Hej Amerikanerfolk, hvordan går det? (erfaringsudvekslingsdebat)

Postet under : Cichlider - Amerika - Amerika Generelt
Visninger : 7496

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Lotte M. (Inaktiv) - 01/12-2013 06:57 01/12-2013 06:57
Er der liv i jer endnu?? Hvad har i af spændende fisk i jeres akvarier, må vi se? Hvad går godt, hvad går skidt? Har i planer om at ændre noget, prøve noget nyt? Fortæl, øs af jeres erfaring.

Håber i vil være med til at puste lidt liv i debatten igen, omkring amerikanske cichlider, og lade LED-lys og teknik være et øjeblik.

God 1. advent i øvrigt *santa*

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Lotte M. (Inaktiv) - 01/12-2013 08:02 01/12-2013 08:02
I min egen balje har jeg T. Meeki, Heros rotkeil og H. Nicaraguensis, lidt maller, kobbertetra og amanorejer. Jeg har besluttet at skille mig af med H. Nicaraguensis, selvom jeg syntes det er fantastisk smukke og sindsygt gode forældre. Men de fungerer ikke rigtigt sammen med Heros, som jeg ellers havde håbet på. T. Meeki og Heros ser ud til at fungere godt sammen.

Noget jeg godt kunne tænke mig at prøve er en lille flok Guianacara geayi eller -owroewefi, men jeg er usikker på hvor aggressive de er, da de omtales både som fredelige og aggressive på div. sider. Mit mål er en fredfyldt balje, med Heros som 'hovedattraktion' og nogle mindre typer som pusler rundt hist og her.

Det var lidt om mig, hvad med jer?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger haap (Inaktiv) - 01/12-2013 09:06 01/12-2013 09:06
Lotte M. skrev :
I min egen balje har jeg T. Meeki, Heros rotkeil og H. Nicaraguensis, lidt maller, kobbertetra og amanorejer. Jeg har besluttet at skille mig af med H. Nicaraguensis, selvom jeg syntes det er fantastisk smukke og sindsygt gode forældre. Men de fungerer ikke rigtigt sammen med Heros, som jeg ellers havde håbet på. T. Meeki og Heros ser ud til at fungere godt sammen.

Noget jeg godt kunne tænke mig at prøve er en lille flok Guianacara geayi eller -owroewefi, men jeg er usikker på hvor aggressive de er, da de omtales både som fredelige og aggressive på div. sider. Mit mål er en fredfyldt balje, med Heros som 'hovedattraktion' og nogle mindre typer som pusler rundt hist og her.

Det var lidt om mig, hvad med jer?

Hej

Guianacara Ooworoewefi er overhovedet ikke aggressiv men derimod en sjov og spændende fisk med en dejlig adfærd :D
MVH.
Haap

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Vandpjaskeren (Inaktiv) - 01/12-2013 09:35 01/12-2013 09:35
Guianacara er en virkelig underholdende fisk at betragte, de synes altid at være igang med et eller andet "projekt". Men de er altså ikke de fredeligste sydamerikanere jeg har haft, specielt kan de være ret så rå når de har unger. Forleden slog mit par en pansermalle ihjel fordi den kom lige lidt for tæt på.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger haap (Inaktiv) - 01/12-2013 10:44 01/12-2013 10:44
Vandpjaskeren skrev :
Guianacara er en virkelig underholdende fisk at betragte, de synes altid at være igang med et eller andet "projekt". Men de er altså ikke de fredeligste sydamerikanere jeg har haft, specielt kan de være ret så rå når de har unger. Forleden slog mit par en pansermalle ihjel fordi den kom lige lidt for tæt på.

Den adfærd genkender jeg ikke :o

Haap

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Lotte M. (Inaktiv) - 01/12-2013 15:37 01/12-2013 15:37
Tak for jeres tilbagemelding :) . Jeg kunne godt tænke mig at spørge jer vedr. Giancaraer:

Har i andre fisk i akaveriet sammen med Giancara'erne (ud over pansermaller)?
Hvor store er jeres akvarier?
Hvor mange Giancaraer har i?
Er det Oworewefi'er i har begge to?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger jon hare - 01/12-2013 21:15 01/12-2013 21:15
Jeg har tidligere haft G. stergiosi. Som nævnt er Guianacarerne virkeligt underholdende (det er helt sikkert nogle jeg selv skal have igen engang).

Jeg har haft dem uden problemer sammen med bla. Heros og Scalarer og blødende hjerte tetra (neonfisk er også prøvet, men de blev spist). I forhold til temperament synes jeg ikke de er slemme, men som de fleste amerikanere udviser de noget aggressivitet i forbindelse med yngelpleje.

Mine gik i et 325 L akvarie. Jeg startede ud med 8 ungfisk. Senere havde jeg to par gående og til sidst et par.

I øvrigt en god ide med at få sparket lidt gang i amerikanerdebatten. Når jeg lige får lidt bedre tid vil jeg skrive lidt om hvad jeg selv holder af fisk for tiden.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Ronse (Inaktiv) - 01/12-2013 21:44 01/12-2013 21:44
Jeg er så helt grøn i gamet, jeg lukkede for 3 år siden mit 400L selskabs akv.

Nu har jeg indkøbt 720L med HMF filter.. og vil gerne gi mig i kast med sydamerikanere. måske *rødmer*

Har kigget lidt på;
Thorichthys ellioti
hypselecara temporalis
og vil meget gerne ha nogle stime fisk evt;
hyphessobrycon bentosi
hyphessobrycon callistus

Jeg aner ret beset ikke en døjt om cichlider, smider bundlagsgødning i fra USB og en blanding af sand og rødligt små grus. vil gerne lidt planter for evt yngel og hyggens skyld..
Lyder det helt skævt?

Tager meget gerne imod forslag

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger daltiny (Inaktiv) - 01/12-2013 22:43 01/12-2013 22:43
hej ja lad os slå et slag for amerikanere dejlige fisk har selv blå acara grøn texas guld søm jack dempsey og oscar god aften hilsen bjarne *santa*

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Lotte M. (Inaktiv) - 02/12-2013 08:35 02/12-2013 08:35
Dejligt i har lyst til at være med :D

I min balje er H. Nicaraguensis-parret flyttet, men den forventede ro og harmoni er udeblevet :( . Nu jager heros hannen rundt med hunnen i en uendelighed. De var ellers ved at lægge op til leg hos tidligere ejer, og har ynglet før, så jeg forstår da slet ikke hvad det her nu skal gøre godt for... Hvad vil i foreslå at jeg gør??

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Lotte M. (Inaktiv) - 02/12-2013 08:35 02/12-2013 08:35
Dejligt i har lyst til at være med :D

I min balje er H. Nicaraguensis-parret flyttet, men den forventede ro og harmoni er udeblevet :( . Nu jager heros hannen rundt med hunnen i en uendelighed. De var ellers ved at lægge op til leg hos tidligere ejer, og har ynglet før, så jeg forstår da slet ikke hvad det her nu skal gøre godt for... Hvad vil i foreslå at jeg gør??

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger mkruse - 02/12-2013 08:48 02/12-2013 08:48
Hejsa,
har pt 3 akvarier og det holder jeg det nok på. Det største på 530L skal nok med tiden udvides og så ryger et af de mindre som er 250 L eller 63 L. Nu må vi se hvad der sker. Prøver at holde lidt igen :-)
På min "profil" ligger der højdepunkter samt lidt billeder.

Sådan ser det ud lige nu.

530 L:
3 stk Ancistrus, 7 stk L-malle (King Tiger Pleco) 3 stk Honduras Red Point (eller Amatitlania siquia), 2 stk Meeki og 4stk Ellioti. Ancistrus yngler som gale, Red Point har yngel pt, Meeki har lige lagt æg men der kom ikke noget ud af det.

250L:
6 stk Guianacara Stergiosi samt malleyngel. Et par har netop i weekenden lagt æg, så er meget spændt på hvad det ender med.

63L:
Red Point yngel + malleyngel

Mvh Mikkel

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger AB - 02/12-2013 09:44 02/12-2013 09:44
Fin ide med en amerikaner-tråd!

Jeg har pt følgende akvarier og fisk...

Lang 720 liters med 5 Acaricthys heckelii. De går der for at vokse sig store nok til et yngleforsøg. En har hulsyge fordi jeg har rodet for meget i baljen med nyt filter. Tror ikke den klarer det. Øv.
Desuden går der 2 Geophagus pellegrini hunner, 5 Rio manacapuru scalare og 9 Geophagus sp. aripuana unger og vokser.

