Kan yngle par stoppes med temperatur?

Postet under : Akvariesiden.dk - Maller
Visninger : 1077

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger AndersNø (Inaktiv) - 25/11-2013 10:50 25/11-2013 10:50
Mit ansitrus par laver 8-10 kuld om året kan jeg og mange af unger overlever selv om jeg ikke flytter dem.
Mine børn elsker Malene og malle Finn så de skal helst blive begge to men lige pt har jeg lidt voksene og ca 50 fra de sidste 2 kuld nu er der så lige klækket et nyt så ca 100 malle børn som jeg jo må pille op og sætte over i 250 liters hvor de alle går og vokser.
Jeg kender ik nogle dyrehandler der vil tage dem for foder og bortgivning virker ik da jeg så ik kan lave andet end at køre rundt med maller til folk som ik selv vil/kan hente dem. Jeg er nu nede på ca 22 grader jeg har ladet mig fortælle de vil stoppe når temp blev lav men nu klæger der mange flere end før om det så er varme/skimmel/alder ved jeg ik.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger RiggWelter (Inaktiv) - 25/11-2013 11:47 25/11-2013 11:47
Jeg har ikke erfaring med at stoppe ancistrusmaller med at yngle.

Men jeg har 23 grader i mit akvarium, og der yngler de i hvert fald lystigt.

Jeg kan genkende dit problem med at kommer af med alle de malleunger.

Jeg synes dog, at jeg kan mærke en nedgang i antal overlevende unger efter, at jeg har sat A. Helena snegle i akvariet, og mine sværddragerne tager også en del af de helt små unger.

Jeg har ingen beviser for, at A. Helena snegle spiser malleunger, men jeg har en formodning om, at de spiser æggene, hvis de kan komme af sted med det.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger AndersNø (Inaktiv) - 25/11-2013 11:55 25/11-2013 11:55
Jeg har ca 25 voksen Helena og vel nok 1000 små de tager ik nogle af mine og mine guppy'er tager kun haler på malle ungerne, derfor og fordi mallerne tager hård på planter piller jeg malle unger fra. Og jeg syntes det er synd at aflive gode fisk.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger AndersNø (Inaktiv) - 25/11-2013 11:55 25/11-2013 11:55
Jeg har ca 25 voksen Helena og vel nok 1000 små de tager ik nogle af mine og mine guppy'er tager kun haler på malle ungerne, derfor og fordi mallerne tager hård på planter piller jeg malle unger fra. Og jeg syntes det er synd at aflive gode fisk.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger ThomasBallerup - 25/11-2013 11:57 25/11-2013 11:57
undskyld jeg siger det,
men at ønske at opnå mindre yngel pga for høj eller for lav temperatur !
Er det ikke mishandling eller mistrivsel ?
Vel ikke det du ønsker..

Du har nok ikke været god nok til at lave reklame for dine maller,
Det er rigtigt at du ikke bør køre rundt og aflevere dem gratis,
men folk bør dukke op og afhente gratis, som det mindste man kan forvente.

Er det L144 vi taler om ?
så er jeg på jagt efter en HUN :-)

PS: hvis du vil opnå mindre yngel, kunne du måske holde han og hun hvert for sig selv ?
Det bør da løse problemet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger AndersNø (Inaktiv) - 25/11-2013 13:25 25/11-2013 13:25
Thomas jeg tror du misforstår, måske du skal læse igen.
Jeg vil ik mene der er tale om mistrivsel da maller ik yngler hele året i naturen så kunne det være at man kunne lade dem tro det ik er yngle tid lige nu men hvad ved jeg.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger RiggWelter (Inaktiv) - 25/11-2013 13:53 25/11-2013 13:53
#6 jeg vil tro, at det er den forkerte vej at gå at sænke temperaturen.

Jeg har hørt om et trick til at få ancistrus til at yngle, og det går på store vandskift med koldt vand, som skal få mallerne til at tro, at det er regntid, hvor de normalt yngler i naturen.

Så måske skal temperaturen hæves i stedet.

Jeg har aldrig selv prøvet det, så det er på eget ansvar ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Bingobjarne (Inaktiv) - 25/11-2013 14:42 25/11-2013 14:42
Slutter mig til #7 de kolde vandskift har virkelig sat gang i mine ancistrus mht. yngel.

