Juwel lys, Nature og Colour

Postet under : Akvariesiden.dk - Teknik og udstyr
Visninger : 1245

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger kiff (Inaktiv) - 24/10-2014 11:37 24/10-2014 11:37
Indlægget er rettet 24/10-2014 11:39 24/10-2014 11:39 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej

Jeg har prøvet at sætte mig ind i lyset til mit Rio 240 som er med 2x t5 1047mm 54w (co2 på om en uge)

De fleste anbefaler et natur rør og et day light.

Men efter at ha læst lidt på det syntes jeg et Colour og et natur rør lyder mere lovede..

Natur rør = 4100 K og 3600 lumen

Colour rør = 6400 K og 3500 lumen

Day light = 8000 K og en lumen på kun 3200.... "kun" 3200 lumen vil det ikke sige mindre lys? *blink*
Her kan rørne ses, se på billederne for bedst info

Eksternt link http://www.juwel-aquarium.de/en/Products/More/Lighting/Lighting-T...

Ved ikke om det vil give en sjov farve i akvariet, det bliver nok lidt mere dæmpet i lyset som jeg ikke har noget imod..

Er der nogen der køre med denne kombi? eller hvorfor bruges de rør ikke sammen?

Lige nu har jeg day og colour rør i.. nogle sværdplanter bliver ikke høje, fine store Blade men ingen stilk, om det er pgå. lys eller co2 ved jeg ikke...

Håber der nogen der kan hjælpe *uhh*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Marc T - 24/10-2014 13:45 24/10-2014 13:45
Jeg skal blankt indrømme at jeg ikke har læst specs igennem. Men har selv et Rio 240 med Day og Nature. Jeg ville aldrig fravælge Day røret da det er det af de to rør i min balje der giver mest lys. Så meget at jeg næste gang nok tager to Day rør og ikke blander.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger kiff (Inaktiv) - 24/10-2014 14:01 24/10-2014 14:01
#2 Dejligt nogen ville svare :) For nogle dage siden satte jeg 2xday i akvariet da jeg troede mere lys ville være bedre for planterne altså kelvin (havde et liggende) ... det giver ikke meget mere lys syntes jeg.. men farven er jeg ikke glad for, det er meget gult og lidt grønt skær det giver.. efter min mening. Ligner vandet trænger til at blive skiftet, selv om jeg næsten lige har skiftet 30% vand..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Superbruger MSV - 24/10-2014 14:02 24/10-2014 14:02
Hvis du synes, at der ikke kommer nok lys ned i akvariet, kan du sætte reflektorer på rørene. Det giver knap 50% ekstra lys.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 24/10-2014 18:01 24/10-2014 18:01
Man kan ikke vurdere lyset ud fra kelvin og lumen alene, man skal ind og se på hvordan lyset er spektralt fordelt, hvilket er det der er afgørende for om planterne kan bruge lyset fornuftigt til deres gøremål
man kan f.eks. opnå samme kelvin tal ved at prioritere forskellige spektral fordelinger hen over skalaen, så kelvin er ikke noget der er brugbart overfor planterne, men det er brugbart i forb. med vores farvesyn hvor et lavt kelvin tal vil virke mere rødt end et højt tal gør...
Der er også forskel på hvor megen energi der er i den enkelte bølgelængde hen over spektralfordelingen, f.eks. indeholder blåt lys 400-450 nm 30% mere energi end grønt lys på 550 nm gør, så rent faktisk kan man stresse planterne med overvejende at bruge blåligt lys, det indeholder netop så meget energi at planterne så at sige stresses, det kan ligefrem få planterne til at kravle hen over bunden for at holde afstand til lyskilden grønt lys er af det bedre, da det har en vækstregulerende effekt overfor planterne i samarbejde med både blåligt og rødligt lys...
Idag er langt det meste vækstlys stort set reduceret i den røde afdeling, som også er den del der har mindst energi og derfor er mindre effektiv overfor planterne, hvilket gør at man bør prioritere rødt i forhold til blåt indhold, planter der mangler rødt lys får også ofte en ranglet vækst med lange internodier som det kaldes, altså afstanden mellem bladpar på stængelplanter, det kan modvirkes ved at tilføre en lyskilde med et højere rødt indhold... siden glødelampens udfasning er indholdet af rødt faldet betydeligt i lyskilderne, en glødelampe kunne levere rødt lys helt op til 800 nm, idag skal man være meget heldig hvis man kan finde en kilde der kan levere over 630 nm, hvilket egentlig er orange lys, så den røde del er mere eller mindre forsvundet ud af lyskilderne stille og roligt....
Mange har en tendens til at vælge det mere blålige og for dem mere "naturlige" lys, men det kan nemt vise sig at man gør sine planter en såkaldt "bjørnetjeneste" ved at prioritere på den måde....
Personligt kender jeg ikke Juwels rør, men har en del kunder, der har gode resultater med netop kombinationen af Day og Nature

