Opstart af nyt reje akvarie på 19l

Postet under : Akvariesiden.dk - Planter
Visninger : 1572

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger skotten (Inaktiv) - 26/11-2014 13:03 26/11-2014 13:03
jeg overvejer pt hvilke planter jeg skal køre op inden jeg indkøber rejerne og har besluttet mig for at de ikke må være så høje og så have en struktur i akvariet såsom en ruin, en speciel trærod eller lignende.

akvariet kommer til at køre uden pumpe og være oplyst med en 13-19v pære, på nuværende tidspunkt siger termometeret 24-27 grader
tænker at det skal have caridina i dem, siger dem fordi jeg nok udvider med flere lignende akvarier når jeg falder over en ny spændende variant... såsom blue tiger *rødmer*

tankerne er at bruge en af følgende planter
Lilaeopsis brasiliensis eller java/marino moss i bunden og så kigge på noget i stil med Riccia i små grupperinger ved ikke helt hvad jeg vil have i baggrunden endnu men det skal gerne være noget der giver lidt at klatre i uden at skulle beskæres hver anden uge.

nogen ideer?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger kiff (Inaktiv) - 26/11-2014 13:31 26/11-2014 13:31
Hvad med bundlag? Syntes det smart med bundlag der holder pH på noget som rejerne vil yngle i ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Superbruger MSV - 26/11-2014 13:37 26/11-2014 13:37
Det lyder som et dejligt projekt :)

I mit rejeakvarie har jeg flere planter, som ikke bliver så høje eller vokser enormt stærkt (jeg bruger ikke Co2).
F.eks. har jeg Lilaeopsis Brasiliensis, men den vokser næsten ikke, da den er meget krævende med lys og også gerne vil have Co2. Derimod har jeg weeping, flame, willow og spikey mos, som vokser rigtig pænt.
Jeg har også cryptocoryne flamingo, som ikke vokser hurtigt og forblive ret lav i forhold til andre cryptocyroner.
Pogostemon Erectus er rigtig fin, da en kan blive stor, men også vokser relativt langsomt. Og så synes jeg, at den er flot, da den minder lidt om en palme :)
En af planterne, som jeg har i forgrunden er Staurogyne Repens. Den forbliver lav og breder sig stille og roligt.
Til baggrunden vil jeg anbefale noget i retningen af Ludwigia Arcuata. Den vokser lidt hurtigere end de andre planter, som jeg har, men stadig langsom i forhold til mange andre stængelplanter. Og så bliver den mere og mere rust-farvet, jo tættere den kommer på lyset :)
Du kan eventuelt tage et kig på min profil. Det sidste billede på siden er fra mit rejeakvarie, som nu har kørt i knap 2 måneder.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Superbruger MSV - 26/11-2014 13:39 26/11-2014 13:39
Som #2 skriver, så er det også vigtigt med bundlaget. Anskaf dig et aktivt bundlag. Det vil du blive meget glad for i længden, da det sænker pH-værdien til et niveau, som de fleste caridina arter trives i.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger d9ha - 26/11-2014 13:41 26/11-2014 13:41
Lige lidt at tage med i overvejelserne. Du kan aldrig få filtrering nok i et rejeakvarie. Rejer er mange gange mere sarte overfor forurening end fisk. Temperaturen til div. Caridina arter bør aldrig komme over 25.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger skotten (Inaktiv) - 26/11-2014 14:02 26/11-2014 14:02
det jeg havde læst mig frem til med Caridina var at de skulle have minimum 25*C (78*F) da de ellers kunne dø af kulde

jeg troede desuden at PH værdien ikke måtte komme under 7 som også står i den artikel jeg linker til her under.

Eksternt link http://www.planetinverts.com/Cardinal_Shrimp.html

havde ikke lige tænkt alt for meget over bundlaget, overvejede sort grus og nogle kalkholdige koral stykker/klipper til at øge hårdheden og behage øjet lidt.

har pt et lille filter der kører men havde håbet på at kunne skabe et stabilt nok akvarie til at tage det meste af affaldstofferne

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger skotten (Inaktiv) - 26/11-2014 14:09 26/11-2014 14:09
kan se at der er stor forskel på de forskellige caridina, det er kardinalen jeg overvejer at starte med da det vil kræve at jeg afkøler akvarierne en smule at få temperaturen ned på 23-25.

min tanke var at lime nogle aluminimum elementer fra køler bag på akvariet med kølepasta for at give det mere overlade som kunne komme af med varmen.

vi har normalt 20-22 grader der hjemme men pga lyset er temperaturen i vores lille akvarie lidt højere

Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=15842

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Superbruger MSV - 26/11-2014 14:27 26/11-2014 14:27
Kardinal rejen (caridina dennerli) kommer fra Afrika og kræver rimelig høje temperaturer. Gerne 27-29 grader.
Og ja, de skal helst have lidt mere basisk vand med en pH-værdi omkring 8. Så aktvit bundlag vil ikke være en god idé til dette.
Desværre er der ikke ret mange planter, som kan trives i så høje temperaturer, så et akvarie indrettet med hovedsageligt sten og rødder vil nok være det bedste setup til lige præcis denne reje.
Ud over dette, kræver de relativt blødt vand (der er stor forskel på hårdheden i vandet alt efter, hvor man bor) med en Gh på omkring 7 og en kH omkring 5.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger skotten (Inaktiv) - 26/11-2014 14:40 26/11-2014 14:40
har godt nok oplevet at de planter der går i akvariet lige nu ikke vokser så hurtigt men de er i live og spreder sig.
det er dog ikke de arter jeg vil have i reje akvariet.

hårdheden kan nok godt blive et problem, da vandet her har en hårdhed på 13-17dH, hvis vi koger vandet op burde vi kunne sænke den lidt og så måske tilføje noget regnvand... dog bor jeg i udkanten af Århus så der kan godt være lidt partikler i regnen

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Superbruger MSV - 26/11-2014 15:22 26/11-2014 15:22
Ja, jeg er også glad for, at jeg har investeret i et omvendt osmoseanlæg. Vandet hernede på Falster ligger nemlig omkring 19-20 dH.
Men du burde nok kunne bruge regnvandet.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Administrator scn - 26/11-2014 17:16 26/11-2014 17:16
Hvis vi snakker denne her: Eksternt link https://www.google.dk/images?q=caridina+dennerli så rammer du ca. 8000km ved siden af, den kommer fra øen Sulawesi i Indonesien.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Hjp (Inaktiv) - 26/11-2014 17:38 26/11-2014 17:38
#8 skrevet med et smil, så findes der altså en del planter der kan tåle høje temperaturer.

Prøv blot at google planter til diskus.....

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Administrator scn - 26/11-2014 19:13 26/11-2014 19:13
I stedet for at koge vandet, kunne du overveje at bruge oxal syre:
Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/article/show/?ID=Bl%C3%B8dt_va...

Jeg anvender en dunk på 20 liter, og regnede mig frem til at hvis min basis opløsning er lavet af 75 g oxal syre, og jeg tilsætter 1 dl af denne basis opløsning til 20liter vand, så sænker jeg hårdheden med 12 dH

Jeg sender det så gennem et kaffefilter (hævert princip med en alm. luftslange) for at fjerne bundfaldet, inden jeg bruger det i akvariet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Superbruger MSV - 26/11-2014 22:46 26/11-2014 22:46
Mig og geografi har vist aldrig været gode venner :P
Men det var vist en af mine større fejltagelser. Du har helt ret :)

Jeg kender kun til sværdplanter, som kan trives i de høje temperaturer, men jeg tvivler ikke på, at der også findes andre slags. Jeg har bare ikke set dem i handlen så tit - ud over sværdplanterne.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger monjak2444 (Inaktiv) - 26/11-2014 23:16 26/11-2014 23:16
skotten det kan godt lade sig gøre at få tiger rejer der er opvokset i hanevand selv om jeg er modstander af at bruge det.
også bare hold temperatur 22-25 grader så skal nok gå.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger skotten (Inaktiv) - 27/11-2014 08:05 27/11-2014 08:05
jeg har en ekstra mulighed for at sænke antallet af partikler i vandet, jeg har adgang til et filter på arbejde der kan lave demineraliseret vand... ville det være en ide?

kæresten siger "køb" hver gang jeg viser hende en ny reje art som hun syntes er pæn men lige nu tror jeg ærligt talt at jeg personligt stadig er i planlægnings fasen for at sikre mig at de ikke lider overlast når de flytter ind. ;)

hun er blevet noget overrasket over hvor mange variationer der er og at de ikke alle ligner dem i køle disken :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger skotten (Inaktiv) - 27/11-2014 08:15 27/11-2014 08:15
prøver lige at skaffe nogle måle pinde så jeg kan se hvad vandværdierne er hvis jeg kører 50/50 med regnvand/hanevand og så ellers nøjes med regnvand/optøet sne i en periode

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger monjak2444 (Inaktiv) - 27/11-2014 18:30 27/11-2014 18:30
det er osse en løsning med demineraliseret vand og vis du hopper væk fra hanevandet så åbner din verden op til alle rejer :)
med gh+ mineral og en microsiemens måler :)

Annoncører
Annoncører