Hvilke fisk

Postet under : Havedam - Fisk
Visninger : 1783

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger mflb83 (Inaktiv) - 17/02-2014 08:35 17/02-2014 08:35
Hejsa.

Min kæreste og jeg har anskaffet os et startersæt på 54L. Og det køre, vi har købt lidt forskellige fisk, gubbi, molly, sværddrager, og maller. Hvordan med den cirkulationspumpe/iltnings pumpe, hvor meget tryk? skal der meget eller lidt ilt? skal den pege ud i akvariet, eller ind mod glasset?

Vores fisk ser ud til at trives, det spiser 2 gange dagligt, er det rigtigt? lille smule morgen og aften.

Er der noget vi skal være opmærksomme på? nogle gode råd til nystartere, som aldrig før har haft fisk, vi har læst en masse, og spurgt i dyrebutikker.

Igår aftes fik vi så en 28L bowle, med luft i midten, dog uden varme, jeg har læst at mange syntes det synd med sådan en, jeg tænker bare hvis man sætter en beklædning op på den ene side, så fiskene kan gemme sig? også sætter 2-4 små fisk i?.

På forhånd tak for svarene.

Mvh.
Mark Baumann

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Martin´s mormor (Inaktiv) - 17/02-2014 09:40 17/02-2014 09:40
Du skriver det "kører" ;) og i har læst en masse, så det lyder godt -- :)

Hvor lang tid stod akvariet før i satte fisk i ??

Hvor mange har i af hver art ??

Hvor tit skifter i vand??

Fodringen lidt 2 gange om dagen vil jeg mene er fint, hvad med mallen ??

Pumpen skal side lige i/lige under overfladen, så den lave bevægelser i overfladen, tror de fleste har den siddende på endevæggen.

Bowlen er der sikkert andre der kan hjælpe jer med. ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger ThomasBallerup - 17/02-2014 10:28 17/02-2014 10:28
Indlægget er rettet 17/02-2014 10:30 17/02-2014 10:30 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

sværddrager ??
driver de ikke de andre lidt til vandvid ?
de kan godt lide mere plads og vil gerne bestemme det hele,
læs meget gene arts beskrivelsen på dette super gode site:
Internt link http://www.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=10907

et par guppy og et par molly og en malle, er RIGELIGT til et 54 L
sorry...
jeg anbefaler at i prøver at sælge de sværddrager

når i får gyppy unger, kan i tage dem over i bowlen
så undgår i at de bliver spist hvis i opdager det hurtigt nok

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger mflb83 (Inaktiv) - 17/02-2014 12:43 17/02-2014 12:43
Tak for alle svarene, Antallet og valget af fisk, er fuldstændig bestemt af en fiskehandler, samme kæde som solgste os startersættet.

Hvor lang tid stod akvariet før i satte fisk i ?? 1 1½ uge.

Hvor mange har i af hver art ?? 4 Molly( 2 hvid og 2sorte), 5 gubby, 2 sværddrager, 3 maller)

Hvor tit skifter i vand?? Vi har ikke skiftet endnu, da vi fik fiskene i lørdags, men planen er 25% 1 gang om ugen.

Fodringen lidt 2 gange om dagen vil jeg mene er fint, hvad med mallen ?? Vi har fået nogle "piller" til mallerne, de skal have 2 piller hver anden dag, altså 2 piller til 3 maller, mallerne er ca 4 cm

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Martin´s mormor (Inaktiv) - 17/02-2014 13:09 17/02-2014 13:09
Du har læst en masse inden i købte fisk, og det vil aldrig være fiskehandleren der bestemmer hvad i skal komme hjem med, men jer ;) ;)

Først så ville jeg skifte vand med det samme og så mindst 30 % 2 gange om ugen de næste 3-4 uger,
for at undgå et vand problem med alle de fisk i har kommet i på en gang. ;)

Håber i har en masse planter, både for vandkvaliteten men også så fiskene har nogle gemmesteder.

Molly og sværddragere er lidt store fisk, i et 54 ltr. ;)

2 sværddrager ?? hvis det er to hanner bliver det nok et problem mellem dem indbyrdes.

