Frontosa graver og agressiv adfærd

Postet under : Cichlider - Afrika - Tanganyika - Fritsvømmer
Visninger : 1927

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger StefanM (Inaktiv) - 24/06-2013 22:56 24/06-2013 22:56
Indlægget er rettet 24/06-2013 23:09 24/06-2013 23:09 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej allesammen,

Jeg har for 4 dage siden hentet mine nye fine frontosaer, 6 stk på 13-18 cm ca.
I dag har jeg så opdaget at de er begyndt at grave helt vildt op ad baggrunden og i huler og ligger bare der nede. De er meget sky, men det er jo ikke mærkeligt i betragtning af at de for kun 4 dage siden blev flyttet fra deres hjem gennem næsten 2 år.
Graver frontosaerne fordi de leder efter mad eller er der for meget strøm i vandet? - jeg har en Fluval FX5 spandpumpe på med en ydelse på 3.500 l/t. Har forsøgt at lade strømmen pege væk fra fiskenes område, altså så den ene peger op med armaturer og den anden en lille smule ned og så ind i baggrunden.
Frontosaerne virker endvidere lidt mere voldelige end jeg før har set dem beskrevet, hannerne har det med at hapse lidt ud efter hunnerne når de kommer for tæt på eller lignende.
Fiskene bruger også det meste af tiden på bunden og svømmer sjældent rundt.
Jeg har ikke givet dem alt for meget mad da det mad jeg har på nuværende tidspunkt ikke rigtig vil synke, hvilket er ret irriterende, men har bestilt noget ordentlig mad til dem da jeg jo gerne vil have at de får noget at spise.

Her er lige et par billeder af deres gravhuler

Og så lige med hannen i et af hunnernes hul

Beklager den dårlige billedekvalitet

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Scorpion (Inaktiv) - 25/06-2013 09:45 25/06-2013 09:45
Frontosaerne er ikke vilde med voldsom strøm, så du vil næppe få dem til at bruge hele akvariet, med den store pumpe på.
Jeg måtte selv sætte mindre powerheads i, for at få mine til at svømme rundt i hele akvariet.
Noget andet er, at det ser meget lyst ud i din balje, hvis du har mulighed for at slukke det ene rør, så prøv at se om det hjælper, evt. kan mørkere bundlag dæmpe det lidt.
Jeg havde lysdæmper på, og jo mindre lys, jo mere aktivitet, og det har været gældende, for alle de flokke jeg har haft, ungerne er dog mere ligeglade, de er aktive hele tiden.
At de graver ud under en sten, er ikke unormalt, de laver lige en god plads, men ellers graver de nu ikke i vildskab.
De forsvarer den hule de har lavet der, så derfor vil de snappe lidt ud, når der kommer en forbi.
Jeg havde held med kun at have et par små huler, hvor de mindste kunne smutte ind, hvis de blev jagtet, det var netop for at undgå, at de blot stod derunder og forsvarede pladsen.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger StefanM (Inaktiv) - 25/06-2013 10:20 25/06-2013 10:20
1000 tak for svaret Scorpion, jeg vil forsøge mig med kun at tænde det ene lys, så sparer jeg jo også en håndøre på det ;) jeg vil endvidere nok skrue lidt ned for pumpen i håb om at det vil hjælpe lidt på deres adfærd.

Du har helt ret i at ungerne er ligeglade, jeg har 3 små søde frontosababyer der tøffer rundt oppe ved frontglasset hele dagen, de er bare helt vildt bedårende :D

Det er bare helt vildt så meget de graver.. Jeg har et meget tykt lag sand i bunden og de graver gerne helt til bunden så der er en kæmpe bakke ved siden af deres hul.
Det er kun hunnerne der graver, og så kommer hannerne og stjæler hullerne og smider hunnerne væk, det er lidt synd. Det er heldigvis lykkedes 2 af hunnerne af finde et sted hvor der endnu ikke er plads til hannerne fordi de er for store.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger StefanM (Inaktiv) - 25/06-2013 11:59 25/06-2013 11:59
Wauw! Jeg har nu kun tændt det ene rør og har skruet pumpen ned på halv styrke. Der gik ikke 2 min. Så ændrede de fuldstændig adfærd og fór rundt i akvariet sammen, og helt op til frontglasset mens jeg sidder 50 cm. Væk og tager billeder.

Fantastisk!!

Tak!

Her er lige et par hurtige billeder

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Scorpion (Inaktiv) - 25/06-2013 18:20 25/06-2013 18:20
Super at det virkede så hurtigt. :)
Du får vist ikke problemer med magtkampe, du har da en tydelig alphahan, det er fint, og fine fisk.
Dem skal du nok blive glad for, der er så meget adfærd at studere ved dem, når de trives.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger StefanM (Inaktiv) - 25/06-2013 22:35 25/06-2013 22:35
Ja, det er fedt.
Og ja, min store flotte han som styrer resten af flokken og ejer min store grotte i baggrunden :)
Tak, jeg er også selv glad for dem, synes de er skønne. Håber på at de snart kunne finde på at begynde noget leg så jeg kunne få lidt flere babyer :P

Annoncører
Annoncører