Fiskedræber og malawifisk

Postet under : Cichlider - Afrika - Malawi - Generelt
Visninger : 2913

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger TSA (Inaktiv) - 28/09-2007 22:04 28/09-2007 22:04
Jeg har lige så lige opdaget, at begge vores pragtsmerlinger angivligt er angrebet af fiskedræber. Vores malawier viser ikke tegn på sygdommen. Så her er mine spørgsmål:
1)En af vores naboer lånte for en tid siden et net og et par andre småting af os, for siden hen at fortælle os, at det meste af hans fiskebestand er død af denne sygdom.. Kan fiskedræber overføres via redskaber?
2) Hvor hårdføre er malawier over for fiskedræber???
Surt at finde ud af dette når man kommer hjem med nye fisk x(

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Poul E. - 28/09-2007 22:34 28/09-2007 22:34
Fiskedræber er meget hård ved pragtsmerlinger. Kan huske jeg havde fiskedræber for nogle år siden mens jeg havde pragtsmerlinger. Selvom jeg hurtigt gik i gang med behandling døde 3 af 4 i løbet af 2 døgn. Jeg tør ikke sige det 100%, men jeg tror godt at fiskedræber kan overføres via redskaber hvis det ikke er skyllet ordentligt af.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Locken - 28/09-2007 22:49 28/09-2007 22:49
Jeg ved ikke med sikkerhed om de kan overføres men når har sygdom i et akvarie bruger jeg ikke de samme redskaber andre steder medmindre de er kogt af eller lagt i min 14 dage.

Smid 2 gram salt pr liter vand i bajlen, vent 3 dage skift 50% vand og smid igen 2 gram pr skiftet liter vand vent 3 dage og lav stille og roligt vandskiftet igen derfra. hvis dine malawier ikke er angrebet endnu er det sikkert nok til at komme sygdommen til livs.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger alexherup (Inaktiv) - 29/09-2007 08:55 29/09-2007 08:55
Drop forsøg med salt osv. Hvis det er fiskedræber er dine fisk døde inden næste uge er gået.
Den bedste medicin der fås i handlen, mod omtalte sygdom, er SERA's Costapur, som indeholder formalin.
Det er effektivt og virker lynhurtigt.
Eneste problem du nu kan have er, at man ikke må tilsætte salt og formalinprodukter samtidigt!

Mvh Alex

Annoncører
Annoncører