I mit akvarierum ser det ud som følger:

250 liters: 8 store VF L128 som meget gerne må yngle. Det er svært, og de får bare ro, foder og vandskift.
180 liters: Et par G. pellegrini. De skal gerne lave et enkelt kuld mere, så kommer de tilbage i 720'eren som prydfisk.
134 liters: G. pellegrini yngel, Albino ancistrus yngel - mange! Desuden noget Corydoras sterbai yngel.
130 liters: 7 stk. L204 hvor 5 er fuldvoksne. Det er planen de skal yngle.
128 liters: Et par VF A. heckelii som havde skilt sig ud i 720'eren. De er omkring 15 cm og er lige blevet flyttet. I akvariet er desuden en krukke som er vendt på hovedet med et hul i siden. Det kunne være sjovt at få dem til at yngle - men det er svært.
128 liters: Et par VF Crenicichla Regani, Rio tapajos. De skulle gerne yngle på et tidspunkt.
85 liters: En gruppe VF L134. 3 hanner og 3 hunner. De holder ynglepause pt.
85 liters: En gruppe VF L201 som gerne skal yngle på et tidspunkt.
85 liters: L134 yngel

I de akvarier det er en fordel går fiskene i osmosevand. Det bærer jeg ind i 20 liters spande fra fyrrummet. Jeg skal have fundet en anden løsning, for det holder ikke i længden *santa*

Vh Anders

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger shavi (Inaktiv) - 02/12-2013 16:17 02/12-2013 16:17
Indlægget er rettet 02/12-2013 16:18 02/12-2013 16:18 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Er lige kommet hjem med 5 stk Meeki ungfisk - bliver sjovt at se dem vokse op - den største er nok 7 cm nu.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger haap (Inaktiv) - 02/12-2013 19:58 02/12-2013 19:58
#14 du har noget at glæde dig til med de banditter. De kan være akvariets dampbørn, men utroligt sjove at studere :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Lotte M. (Inaktiv) - 02/12-2013 21:49 02/12-2013 21:49
Min Heros-han har rigtig hygget sig idag :D

Og her er min store bekymring, fru Heros, jaget rundt af hannen og har nu søgt skjul i et hjørne

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger mkruse - 03/12-2013 09:12 03/12-2013 09:12
Hej Lotte,

havde selv samme problemer med nogle hypsophrys nicaraguensis som jeg overtog. Hannen hev alle planter op eller bed dem i stykker. Derudover jagtede han fruen så meget at hun var ved at smide geværet. Hun stod til sidst helt udmattet lodret i akveriet. Efter flere forsøg med at skille dem ad og sætte sammen senere da hun var kommet til kræfter måtte jeg give op. Det ville bare ikke lykkeds for mig.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Superbruger Tonny Brandt Andersen - 03/12-2013 11:19 03/12-2013 11:19
Jeg har en 720 liter med Pterophyllum altum. De vokser pænt, og er vilde med levende myggelarver, så der bliver fodret bravt på dem i øjeblikket.

I et andet 720 liter har jeg Acarichthys heckelii, Guianacara spec. "Surinam Red Spotted", Aequidens epae, Aequidens, Aequidens plagiozonatus og noget der er købt som Mesonauta mirificus.

Så har jeg 6 stk. 250 liter. Et med Dicrossus marculatus og en vildform af guppy, et med Geophagus megasema og Dværgbotia, et med Geophagus spec. "Tapajós Orange Head" unger, et med Biotodoma Cupido og en vildform af Guppy, et med Geophagus proximus og så et med en meget sjælden afrikansk flodcichlide Heterochromis multidens.

Til sidst har jeg et akvarium på 335 liter hvor jeg pt. har Gymnogeophagus balzanii sammen med lidt maller og tetraer.

Planen er, at komme af med Geophagus spec. "Tapajós Orange Head" og få alt det andet til at yngle.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Superbruger Tonny Brandt Andersen - 03/12-2013 11:22 03/12-2013 11:22
Nå ja, og så så har jeg da lige et 576 liters akvarium med Chaetobranchus flavescens, som er en sydamerikansk planktonæder. Den holder jeg sammen med Retroculus lapidifer.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Lotte M. (Inaktiv) - 03/12-2013 11:33 03/12-2013 11:33
Wao.. Hvor bliver jeg da misundelig :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger parachromis (Inaktiv) - 03/12-2013 12:06 03/12-2013 12:06
Hej.

Jeg har et 900 liter med et par parachromis motaguense

Så har jeg 3 nandopsis beani på 10-12 cm som nu går i hver deres tank da de ikke kan udstå synet af hinanden...
Gamle billeder, de er virkelig begyndt at få nogle fantastiske farver
Og lige til så har jeg et Jack dempsey par, en eb han og normal hun

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger jon hare - 03/12-2013 21:37 03/12-2013 21:37
Indlægget er rettet 03/12-2013 21:37 03/12-2013 21:37 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Fede fisk du har Tonny, ikke mindst dine Guianacara spec. "Surinam Red Spotted". Træder den røde farve på dine Guianacara frem i samme grad som Guianacara owroewefi "grand laussat"?

Kunne vi ikke få lov til at se billeder af dine Aequidens plagiozonatus? Tror aldrig jeg har set dem før.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger jon hare - 03/12-2013 21:55 03/12-2013 21:55
Jeg selv har et 325L, 300L, 160L og et 70L akvarie med følgende fisk:

Hero notatos "guyana"
Geophagus parnaibae
Biotodoma cupido
Geophagus sp Aripuana (ungfisk)
Heroina Isonoctyrina (ungfisk)
Corydoras sp Aripuana CW68
Hyphessobrycon erythrostigma - Blødende hjerte tetra
Inpaichthys kerri - Kongetetra

Mine planer går på at opgradere mit stueakvarie (325L) til et 160-180 cm langt akvarie. I det vil jeg nok i første omgang prøve at lave en Aripuana "biotop" med Geophagus sp Aripuana, Corydoras sp Aripuana og Inpaichthys kerri der også forekommer i Rio Aripuana. I den forbindelse vil jeg skille mig af med i hvert fald mine Heros og nok også mine cupido.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger TK. (Inaktiv) - 03/12-2013 22:00 03/12-2013 22:00
Hej Lotte

Jeg kan ikke forstå hvad der er gået galt for hannen, jeg formoder det mine gamle fisk. de gik og pudset en trærod 2 dage inden du fik dem. Jeg tænker hvordan er hannen over for de andre fisk? Ved mig gik parret og jaget A. heckelii væk istedet for at jage med hinanden. Håber det ændre sig.

Jeg har tidligere haft held med at flyttet den dominerende part en uges tid i et andet akvarie. også flytte rundt på dekorationerne i akvariet, så når hannen kommer tilbage i akvariet så er hunnen på hjemmebane og hannen på udebane. Men det virker ikke altid.

Mvh Tommy

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger Lotte M. (Inaktiv) - 04/12-2013 08:58 04/12-2013 08:58
Hej Tommy. Ja det er dine smukke heros, og det ærger og piner mig at jeg ikke kan skabe de rammer de har brug for. De går sammen med er par T. Meeki, som de ingen problemer har med. Der er heroshannen som nu er alfahannen, efter jeg fjernede H. Nicoraguaensisparret. Jeg syntes nic'sene fyldte for meget og det virkede som om de splittede Heros'erne, men det var måske en dum ide at fjerne dem..

Jeg har kun et 63-litters akvarie foruden det de går i, er det forsvarligt at sætte hannen over i det for en uge?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger BP (Inaktiv) - 04/12-2013 12:13 04/12-2013 12:13
Jeg har lidt forskellige amerikanere, men nu hvor snakken går lidt på Heros Rotkeil, kan jeg bidrage med mit 720L med 7 stk. Rotkeil. Lidt kedeligt måske, men sådan kan jeg lide det ;)

Ude til venstre står et par og har gang i et eller andet....

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger Lotte M. (Inaktiv) - 05/12-2013 08:03 05/12-2013 08:03
Nå, men nu er min heroshan røget i "brummen". Bare han holder til det. Det ser ud til at bekomme hunnen godt, hun har nu fået fine farver, og svømmer fredeligt rundt i hele akvariet. Nu håber jeg så inderligt at det kommer til at gå godt når hannen kommer tilbage.

#26 flotte fisk, de træder virkelig frem på den måde du har indrettet akvariet på.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger Lotte M. (Inaktiv) - 05/12-2013 08:03 05/12-2013 08:03
Nå, men nu er min heroshan røget i "brummen". Bare han holder til det. Det ser ud til at bekomme hunnen godt, hun har nu fået fine farver, og svømmer fredeligt rundt i hele akvariet. Nu håber jeg så inderligt at det kommer til at gå godt når hannen kommer tilbage.

#26 flotte fisk, de træder virkelig frem på den måde du har indrettet akvariet på.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger Martinthomsen (Inaktiv) - 05/12-2013 08:17 05/12-2013 08:17
Skal hente en ny oscar idag da den gamle desværre ikke kunne mere. Den har været syg i et stykke tid

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger Martinthomsen (Inaktiv) - 05/12-2013 08:17 05/12-2013 08:17
Skal hente en ny oscar idag da den gamle desværre ikke kunne mere. Den har været syg i et stykke tid

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger BP (Inaktiv) - 05/12-2013 08:47 05/12-2013 08:47
#27 Jeg har flere gange prøvet med planter for at gøre det lidt mere interessant at se på, men de bliver hurtig ædt og rykket op, så nu er det en meget simpel opsætning. Men det virker.

Underligt med dine, som pludselig har skiftet karakter. Jeg har aldrig haft den slags problemer med mine, men der har også altid været andre Heros til at aflaste. Min erfaring er, at Rotkeil er lidt fredligere end eksempelvis Notatus, som ved mig er væsentlig mere efter hinanden. Men det er nok et spørgsmål om at finde balancen i hver enkelt akvarie.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Superbruger Tonny Brandt Andersen - 05/12-2013 09:19 05/12-2013 09:19
jon hare skrev :
Fede fisk du har Tonny, ikke mindst dine Guianacara spec. "Surinam Red Spotted". Træder den røde farve på dine Guianacara frem i samme grad som Guianacara owroewefi "grand laussat"?

Kunne vi ikke få lov til at se billeder af dine Aequidens plagiozonatus? Tror aldrig jeg har set dem før.

Den røde farve er ikke så langt fremme, som set på nogle billeder. Jeg tror det er en kombination af alderdom og blitzlys der skal til. Der er mere rødt på fotos, end jeg lige lægger mærke til, når jeg står og ser på dem.

Aequidens plagiozonatus havde jeg heller ikke hørt om eller set, så jeg gik på Google og søgte på den. Stor var selvfølgelig min overraskelse, da Google henviste til min egen internetside, hvor jeg havde listet Aequidens slægten *rødmer*
Jeg har ikke taget billeder af den endnu. Jeg lavede nok en lille fejl ved at sætte den i samme akvarium som Aequidens epae, da begge arter er 4-6 cm. Når de bliver lidt større, tager jeg billeder af dem, og flytter dem fra 720'eren.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger halo15 - 06/12-2013 21:31 06/12-2013 21:31
Indlægget er rettet 06/12-2013 21:36 06/12-2013 21:36 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

BP skrev :
Jeg har lidt forskellige amerikanere, men nu hvor snakken går lidt på Heros Rotkeil, kan jeg bidrage med mit 720L med 7 stk. Rotkeil. Lidt kedeligt måske, men sådan kan jeg lide det ;)

Ude til venstre står et par og har gang i et eller andet....

