Forsøg med bundlag og design

Postet under : Akvariesiden.dk - Planter
Visninger : 1719

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
BettaEinstein (Slettet) - 04/10-2014 17:42 04/10-2014 17:42
hej derude
i min 13L bowle med min kampfisk i laver jeg løbende om på indretningen - så har vi begge noget nyt og kigge på og jeg lærer noget mere om hvad han kan lide. pt. er stilen "abstrakt og moderne" med sort merkur grus (delvist skarpt, sort grus ca. 5mm str.) nogle natursten på størrelse med en halv til en hel knytnæve - de fleste fladere. og en rod ovenpå stensætningen i midten. og planter i mellem sten og som 'baggrundsskov' (vallisneria, en lille cryptocoryne og en anubias)

nu er det tid til at skifte igen og så tænkte jeg på at lave det med et lidt anderledes bundlag. men jeg ved ikke om det er muligt for planterne - de skal jo se pæne ud. som bundlag tænkte jeg virkelig groft (1-3 CM i kornstørrelse) og afrundet/blankpoleret. planterne ville så blive skiftet lidt ud til flere anubias, vallisneria, mos og plastikplanter.
et andet punkt der vækker lidt bekymring i mig er snegle - jeg vil super gerne have tårnsnegle deri - men kan de leve i det bundlag? og spiser de planterne?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Sølz - 04/10-2014 19:15 04/10-2014 19:15
Helene,

Skulle du ikke overveje din indstilling til dyrehold?
Din kampfisk har IKKE behov ommøblering af akvariet - det er blot dig, som ikke har fornemmelse for dit husdyr :(
Bare det, at du glad og fro skriver, at du har kampfisken i et 13-liter "akvarium" er jo rystende ;(
Gør noget godt for fisken - forær den væk til en anden, som ved, hvordan fisk skal passes ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger 8700-krib (Inaktiv) - 04/10-2014 19:40 04/10-2014 19:40
Som sølz siger, køb du dig et 54 liters til billige penge.
Og du vil få en meget gladere fisk :)

Min kampfisk gik i en 20 liters beplantet bowle.. I en måned og da jeg smed ham i et 54 liters gik han fra at være sløv og doven til fuld af energi og kræfter :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
BettaEinstein (Slettet) - 05/10-2014 09:29 05/10-2014 09:29
Nu er det jo ikke fisken jeg spørger til. Jeg synes sådan set at det er min sag hvorfor jeg ikke køber et større akvarie.
Jeg forærer (undskyld mig, fandme) ikke min fisk væk fordi nogen jeg ikke kender, som aldrig har set hverken bowlen eller fisken siger at min fisk opfører sig unaturligt, er træt af sit hjem og er doven.
Undskyld, men nu bliver jeg sgu gal. I har ikke set den, det svømmer rundt (ikke i cirkler) hele tiden kommer op til overfladen når jeg kommer og ser på ingen måde trist og doven ud.
Planen er egentlig at Hanoi 3 uger skal i et 112L men det kan da være jer fuldstændig uvedkommende.
Så det er ikke så meget mig der skal lære noget om dyrehold - men i burde lære noget om pli og at tale/skrive pænt

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Sølz - 05/10-2014 10:43 05/10-2014 10:43
Helene,
Træk vejret stille og roligt - læs den allersidste del af din sidste linie - og læs den selv igen.
Derudover er der ingen grund til at blive så gal, når tilsyneladende langt mere erfarne akvarister kommenterer på din tråd. Min indfaldsvinkel er såmænd blot din fisk's velfærd ;)

Alle steder er det således, at man ikke selv kan bestemme, hvilken reaktion læsere af ens tråd, kan eller skal reagere - heller ikke på denne side. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger mikk038q - 05/10-2014 18:31 05/10-2014 18:31
Man må vel egentlig også være bevist om risikoen ved at få en over tuden når man skriver man har en kampfisk i en bowle som egentlig kun burde bruges som hjelm i et astronaut kostume.

Jeg vil foreslå dig at sætte dig ind i din fisks behov og give den mere plads. Og derudover ro :) Der er slet ingen grund til at ommøblere i astronauthjelmen hele tiden, det stresser kun.

Så kan du vende tilbage igen, tror du får svar på dine spørgsmål ved at læse op på akvaristens ABC :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Mr.Frog (Inaktiv) - 05/10-2014 21:12 05/10-2014 21:12
Nej, når man stiller et spørgsmål, bør man ikke forvente folk snakker ned til en.
Men da dette ikke kan lade sig gøre, så må folk da forvente man bliver irriteret og svarer igen.

