Må vi (cichlids) rette fejl i lånte artikler?

Postet under : Cichlider - Andet - Cichlider - Generelt
Visninger : 2746

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Steffen kbh - 29/09-2007 10:40 29/09-2007 10:40
Vi låner jo artikler fra tidsskrifter og det er jo godt.
Men hvis artiklen vi låner indeholder en fejl, skal den så ikke rettes? Eller må vi kun ovesæte og derved fastholde fejlen fra originalen.

Jeg tænker på WHAT'S NEW ACROSS THE WORLD fra Cichlid news. April 2005 er der fejl, den rettes i Oktober 2005.
Nu er der kun et billede der er forkert, så problemet er ikke så stort, men stadigvæk.
Må vi rette vores udgave af April 2005 eller skal fejlen blive ved med at være der, lige som i originalen?

Jeg ved at ovesætterens interesse ligger et andet sted end den gruppe fisk fejlen omhandler, så det er jo menneskeligt at overse denne.

Billedet af Thysochromis ansorgii skulle gerne skiftes ud med et billede af, ja nemlig Thysochromis ansorgii.

Vh
Stefen Kbh

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Jan Sørensen (Slettet) - 29/09-2007 11:03 29/09-2007 11:03
Dårlig ide at rette i folks artikler ude at spørge først, om det er i orden.

Men man må gerne knytte en komentar til, og dermed gøre opmærksom på fejlen.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Principia - 29/09-2007 12:28 29/09-2007 12:28
Jeg laver mange tastefejl, og hvis nogen gider bruge tid på at rette det, så er det fint nok med mig bare meningen ikke forsvinder, og sådan tror jeg nu nok de fleste tænker. Copyright er svært at styre på nettet, så hvas man vil have noget for sig selv skal det nok ud i bogform.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Jan Sørensen (Slettet) - 29/09-2007 12:51 29/09-2007 12:51
Her kan man jo sige at fejlen blev rettet i et senere nr. af bladet, så det er jo fint. Men at man bare skal have lov til at rette i folks artikler uden at spørge dem, det er ikke tilladt. Og her taler vi ikke om, stavefejl og tastefejl.

Den der retter i en artikel ved jo ikke, om meningen med det skrevne forsvinder for forfatteren.

Nej kontakt altid forfatteren, og forelæg problemet så har jeg aldrig oplevet at det, var et problem at få lov til at rette noget.

Og ellers er det altid muligt, at skrive en kommentar til artiklen.

Copyright skal også overholdes på nettet.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Principia - 29/09-2007 12:55 29/09-2007 12:55
Nr.4 ja, vi er rimelig enige, men det r bare pokkers svært at styre aligevel. Folk er jo kun moralsk forpligtiget som brugere af gratissider.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Jan Sørensen (Slettet) - 29/09-2007 12:59 29/09-2007 12:59
Nej der er også en lov der skal overholdes, det viser flere retsager og hvis nogen er i tvivl kan man få nogle tips her.

Eksternt link http://www.copydan.dk/Rettighedshaver.aspx

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Steffen kbh - 29/09-2007 15:59 29/09-2007 15:59
Det ville være dejligt at knytte en kommentar til artiklen, men den funktion har jeg kigget forgæves efter. Har jeg dårlige øjne?

Komentaren behøver ikke være længere end:
OBS: Fisken på billedet af Thysochromis ansorgii er faktisk Pelmatochromis nigrofasciatus. Se envidere artiklen Cichlide-nyt, oktober 2005 (med link måske).
Billede af Thysochromis ansorgii kan findes her -link-.

Jeg er enig i at copyright selvfølgelig skal overholders, det vil i sidste ende kun gavne Cichlids at have rent mel i posen.

Vh
Steffen Kbh

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Jan Sørensen (Slettet) - 29/09-2007 16:03 29/09-2007 16:03
29/09-2007 15:59 - Steffen kbh skrev :
Det ville være dejligt at knytte en kommentar til artiklen, men den funktion har jeg kigget forgæves efter. Har jeg dårlige øjne

Vh
Steffen Kbh

Jeg tror ikke den funktion findes, man skal vist igennem administrationen for at ændre noget.

Annoncører
Annoncører