Det er en super flot akvarium, :P jeg er ret imponeret du har så mange rotkeils gående uden ballade *blink* .
jeg har et akvarium på 325, 3 rotkeils som jeg købte på dba, de gik godt sammen hos den tidligere ejer,
men nu når de er flyttet i min balje, de er simpelthen altid op og skændes. det er 1 alfa han på 15 cm, og to mindre på 10 cm,. hanen jagter dem,(ingen par er dannet endnu). ved ikke de andre hvilke køn de er. jeg har mange rødder og sten som gemmesteder, men j tror jeg ender med at fjerne alfa hanen fra baljen, har du en ide hvordan man kan undgå disse konflikter blandt rotkeils.
ellers har jeg en gruppe på 6 Uaru amphiacantoides. super super flotte. som jeg er helt vild med.
jeg synes de er de skønneste sydamerikaner og de er ikke nemt at få fingrene i.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger halo15 - 06/12-2013 21:33 06/12-2013 21:33
Uaru kan nydes her:
http://www.youtube.com/watch?v=e4MslWQvJh4&list=PL7F9335890F883040&index=43
*santa*

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Bruger stig t (Inaktiv) - 06/12-2013 21:35 06/12-2013 21:35
Her går det også godt.
Efter flere år med jordspisere fik eg lyst til noget nyt.
Er derfor i gang med at fodre 10 stk Altum Scalarer op.
De går som eneste cichlider i mit 1900 l stueakarium, sammen med en flok citrontetra,, så de ikke føler sig at for alene :P
En gang amerikaner fan, altid amerikaner fan

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
Her går det også godt.
De går som eneste cichlider i mit 1900 l stueakarium, sammen med en flok citrontetra,, så de ikke føler sig at for alene :P

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Her går det også godt.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #38
Bruger langebæk - 06/12-2013 22:01 06/12-2013 22:01
det der 1900 liters skal vi ikke lige se et billede af det??

jeg har før indtil flere 720 men tager lige en slapper med en 530 amazonas biotop med vf RSG discus

men om nogle måneder skal der opgraders til 12-1400 liter :) glæder mig

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #39
Bruger stig t (Inaktiv) - 08/12-2013 10:41 08/12-2013 10:41
Indlægget er rettet 08/12-2013 10:44 08/12-2013 10:44 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

til #38

se min gamle tråd
Internt link http://cichlids.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1052067
eller
Det er godt nok med en anden besætning :

Ups billederne blev lidt grynede de er hentet fra tråden på cichlids, så der sker tilsyneladende noget ved konverteringen.
Tager nogle nye ved lejlighed..

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #40
Bruger Kennet (Inaktiv) - 08/12-2013 14:27 08/12-2013 14:27
Har et 900 liters med blandt andet en flok Cryptoheros nanoluteus.
Opdagede i dag at der lige pludselig var bittesmå unger i akvariet. Håber det betyder at foråret kommer tidligt i år. ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #41
Bruger Rie M. (Inaktiv) - 08/12-2013 15:11 08/12-2013 15:11
Hvor ser det bare spændende ud, alt sammen.
Og ja, som sagt tidligere, en gang Amerikaner altid Amerikaner.

Jeg går rundt og pusler med et 720 liters som jeg endnu ikke ved hvad der skal i.
Jeg har styr på indretning, teknik osv.

Så lige nu nyder jeg at kunne snage i diverse tråde herinde til jeg finder en fisk der falder i min smag. Lige for tiden er det Heckelii der trækker, har haft Heros men de manglede bare et eller andet.. Så nu ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal stille op.

Glædelig 2. advent lige ud over det *santa*

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #42
Bruger SAC - 08/12-2013 16:09 08/12-2013 16:09
Vi er et par stykker, der forsøger at få fat i nogle Gymnogeophagus og måske få dem bredt lidt ud, så de ikke pludselig igen er væk fra hobbyen. Jeg har en superfin Gymn. sp. Cuaro-trio, hvor jeg for nylig fjernede hunnen fra et kuld unger.
Eksternt link http://www.aqvaterra.com/cichlids_gymnogeophagus_n_sp_cuaro_i.php

Og så har jeg en Gymn. caaguazuensis-hun, der efterhånden længe har vogtet en ordentlig mundfuld unger. Det er en meget lille art, og ungerne er selvfølgelig derefter, så jeg har måttet fodre med saft fra frostfoder og Sticks, men nu kan de begynde at tage artemia. Den var lidt sværere at finde foto af, så undskyld det mærkelige sprog:
Eksternt link http://cichlidae.us/gymnogeophagus-caaguazuensis/

Ellers har jeg tyndet lidt ud i mit 1350-liters. Mine Geophagus pellegrini og Satanoperca leucosticta var blevet gamle, så de er i første omgang blevet skiftet ud med 6 Geophagus argyrostictus, som jeg har ventet på skulle få en god størrelse.

Jeg har også et par Geohagus-arter, der jævnligt har æg og unger, men det er lige med at have pladsen til at få noget ud af dem. Jeg har bl.a. også sp. Aripuana, som er begyndt at interessere sig for hinanden.

M.h.t. Guiannacara, så har jeg også en owroewefi-variant, der er ganske kulørt. Men for omkring 10 år siden havde jeg G. ow. fra Petit Laussat. Den var altså nøjgagtigt så orange, som på de fineste billeder. Næsten guldfiske-kulør - og det var ikke på grund af lys eller foto-teknik.....

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #43
Bruger AB - 08/12-2013 20:23 08/12-2013 20:23
SAC - den Gymn. sp. Cuaro er sørme fin. Kan du fortælle noget mere om den?

VH Anders

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #44
Bruger SAC - 08/12-2013 21:08 08/12-2013 21:08
Indlægget er rettet 08/12-2013 21:13 08/12-2013 21:13 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Tjah....det er en Gymnogeophagus fra Gymnogenys-gruppen. (Det er caaguazuensis også...) I en del år kendte man næsten "kun" til G. gymnogenys, bazanii, labiatus, meridionalis, rhabdotus og setequedas, men i de senere år er man begyndt at fokusere en del på fiskene i Uruguay, og der har man fundet en hel del nye arter og varianter, hvoraf mange ikke er videnskabeligt beskrevet endnu. Desuden er man ved at erkende, at flere varianter af f.eks. meridionalis og rhabdotus nok må være selvstændige arter.

Hvis du kigger lidt på aqvaterra-siden, så kan du finde mange af disse. Manden, der har siden - og som står for det meste af "fiskeriet" - plus ikke mindst rejser i Uruguay - hedder Felipe Cantera. (Du kan bl.a. se, at Peter fra Neonfisken har været der på en tur....) Felipe tilbragte det meste af sommeren i Norge i år, og han havde lidt fisk med....bl.a. 6 sp. Cuaro, hvoraf jeg købte de tre.

Det er en larvofil mundruger, hvor hunnen passer æg og unger alene. Hannen er en del større, end hunnen, og hun er meget mere neutral i farverne. I naturen har en han et territorium på måske et par kvadratmeter. Indenfor det har et antal hunner hvert sit mindre territorium, og han svømmer så rundt og gør kur til dem skiftevis. Det er lidt ligesom med pellegrini og steindachneri. Hannen skal helst have mindst et par hunner, da han ellers kan "slide" en enkelt hun op. De er ikke voldsomt aggressive overfor andre arter.....men to voksne hanner i samme akvarium vil nok give problemer. Jeg holder normalt en art fra hver af de to grupper sammen: P.t. har jeg Gymn. ex-meridionalis "Rio Santa Lucia" (meget aktuelt i disse dage....nu bæres lyset frem) sammen med Cuaroerne, og så har jeg Gymn. sp. Blue Neon sammen med G. caaguazuensis.

Rent vand - lige fra vandhanen - et bundlag, de kan guffe i, nogle sten og rødder og måske lidt planter og sund, afvekslende kost - så er det supernemme fisk at have med at gøre. Det eneste MEN er deres temperatur-krav. Uruguay ligger jo noget sydligere, end f,eks. Amazon-området. Klimaet er altså kun lidt bedre, end det er i Danmark. Der kan godt blive 36 grader om sommeren, men der kan også være frost om vinteren. Derfor anbefales det klart at holde fiskene uden varmelegeme PLUS at det er en god ide at give dem en periode med lavere temperaturer. Jeg startede med at have G. labiatus, G. australis (den rigtige!) og G. meridionalis i et stort glasakvarium på min terrasse for en del år siden. Nu har jeg gravet en havedam, hvor de tilbringer sommeren. Jeg har blandt andet haft unger af Cuaroen i havedammen. Jeg plejer så at tage alle fiskene ind, når temperaturen falder til omkring 8 grader. Ved den temperatur er de stadig super-aktive og spiser og lægger op til hinanden. Hvis man holder dem ved "normal" tropisk akvarietemperatur, vil de måske nok klare sig fint i starten, men de vil efter et stykke tid falme og sygne hen...de kan også få hulsyge...

Det er lidt ærgerligt at jeg ikke har det store foto-udstyr, så jeg er nødt til at henvise til andre. Jeg har en bror, der er fotograf - som tog billederne af mine Geophagus megasema. Han har lovet at komme og tage nogle fede fotos, så mon ikke snart, jeg kan vise noget af mit eget.....

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #45
Bruger Rie M. (Inaktiv) - 08/12-2013 21:18 08/12-2013 21:18
Er der egentlig nogen her der har erfaring med at holde nogle af de større Crenicichla-arter?

Har haft et godt øje til dem i længere tid, men har overbevist mig selv om de sikkert er en større mundfuld. Men er der nogen herinde der kan dele lidt ud af erfaring.

