Diy gæranlæg uheld

Postet under : Akvariesiden.dk - Gør det selv
Visninger : 1926

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Amiga (Inaktiv) - 13/10-2013 09:10 13/10-2013 09:10
Har lavet et gær anlæg i en 5 liters dunk til mit 250 liters akvarium igår og her til morgen havde jeg næsten slået alle mine fisk ihjel. Inden jeg starter igen skal jeg absolut have et permanent testsæt. Fiskene er flyttet og der er sat ilt til akvariet. Det var måske også lige en for stærk co2 blanding næste gang skal der nok ikke så meget gær i... Brugte 4litervand et kilo sukker og en pakkegær

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger viggo0 (Inaktiv) - 13/10-2013 12:28 13/10-2013 12:28
Hvilken farve har vandet? Hvor mange dunke har du og hvor store er de? Har du en tilbageløbsventil?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 13/10-2013 12:41 13/10-2013 12:41
Er det ikke lidt ligegyldigt Viggo...
4 liter og et helt kilo sukker og en hel pakke gær, skal give en storm-gæring, det er helt vildt overdrevet til et 250 liter akvarium... det virker som om der ikke har været foretaget nogen research overhovedet inden man kaster sig ud i at tilsætte co2 og svarer vel mest til at man hælder benzin i akvariet for at se om fiskene overlever *blink*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger tommyml (Inaktiv) - 13/10-2013 12:50 13/10-2013 12:50
#3 - rigtig godt input...

Måske du kan hjælpe med hvordan det så skal gøres? *blink*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger preben (Inaktiv) - 13/10-2013 12:55 13/10-2013 12:55

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger viggo0 (Inaktiv) - 13/10-2013 13:10 13/10-2013 13:10
Indlægget er rettet 13/10-2013 13:11 13/10-2013 13:11 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#3: jeg havde overset, at der stod 4 liter vand og 1 kg sukker (og en pakke gær ikke at forglemme) :)

Ja det lyder vanvittigt overdrevet, desværre...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Amiga (Inaktiv) - 13/10-2013 13:22 13/10-2013 13:22
Det er josådan set kun sukkeret der er meget af, efter netop en research læste jeg mig frem til at man nemt kunne bruge så meget sukker, så det er ikke noget jeg selv lige fandt på.... Benzin analogien, ja er måske dum ang kemi og co2 i expertens øjne men ved at jeg har nok tankevirksomhed til ikke at hælde alt godt fra garagen i akvariet.

Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1328367

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Tue T - 13/10-2013 13:28 13/10-2013 13:28
#7 neeej det er faktisk også alt alt for meget gær/ sukker at bruge, der skal ikke mere end en lille bitte klump gær i.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger HeidiS (Inaktiv) - 13/10-2013 13:33 13/10-2013 13:33
Nej hvor ærgeligt! :(
Jeg ville også være frygtelig oprevet hvis jeg havde mistet alle mine fisk fordi jeg prøvede at gøre lidt ekstra ved mit akvarie. Men ja... det er en voldsom gang hjemmebrændt du har haft gang i der..
Håber du finder nogle nye fine fisk, og får styr på doseringen.
/heidi

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Hjp (Inaktiv) - 13/10-2013 13:38 13/10-2013 13:38
Måske lidt mere research næste gang, men kan egentlig godt forstå, hvis der hos dig er lidt fortvivelse, for som jeg ser det, så har du lavet dit research her på hjemmesiden og her fået en opskrift på en hjemmelavet blanding, som en anden bruger skriver, at det har han held med i sit akvarie uden problemer.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger viggo0 (Inaktiv) - 13/10-2013 13:40 13/10-2013 13:40
Indlægget er rettet 13/10-2013 22:07 13/10-2013 22:07 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#7: mængden af sukker bestemmer også produktionen. Gæret fungerer også som podning - hvis der er nok sukker og medie, så reproduceres gærcellerne relativt hurtigt og medfører en stigende metabolisme med en deraf stigende mængde CO2. Derudover så afhænger gærcellernes aktivitet meget af hvor nye de er, hvor varmt vandet er, tilgængeligheden af sukkeret osv.

EDIT: som der bliver påstået i #22, deler gærcellerne sig kun når der er ilt tilstede. Men er der nok ilt og nok sukker, så deler gærcellerne sig jo så også. Dette har jo også en indflydelse på hvor meget CO2 der produceres/tid.

