20 guldfisk er blevet til 200!!!

Postet under : Havedam - Fisk
Visninger : 1808

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger ClP (Inaktiv) - 29/08-2014 19:00 29/08-2014 19:00
Indlægget er rettet 29/08-2014 19:34 29/08-2014 19:34 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

I marts anlagde jeg et større havebassin i vores have og da vejret var blevet varmere købte vi 20 guldfisk som hurtigt følte sig hjemme. Faktisk så meget hjemme at de har fået kuld på kuld af unger som pga. masser af gemmesteder stort set alle har formået at overleve diverse farer og fjender. Resultatet er nu at vi har i omegnen af 150-200 guldfisk - og selvom havebassinet er pænt stort er det lige i overkanten. Hvad kan vi gøre? Vil vinteren reducere antallet af naturlig vej - de mange unger har efterhånden nået en ganske anselig størrelse men er endnu ikke på størrelse med deres forældre? Et kig på dba.dk afslører at der er mange der har guldfisk til salg eller blot til foræring så sandsynligheden for at reducere bestanden den vej er nok ikke synderligt stor. Og hvor er der en sulten fiskehejrer når man skal bruge én?!? Det virker lidt barbarisk at skulle reducere bestanden gennem kogende vand!
Hvad er erfaringerne? Reducerer naturen selv bestanden?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger kalaila (Inaktiv) - 29/08-2014 19:22 29/08-2014 19:22
Dit hovedspørgsmål må andre om, men angående aflivning, så er kogende vand kun egnet til mindre fisk, hvor det går så hurtigt, at de ikke når at opfatte ret meget. Personligt ville jeg trække grænsen omkring guppystørrelse. Ved større fisk er det bedre med et slag i hovedet eller en overskåret/knækket nakke. Er du bekymret for at de spræller, så put dem i en beholder med vand og nellike-olie (fås i helseforretninger). Det er et naturligt bedøvelsesmiddel.

Jeg ved, det ikke er din foretrukne løsning, men så er du lidt bedre forberedt, hvis det kommer dertil.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger ClP (Inaktiv) - 29/08-2014 19:37 29/08-2014 19:37
Tak for tippet omkring mulig aflivning - det lyder muligvis absurd men når man har fulgt de små fyre fra de var på størrelse med kommaer så er udsigten til at skulle aflive dem altså ikke synderligt tiltalende så hvis det endelig skal ske skal det være på mest humane måde.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger JacobK - 29/08-2014 19:43 29/08-2014 19:43
Har du prøvet at sætte dem (helst med foto) under "Bortgives" her på siden? Ellers prøv det.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
DanielJensen (Slettet) - 29/08-2014 19:56 29/08-2014 19:56
Eller måske kan du få en skilling for nogen af dem i en dyrehandel?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Hans Andersen (Inaktiv) - 29/08-2014 20:37 29/08-2014 20:37
Vil du alligevel bare aflive dem, så prøv DBA, Guloggratis og andre steder under "Gives væk". Så kan andre få glæde af dem.
Vinteren vil tage en del, men de kan så også forurene vandet, hvis de bare ligger og rådner i bassinet.
Ang at sælge til en butik, så er det ikke sæson for guldfisk nu, så jeg tror det bliver svært at finde nogen der vil tage dem.

Jeg ville lade dem gå, og så se hvad der sker i løbet af vinteren. Fiske de der dør op, og så sælge resten til foråret.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger halo15 - 30/08-2014 06:55 30/08-2014 06:55
Gå ned i prisen længere end alm. pris så får du dem solgt.
Fang 10 stykks læg dem i et lille akvarium og tage masser billeder af dem.
Billeder sælger!!!
Du ka også lave en god byttehandel her på siden.
Fx. 20 stykks guldfisk for planter / foder hvad ved jeg
Der er altid folk der gerne vil bytte. ;) ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger KimJ - 30/08-2014 07:05 30/08-2014 07:05
Hør evt. andre i omegnen, om de har lyst til at få dem i deres havedamme. Det med at forære dem væk til fremmede, uden at kende til deres fremtidige hjem, er muligvis ikke i fiskenes bedste interesse. Mennesker er desværre ofte sådan indrettet, at det de får gratis (eller meget billigt), ikke tillægges den store værdi.

Det er f.eks. ikke helt sjældent, at guldfisk, netop p.g.a. at de kan fås for ingenting, anvendes som levende agn til geddefiskeri.

Det er måske værd at overveje, hvordan du undgår at stå i samme situation igen til næste år?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger halo15 - 30/08-2014 07:13 30/08-2014 07:13
Når jeg er tørstig bytter jeg så 30 guppier for et par bajer. ;) ;)

Annoncører
Annoncører