Guldfisl i havedam ligger på siden på bunden

Postet under : Havedam - Fisk
Visninger : 3436

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger jens.k (Inaktiv) - 28/11-2014 23:32 28/11-2014 23:32
Mine guldfisk ligger på bunden på siden , det startede med et par stykker jeg tog dem op i en spand og lod den stå i vores fyrrum og så begyndte de at svømme og være aktive igen , jeg stillede spanden ud i haven for senere at komme dem i dammen igen men det samme gentog sig

nu som dagene går er det flere der gør det " ligger på siden på bunden " jeg ved godt de går ned men at de skulle lægge sig

jeg har ikke fodret i en måneds tid , og har taget pumpen op og lagt iltsten ca halvt ned , der har ikke været frost på vandet endnu så det kan
ikke være det og det er første år jeg har ladet dem gå , ellers tager jeg dem ind i salgskar på 600 l det er kun guldfisk 15 - 20 cm
røde og shubunkin bassinnet er 65 cm dybt og på 1000 liter skal jeg lade det være

vh Jens

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Administrator Sponsor ken kætbak - 29/11-2014 07:04 29/11-2014 07:04
Hej jens.
Du skal have dem ind og overvintre. Dit bassin er ikke dybt nok til at du er sikker på det ikke fryser.
Jeg har lavet en del have damme efterhånden, og det absolutte minimum er 120cm. Dybde. Især til større fisk der skal overvintre.

Mvh. Ken

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger jens.k (Inaktiv) - 29/11-2014 07:26 29/11-2014 07:26
Hej Ken tak for svar men jeg synes ikke jeg får svar på det jeg spørger til for det har ikke været is på vandet endnu *santa*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Administrator Sponsor ken kætbak - 29/11-2014 08:11 29/11-2014 08:11
Jeg tror at de fryser røven ud af bukserne. Der kommer ikke is på vandet når du har luft på. Først når det fryser hårdt i nogle døgn.
Jeg har selv haft is på bilen i den forgangne uge, så det er rigeligt koldt til at fiskene fryser...

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger preben j (Inaktiv) - 29/11-2014 14:56 29/11-2014 14:56
Tror ikke fiskene fryser, især ikke hvis det er fisk der er vænnet til at være ude. er din dam gravet ned i jorden er vandet sikkert stadig min. 7 - 8 gr. ved bunden. mine guldfisk går i en dam på knap 2500 liter og den er kun 75 -80 cm dyb og mine guldfisk har klaret flere vintre uden at jeg har mistet en fisk :D selv når der er hård frost har isen max været 20 - 25 cm.
Jeg har lige for en uge siden afmonteret pumpe og filter og startet den lille luftpumpe med iltstenen, altså lige som dig.
Har dine fisk været ude hele året
er din dam nede i jorden eller over terræn højde.

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger jens.k (Inaktiv) - 29/11-2014 16:14 29/11-2014 16:14
Fiskene har gået ude siden maj måned , det er gravet ned så jeg har det 65 cm nede på det dybeste , jeg har iltsten ca 30 over bunden , det er første år jeg ikke har taget dem ind da de gik i min garage frøs karret på siderne så fiskene stod og frøs fast i løbet af natten så tænkte jeg at det var varmere ude i jorden

jeg har lagt en 60 x 60 flamingo plade ud , men det er ikke opstået efter jeg fjernede pumpen de gjorde det også inden

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger preben j (Inaktiv) - 29/11-2014 21:08 29/11-2014 21:08
Hvornår har du sidst lavet et større vandskifte
ligger der meget skidt på bunden
det er måske vandkvaliteten der er noget galt med
hvor mange fisk har du i dammen

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger jens.k (Inaktiv) - 29/11-2014 22:49 29/11-2014 22:49
Der ligger lidt bundfald har taget meget op for 14 dage siden og skiftet 400 l vand , men det hele bunder i om det er normalt eller kan være det at de lægger sig , jeg ved de søger ned men om de bare vil stå stille i vandet oprejst længst nede

jeg har aldrig hørt de gør det , for ellers må jeg tag dem ind eller prøve og skifte noget af vandet igen jeg har målt
tempraturen ved bunden der er 3 gr varme og det fryser 0,5 gr i luften