Jeg synes stadig det er relevant, hvis trådstarter kunne svare på de spørgsmål je tidligere har fremsat. En kraftig iltning af vandet vil også kunne hjælpe på en evt. overproducering af CO2.

Selvom der er smidt en del for meget gær og sukker i, i forehold til hvad jeg selv vil anbefale så kan det ikke afvises, at den virkelige grund til dødsfaldene faktisk er, at der er blevet suget gær op i akvariet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Lyngs - 13/10-2013 13:47 13/10-2013 13:47
Amiga skrev :
Det er josådan set kun sukkeret der er meget af, efter netop en research læste jeg mig frem til at man nemt kunne bruge så meget sukker, så det er ikke noget jeg selv lige fandt på.... Benzin analogien, ja er måske dum ang kemi og co2 i expertens øjne men ved at jeg har nok tankevirksomhed til ikke at hælde alt godt fra garagen i akvariet.

Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1328367

Hvis man laver research, så er man kildekritisk. Find altid så meget information som du orker fra så mange kilder som muligt. Jeg har aldrig (før nu) hørt om nogen bruge så meget sukker og gær. Af skade bliver man klog. ;)

Selv bruger jeg to 5L dunke. Skifter dem skiftevis hver anden uge med en blanding af:

4L vand
4-8g gær eller 1,5-3g tørgær (kommer an på temperaturen i rummet. Jo varmere jo mindre gær. Bruger jeg tørgær, skal den hydreres før den hældes i dunken.
400g sukker

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Amiga (Inaktiv) - 13/10-2013 13:51 13/10-2013 13:51
Har brugt en tilbageløbsventil og en hjemmelavet bobbeltæller. Vandet er/var klart men har en ide om at den diffuser jeg har lavet ikke lavede boblerne små nok, er ikke sikker på hvad effekt det har.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Amiga (Inaktiv) - 13/10-2013 13:53 13/10-2013 13:53
Lyngs tak for opskriften, jeg gir det et forsøg mere skal lige have lidt mere udstyr inden så kører jeg igen :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Amiga (Inaktiv) - 13/10-2013 13:54 13/10-2013 13:54
Lyngs, hvad str akvarie er det til?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Tue T - 13/10-2013 13:58 13/10-2013 13:58
Det lyder som en bedre opskrift ja, tror ikke det samme vil ske igen med med den rigtige blanding så at sige. mht til din diffuser så er det rigtig det skal være så små bobler som muligt, du kan evt sætte den under et lille powerhead, så suger det lidt af boblerne ind blender dem helt små og fine.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Amiga (Inaktiv) - 13/10-2013 14:00 13/10-2013 14:00
Vil bruge en eheim aquaball powerhead til det, men virker en permanent tester okay ved denne metode?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Tue T - 13/10-2013 14:07 13/10-2013 14:07
Ja bare ikke sæt testeren lige foran powerhead .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger viggo0 (Inaktiv) - 13/10-2013 14:54 13/10-2013 14:54
#13: jo mindre bobler = jo mere CO2 til vandet. Så faktisk har det den omvendte effekt, altså jo mindre bobler og jo mindre CO2 skal der til før dine fisk kradser afgrundet iltmangel...

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Lyngs - 13/10-2013 16:24 13/10-2013 16:24
Amiga skrev :
Lyngs, hvad str akvarie er det til?

250L

Grunden til at jeg bruger to dunke, er at det giver en mere stabil tilførsel. Hvis du kun har en dunk, så lad være med at lave dobbelt portion i den da det muligvis vil give overløb og tilførslen af CO2 bliver meget ustabil. Når du har sat blandingen til, så tjek din bobletæller et par gange om dagen og lær hvordan mængden af CO2 fluktuerer. Hvis du syntes der ikke kommer nok CO2 så put lidt mere gær i den næste blanding. Juster aldrig en kørende blanding, men vent til næste gang du skal lave en ny.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Lyngs - 13/10-2013 16:26 13/10-2013 16:26
Nå ja, lav din blanding om aftenen så det passer med at du sætter den til når dagens lysperiode er ved at være forbi. På den måde kan blandingen nå at geare op inden næste lysperiode. ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Administrator scn - 13/10-2013 21:34 13/10-2013 21:34
hmm...
Som jeg læser denne artikel: Eksternt link http://www.aquariacentral.com/forums/showthread.php?152401-DIY-CO... -(and-some-not-so-basics) er det alene mængden af gær der styre hvor meget CO2 der kommer ti lakvariet.