Og Bowlen vil, som Thomas skrev, være rigtig god til ynglen, medens de helt unge.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Superbruger jacob - 17/02-2014 13:12 17/02-2014 13:12
Bare lige et enkelt spørgsmål mere :) Maller er et vidt begreb, og en del arter bliver for store til 54 liter. Så derfor vil det være en god idé at lægge et billede op i tråden, så kommer er uden tvivl et navn på kræene.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger sira666 - 17/02-2014 14:40 17/02-2014 14:40
#1 sværddrager hører ikke til i så lille et akvarie(siger alle andre og jeg selv har dårlige erfaringer med sværddrager i 54 liters)

#3 jov de gør *skeptisk* de bliver nemligt stresset af at de ikke har nok svømmeplads... og stress smitter jo som alle ved *skeptisk*

#4 dyrehandlere tænker desværre ofte på pengene før fiskene... og hvis de endeligt tænker på fiskene har de self ikke viden om dem alle... jeg blev solgt sværddrager i sin tid af en dyrehandler som var yderst klog på fisk... problemet var bare at han ikke har så meget viden i levendefødende og vist nok sammenlignede dem lidt for meget... han troede også at 1 hun til 1 han var fint... det passer vist ikke på særligt mange levendefødende *skeptisk*
jeg vil sige i bør skille jer af med de 2 sværddrager og 1-2 maller... med guppy'er og molly'er bør i sørge for mindst 1,5 hun pr han da hannerne er som små voldtægtsmænd der jagter hunnerne rundt i hele akvariet *skeptisk*

vil som #5 sige du desværre har fået lidt for mange fisk på en gang... jeg fik at vide da jeg startede med et 54 liters at jeg skulle ligge ud med 5 fisk... så kunne jeg købe nogle flere efter yderliger 2 uger... og maller måtte jeg ikke få før akvariet havde kørt mindst 3 uger :/

#5 2 sværddrager ville kun gå med 2 hunner :) min første han stressede sin hun så meget at hun endte med at slå hende ihjel *skeptisk* man kunne også se på ham han var bange for hende indenda... hans natur var at jagte hende så self gjorde han det... men han bed hende hele tiden bagi så hun bed igen og jagtede ham... desværre var hans natur jo som sagt at jagte hunnen... så det endte med at jeg fandt ham død :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger ekaxe (Inaktiv) - 17/02-2014 20:17 17/02-2014 20:17
En bowle er fin til orkider :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger mflb83 (Inaktiv) - 17/02-2014 20:48 17/02-2014 20:48
Det i fortæller mig, er egentlig "worste case" jeg syntes ikke de symptomer som i omtaler opstår hos os. Sværddragerne jager ikke hinanden, de kan nemt være adskilt i nogen tid. Vi har jævnt fordelt hanner og hunner, sværdragerne 1 af hver, molly 2 han og 2 hun, gubbi 3 hun 2 han, maller 2 hun 1 han.
Det er vist som jeg har forstået det som det skal være.

Vi har 9 planter, store bag, og små forreste, samt trærødder, sten, kokosskal.

@Ekaxe, tak for det meget fyldestgørende svar, det er netop sådan et svar jeg søger. (Ironi kan forekomme)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Martin´s mormor (Inaktiv) - 17/02-2014 21:37 17/02-2014 21:37
Ved godt at akvariet er nyt, men der er ikke for mange planter, det vil være svært for hunnerne, at søge skjul for hannerne.

De to dekorationer - fylder meget - i skal passe på, at der ikke kommer fisk eller en malle i klemme.

Men husk nu, at skifte vand som beskrevet. ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger milling - 17/02-2014 22:27 17/02-2014 22:27
Hej Mark!
Kan ikke lade være med at kommentere på #9, billede nr. 3.
Det ligner grangiveligt en af arterne Gibbiceps du har fået fat i.
Jeg syntes det er en fantastisk flot malle, som kun vokser sig flottere og flottere med tiden.
Desværre vokser den også i størrelse.
Jeg husker at også jeg for nogen tid siden fik anbefalet 3. stk. maller af fiskehandleren til mit dengang 325L, og det viste sig at være Gibbiceps. Heldigvis, kunne man foranlediges til at sige, forblev de 3 små nuttede små maller ikke gode venner, og det endte op med at 2 af dem døde i kampen. Den efterlevende voksede sig stor og blev forholdsvis hurtigt 30 cm.+, og det var nok kun fordi jeg var blevet glad for den, og skiftede til et 530L, at jeg ikke skilte mig af med den på det tidspunkt.
Jeg havde den ene Gibbiceps i mere end et årti, og var altid glad over synet af den i akvariet, men også med dårlig samvittighed over at jeg lod den gå i et akvarie på kun 530L. En ting der altid imponerede mig ved den var, at selv med dens anseelige størrelse på omkring 40 cm. da den var "voksen", var der tider hvor jeg seriøst skulle bruge tid på at finde den i akvariet ;-)
Artsbeskrivelse her på siden:
Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=11173

Annoncører
Annoncører