Jeg ville sende Malle Fin på ferie i et andet akvarie og evt "erstatte" ham med en hun mere, hvis i vil ha' 2 ancistrus i akvariet hvor han kom fra.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger ThomasBallerup - 25/11-2013 14:44 25/11-2013 14:44
Ideen er jo meget Sjov og praktisk, hvis det kan virke, meget utraditionelt måske nok :-)
De fleste dyr har et bredt overlevelses temperatur område, og et smallere formerings område,
dvs din ide er at flytte temperaturen lige uden for dens formerings område,
men stadig inden for overlvelelses området..
desværre betyder dette også at den ikke har det godt, for den har det jo ikke optimalt.
og det er det jeg mener at man ikke ønsker.

Om der er lavet praktisk forsøg for at finde disse temperatur tal for lige netop din art ved jeg ikke.
Der var en Dansker endda en fra dette forum som har udført praktiske forsøg på at finde disse temperatur grændser
for RCS, det var meget grundigt beskrevet, det er noget der har taget meget tid og plads at udføre.
men at lave noget lign for Maller vil virkeligt kræve tålmodighed og plads.. hvem har det ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger AB - 25/11-2013 14:46 25/11-2013 14:46
Læg et mallerør i akvariet. Når mallefar ligger på æg ryster du mallefar ud og fjerner æggene.

Vh Anders

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger AndersNø (Inaktiv) - 25/11-2013 14:53 25/11-2013 14:53
#8 min datter på 3 år elsker de maller og hun kan håndfodre hun malle så jeg kan godt skille dem men så vil jeg hellere køre sj rundt for at komme af med ungerne. Måske Thomas har ret i det er bedre at dræbe 50 flotte maller hver 4 uge. Men jeg må bare bruge den tid det tager at komme af med dem.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger ThomasBallerup - 25/11-2013 15:22 25/11-2013 15:22
jeg er meget ked af hvis du har opfattet noget som helst af det jeg har skrevet
som om at jeg opfordre til at aflive gode og sunde fisk,
det er på ingen måde det jeg mener.. hellere give dem væk, til folk der kommer og henter dem selv,
jeg syntes ikke at det er rimeligt at aftageren forventer at DU skal køre land og rige rundt gratis.
Jeg har også anbefalet at skille HAN fra HUN, hvorved du bør opnå mindre antal unger.

Hvilken type taler vi om ?
billeder ?
måske nogen der læser med her, ville aftage nogle ?
hvor i landet ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger AndersNø (Inaktiv) - 25/11-2013 16:04 25/11-2013 16:04
Der er tale om alm ancitrus med fejl dvs. Der kommer ca 20-40% albino og et par hvide med sorte øjene resten alm farve.
To har ringet og vil have 10 og 15 og så har jeg lige talt med en her fra der kan hente alle dem jeg har til ca 25 akv i reol det letter en del på mit problem da han også kan tage alle de store med skæg. Så går der lige en uge så kommer der 50 nye ud af hulen.
Så dette er den første "reklame" der har virket nu ser det ud som om jeg kan komme i bund.

Jeg prøver lige at fange foto af fejl.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger AndersNø (Inaktiv) - 25/11-2013 16:15 25/11-2013 16:15
fejl og storebror bagved

der er lidt farve på maven og lidt på hale og den er ik lige så hvis som albino den er mere rødlig men da jeg kun har to så er det med sikker hed fra dem, jeg har givet de andre med sorte øjene væk. Så denne her er den sidste jeg har fået og den er 4-5 kuld gammel i de sidste 4-5 er der kun kommet albino og alm farve men jeg syntes der kommer flere og flere albinoer.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger mobe31 (Inaktiv) - 25/11-2013 16:40 25/11-2013 16:40
Har du ikke mulighed for, blot at fjerne den/ de huler der er i akvariet, og dermed fjerne/begrænse deres mulighed for at finde et passende sted at lægge deres æg?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger AndersNø (Inaktiv) - 25/11-2013 16:48 25/11-2013 16:48
Dette er hulen et skibsvrag som min søn har fået af den mand vi fik det akvarie af.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger mobe31 (Inaktiv) - 25/11-2013 16:49 25/11-2013 16:49
Fyld den op med sten så mallerne ikke kan komme derind.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger AndersNø (Inaktiv) - 25/11-2013 16:51 25/11-2013 16:51
Det var da en ide jeg kan prøve.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
HugoN (Slettet) - 25/11-2013 18:29 25/11-2013 18:29
Put skibet i et akvarie uden ancistrus ellers :D

Annoncører
Annoncører