Tanganiyka sammensætning 180 L

Postet under : Cichlider - Afrika - Tanganyika - Hulelegere
Visninger : 1078

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Ticonderoga (Inaktiv) - 19/11-2014 12:38 19/11-2014 12:38
Da jeg regner med at mit 180 L om kort tid vil være klar
til at modtage fisk søger jeg lidt råd om en mulig sammensætning.

Det er et 180 L med hjemmelavet Alfix baggrund med huler. Jeg regner
med at lave 2 stenbunker i hvert hjørne og så ellers have sneglehuse spredt
over resten af bunden. Jeg regner med at kunne have 2 mindre huleleger arter
samt en sneglehusleger.

Jeg har næsten lagt mig fast på at den ene huleleger skal være n. caudopunctatus.

Til den anden huleleger art står valget pt. mellem en af julidochromis arterne, A. Calvus / Compressicips eller N. Leleupi.
Hvilke af disse arter vil være at foretrække i et akvarie med caudopunctatus og sneglehuslegere?

Ved sneglehuslegerne står valget Lamprologus ocellatus gold eller A. sp. Shell.
A. Sp. Shell er klart min favorit, men der er lidt forbehold ved den. Dels har jeg ikke kunne finde den
i nogle butikker herhjemme og dels er det svært at finde noget ordentlig materiale omkring arten.
Er den en rigtig sneglehusleger som feks. multier etc? Eller er den en huleleger som til nød yngler i sneglehuse?

Jeg tager gerne imod input og forslag :D

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Administrator scn - 19/11-2014 20:51 19/11-2014 20:51
A compressiceps sp. shell er en sneglehusleger. Hvis den ikke får sneglehuse, så vil den naturligvis tage hvad den kan få, men da jeg havde dem var det kun dem der ikke kunne tilkæmpe sig en plads ved sneglehusene der brugte stensætningen.

Det er dog ikke en fisk hvor du kan holde en flok, lige som eks. multifasciatus. De er ikke lige så glade for naboer som eks. multifasciatus. Det skyldes sikkert at det er en rovfisk, og ikke på samme måde som eks. multier får beskyttelse i store flokke mod andre rovfisk Der er vist et stykke vej til Djævleøen, men Eksternt link www.neonfisken.dk har dem hjemme.

Min helt klare favorit når det drejer sig om hulelegere er J. transcriptus. en lille hyggelig fætter der ofte ses med buen ind mod en lodret klippeside.

Hvis du vælger compressicept (lige meget hvilken variant) så skal du ikke forvente at se yngel vokse op, de er ganske effektive til at "rydde bordet"

Personligt ville jeg snuppe 6-8 N. similis (den er bare lidt flottere end multifasciatus, men ikke så aktiv med gravearbejdet) og så 6 stk J. transcriptus. Så har du fin mulighed for at se yngel vokse op da de holder sig hver for sig.

Du kan da lige få et par billeder af A. compressiceps shell:

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Ticonderoga (Inaktiv) - 20/11-2014 00:14 20/11-2014 00:14
Må indrømme at jeg synes Similis er noget kedelig ;)

J. Transcriptus var en af de arter som jeg havde kigget på, så jeg tror næsten at det bliver Transcriptus og Caudopunctatus
som hulelegere.

Hvordan skal A. compressiceps Shell holdes så? I trio eller par?
Ville det evt. være en mulighed at dele sneglehusområdet op i 2 områder adskilt af en sten eller lignende?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Nørgård (Inaktiv) - 22/11-2014 12:18 22/11-2014 12:18
Tror det vil vare rigtig fint med J. Transcriptus, Caudopunctatus og nogle A. compressiceps Shell. Så vidt jeg ved kan A. compressiceps Shell godt holdes flere sammen, men har kun set det i større akvarier, så en trio til at starte med vil nok være rigtig fint.

Annoncører
Annoncører