Den der for alvor har haft min interesse er: Internt link http://www.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=14185

Vh

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #46
Bruger AB - 09/12-2013 13:34 09/12-2013 13:34
Tak for svar! Jeg er selv meget begejstret for G. pellegrini, og det var egentlig udseendet på den Gymn. sp. Cuaro jeg syntes så interessant ud - den ligner pellegrini. Også i yngleadfærd som du skriver.

Det er noget af et "men" at den skal have de kuldeperioder. God ide at putte dem i havedammen. Så kan de gå i akvarie indendørs om vinteren. Ellers er det en god undskyldning for at sætte et akvarie op på terassen..

Jeg må læse noget mere om de Gymnogeophagus kan jeg se :)

VH Anders

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #47
Bruger TK. (Inaktiv) - 09/12-2013 20:09 09/12-2013 20:09
Hej jeg har haft amerikanske cichlider i snart 12 år efterhånden, pt har jeg bla. følgende.

1200l med scalar og geophagus rio sao francisco og neon fisk
530l med Vieja bifasciata
530l med Acarichthys heckelii og Tahuantinsuyoa macantzatza
530l med Heros rødkile og Aequidens Diadema
325l med Aequidens patricki.
530 med Vieja breidohri
325l med Geophagus argyrostictus og Vieja godmanni det er stadig ungfisk skal snart over i et 530 l.
450 l med Caquetaia spectabilis og Crenicichla Vitata
et 250 l Andinoacara sp. "Rio Cuchivero"
250 l Gymnogeophagus labiatus. som går i skuret fra forår til efterår.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #48
Bruger Vandpjaskeren (Inaktiv) - 09/12-2013 21:43 09/12-2013 21:43
Fantastisk tråd, tak for inspirenrende folkens!

Der blev spurgt til Guianacara tidligere i tråden, jeg har hhv. en fersken gylden owroewefi-variant og en gruppe som er købt som Stergiosi. Begge er flotte og underholdende og lever til fulde op til amerikanernes øgenavn til dem: "bandit-cichlider", selvom det nok mest er pga. af det sorte zorro-bånd ned over øjet, er de nu for det meste også nogle søde banditter, der flytter rundt på alt hvad de kan løfte og skubbe (jeg har sågar set dem løfte i flok), men kan som sagt være lidt harske under yngelplejen. Dog intet at regne ift. dem man normaltvis kalder agressive cichlider. De går i hver deres akvarium med lidt maller og tetra.

Jeg kunne godt tænke mig at prøve nogle af de beskrevne gymnogeophagus'er, for mig det med kuldeperioden snarere et interessant plus end et "men", både pga. elregningen og også fordi jeg synes det er sjovt med udendørs fisk om sommeren, men det kommer selvfølgelig an på hvad man har af udfoldelsesmuligheder og om man orker besværet med et flytte rundt på fiskene.

#47 Du nævnerTahuantinsuyoa macantzatza, jeg har læst om den og den lyder til at have en sjov adfærd, lidt a la burjurquina'erne, så den har jeg længe overvejet, desværre lidt for længe, for nu har de den ikke længere på Neonfiskens lagerliste. Kan du fortælle lidt om dine erfaringer med den?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #49
Bruger SAC - 10/12-2013 17:34 10/12-2013 17:34
Indlægget er rettet 10/12-2013 17:41 10/12-2013 17:41 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

AB: God ide at læse lidt om Gymnoerne. Det bliver nok svært at finde noget konkret lige specielt om Cuaroen. Uwe Werner (det navn kender man, hvis bare man er lidt nørdet omkring Sydamerikanske Cichlider - ellers prøv at Google ham) fik nogle unger af enten Søren Gottwald eller mig for nogle år siden. Uwe skrev en artikel om dem, som kom i et fransk blad. Det kan være, det kan findes på nettet. Ellers tror jeg ikke, der er noget, men adfærden ligner rigtigt meget G. gymnogenys eller måske G. sp. Rosario, som Tonny Brandt skrev en fremragende artikel om for efterhånden en del år siden.

Nu skal det også retfærdigvis siges, at jeg nok er lidt ekstrem m.h.t. at give dem udendørs forhold. Jeg tror såmænd godt, at man kan holde dem, hvis bare man kører uden varmelegeme og så giver dem ned til - 15-18 grader i en periode. Men det kan selvfølgelig også være vanskeligt nok for mange. Jeg har set flotte udendørs akvarier i Norge (mit var et gammelt hjemmelavet glas-akvarie) og det er altså lidt anderledes - lidt blæret - at have sådan et på terrassen.

Pjasker: Vil du KUN have de beskrevne arter? Jeg synes selv, at de nyere er de mest spændende. (Caaguazuensis er så en ny art, der forholdsvis hurtigt er blevet beskrevet.) Desuden tror jeg, at flere af de "gamle" beskrevne arter "går i opløsning". F.eks. meridionalis, hvoraf mange af varianterne nok vil vise sig at være andre arter, en den, der dannede grundlag for beskrivelsen.

TK: Fedt at du også har G. argyrostictus. Hvor har du dem fra? Udlandet....eller findes der måske efterkommere fra da jeg havde den første gang?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #50
Bruger TK. (Inaktiv) - 10/12-2013 21:42 10/12-2013 21:42
#48 det er en flok ung fisk jeg har de er først ved at blive kønsmodne nu, det er en lille flok jeg har. Det skulle have en sjov yngleadfær som jeg håber jeg for at se på et tidspunkt.

Sac. Det var nogle små unger jeg fandt ved tilmann for ca 2 år siden de var ca 2 cm dengang. Nu er de vel omkring 10 cm, Jeg har hørt den kan være agressiv, hvad er din erfaring med det?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #51
Bruger SAC - 10/12-2013 22:24 10/12-2013 22:24
Ja, TK - den kan været meget aggressiv. Det skal jeg være ærlig at sige. Min teori er jo, at mundrugerne netop er mundrugere, fordi de skal kunne svømme rundt mellem hinanden. Argyrostictus er substrat-leger, så den skal kunne opretholde et territorium og holde andre fisk på afstand. Og det gør den godt. De første, jeg havde, var 6 store vildtfangede. De blev solgt som :"Rainer Stavikowskis ynglegruppe.", så jeg regnede faktisk med, at de kunne gå sammen. Jeg satte dem i et 325-liters for at kunne have dem for sig i næsten rent osmosevand. I løbet af ret kort tid havde det stærkeste par slagtet de 4 andre. Det par fik så til gengæld en masse unger.

Anden gang jeg havde dem, satte jeg nogle unge eksemplarer op i mit 1350-liters. De voksede godt til og ynglede også, og der var ikke de store problemer med dem. Så MÅSKE kan en flok unge fisk, der bliver sat sammen før de er kønsmodne, vænne sig til hinanden og måske skabe en slags hierarki. Eller også var det bare fordi de havde plads nok. Jeg synes heller ikke de var så slemme overfor andre arter. Det skal også tilføjes, at jeg i det store akvarium har alm. ledningsvand, og det gik fint - selv med opdræt. Så det er det, jeg er ved at forsøge igen.... Mine er også omkring 10 cm nu og overhovedet ikke agressive - endnu....

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #52
Bruger Vandpjaskeren (Inaktiv) - 10/12-2013 22:28 10/12-2013 22:28
SAC: sorry, jeg fik vist formuleret mig uklart, der skulle have stået "nævnte" i stedet for "beskrevne".
Jeg er helt generelt interesseret i gymnoerne, idet jeg kun har haft en meridionalis variant, som jeg desværre mistede. For mig en skøn fisk, både hvad angår adfærd, udseende, størrelse og temperament. Og dejligt praktisk, at de ikke har brug for varmetilførsel om vinteren :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #53
Bruger Vandpjaskeren (Inaktiv) - 10/12-2013 22:40 10/12-2013 22:40
Indlægget er rettet 10/12-2013 22:41 10/12-2013 22:41 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#50 held og lykke med de dine Tahuantinsuyoa macantzatza og hold os gerne opdateret med dine oplevelser med dem :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #54
Bruger Lotte M. (Inaktiv) - 11/12-2013 14:30 11/12-2013 14:30
Spændende læsning må jeg sige :)

Jeg har sat min heros han tilbage i det store akvarie. Efter 10 min stod hunnen igen i sit hjørne... Men ser ikke ud til at være stresset hele tiden, og vover sig også ud for at spise. Så måske skal jeg lige se det an. Ellers må jeg til at tænke alternative løsninger, f.eks om jeg skulle se om jeg kunne skaffe en hun mere, eller et par (han og hun). Kunne det mon aflede hannens opmærksomhed?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #55
Bruger SAC - 11/12-2013 14:41 11/12-2013 14:41
Lotte: Jeg ville nok mindst anskaffe en han og en hun mere. Ellers risikerer du, at en hun og en han danner par og helt udraderer den tredie.