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger akvariedegnen - 24/10-2014 20:37 24/10-2014 20:37
Hej #1.
Du skal lige vide, at der findes endnu et rør til Juwelakvarier, som er specielt fremstillet til planteakvarier. Det er lidt ligesom de gamle grolux rør. Det er fremstillet af Arcadia og hedder J5 Plant Pro. Du kan finde det på nettet og se spektralfordelingen af lyset der.
Jeg bruger det selv i mit 450 liter Rio Juwel. Her er der 4 stk 54 watt rør. Jeg bruger i bagerste lampe et day og et nature rør. I den forreste lampe har jeg et J5 Plant Pro og et day rør. Det giver et dejligt blandingslys, men smag og behag er jo forskellig. Desuden har jeg reflektor på hvert rør, altså 4 stk i alt.
Røret kan købes hos Zoo plus i Tyskland, men efter at jeg havde fået ødelagt to rør under transport (de erstattede dem godt, men ikke besværet) har jeg nu fundet ud af, at de kan købes hos Tropeland i Skanderborg, prisen er lige omkring 400 kr.
Mange hilsner Jørgen W.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger kiff (Inaktiv) - 25/10-2014 18:09 25/10-2014 18:09
#5 Hej Jørn, rigtig glad for du svarede, håbede jeg på :) Jeg har brugt en del tid inde på din hjemmeside for at blive klogere på det lys. Tak for den viden du deler :) Kunne også der inde læse om "problemet" med det blå lys der inde. Håber planterne er stresset over for meget af det blå lys, da jeg da kan gøre noget ved det.. når det så er sagt, så selv om jeg har brugt en rum tid på at gøre mig klog på lys, syntes jeg ikke at jeg er kommet frem til den fornødne viden, til jeg kan komme frem til en konklusion :( Derfor vil jeg gerne spørge dig hvad du syntes jeg skal vælge imellem to lysstofrør jeg ser på. Det ene er det som Jørgen var så god at infomere mig om. Det andet er et jeg har fundet på nettet som også er til planter, men har et vildt højt lumen tal, som jeg måske er glad for, da jeg kun har 2 rør i akvariet og derfor kan bruge alt det lys jeg kan få...
Laver et opslag om de to rør lige om lidt. tak for hjælpen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger kiff (Inaktiv) - 25/10-2014 18:17 25/10-2014 18:17
#6 Hej Jørgen tak for dit svar, altid godt at få et input fra en der allerede har rørne til at køre i akvarie! Specielt det at man kan købe røret i dk, gør det hele meget nemmere! Jeg har være ved alle dyreforhandlere i Viborg for at høre om de har noget der kan bruges, men uden held. Det kunne nemt blive, at jeg kommer til at bruge de samme rør og opsætning som dig! Tak for hjælpen :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger kiff (Inaktiv) - 25/10-2014 18:34 25/10-2014 18:34
Hvis der nogen der kan hjælpe, så er det disse 2 rør jeg har set på...

Dennerle Special Plant T5 54 W - 1047 mm. Med en lumen på 4650, kan det passe!?
Eksternt link http://www.aquaristic.net/Aquarien-Beleuchtung/Leuchtmittel/T5-Le...

Eller dette rør i 54w
Eksternt link http://www.arcadia-aquatic.com/plant-pro-lamp-t5-compact/

Jeg har lige nu ikke råd til mere en et rør i de priser, så det bliver med juwels colour eller day til at starte med.. ved ikke om det er muligt KUN at have plante rør i akvariet? for så kunne jeg godt finde på at gøre det...

