 16:18 24/05-2013 16:18 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Ja selvfølgelig har brugeren brug for svar. Det er jo også det forum handler om.
Vi kan næppe lave skemaer hvor løsningen popper op forneden.
Det er ikke min opgave at tage stilling til om vi skal have den slags her på AS, men jeg synes det er værd at overveje om vi kan bruge det.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Kisbye2409 (Inaktiv) - 28/05-2013 22:28 28/05-2013 22:28
#1 syntes det er en rigtig god ide :)

På akvariegødning.dk ved jeg at Jørn opfordre alle der starter en profil til at udfylde de mest alm. informationer om akvariet man har, så som: hvilke lysrør, filter, powerhead, str. på akvarie, fiskebestand, gødning, temperatur osv. osv.

Det gør det MEGET nemmere at hjælpe folk, når man kan se div. informationer om baljen med det samme :) og måske allerede her kan se noget der er skævt, eller som kunne gøres bedre.... :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Bingobjarne (Inaktiv) - 28/05-2013 22:48 28/05-2013 22:48
Takker for opbakning :) håber flere har samme mening

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger sira666 - 29/05-2013 06:39 29/05-2013 06:39
#11 har jo heller ikke ment meningen at der skal poppe et svar op... men at man ikke behøver spørge personen om det hele hver gang...?

Annoncører
Annoncører