Mine Pansermaller Dør! What to do!?

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 1674

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger 09bdikte (Inaktiv) - 28/10-2014 15:47 28/10-2014 15:47
Hej! Jeg har for en 3-uger/1 måneds tid siden opstartet et akvarium efter et par års pause.
Jeg gjorde rent her for 4 dage siden, og igår fandt jeg den første døde malle. Nu ligger der endnu en - og flere ser ud til også at være syge da de ikke svømmer særlig meget rundt.

Akvariet er på 50 liter, den er en del planter, og grus i bunden. (samme grus som jeg brugte for år tilbage, der var det ikke et problem.)

Til forskel fra sidst bor jeg nu i Aarhus, og ikke i vestjylland - Jeg tænker om det kan være fordi at vandet er mere hårdt herovre?

Jeg har taget en vandtest og resultatet er:
PH 7,2
Carbonate hardness 6
General Hardness <21
nitrit 0
nitrat 0

Jeg håber at nogen har et godt råd så jeg kan redde mine fisk før de alle dør :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger møjkarl (Inaktiv) - 28/10-2014 16:36 28/10-2014 16:36
jeg går ud fra du har en pumpe af en art kørende til dit akv?,dine vandværdier ser ik farlige ud.

hvad giver du dem at spise? husk at corydoras er "kødædende",de kan ik leve af grønt piller som andre maller.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger westermann (Inaktiv) - 28/10-2014 17:22 28/10-2014 17:22
De er omnivore, så de kan godt spise grønt - men det er korrekt, at de har behov for varieret proteinrig kost. Så sørg for at de får nogle rejepiller (lavet af fisk), frosne myggelarver, dafnier eller lignende - du skal bare sikre dig, at det synker til bunden og ikke bliver spist at dine andre fisk inden det når bunden.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger LadyDay - 28/10-2014 18:53 28/10-2014 18:53
Jeg bor også i Århus og mine pansermaller trives glimrende selvom vores vand er så hårdt.
Eftersom akvariet er nystartet kunne man forestille sig det er ammoniak?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Meng (Inaktiv) - 28/10-2014 19:36 28/10-2014 19:36
Hvilke Pansermaller er det? Nogle er mere sarte end andre.

Jeg har en del Corydoras Panda pansermaller, og de er lidt sarte mht. cirkulation og vandkvalitet, er mine erfaringer med dem. Der skal helst være god cirkulation ved bunden, og jævnlige 30% vandskift (1 gang i ugen), så har de det bedst. De elsker JBL Novo Tab mallepiller - de går fuldstændig amok!!!

Så har jeg nogle Corydoras Nannus gående i et yngleakvarie, hvor der af og til er temmelig beskidt, og dårlig cirkulation, og de lever i bedste velgående - drøner rundt hele tiden. De er ikke vilde med piller, men tager derimod gladeligt det flagefoder der når bunden....

Noget alle mine Corydoras er vilde med, er frosne røde mygelarver. Det er som slik for dem! Jeg ved godt at der er ulemper ved frostfoder, især røde myggelarver, men når man ser hvordan de guffer dem i sig, så tager man nogle gange chancen... :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger 09bdikte (Inaktiv) - 28/10-2014 19:45 28/10-2014 19:45
Indlægget er rettet 28/10-2014 19:49 28/10-2014 19:49 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Der er nu 3 ud af 6 døde. Øv. Det kan måske godt være føden. Jeg har fodret dem med sådan nogle grønt-piller som falder til bunden. Jeg må se at få købt noget de kan leve af imorgen og håbe at det kan hjælpe!

Hvis det skulle vise sige ikke at have noget med foderet at gøre(de andre fisk får jo også foder som til tider når bunden) og have noget med for meget ammoniak at gøre - hvad ville i så foreslå at jeg gør?

Og ja - jeg har også en filter/pumpe til at køre og der er god cirkulation ;)

det er kobber-pansemaller og plettet?-pansermalle (kan ikke huske det specifikke navn på stående fod uden at skulle til at slå op i min fiskebog) Så vidt jeg har forstået er de ikke specielt sarte.

Tusinde tak til jer der har taget jer tid til at læse og besvare :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger 09bdikte (Inaktiv) - 28/10-2014 19:53 28/10-2014 19:53
Jeg har nu smidt en HELT MASSE fodder i vandet så jeg er sikker på at der kommer rigeligt til bunden, og mine 3 levende maller GUFFER løs... Suk... Jeg har åbenbart sultet mine kære fisk... Jeg håber at de forbliver levende de sidste.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger kalaila (Inaktiv) - 28/10-2014 20:25 28/10-2014 20:25
Hvilke vandtest har du brugt? Hvis det er strips, skal du vide, at de kan være meget upræcise.

Som #4 er inde på, kan det være problemer med indkørsel af dit akvarie. Læs evt. her: Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/article/show/?Article=1631 Det er en god og letforståelig intro til, hvad der foregår med vandet i dit akvarie.

Og som artiklen vil vise, så pas på(!), at du ikke i misforstået godhed skader dine fisk. Mad, der ikke bliver spist, vil rådne og dermed forringe din vandkvalitet. Og den mad, der BLIVER spist, påvirker også vandet, når den kommer ud i den anden ende.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger benma - 28/10-2014 22:20 28/10-2014 22:20
Prøv at skifte halvdelen af vandet, samt at lade være med at fodre i nogle dage. De dør ikke af sult, når jeg er på ferie får mine ikke foder i 2 uger, og det klarer de fint

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger LadyDay - 29/10-2014 12:03 29/10-2014 12:03
Hvis det er ammoniak eller andet giftigt i vandet, f.eks. fordi det bioligiske filter (de gode bakterier der omsætter affaldsstofferne fra fiskelort osv.) ikke er oppe at køre endnu, så er løsningen at skifte en masse vand.
Er der andre fisk end pansermallerne i akvariet? Hvordan opfører de sig i såfald?

Annoncører
Annoncører