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger preben j (Inaktiv) - 29/11-2014 23:02 29/11-2014 23:02
mine fisk er stadig lidt aktiv om dagen. Jeg tror dælme ikke temperaturen er så lav i min dam endnu, det vil jeg lige prøve at måle i morgen.
Mine fisk står bare stille over bunden det dybeste sted, og forholder sig rolig, men de ligger ikke ned og jeg har da også set nogle af dem røre lidt på sig om vinteren når det første tynde is lægger sig.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Administrator Sponsor ken kætbak - 30/11-2014 07:09 30/11-2014 07:09
Hej igen :-)
Jeg vil stadig vædde 10 stegte rødspætter (Eller guldfisk) på at de fryser.
Og ligeledes gentage at have damme under en meter i dybden er uegnet til overvintring. Hvis det fryser hårdt, så blir isen meget tyk, og vandet meget koldt. Der er mange faktorer i det.
Men de hardcore koi folk jeg har betjent, de laver alle damme med min. 2 meter dybe område, bundfiltre, overflade skimmere og varme slanger i. Det er selvfølgelig også større fisk end den gennemsnitlige guldfisk. Men det er det Samme der sker når det bliver kold vinter. ..
I min egen dam har jeg hverken varme eller noget andet hifi grej, men den er da 1,8 meter på halvdelen. Og når det er frosset til kan jeg sommetider se at fiskene står lige under isen og soler sig. (På de dage hvor der faktisk er en sol)

Du skal nok overveje det vandskift. Og beslutter du T skifte vand, så prøv at hæv temperaturen 3-4 med vandet du hælder i igen.
Det kunne jo være at de rettede sig op:-)

Mvh. Ken kætbak

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger jens.k (Inaktiv) - 30/11-2014 09:29 30/11-2014 09:29
Hej Ken men jo jeg kan godt læse hvad du skriver med dybder , overvintring , is og det er koldt men der er altså ikke is på vandet endnu , mit spørgsmål gik også på om det var normalt at de kunne gå så meget i dvale at de lagde sig på siden , men det er der ikke nogen der ved indtil nu , for hvis det ikke er det er der noget andet galt det er de store på 18 - 20 cm der har gjort det de små på 10 cm svømmer stadig rundt :(

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger preben j (Inaktiv) - 30/11-2014 14:25 30/11-2014 14:25
du har dælme ret, vandet er kun 4 gr ved bunden. de fleste fisk stod stille på det dybeste sted, dag var der et par stykker som svømmede langsomt rundt nede ved bunden.
Ken Kætbæk : Koi tåler ikke samme kulde som guldfisk.
det er nu min 5. vinter med dammen og jeg har aldrig mistet en fisk pga. frost, heller ikke når isen har været 25 cm tyk.
luftstenen ligger på 30 cm dybde og jeg har en flamingo kasse med bunden op ad til at ligge lige over luftstenen, på den måde holder luftstenen en lille åbning i isen, selv i hård frost.
du skriver at det kun er de store ? ? de kræver vist mere ilt end de små, og det er ved bunden ilten mangler først. mit bud er stadig vandkvaliteten :(

PS. det skal lige siges at alle mine fisk er mellem 10 - 15 cm.

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger jens.k (Inaktiv) - 02/12-2014 23:37 02/12-2014 23:37

Jeg har taget alle fiskene ind i mit kar jeg har stående i min garage og har en vandtemp på 7gr endnu siden i søndags og alle fiskene er i live , dem der lå på bunden er kommet til sig selv igen der var dog et par stykker der stressede totalt rundt da de kom ned i karret men går stille og roligt nu

jeg skal isolere det i weekenden så jeg kan holde en jævn temp selv hvis det bliver koldere

de andre år har jeg haft lys over det med ur på men har tænkt på om det er en dårlig ide da de ikke får mad så om de har bedre at gå stille og roligt i det halvmørke

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Dujo (Inaktiv) - 03/12-2014 05:59 03/12-2014 05:59
Hold det mørkt. Helt klart.

Annoncører
Annoncører