1. Gær deler sig kun hvis der er ilt, og den er vi hurtig af med i et gør-det-selv anlæg
2. mængden af sukker er styrende for hvor længe en portion kan levere CO2 (sø længe alkohol procenten ikke dræber gær.

Så helt simpelt kan man sige: hvis du ikke gider skifte blanding ofte, så lav en stor portion, men slap af med mængden af gær.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Lyngs - 13/10-2013 21:42 13/10-2013 21:42
scn skrev :
hmm...
Som jeg læser denne artikel: Eksternt link http://www.aquariacentral.com/forums/showthread.php?152401-DIY-CO... -(and-some-not-so-basics) er det alene mængden af gær der styre hvor meget CO2 der kommer ti lakvariet.

1. Gær deler sig kun hvis der er ilt, og den er vi hurtig af med i et gør-det-selv anlæg
2. mængden af sukker er styrende for hvor længe en portion kan levere CO2 (sø længe alkohol procenten ikke dræber gær..

For lidt sukker vil betyde at gæren "sulter" før den dør af alkohol forgiftning. For meget sukker er ren spild. Så jo man kan godt argumentere for at sukker har en betydning. ;)

scn skrev :

Så helt simpelt kan man sige: hvis du ikke gider skifte blanding ofte, så lav en stor portion, men slap af med mængden af gær.

Det holder så ikke helt, for på et tidspunkt dør gæren af alkohol forgiftning. I min blanding sker det efter ca. 14 dage og det er lige meget om jeg har tilsat 400g eller 1kg sukker.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 13/10-2013 21:57 13/10-2013 21:57
Nu er det bestemt ikke for at dømme nogen, og indlægget er sat på spidsen, men konsekvensen kan være den samme, med massedød i akvariet...
og det virker tankeløst, kan man vel sige, det er vigtigt når man begiver sig ud i noget ukendt at man også sætter sig ind i konsekvensen af det man gør og som Michael(Lyngs) skriver til dig, så er det vigtigt man er kildekritisk... en af de virkeligt negative ting ved internet er at informationer netop bliver kopieret ukritisk, dvs. hvis der er en eller flere fejl i oplysningerne, så kan de lynhurtigt bredes til hele nettet...
Så hvad er mest korrekt, den oplysning der står anført en enkelt gang, eller den oplysning der gentages 100-vis eller 1000-vis af gange... netop hobbyen her(formentlig også andre) er "belemret" med en masse gamle skrøner der er gået i arv fra akvarist til akvarist, men det gør det ikke mere troværdigt overhovedet og nogle er der altid som gerne vil imponere, med f.eks. en "hvid" løgn...
i dag er kilderne mangfoldige, hvilket selvfølgelig er positivt, men der skal søges information kritisk ...
Det er supernemt at lave en co2 blanding af gær og sukker og det koster ikke alverden at investere i for at få det til at fungere, men ligesom hos algerne og meget andet der bliver høje på kulhydrat så gør gær det også og jo mere af det, jo hurtigere løber processen,... lige indtil den går kold...
det svarer i store træk til en sportsmand der farer der ud af og pludselig er der ikke flere kulhydrat-depoter, altså går vedkommende kold på energi...
det er det samme der sker med gær/sukker og især hvis temperaturen også ligger pænt højt, så er der en lynhurtig omsætning.. så masser af sukker og masser af gærceller der alle ernærer sig samtidigt vil give masser af co2.
Så du har fundet en opskrift der angives til at være meget effektiv, men jeg er nu ret sikker på at den blanding ikke vil holde så længe som der er angivet, så skal vedkommende have noget meget specielt vand...
Ligesom alt andet levende her på jord, så er gærs, stofskifte/metabolisme rimeligt kompliceret og processen kører ikke længere end hvor gæren stadig kan få tilgodeset sine behov og det mangler i langt de fleste af de blandinger der fremstilles og tilgodeser ikke det behov eller kun for en meget kort tid.

Annoncører
Annoncører