Jeg ved ikke, om jeg bare ikke havde læst dine to første indlæg grundigt nok, men lige en lille forsinket kommentar:Guianacaraerne er agressive på den måde, at de finder - eller graver - en hule til at lægge æg i. Fiske, der kommer for tæt på, bliver jaget væk. Og når de så skal føre en flok unger rundt i akvariet, forsvarer de også disse med næb og kløer. Men....det er for INTET at regne mod f.eks. T. meekis agressivitet, så når du er vant til den, vil Guianacarerene ikke virke agressive i sammenligning.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #56
Bruger Lotte M. (Inaktiv) - 11/12-2013 15:03 11/12-2013 15:03
Jeg vil gå på jagt efter et par heros'er mere så. Jeg faldt over nogle Cleithracara maronii - nøglehul cichlide - som efter sigende skulle være ganske fredelige, så dem har jeg anskaffet mig istedet. Så Mht til guianacaraer så må det vente til en anden god gang. Kan jo godt se jeg er nogle akvarier bagud i forhold til i andre ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #57
Bruger jon hare - 11/12-2013 21:28 11/12-2013 21:28
SAC: Ved du hvad din owroewefi-variant hedder eller hvor den kommer fra? Har du eventuelt et billede vi må se?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #58
Bruger halo15 - 11/12-2013 23:44 11/12-2013 23:44
Indlægget er rettet 12/12-2013 20:07 12/12-2013 20:07 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

hej Amerikanerfolk,,, jeg skal en tur til sverige for at hente fisk.
planen er ændret og jeg tager afsted i morgen fredag kl.12.
Fiske forretningen i Sverige har nemlig en super god udvalg af sydamerikaner til billig svenske penge.
fiskelisten:
Eksternt link http://www.aleds.se/fiskinformation/lagerlista_print.asp

150kr for transporten. så tager jeg alt fisk du har brug for ;) ;) ;) ingen mængde begrænsning.
jeg lægger ikke ud for fiskene, jeg kan møde dig personligt i morgen inden kl.12 for betalingen ( i Københavns område)
der er allerede to bruger der har meldt sig ind.

kontaktes på 60821516

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #59
Bruger SAC - 12/12-2013 10:45 12/12-2013 10:45
Jakob: Godt du spurgte - så nu har jeg selv fået det opklaret. Det eneste, jeg vidste var, at det er efterkommere af nogle, som Alf Stalsberg selv havde haft med hjem. Nu fortæller han mig, at de er fanget i Surinam River - nær Brokopondo. (Jeg er ikke så stedkendt derovre, men der findes i hvert fald en Geophagus brokopondo......)

Jeg har desværre ikke fotos lige p.t., men om ikke så længe får jeg min bror, der er fotograf, til at tage nogle. Om ikke andet, så engang her i julen... Det er jo IKKE den helt orange art fra Petit Laussat, men den er nærmere en mellemting mellem beige og lys orange. Og så har den meget rødt på finnerne. Det var det, jeg faldt for ved den i første omgang....

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #60
Bruger Skralde (Inaktiv) - 14/12-2013 11:13 14/12-2013 11:13
et par af mine

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #61
Bruger halo15 - 14/12-2013 12:41 14/12-2013 12:41
Indlægget er rettet 14/12-2013 15:33 14/12-2013 15:33 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej folks, så tog jeg turen til Halmstad i Sverige for at hente nogle super lækker sydamerikaner,som:
Acarichthys heckelii
Uaru amphiacanthoides
Satanoperca leucosticta

Det tog mig 2 timer at tage derude, men det var alt tid og penge værd.
Jeg fik en lang snak med Jane sønnen af Arnold, de er mega flinke de to. Jane viste mig alle deres lokaler.
jeg så deres kæmpe store karantæne rum ,med sindsyge mange akvarier. jeg så deres rokker samlinger, med alle slags farver og mønstre,der fandt vi mine Uaru amphiacanthoide,derefter viste de mig deres fiskefoder produktion rum, der laver de selv deres berømte fodermix. alt ser meget ren, velplejede og professionalt ud.
derefter blev jeg vist rundt i Depot lokaler med alt deres dekoration materiale, og til sidst var vi på glas / El værksted. De bygger selv akvarier og fiskenets af god kvalitet.
jeg købte fisk for 2000kr. Svenske kroner selvfølgelig og så fik jeg en gratis stor fikenet,1 fodermix pak og 2 sodavand med. Jeg synes det var en rigitig rigtig god oplevelse at handle hos dem,og vil vende tilbage senere på et tidspunkt når jeg skal få fat i sjællente arter. Stedet kan varmt anbefales.
Her kan ses video af Uaru fernandezyepezi

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #62
Bruger halo15 - 14/12-2013 13:08 14/12-2013 13:08
flere billeder af fisk fra Sveriges tur:

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #63
Bruger halo15 - 14/12-2013 15:30 14/12-2013 15:30
Indlægget er rettet 14/12-2013 15:31 14/12-2013 15:31 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Acarichthys heckelii

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #64
Bruger TK. (Inaktiv) - 14/12-2013 21:25 14/12-2013 21:25
så lige at mine Tahuantinsuyoa macantzatza havde lagt æg her i dag, de har lagt dem på en flage fliseklæb der er gået af baggrunden, hvor de så går og flytter rundt med æggene.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #65
Bruger Vandpjaskeren (Inaktiv) - 15/12-2013 09:29 15/12-2013 09:29
#fantastisk, 1000 tak for update og billeder!
Hvis der bliver unger ud af det er jeg bestemt interesseret :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #66
Bruger Roland - 15/12-2013 14:50 15/12-2013 14:50
Flotte fisk i Sverige. Hvorfor, købte du ikke nogen af de Uaru fernandezyepezi? Hvad kostede de?
De fisk du købte, kunne du ikke få dem i Danmark? Har da set dem med mellemrum til salg. Har da også selv haft dem.
Mvh. Roland Dreinø

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #67
Bruger halo15 - 22/12-2013 12:43 22/12-2013 12:43
Ja hej Roland, De Uaru fernandezyepezi, Uaru " Panda "
M Vildfångad 650 kr. per stykket kostede de. de var flotte men havde ikke råd til mere.
de andre Acarichthys heckelii
Uaru amphiacanthoides
Satanoperca leucosticta,
fandte jeg ikke i københavns område.
tro mig jeg kontaktede mange forhandler og de kunne ikke skaffe arterne.
men du var heldig du fik fat i dem der hvor du bor kan man sige.
De fisk jeg har købt er unge fisk alle sammen, og de var fornuftig i svenske penge.
Du ka se listepris her:
Eksternt link http://www.aleds.se/fiskinformation/lagerlista_print.asp
;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #68
Superbruger Bobtail - 23/12-2013 00:06 23/12-2013 00:06
Hos mine sydamerikanere går det også godt.

Læg mærke til i midten af videoen 1.41 min - 1.54 hvordan hannen skifter farve fra normal tilbage til yngledragten igen, når han nærmer sig ungerne. - ser cool ud. :D

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #69
Bruger Svend Erik - 26/12-2013 13:59 26/12-2013 13:59
Flotte fisk der præsenteres i tråden

Her går det stille og roligt, 780 l vand med 10 rio M scalare, 3 Geophagus red head, 10 L 104, 12 - 14 sterbai og en enkelt crassiliabris.
230 liter i stuen 8 rio negro scalare og 6 l 66 maller
2 * 250 liter med Rio M scalareunger

Fortsat god jul

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #70
Bruger daltiny (Inaktiv) - 26/12-2013 18:51 26/12-2013 18:51
hej #69 lyder interessant kunne vi ikke få nogle billeder *santa* dejligt at se at de amerikanske cichlider ikke er uddøde i dk hilsen bjarne og god bagjul :D

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #71
Bruger dave - 26/12-2013 19:15 26/12-2013 19:15
# 68 fed video... Vildt med det farveskift den laver. Jeg håber du får noget yngel til at overleve denne gang. Går de stadig med Jack Dempsey? Jeg synes virkelig at det er et fedt akvarium, som jeg godt gad at lave en kopi af,hvis jeg engang får plads til et par store akvarier. (Har altid haft en svaghed for Dempsey)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #72
Superbruger Bobtail - 26/12-2013 19:32 26/12-2013 19:32
#71.. Jeg har desværre kun hunnen tilbage af Jack Dempsey - men ellers ja, de går stadig sammen med dem.
Jeg har taget ca. 30 festae unger fra denne gang, og har 11 større unger gående fra sidste kuld - så det går godt med det. :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #73
Bruger Svend Erik - 26/12-2013 22:32 26/12-2013 22:32
daltiny skrev :
hej #69 lyder interessant kunne vi ikke få nogle billeder *santa* dejligt at se at de amerikanske cichlider ikke er uddøde i dk hilsen bjarne og god bagjul :D

Der er ikke sket det store siden disse billeder
Og fiskene ligner også
Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1431162

Og god bagjul herfra

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #74
Bruger daltiny (Inaktiv) - 26/12-2013 23:09 26/12-2013 23:09
#73 flot dejlige fisk :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #75
Bruger mikkel81 (Inaktiv) - 27/12-2013 09:54 27/12-2013 09:54
Jeg har for et par måneder siden fået en dejlig lille sending hjem fra Peru bestående af 6stk Apistogramma Baenschi (inka) der var desværre en der ikke klaret turen til dk og dagen efter de var kommet i akvariet var der også en død!! Men de 4 som har klaret det hele ser ud til at trives, de spiser godt og vokser stille og roligt.

De går i et 530L discus akvarie godt med planter, rødder, sten, gemmesteder osv!
Men jeg kunne godt bruge lidt gode råd for at få det meste ud af denne lille fisk?

Jeg har fundet det her billede på nettet og ville høre om det er et "snyde" billede hvor der er skruet lidt på farverne eller om den er god nok?????

Mvh Mikkel

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #76
Bruger mads6666 (Inaktiv) - 27/12-2013 19:24 27/12-2013 19:24
Fik er par Vieja fenestrata hjem idag. Dejlig fisk.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #77
Bruger Thors (Inaktiv) - 27/12-2013 20:47 27/12-2013 20:47
# 76
Tillykke med dem, det er et rigtigt flot par du har fået, hvad skal de gå med ?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #78
Bruger mads6666 (Inaktiv) - 27/12-2013 20:54 27/12-2013 20:54
Mange tak. Ved det ikke endnu. De går pt. med nogle rokker, og lidt discus. Men planen er da nogle flere amerikaner.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #79
Bruger mads6666 (Inaktiv) - 27/12-2013 21:03 27/12-2013 21:03
Li kigget billeder af dine fisk thors.. Savle savle. ;P
Det er satme en flot samling du har der.
Købte også mine fisk ved unimati. ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #80
Superbruger Tonny Brandt Andersen - 28/12-2013 20:20 28/12-2013 20:20
mikkel81 skrev :
Jeg har for et par måneder siden fået en dejlig lille sending hjem fra Peru bestående af 6stk Apistogramma Baenschi (inka) der var desværre en der ikke klaret turen til dk og dagen efter de var kommet i akvariet var der også en død!! Men de 4 som har klaret det hele ser ud til at trives, de spiser godt og vokser stille og roligt.

