Krydsnings hysteri

Postet under : Cichlider - Andet - Cichlider - Generelt
Visninger : 2711

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Franke - 22/09-2007 20:49 22/09-2007 20:49
Godaften!

Har lige læst et par indlæg hvor folk nærmest væmmes ved at nogle lader deres fisk krydse.....hvorfor om jeg må spørge ?...mennesker krydser hunde krydser katte krydser..fisk krydser i hvertfald i naturen....det er da bla. den måde nye arter er opstået på....
er det snobberi eller hvad handler det egentlig om ??!!

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Darkforce - 22/09-2007 21:28 22/09-2007 21:28
hmmm, jeg tror ikke det er snobberi...
Hvis dyr krydser i naturen, er det jo sådan at kan de ikke overleve går de til grunde.. derfor er det kun en almindelig naturform, som vil opstå/videreudvikles..

kulturformen i fiskeverdenen er at VI krydser arten, og vores hjereter kan ikke bære at at tage livet af de typer, som ikke ville kunne have overlevet i naturen, derfor skaber vi en kulturform.. det resultat har vi set indenfor hunde/katteverdenen også, men hyppigt har det haft katastrofale følger.. mange af de arter vi har drevet i kulturform, har en lang baggrund inden vi er nået til det stadie, som vi kender det idag..

Jeg tror også, en af grundende til, at vi ikke vil se krydsninger, er at nybegyndere nemt bliver tørret, da de måske ikke liige har nået at læse på lektien, og så evt. køber fiskene.. når de som kommer hjem, kan de ikke læse på lektion om de nye, da den ikke findes...

For mig handler det ikke om racisme, da jeg sagtens kan acceptere ægteskaber mellem forskellige verdensdele.. men det handler om faunaforurening.. bare tænk hvad der skete da nilggedden blev udsat i andre dele af afrika...

..Og så er der jo også det, at vores proffessorer har arbejdet forgæves for at finde et rent latinsk/stedbestemmelse for en art, når vi "bare" blander dem sammen, og er ligeglade med om der er danet en ny art helt uden navn...

Tænk på trofferne.. jeg har dem ikke selv, men så engang en håndtegnet skitse over fordeling af arten i søen.. dengang var der kun kendt 53 varianter, som havde "rene" linier i stamtræet..

Nå det var lige min mening herfra.. fortsat god lørdag med Danmarks dårligste TV program uanset hvilken kanak man vælger.. :00|

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger jan (Inaktiv) - 23/09-2007 00:37 23/09-2007 00:37
Fiskene er endemiske

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Peter B (Inaktiv) - 23/09-2007 01:51 23/09-2007 01:51
#1. I yderste konsekvens ender du så med en papegøjecichlide! Dyret kan ikke gøre for det men de mennesker der har truffet de valg ,der førte frem til kunstskabningen har da et ansvar!.
Hvis det er det man vil er det måske dværghøns man skal holde! Men Heej , der er der sjovt nok også nogen stammer "man" forsøger at holde autentiske!
Disse pubertære spørgsmål som :hvorfor er en fisk ikke bare en fisk!? er åbenbart noget der dukker op med mellemrum og man må så med tålmodighed forklare at, hvis man ønsker eksempelvis at vandrefalken, som har levet i Danmark siden stenalderen, skal genindføres(den har selv klaret det), så er det ikke ligemeget om man sætter en eller anden falkelignende blanding ud , til glæde for forbipasserende turister, eller man arbejder på at leveforholdene for vandrefalk er iorden i DK, så den naturlige stamme kan reetablere sig.
Der er også fjolser der smider skybjerg, guldfisk, maller osv, ud i søer og åer i DK, og det er da heller ikke ligemeget, selvom det da sikkert er sjovt at de kan overleve.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Peter B (Inaktiv) - 23/09-2007 07:26 23/09-2007 07:26
Hov!, det lød ellers godt da jeg skrev det (#4) , det var åbenbart der jeg skulle ha ligget i min seng :00|
Sorry :)
Vh.
Peter

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
tohameac (Slettet) - 23/09-2007 07:44 23/09-2007 07:44
man bør lade naturen om at lave nye arter

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Jan Fredsholt - 23/09-2007 07:56 23/09-2007 07:56
Den debat har vi haft flere gange tidligere - Prøv evt. med en søgning på siden...

mvh Jan

Annoncører
Annoncører