Hjælp alger /brune alger

Postet under : Akvariesiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 956

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Tanja Arenshøj Jensen (Inaktiv) - 24/11-2014 22:04 24/11-2014 22:04
Hejsa herinde har brug for hjælp
For ca. 6 mdr siden startede vi et akvarium på 360 Liter med Eheim pumpe med LED lys som de her 2 der blå/hvide. & 1 i hvid i midten : Eksternt link http://www.akvastabil.dk/index.php/leds/belysning

Og vi har en extra hjælpe pumpe i akvariet oppe i overfladen til extra cirkulation

Vi valgte at prøve med gødning i bunden og fint grus ovenpå og gødningen vi bruger er :
Eksternt link http://www.petworld.dk/tropica-substrat-5703249613004

Vi har kun haft monster mange problemer mega mange alger og pænt mange brune alge :(
Har lige fået nogle store fine træ stubbe den ene er godt belagt af brune alger :(

Vand skift sker rimeligt tit & bruger Aqua Safe hver gang samt kold vand
Da vandet er mega grumset

Vi har 5 små smerlinger & 5 små Bali hajer & 5 små Sajica cichlider & 7 små dawkinsia assimilis & ca. 20 rød neon fisk & 10 rød næser & 1 sugemalle

Vi har også købt en AquaCristal UV-C 18 W for at se om det kan hjælpe lidt på det
Nogle råd derude hvor mange timer man skal lade den køre i døgnet ....?

Da vi havde 720 liters akvarium havde vi aldrig problemer ....
Så hånden på hjertet herinde er det ikke bare noget LORT ren sagt med det gødning ......?

Vi snakke om at lave det om til uden gødning i bunden mørkt grus masser af planter og træ stubbe

Kom med alt info tar imod med åbne arme har brugt tonsvis af penge tid på det her så nu skal der en go løsning til :(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Andersen01 - 24/11-2014 23:38 24/11-2014 23:38
Hvornår kom alle fiskene i efter du havde startet det op. og hvor tit er rimelig tit du laver vandskifte??

jeg brugte selv tropicas 90 dages guide.

Hånden på hjertet har aldrig haft et så pænt akvarie efter jeg har lagt bundgødning i samt brug af co2 og flydende gødning og det rigtigte lys..

Lige plantet og kommet vand i

90 dage efter

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Andersen01 - 24/11-2014 23:40 24/11-2014 23:40
et billed af akvariet ville forresten hjælpe en del.. ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Zeigermann (Inaktiv) - 25/11-2014 05:01 25/11-2014 05:01
Nu er den største synder til brunalger i et nystartet akvarium jo:
- masser af lys
- masser af gødning
- masser af nitrat
samt et filter, som ikke er kørt ind.
Jeg har ikke den store erfaring med brug af AquaCristal UV, men vil da tro, at den minimum skal køre lige så længe som lyset, så hvis du bruger et tænd/sluk ur til lyset, kan du jo koble den på der, ved at bruge en 3-fatningsdåse i uret, hvor lys & UV tilsluttes.

Normalt forsvinder brunalger igen af selv efter et stykke tid.
Når først akvariet er kørt ind, så kan du godt spare pengene til indkøb af Aqua Safe, da dit filter vil levere de bakterier, der er nødvendig for vandet, når blot mængden af nyt vand ikke er for høj.

Gødningsmængden skal jo passe i forhold til beplantningen, og for at det skal virke ordentligt, skal der være et passende tykt bundlag af 2 - 4 mm grus.
Grus i mix-farver passer til de fleste fisk.
Grunden til denne størrelse er, at vandet trænger bedre ned, sammen med restfoder og afføring, til planternes rødder; samt at planterne har nemmere ved at skyde rødder ud i de mange små mellemrum.

For ikke at skabe for store temperaturforskelle før/efter vandskifte vil jeg foreslå 10% om ugen, da man så ikke skal have en eventuel stavvarmer på overarbejde efter koldtvandsskift.

Jeg bruger ikke stavvarmer, men kører temperaturen på rumtemperatur + effektvarme fra lys, pumpe og 2 stk store powerheads i mit 660L, men der er også med cichlider.

Ved de varmtvandsfisk du har i, er det nok fornuftigt nok med en stavvarmer, da du ellers skal have en ret høj rumtemperatur.
Til gengæld kan du bruge dine Rød Neon, hvis det er dem med rød farve på hele underkroppen, til at varsle kommende sygdom, da det er dem, der først vil fortælle om noget er galt i akvariet ... :P

Du kan dog gå hen at få problemer med pladsen i dit akvarium, da Sajica cichlider bliver ca. 10 cm, og Dawkinsia assimilis bliver ca. 12 cm.
Især når de eventuelt yngler, er der ikke meget plads til resten af beboerne, for de tåler jo ikke andre i nærheden af sine æg.
Når du kan kønsbestemme dem, skal du nok kun have ét par af hver; så må du sælge resten fra.

Held og lykke i den kommende tid, du skal nok få et fint akvarium kørende ... :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Tanja Arenshøj Jensen (Inaktiv) - 25/11-2014 13:15 25/11-2014 13:15

Tak for info ;)

Har lige set Sajica cichlider har fået unger så der er dannet par :D

De røde neon har det fint :D

Må se tiden an og håbe på det bedste og evt.

Få nogle brune alge spiser til akvarium og sælge de 3 Sajica cichlider ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger kiff (Inaktiv) - 25/11-2014 13:29 25/11-2014 13:29
Er det ikke tråd alger?

Annoncører
Annoncører