Håber nogen kan hjælpe, tak på forhånd. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Superbruger MSV - 25/10-2014 20:49 25/10-2014 20:49
Det er muligt kun at have plante rør, men det giver en anden farve i akvariet, så man ikke ser fiskenes helt naturlige farver.
F.eks. så giver color et lidt lilla skær, så hvis du har røde fisk, vil de fremstå som MEGET røde. Og blå fisk vil fremstå som ekstra blå. Røde neon bliver super flotte at se på i sådan et lys :P
Men de andre farver får et lidt anerledes skær. Dog ikke så voldsomt, at man ikke kan se deres farver. Man kan stadig se, at en gul fisk er gul :)
Min grønne sværddrager hans skæl reflekterer dog i blålige nuancer i stedet for grønne.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger USB_akvariegødning (Inaktiv) - 26/10-2014 00:56 26/10-2014 00:56
ja, det kan godt passe med de 4650 lumen på Dennerles rør, og umiddelbart vil jeg tro hvis kølingen på rørene er iorden, at der kan hives 5000 lumen ud af dem og det fortæller mig også at dette rør er et rør med 3 lags fosfor og formentlig ligger i serien med 8xx altså et Ra-index på 8, hvorimod alle de øvrige rør er af 9x serien og har et 5 lags fosfor der så til gengæld har et Ra index på 9, men de 2 ekstra fosforlag er på bekostning af ydelsen fra rørene og det vil som det vises går ud over lysstrømmen eller lumen, så reelt mister man på fuldspektrede rør som de 5 lags også kaldes, knapt halvdelen af lumen, en overgang var det under halvdelen, så der er de trods alt blevet bedre til at fremstille dem med en lidt højere lumen...

En skam der ikke kan fås ganske traditionelle rør til Juwel, men det er vel af hensyn til at få kunder til at hænge på deres rør ... personligt synes jeg priserne er vildt høje på disse rør i forhold til at man i princippet ikke opnår noget ved at bruge dem i forhold til f.eks. et mix af standardrør... og ofte har disse rør samtidig en meget kortere levetid, hvilket i princippet giver en endnu højere pris for at anvende dem... men priser på 3-400 kr. for et rør kontra typisk priser under 100,- kr. for standardrørene, så er der 75% at spare ved at anvende standardrør umiddelbart og levetiden på standardrørene gør i princippet at besparelsen er mere end 100% hvilket jo er en umulighed, men det svarer til at man så at sige får standardrørene "i nakken" alt taget i betragtning og at de tjener sig selv hjem flere gange i forhold...
Skulle jeg vælge mellem de 5 rør, så ville jeg klart vælge Dennerles, som også ser ud til at have et fint spektrum, dog en smule højt i grønt, som jeg godt kunne have tænkt mig en smule lavere end det røde peak, men man kan ikke altid få både i pose og i sæk, til gengæld ligger røret tilpas lavt i det blå område, så det ville klart være mit foretrukne valg....
Som fordelingen er i farverne på Dennerle røret, vil jeg forvente at det har et meget naturligt lys uden at påvirke farverne i hverken den røde eller grønne side særlig meget, men det er selvfølgelig et gæt ... umiddelbart vil jeg tro det ligger mellem 5000 og 6500 kelvin... altså dagslys præget...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger kiff (Inaktiv) - 27/10-2014 12:45 27/10-2014 12:45
Mange tak for hjælpen alle samme! Jeg vil prøve Dennerles rør, det lyder jo som et rigtig godt rør! og pga den har så meget lumen kan jeg komme op på medium lys efter tropicas standart, Hvis jeg også skifter det føreste lys med god lumen.. ved ikke om det bliver 2 fra Dennerle eller et pro plant rør.. kommer an på farverne og hvad rørne kan sammen.. men dyrt bliver det da.

Jeg får co2 på senere idag.. men skifter ikke lyset endnu.. vil se om sværdplanterne gider blive høje med co2 på :)

Tak igen :D

Annoncører
Annoncører