Det er godt nok snart FUCKING TRÆLS, at se på hver eneste dag herinde ;(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger brib - 05/10-2014 21:18 05/10-2014 21:18
Fisk og Bowler , er nok det der kan lave de fleste ballade-tråde .

Fælles for dem alle , er at folk ryger i hovedet på hinanden .

Prøv med lidt konstruktiv kritik, i stedet for at hagle hinanden ned .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger gubby 9 (Inaktiv) - 05/10-2014 21:40 05/10-2014 21:40
men nu er det jo ligesom heller ikke fordi at fiskene lever i total 4 kantet søer i naturen der hælder jeg sku mere til at de er runde så.... HVIS MAN IKKE HAR NOGET FINT AT SKRIVE SÅ SLUK COMPUTEREN OG SE NOGET TV ISTEDET :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Superbruger jacob - 05/10-2014 21:46 05/10-2014 21:46
Læs #8 og slå din caps-lock fra :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Administrator scn - 05/10-2014 21:49 05/10-2014 21:49
Hvordan siger man så pænt at en person bør anskaffe sig et dukkehus hvis det handler om indretning og design frem for at give fisken ordentlige forhold?

Nogle gange er det svært at pakke et svar ind i lyserød candyfloss

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Mr.Frog (Inaktiv) - 05/10-2014 22:33 05/10-2014 22:33
Men et akvarium er jo et dukkehus og handler ofte lige så meget om indretning som fiskenes velfærd.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger saads (Inaktiv) - 05/10-2014 23:05 05/10-2014 23:05
#1 nårh meeen..

planterne har ikke godt af at blive flyttet rundt på.. lidt ligesom din fisk bliver de også stresset.. ved ikke med tårnsnegle men mine helena snegle har meget svært ved at grave sig ned i 5mm korn.

mht. kampfisk i en bowl, hvordan havde du selv regnet med folk ville reagere? du vil blive kritiseret på samtlige sider om dit valg af fisk og "akvarium"

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger mikk038q - 06/10-2014 15:59 06/10-2014 15:59
#7 skrev ikke noget om at man skal forvente at man bliver snakket ned til, men derimod at man burde sætte sig ordenlig ind i tingene inden man anskaffer sig en bowle.

Men det er et generelt problem at man køber først og spørger bagefter.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger kiff (Inaktiv) - 07/10-2014 10:20 07/10-2014 10:20
Alle fisk ville have det bedre i deres naturlige omgivelser, vi kunne også bare lade dem blive i naturen hvor de sikkert helst vil være ;) Hvis man skulle putte en fisk i en bowle kender jeg ikke til anden fisk end kampfisken der passer bedre :P vi tager VF fisk og putter dem i 300L akvarium hvor de er vant med en hel sø.. den kampfisk har sikkert ikke set noget der er større end en kop, før den kom i bowle.. vil bare lige smide lidt mere brænde på bålet :D

Ved ikke hvad de snegle helst vil have, hvis de graver er det nok ikke nogen god ide med så store sten.. held og lykke :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger brib - 07/10-2014 11:42 07/10-2014 11:42
kiff skrev :
Alle fisk ville have det bedre i deres naturlige omgivelser, vi kunne også bare lade dem blive i naturen hvor de sikkert helst vil være ;) Hvis man skulle putte en fisk i en bowle kender jeg ikke til anden fisk end kampfisken der passer bedre :P vi tager VF fisk og putter dem i 300L akvarium hvor de er vant med en hel sø.. den kampfisk har sikkert ikke set noget der er større end en kop, før den kom i bowle.. vil bare lige smide lidt mere brænde på bålet :D

Ved ikke hvad de snegle helst vil have, hvis de graver er det nok ikke nogen god ide med så store sten.. held og lykke :)

Brænde på bålet vil jeg nu ikke kalde det .

Flemming Holbek , er mit store idol , og han beskrev tingene som han opfattede dem - Akvarist efter naturmetoden , burde alle nystartede akvarister læse . Bogen beskriver alle de fejl man som nystartet akvarist kan komme ud for . En stor del af vores akvariefisk er beskrevet i bogen , og Flemming har en god humor og selvironi.

På trods af at bogen er skrevet i det jeg vil kalde "ældre" dage , så er de mange gode tips og tricks i bogen .

Eksternt link https://bibliotek.dk/da/search/work/phrase.creator%3D%22Flemming%...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger fjimbe (Inaktiv) - 07/10-2014 14:22 07/10-2014 14:22

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Superbruger jacob - 07/10-2014 15:25 07/10-2014 15:25
#16 super fed bog, kan varmt anbefales :-)

Annoncører
Annoncører