De går i et 530L discus akvarie godt med planter, rødder, sten, gemmesteder osv!
Men jeg kunne godt bruge lidt gode råd for at få det meste ud af denne lille fisk?

Jeg har fundet det her billede på nettet og ville høre om det er et "snyde" billede hvor der er skruet lidt på farverne eller om den er god nok?????

Mvh Mikkel

Det billede du har fundet, er et billede af en aggressiv han. Du kan se at strubeområdet er spilet ud. Har du flere hanner i et akvarium, vil du også kunne opleve en han se sådan ud. Dertil kommer en blitz som rammer ind på siden af fisken, hvilket kan vise nogle farver du ikke ser normalt. Når hannerne har fundet et styrkeforhold, stopper dette dog. Hvis du sætter et spejl på ydersiden af akvariets enderuden, vil en han spile sig op når den ser sit spejlbillede, og når spejlbilledet gør det samme, så kan fisken hidse sig selv op. Sådan er mange billeder taget.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #81
Bruger mikkel81 (Inaktiv) - 28/12-2013 21:42 28/12-2013 21:42
80# mange tak for svaret...........så det er ikke et "snyde" billede, meeeen heller ikke sådan en fisk der bare svømmer rundt og hygge sig :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #82
Bruger mikkel81 (Inaktiv) - 28/12-2013 21:42 28/12-2013 21:42
80# mange tak for svaret...........så det er ikke et "snyde" billede, meeeen heller ikke sådan en fisk der bare svømmer rundt og hygge sig :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #83
Bruger halo15 - 29/12-2013 14:08 29/12-2013 14:08
mads6666 skrev :
Fik er par Vieja fenestrata hjem idag. Dejlig fisk.

RIGTIG FLOTTE VIEJA, hvor fik du fat i dem? hvor meget gav du for dem? ;) jeg er slet ikke misundelig :P

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #84
Bruger mads6666 (Inaktiv) - 29/12-2013 20:00 29/12-2013 20:00
Mange tak. ;) Købte dem i unimati i Randers. Er også rigtig glad for dem.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #85
Bruger mads6666 (Inaktiv) - 30/12-2013 20:35 30/12-2013 20:35

Så er der lidt mere gang i farverne. ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #86
Bruger Thors (Inaktiv) - 31/12-2013 00:12 31/12-2013 00:12
# 85

Så flotte, og fedt med en "rocker" sammen med dem :D

Går de fint sammen ?

- Karsten

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #87
Bruger mads6666 (Inaktiv) - 31/12-2013 09:10 31/12-2013 09:10
Ja det går rigtig godt. De skulle li finde ud af, at rokkerne ikke var bange for dem. Og de ikke kunne bestemme over hele Akvarie. ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #88
Bruger Thors (Inaktiv) - 31/12-2013 17:32 31/12-2013 17:32
Billeder mens lillemor laver festmiddag :)

Cichlasoma gephyrum

Vieja breidohri

"Cichlasoma" pearsei

Beklager de lidt dårlige billeder, men de er taget med mobil.

-Karsten GODT NYTÅR :)

Vieja argentea

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #89
Bruger Martinthomsen (Inaktiv) - 04/01-2014 10:01 04/01-2014 10:01
Jeg skal til at starte mit nye 720 l op. Med bla. Jaguar cichlide. Green terror. Jack dempsey. Enkelt oscar :) .

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #90
Bruger Martinthomsen (Inaktiv) - 05/01-2014 09:44 05/01-2014 09:44
Har lige opdaget at mine jaguar cichlider ligger på æg. I deres nuværende akvarie :S nogen der har erfering med det ?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #91
Bruger Martinthomsen (Inaktiv) - 05/01-2014 09:45 05/01-2014 09:45
Har lige opdaget at mine jaguar cichlider ligger på æg. I deres nuværende akvarie :S nogen der har erfering med det ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #92
Bruger Dav (Inaktiv) - 05/01-2014 11:24 05/01-2014 11:24
Hvis det er første gang kan du godt forvente at de ikke gider at gøre det færdigt, og at der højst går et par dage før æggene er væk igen. De skal nok lægge æg igen, når de finder sig til rette i det nye akvarium...
De vil sansynligvis forsvare deres æg/unger med liv og lemmer ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #93
Bruger mads6666 (Inaktiv) - 12/01-2014 12:50 12/01-2014 12:50
Så kom det li en flok Parachromis loisellei på 7stk ungfisk. Noget af de flotteste amerikanere, eftet min mening. :P

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #94
Bruger Thors (Inaktiv) - 12/01-2014 13:26 12/01-2014 13:26
# 93

De er SÅ fede :O)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #95
Censuren Sponsor Laura (Inaktiv) - 12/01-2014 14:15 12/01-2014 14:15
Indlægget er rettet 12/01-2014 14:16 12/01-2014 14:16 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jeg har min elskede Georg :) Andinoacara aequinoctialis (Han har spist sine koner, det fjols!). gående på knapt 1000l sammen med et scalarepar (lad være med at spørge... -De var hjemløse)...en flok alm ancistrus, en flok L066, 2 Procambarus clarkii (en blå og en hvid), en ordentlig røvfuld Puntius pentazona i en fosforfarvet variant (-Der skal jo være lidt underholdning til krebsene og Georg ;) ), så har jeg en Plecostomus, en P. pardalis og en P. gibbiceps i...
Elsker min balje :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #96
Bruger daltiny (Inaktiv) - 12/01-2014 18:24 12/01-2014 18:24
#93 super lækre fisk!!!!!
#95 hvor stor er georg han er rigtig flot B)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #97
Censuren Sponsor Laura (Inaktiv) - 12/01-2014 18:30 12/01-2014 18:30
:D Tak ... Han er en stor teenager... 20cm tror jeg...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #98
Bruger halo15 - 04/02-2014 21:58 04/02-2014 21:58
Indlægget er rettet 04/02-2014 21:58 04/02-2014 21:58 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Her en update af mine sydamerikaner Uaru
Faktisk opdræt fra Singapore og købt i Halmstad Sverige ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #99
Bruger jon hare - 07/02-2014 14:41 07/02-2014 14:41
@SAC, Har du fået taget lidt billeder af dine fisk? Kunne specielt godt tænke mig at se dine Guianacara owroewefi.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #100
Bruger halo15 - 10/02-2014 13:19 10/02-2014 13:19
her er video af mine Banditter

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #101
Bruger jon hare - 11/02-2014 13:14 11/02-2014 13:14
Fine fisk. Er det G. owroewefi "grand laussat"? og hvor har du fået dem fra?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #102
Bruger halo15 - 11/02-2014 21:42 11/02-2014 21:42
Købte hos en private her på siden.
Du ka slå ham med bruger navn, gottwald
Han har mange slags amerikaner.
Kan vamt anbefales.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #103
Bruger halo15 - 12/02-2014 12:45 12/02-2014 12:45
jo de er owroewefi "grand laussat" ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #104
Bruger malawimalme (Inaktiv) - 12/02-2014 17:34 12/02-2014 17:34
Mon det kunne være i dennne tråd jeg kunne få lidt hjæjp ? mangler nogle store amerikanere, helst et par Jack Dempsy, men ellers nogle andre med mange farver, men over 15 cm :P nogen der kender nogen ??

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #105
Bruger T.Olsen (Inaktiv) - 12/02-2014 20:59 12/02-2014 20:59
Hej. Jeg har købt et akvarie på 250 liter og er meget interesseret i at få et par amerikanske cichlider som de primære fisk. Jeg er næsten nystartet, da jeg tidligere kun har leget med et begynder akvarie på 54 liter. Hvad kunne være et "lækkert" par start fisk og meget gerne bud på andre fisk, som kan gå sammen? Jeg er også ny på dette site og glæder mig til at deltage i erfaringsudveksling.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #106
Bruger halo15 - 14/02-2014 13:09 14/02-2014 13:09
hej T.Olsen, kig op på denne debatrum så ka de være du bliver inspireret.
der mange ting der spiller ind når man vælger fisk, som fx, går du efter farve, størrelse, adfærd i fiskene? bund, middel, top svømmende fisk ?
så er der nogle amarikaner som er mega svært at få fat i...andre som altid findes hor fiskemanden.
jeg tog til Sverige i december for at hente min:
Acarichthys heckelii
Uaru amphiacanthoides
Satanoperca leucosticta
kig på min tidl. indlæg ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #107
Bruger halo15 - 14/02-2014 13:11 14/02-2014 13:11
hej,malawimalme,
kig på ;
Eksternt link http://www.unimati.biz/group.asp?group=290
de har mange af stor fisk art.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #108
Bruger T.Olsen (Inaktiv) - 14/02-2014 13:27 14/02-2014 13:27
Tak halo15. Jeg suger til mig af inspiration. Skønt for en nybegynder at læse om jeres erfaringer. - Så er der chance for, at jeg ikke begår de største begynderfejl.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #109
Bruger Roland - 15/02-2014 13:24 15/02-2014 13:24
Har desværre ingen billeder, men: Har lige købt mig 6 Leopoldi scalarer, vf. 6 Dicrossus foirni, vf. og 10 Dicrossus filamentosus :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #110
Bruger malawimalme (Inaktiv) - 15/02-2014 14:50 15/02-2014 14:50
takker halo15 :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #111
Bruger halo15 - 19/02-2014 19:02 19/02-2014 19:02
Hej, her fandt jeg nogle gode billeder af fisker som har fanget sydamerikaner i Mexico:
Eksternt link http://roughfish.com/content/please-add-0
jeg var ikke klar over at vieja species havde skiftet navnet til Paraneetroplus *blink*

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #112
Superbruger Tonny Brandt Andersen - 19/02-2014 20:21 19/02-2014 20:21
Vieja slægten findes ikke mere. Her kan du se hvad de forskellige Vieja er blevet til: Eksternt link http://www.fishbase.de/Nomenclature/ScientificNameSearchList.php ?

Jeg har copy-paste listen her:

Scientific Name Author Valid Name
Vieja argentea (Allgayer, 1991) Paraneetroplus argenteus
Vieja bifasciata (Steindachner, 1864) Paraneetroplus bifasciatus
Vieja breidohri (Werner & Stawikowski, 1987) Paraneetroplus breidohri
Vieja fenestrata (Günther, 1860) Paraneetroplus fenestratus
Vieja godmanni (Günther, 1862) Theraps godmanni
Vieja guttulata (Günther, 1864) Paraneetroplus guttulatus
Vieja hartwegi (Taylor & Miller, 1980) Paraneetroplus hartwegi
Vieja heterospila (Hubbs, 1936) Theraps heterospilus
Vieja heterospilus (Hubbs, 1936) Theraps heterospilus
Vieja intermedia (Günther, 1862) Theraps intermedius
Vieja intermedium (Günther, 1862) Theraps intermedius
Vieja maculicauda (Regan, 1905) Paraneetroplus maculicauda
Vieja melanura (Günther, 1862) Paraneetroplus melanurus
Vieja melanurus (Günther, 1862) Paraneetroplus melanurus
Vieja microphthalma (Günther, 1862) Theraps microphthalmus
Vieja microphthalmus (Günther, 1862) Theraps microphthalmus
Vieja panamensis Fernández-Yépez, 1969 Paraneetroplus maculicauda
Vieja regani (Miller, 1974) Paraneetroplus regani
Vieja synspila (Hubbs, 1935) Paraneetroplus synspilus
Vieja synspillum (Hubbs, 1935) Paraneetroplus synspilus
Vieja tuyrensis (Meek & Hildebrand, 1913) "Cichlasoma" tuyrense
Vieja ufermanni Allgayer, 2002 "Cichlasoma" ufermanni
Vieja zonata (Meek, 1905) Paraneetroplus zonatus

Da der ikke findes Cichlasoma i Mellemamerika, har jeg tilladt mig, at sætte det i " ". De to arter har tilsyneladende ikke fundet deres plads i en slægt endnu.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #113
Bruger halo15 - 19/02-2014 21:12 19/02-2014 21:12
Tak Tonny på den suveræne forklaring. Nu bliver jeg sgu klogere. ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #114
Bruger halo15 - 23/02-2014 22:30 23/02-2014 22:30
mere sydamerikaner her:

de er Uaru amphiacanthoides min ellernyeste samling.
;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #115
Superbruger Tonny Brandt Andersen - 16/03-2014 00:24 16/03-2014 00:24

Jeg har 2 par der går helt amok i øjeblikket. Det første kuld fra begge par kom får en uge siden. Jeg tog ungerne fra, samme dag, som de skulle til at svømme frit, det var den 10/3. Den 14/3 var der æg igen hos det ene par og 15/3 var der så også æg hos det andet par. Dvs. at jeg nu har et 250 liters akvarium, med masser af små bitte unger, og nu to hold mere på vej. Det kan godt blive for meget :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #116
Bruger halo15 - 22/03-2014 12:55 22/03-2014 12:55
Ser fint ud, hvilken art er de?
Har du Paraneetroplus arter?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #117
Bruger mads6666 (Inaktiv) - 22/03-2014 14:35 22/03-2014 14:35
Mine vieja fenestrata er li blevet isoleret med alle deres unger.. Efter som de vil banke min girafmalle.. *doh*

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #118
Bruger Lotte M. (Inaktiv) - 22/03-2014 16:15 22/03-2014 16:15
Det kører da bare derudad med unger, for jer. Hvor dejligt :D

Noget helt andet, har nogen af jer prøvet med varmekur på amerikanere (ikke discus) ? Mine mellemamerikanere klør sig, især om aftenen, og jeg kan ikke se noget på dem. De har gjort det længe. Vandet er ok, jeg har givet dem en esha 2000-kur, men lige lidt har det hjulpet. Nu har jeg kørt varmen op på 30-31 grader, ved ikke om de kan klare højere temp. eller hvor længe det skal vare. Jeg forestiller mig en uge ved den temp. og hvis det heller ikke hjælper, sætter jeg uv på.

Hvis ikke jeg kan se noget, kan det så være andet end parasitter??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #119
Bruger halo15 - 22/03-2014 17:24 22/03-2014 17:24
Ja skinflagellates. Bauhaus havde antiparasit væske til havdams fisk.
Til 120kr. Den hælder jeg når jeg ser klø på fisk. Det hjælper meget.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #120
Bruger halo15 - 22/03-2014 17:29 22/03-2014 17:29
mads6666 skrev :
Mine vieja fenestrata er li blevet isoleret med alle deres unger.. Efter som de vil banke min girafmalle.. *doh*

,,,,,,,,,,,,,
Det er da skønt med nogle unger som dem.
Jeg ka huske du skrev du fik fisken i dec 2013.
De er godt nok blev flittige med at få unger.
Ha du kun et par af dem?
Ha du også dem som hedder Melanorus?
De er f... Flot :P

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #121
Bruger Lotte M. (Inaktiv) - 22/03-2014 18:33 22/03-2014 18:33
Er det, det her: Eksternt link http://www.bauhaus.dk/anti-parasit-250ml-aqua-nautica.html ?

Er der doseringsvejledning til akvarier på, eller hvor meget hælder du i?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #122
Bruger mads6666 (Inaktiv) - 22/03-2014 18:52 22/03-2014 18:52
Nej har kun det fenestata par.. De er super flotte her mens de har ungerne.
De bliver helt hvide. :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #123
Bruger halo15 - 22/03-2014 21:34 22/03-2014 21:34
Lotte M. skrev :
Er det, det her: Eksternt link http://www.bauhaus.dk/anti-parasit-250ml-aqua-nautica.html ?

Er der doseringsvejledning til akvarier på, eller hvor meget hælder du i?

,,,,,,,,,,,
Ja der følger en vejledning.
Ja det er den. Fisk er fisk om det er i havedam eller akvarie følg bare dosering på den.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #124
Bruger halo15 - 22/03-2014 21:42 22/03-2014 21:42

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #125
Bruger halo15 - 23/03-2014 09:12 23/03-2014 09:12
mads6666 skrev :
Nej har kun det fenestata par.. De er super flotte her mens de har ungerne.
De bliver helt hvide. :P

........,..,,,
De er så fine. Hvornår vil du sælge ungerne? ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #126
Bruger mads6666 (Inaktiv) - 23/03-2014 11:46 23/03-2014 11:46
Ved det ikke.. Hvor store skal de være? De er 2cm nu.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #127
Bruger Lotte M. (Inaktiv) - 23/03-2014 20:25 23/03-2014 20:25
Nå, men jeg har desværre ikke Bauhaus liggende i baghaven, så nu har jeg koblet uv på. Nogen der ved hvor lang tid der går, før der burde kunne ses en effekt? Det er en Green Killing Machine på 24 W, akvariet er 660 l.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #128
Bruger mads6666 (Inaktiv) - 24/03-2014 18:46 24/03-2014 18:46
Hvor store skal ungerne være, før man kan sælge dem?
Og er et 200l akvarium til at fodre dem op, stor nok?
For de bliver snart taget fra forældrene..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #129
Bruger halo15 - 25/03-2014 15:34 25/03-2014 15:34
På 5-7 cm ka klare sig godt.
Hvor mange unger tror du har?
Ka du tage nogle closeups billeder af dine unger, det ville være skøn at se dem. ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #130
Bruger mads6666 (Inaktiv) - 25/03-2014 20:06 25/03-2014 20:06
Har ihvertfald 100+ i et Akvarie for sig selv. Og så er det også 100+ ved forældrene.
Det sjovt dem der er ved forældrene, vokser næsten dobbelt så hurtig som dem der går alene!
Ved ikk om det er fordi, de har noget mere plads?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #131
Bruger mads6666 (Inaktiv) - 25/03-2014 20:08 25/03-2014 20:08

Mor og søn.. :P

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #132
Bruger mads6666 (Inaktiv) - 25/03-2014 20:10 25/03-2014 20:10

De er overalt.. Og kan næsten se dem vokse fra dag til dag! :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #133
Bruger mads6666 (Inaktiv) - 25/03-2014 20:12 25/03-2014 20:12
Har kun iPhone.. Så det ikke nemt at få et ordentlig billed, af de små!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #134
Bruger daltiny (Inaktiv) - 25/03-2014 20:56 25/03-2014 20:56
hej har købt jack dempsey yngel på max 1.5cm de blev transporteret 150km og lever i bedste velgående de er idag omkring 6cm :) var uheldig/dumdræstig så nogle blev spidst :( men det er jo en anden sag
mvh bjarne

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #135
Bruger halo15 - 25/03-2014 21:46 25/03-2014 21:46
mads6666 skrev :

Mor og søn.. :P

-----------------------------
Ej hvor er de bare cute! :P
Du må da være super stolt!
Hvor meget vil du have for en gruppe på 10 stykks af dine babier ;) ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #136
Bruger mads6666 (Inaktiv) - 26/03-2014 18:59 26/03-2014 18:59
Meget stolt. :P
Ved slet ikke hvad de koster sådan nogle små. *skeptisk*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #137
Bruger halo15 - 27/03-2014 21:32 27/03-2014 21:32
Hvad mef 5kr stykket for de helt små. ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #138
Bruger halo15 - 04/04-2014 00:39 04/04-2014 00:39
mads6666 skrev :

Hvordan går det med de små?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #139
Bruger daltiny (Inaktiv) - 04/04-2014 23:19 04/04-2014 23:19
hej alle så vil jeg da lige smide et par billeder af mit 900 liters med 5 Cichla orinocensis og 1 par texas med æg kunne ikke få lov at få et billede aaf min texas hun håber jeg kan få et så skal jeg nok sætte det ind hun ser fantastisk ud i hendes "yngledragt"
billederne er taget med en samsung note2
fiske hilsner bjarne :) :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #140
Bruger mads6666 (Inaktiv) - 05/04-2014 07:30 05/04-2014 07:30
Det går super godt hola15.. Jeg kom 50 små Amatitlania sequia i for nogle dage siden. Og det ser helt ud til viejaen har taget dem til sig. De svømmer ihvertfald rundt med ungerne! :D
halo15 skrev :
mads6666 skrev :

Hvordan går det med de små?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #141
Bruger mads6666 (Inaktiv) - 05/04-2014 07:33 05/04-2014 07:33
Det går super godt hola15.. Jeg kom 50 små Amatitlania sequia i for nogle dage siden. Og det ser helt ud til viejaen har taget dem til sig. De svømmer ihvertfald rundt med ungerne! De vokser helt vild, dem der går med forældrene.
Dem jeg tog fra, er kun halv størrelse. Men lever allesammen tror jeg!

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #142
Bruger jon hare - 08/07-2014 14:17 08/07-2014 14:17
Tonny Brandt Andersen skrev :

Aequidens plagiozonatus havde jeg heller ikke hørt om eller set, så jeg gik på Google og søgte på den. Stor var selvfølgelig min overraskelse, da Google henviste til min egen internetside, hvor jeg havde listet Aequidens slægten *rødmer*
Jeg har ikke taget billeder af den endnu. Jeg lavede nok en lille fejl ved at sætte den i samme akvarium som Aequidens epae, da begge arter er 4-6 cm. Når de bliver lidt større, tager jeg billeder af dem, og flytter dem fra 720'eren.

Hej Tonny har du fået taget lidt billeder af dine Aequidens plagiozonatus?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #143
Superbruger Tonny Brandt Andersen - 10/07-2014 11:52 10/07-2014 11:52
#142 Ja, og jeg har sendt dem til en ven i Tyskland, som bekræftede min mistanke om, at det ikke var A. plagiozonatus. Jeg har bakset en del med forskellige bøger, og kunne ikke se, at det virkelig var den. Det jeg har, skulle så være den rigtige Cichlasoma amazonarum.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #144
Bruger jon hare - 10/08-2014 22:11 10/08-2014 22:11
Fine fisk Tonny, men lidt surt det ikke var A. plagiozonatus som forventet.

Vil lige dele et par billeder fra stueakvariet i dag. Min ene Heroina isonycterina hun kom i godt humør efter et stort vandskifte og en omgang levende foder og spiller op til den store han i akvariet:

De er lidt et umage par pga størrelses forskellen (han er ca tre gange så stor). De har lagt æg en gang før, men hunnen mistede hurtigt interessen og hannen gav op kort tid efter.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #145
Bruger dendro46 (Inaktiv) - 11/08-2014 00:10 11/08-2014 00:10
Hej. Jeg er netop færdig med mit nye akvarium på 2200 liter. Der går nu en del ungfisk, som skal vokse op og skille sig ud i par: 6 stk. Thorichthys meeki "Rio Candelaria" + 4 stk. Cryptoheros spec. Honduran Red Point + 14 stk. Xenotoca eiseni "San Marcos" + 4 stk. Xiphophorus kalmanni.
Mvh Vagn, Ejby, Fyn

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #146
Bruger Lotte M. (Inaktiv) - 02/09-2014 20:36 02/09-2014 20:36
Nå folkens, nu hvor de lune sommeraftner er ved at være ovre, er der igen tid til at sidde indendørs og nyde sine akvarier. Og her er der løbet meget vand i åen siden sidst... ;)

Jeg har fået mig et 1120 l i stuen, med mellemamerikanere, og i mit 660 l i køkkenet har jeg sydamerikanere incl. Jordspisere.

Hvad er der sket hos jer?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #147
Bruger Vandpjaskeren (Inaktiv) - 02/09-2014 21:28 02/09-2014 21:28
Ja god ide, vi skal da have gang i tråden igen her under de mørke september aftener. Det lyder godt nok fantastisk med et 1120 ltr i stuen og et 660 i køkkenet. Gid det var mig :D

Der er gang i yngleriet rundt omkring i mine pytter. Mine Mesonauta Mirificus, som jeg tidligere uden held har haft til salg her på AS ynglede forleden. Dvs. de har ofte lagt æg (typisk efter vandskifte), men så efterfølgende enten forladt æggene eller spist dem selv. Men da hunnen brød med sin monogami og skiftede mage lykkedes det sgu - ovenikøbet i et propfyldt akvarium med tre andre sydamerikanske cichlidearter! De lagde æg på en stor lodret rod. Efter et par dage klækkede de og forældrene flyttede efterfølgende larverne hen på en lille "hylde" i baggrunden, de vogtede begge dag og nat og spiste ikke i en uge. Da ungerne blev fritsvømmede blev det dog sværere at holde styr på dem og de blev hurtigt til tetrafoder :(

Men jeg valgte at opleve hele forløbet uden indblanding i første omgang, måske vil jeg forsøge at fange ungerne op næste gang.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #148
Bruger DamianDK (Inaktiv) - 02/09-2014 22:46 02/09-2014 22:46
Har gang i mine Jack Dempsey's de er lige klæget :-)

Og de svømmer nu frit rundt. :-)
Hvis der er nogle der kommer for langt væk henter hunnen dem tilbage til floken.
Der er godt nok mange :-) :-)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #149
Bruger DamianDK (Inaktiv) - 06/09-2014 00:35 06/09-2014 00:35
Indlægget er rettet 06/09-2014 22:12 06/09-2014 22:12 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Deres yngle plads ( Akvarie ) ser sådan ud lige pt.

Hunnen står over til venstre og vogter unger.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #150
Bruger DamianDK (Inaktiv) - 08/09-2014 10:17 08/09-2014 10:17
Indlægget er rettet 08/09-2014 14:30 08/09-2014 14:30 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Jack Dempsey spørgsmål.

Hvis jeg vil flytte ungerne over i et andet akvarie hvor lang tid vi i andre anbefale ungerne skal gå sammen med forælderne. ??

Det var ikke for at skulle opdræte unger til salg, det var mere for at vide hvornår ungerne kunne klare sig selv, og forælderene ikke ville blive tosset over at ungerne var væk i naturen ville ungerne jo svømme væk selv og så ville forælderne starte forfra.

Jeg ville flytte dem da jeg gerne ville rense mit akvarie.
Og jeg vil aligevel bruge dem til foder til andre fisk, men vil ikke have dem alle gående samme med forælderene.

Mvh Robert

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #151
Bruger Stubbe (Inaktiv) - 17/11-2014 21:27 17/11-2014 21:27
jeg kunne godt bruge nogle Geophagus pellegrini, er der nogen af jer amrikaner der har nogen til salg, eller kender et sted hvor de kan købes. mvh Jan Stubbe *santa*

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #152
Superbruger Tonny Brandt Andersen - 18/11-2014 01:02 18/11-2014 01:02
Jeg har da fået en ny sydamerikaner, som jeg har været på udkig efter siden 1993, Caquetaia kraussii.
Det er kun unger, men de æder voldsomt, og jeg kan se de er vokset på de snart to måneder jeg har haft dem.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #153
Bruger jon hare - 18/11-2014 07:40 18/11-2014 07:40
#151, jeg mener at have set dem på Tropeland´s fiskeliste. De har vist både unger og en avls-trio til salg.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #154
Bruger jon hare - 18/11-2014 07:45 18/11-2014 07:45
#152, spændende fisk. Har aldrig holdt eller kender nogle der har holdt Caquetaia Hvordan opfører sådan nogle sig egentligt adfærdsmæssigt? Hvad har du planer om at de skal gå med?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #155
Bruger Stubbe (Inaktiv) - 18/11-2014 09:12 18/11-2014 09:12
Super tak for hjælpen :D

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #156
Bruger Stubbe (Inaktiv) - 18/11-2014 09:13 18/11-2014 09:13
Super tak for hjælpen :D

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #157
Superbruger Tonny Brandt Andersen - 18/11-2014 13:54 18/11-2014 13:54
#154 Jeg kastede min interesse over Caquetaia kraussii, da vi i 1993 fangede og indførte Caquetaia myersi til akvariehobbyen. Indtil da var det kun Caquetaia spectabilis der var kendt og opdrættet.

Artikel om Caquetaia myersi: Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/article/show/?Article=1508

Jeg går ud fra at de alle er lige pladskrævende og territorielle. De spiser hvad de kan gabe over, og de kan gabe højt. Jeg har en forventning om, at de næste sommer eller efterår skal have en 576 eller 720 liters for dem selv.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #158
Bruger Hans Andersen (Inaktiv) - 18/11-2014 18:07 18/11-2014 18:07
Her er mine 2 akvarier:

Heros "red Spotted", Heros "Rotkeil" og Flagciklider

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #159
Bruger Hans Andersen (Inaktiv) - 18/11-2014 18:09 18/11-2014 18:09
Og det andet:

Heros "red Spotted", Heros Notatus:

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #160
Bruger Stubbe (Inaktiv) - 18/11-2014 21:38 18/11-2014 21:38
Nå undskyld jeg er lige lidt forvirret omkring navnene men de fisk jeg gerne vil have hedder Geophagus parnaibae jeg har nemlig kun 250 L at gøre godt med, og jeg tror jeg er blevet bidt af en gal Geophagus, syntes der er nogle vildt spænderne fisk, desværre bliver de fleste af dem for store til 250 L så hvis der er nogen der ved hvor man kan få fat på Geophagus parnaibae ville jeg blive rigtig glad, regner med at jeg godt kan have en trio af dem, hvad mener i erfarne amrikaner folk :)

Mvh Jan stubbe

Annoncører
Annoncører